Mokyklose brukama trečioji lytis, tėvai baiminasi tokios propagandos

Mokyklose brukama trečioji lytis, tėvai baiminasi tokios propagandos

Lytinio ugdymo traukinys Lietuvos ugdymo įstaigose rieda šunkeliais. Pavyzdžiui, per informacinių technologijų (IT) pamokas vaikams tarsi netyčia, kaip visiškai normalus klausimas užduodamas, ar jie jau apsisprendė dėl savo lyties?

Tėvai baiminasi tokios su įstatymais prasilenkiančios propagandos, o pedagogai neslepia, kad tokių dalykų mokyklose niekas nekontroliuoja.

Įtartina programėlė mokiniams

Į „Vakaro žinių“ redakciją kreipėsi aktyvi mama ir psichologė, kuri susirūpinusi dėl jos vaiko mokykloje per IT pamokas rekomenduojamų programų. „Nuolat bendrauju su tėvais, kurių vaikai lanko įvairias ugdymo įstaigas.

Neseniai susidūriau su viena programa, kurios pagalba vaikai mokyklose mokosi kurti filmukus. Kuriant programoje asmeninį profilį, reikia pasirinkti lytį. Pasirinkimų buvo daugiau nei du. Tai reiškia, kad vaikai, dalyvaudami ugdymo procese, supažindinami su galimybe pasirinkti ne tik prigimtinę lytį, bet daugiau.

Tai reiškia, kad vaikai, ugdydami tam tikrus informacinių technologijų gebėjimus, gauna tam tikrą informaciją, kuri gali prieštarauti šeimos vertybėms, tradiciniam auklėjimui ir pan. Klausimas dėl lyties, kai galimas variantas yra „neapsisprendžiau“, iš esmės rodo asmenybės disfunkciją ir šio proceso valstybinėse ugdymo įstaigose neturėtumėme skatinti“, - pasakoja susirūpinusi mama.

Ji sako, kad, analizuodama programėlės „Scratch“ turinį, pastebėjo čia skelbiamos informacijos apie lesbietes, gėjus, biseksualus ir transseksualus (LGBT). Mamai kilo klausimų, kaip tai suderinama su Lietuvoje galiojančiais įstatymais ir kaip tokius dalykus vertina Švietimo, mokslo ir sporto ministerija: „O gal mokytojai, turėdami daug netiesioginio darbo, taupo savo laiką ir renkasi lengvai prieinamą, tačiau ne visai tinkamą programą?“

Psichologe dirbanti mama sako, kad laisvai pateikiama informacija daro neigiamą poveikį jaunimui. „Šiuo metu galime stebėti kelias tendencijas. Vieni vaikai galvoja, kad būti kitokiam nei visi, ypač pasirenkant lytį, tai madinga ir reiškia, kad jau esi didelis. Kita tendencija - išlaisvėjimas su savo unikalia prigimtimi.

Sutikime: egzistuoja dvi lytys. Visi kiti neatitikimai tėra disfunkcija, su kuria žmonės mokosi gyventi visą likusį gyvenimą. Svarbu žinoti, kad tokia laisvai prieinama informacija vaikai gali būti skatinami „lyties eksperimentui“, o tai būtų ypač žalinga jauno vaiko psichikos raidai“, - sako ji.

Mama skatina susimąstyti tiek tėvus, tiek mokytojus ir nenutolti nuo tradicinės šeimos vertybių. „Turime nuraminti tėvus: tėvai yra atsakingi už nepilnamečius vaikus ir jų įvairius pasirinkimus, todėl lytinį švietimą vertėtų eliminuoti iš bet kokio ugdymo turinio, o su šeimos pagalba įvairiu ugdymo lygmeniu stiprinti tradicinės šeimos švietimą.

Mažumos pasirinkimai pilnametystėje neturi niekaip įsilieti į daugumos nepilnamečių ugdymo procesą“, - sako ji.

Su programa dirba pusė IT pedagogų

Apie „Scratch“ programą „Vakaro žinios“ pasiteiravo Kauno Jono Pauliaus II gimnazijoje dirbančios Lietuvos informatikos mokytojų asociacijos viceprezidentės Reginos Zlatkauskienės.

Ši patikino, kad programėlė puikiai žinoma Lietuvos IT mokytojams. „IT ugdymo procese, papildomo ugdymo būreliuose, ją naudoja apie 50 proc. IT mokytojų. Aš pati su „Scratch“ nedirbu jau trejetą metų. Anksčiau joje registruojantis nebuvo daugiau negu 2 lyčių pasirinkimų“, - sako R.Zlatkauskienė.

Mokytoja ekspertė įsitikinusi, kad tėvai turėtų žinoti, kokią informaciją apie lytinį ugdymą mokykloje gauna jų vaikai. Net jei tai - IT pamoka. Ji sako, kad pedagogai laisvi pasirinkti, su kokiomis programomis dirbti. „Mokytojai renkasi vieną priemonę ar kelias priemones pagal galimybes, pagal mokinių poreikius ir pasiruošimo lygį. Jie sukasi, kaip kas moka.

