2021 m. sausio 16 d. 22:30 val., šeštadienis

Skaityk dabar

Kodėl laivai plaukioja su skirtingomis vėliavomis

Kodėl laivai plaukioja su skirtingomis vėliavomis nuotrauka, foto

Laivas su Lietuvos vėliava.

„Stena Impero“ tanklaivis, kurį praėjusią savaitę užėmė Iranas, plaukė iškėlęs Didžiosios Britanijos vėliavą, tačiau iš tiesų jis priklauso švedų kompanijai ir juo neplaukė nė vienas Jungtinės Karalystės pilietis. Kodėl laivai plaukioja su skirtingų valstybių vėliavomis, aiškina „BBC“.

Reklama

Visi prekybiniai laivai privalo būti priregistruoti tam tikroje šalyje, kurios vėliava ir atsiduria ant laivo.