Praktiškai nėra paruoštų priemonių lietuvių kalba arba jos pasenusios. Mokytojas, kuris pats nuolat domisi dalyko naujovėmis, tuo susidomėjimu uždega ir mokinius. Informatikoje sparčiai viskas keičiasi, atsiranda naujų sričių, tokių kaip robotika, mobiliųjų programėlių programavimas, mikrovaldikliai (mikrobitai) ir pan.

Mokiniui naujovių reikia čia ir dabar, jis negali laukti, kol bus pakeista IT dalyko bendroji programa“, - pastebi R.Zlatkauskienė.

Ji priduria, kad mokyklose pamėgta „Scratch“ programa savaime nėra bloga, o klausimo apie lytis galima išvengti pasirinkus kitą programos naudojimo būdą. „Vienintelis registracijos klausimas yra nekorektiškas.

Išvengti jo galima, parsisiunčiant šią mokomąją medžiagą. Tuomet mokiniams nereikia registruotis ir atsakinėti į klausimą su lyčių pasirinkimu. Paprastai taip mokyklos ir daro“, - paaiškina pedagogė.

Lytys dvi

„Vakaro žinioms“ susisiekus su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, ši patikino, kad net ir IT pamokose turi būti laikomasi ministerijoje patvirtintos Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programos. Tiek joje, tiek mokyklinėse biologijos programose kalbama tik apie dvi lytis. Ministerija taip pat paaiškina, kad IT technologijų mokytojams nenurodoma, kokiomis konkrečiomis programomis jie turėtų naudotis.

Komentuoja Vilniaus Mykolo Biržiškos gimnazijos biologijos mokytojas Romas DARAFĖJUS:



Lytiškumo ir sveikatos programa tam ir buvo sukurta, kad ją būtų galima naudoti visuose mokymo dalykuose. Vienas pedagogas gali vaikams sakyti, kad viskas yra toleruojama: ir orientacijos, ir lytis, kurių dabar skaičiuojama dešimtimis. Jeigu mokytojas neįsigilinęs į programą, tokių liapsusų gali pasitaikyti.

Mes net su biologijos mokytojais tarpusavyje pasitariame apie dėstomas programas. Net ir to paties amžiaus mokiniams vienoje klasėje galima kalbėti apie vienus dalykus, su kitais gal dar per anksti.

Jeigu tokios programėlės brukamos dar progimnazijoje, kai vaikas lanko 5-6 klasę, tai yra labai netinkama. Tokio amžiaus vaikai žino, kad yra vyras ir moteris, o gavę tokią informaciją gali imti abejoti.

Mokytojas yra atsakingas už tai, kokias programėles pasirenka. O jeigu taip nutiko, gal vaikams reikėtų paaiškinti, kad lytys yra dvi. Mokytojas gali net neatkreipti dėmesio, bet vaikai dėmesį atkreipia ypač greitai. Jeigu pedagogas nepaaiškins, vaikai prašys paaiškinti tėvų. Aš tėvų vietoje taip pat būčiau nepatenkintas tokia situacija.

Savo praktikoje buvau susidūręs su situacija, kai vieno seminaro metu reikėjo pažymėti savo lytį. Tarp pasirinkimų buvo trys: „vyras“, „moteris“ arba „jums labiausiai tinkama“. Aš ir pats nelabai supratau, ką tai reiškia. Kai tai skirta suaugusiems, su kolegomis tik pasijuokėme. Atrodo nekaltai, bet nuo to viskas ir prasideda.

Visada sakiau, kad tai yra chaotiška ir įgyvendinama. Tuomet nenuostabu, kad anksčiau ar vėliau tokie dalykai turėjo išlįsti. Sakyčiau, programa buvo įbrukta iš viršaus, o po to pamiršta. Kontrolės nelabai yra.

Toliau viskas vykdoma pačių pedagogų iniciatyva ir supratimu. Nėra sistemos, pagal kurią programa turi būti įgyvendinta. Kiek žinau, buvo seminarų, tad dalis mokytojų su programa yra supažindinti. Bet atrodo, kad viskas vyksta tik „bobučių pletkų“ lygiu.

Manau, ateityje bus dar blogesnių dalykų, kurie atneš skaudesnių pasekmių. Kol nėra sistemos, nereikia stebėtis statistika dėl ankstyvo paauglių seksualinio gyvenimo ar nepilnamečių gimdymo.

Turime suprasti, kad visos reformos ir mokyklose daromos nesąmonės gula ant mokinių pečių. Toks informacijos nenuoseklumas gali ne tik vaikams pakenkti, bet ir sužaloti. Kai dezinformacija pateikiama mokykloje, kur vaikai labai imliai viską primena, o ypač šiomis temomis... Tai gali vaiką paskatinti ar pakreipti netinkama linkme.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder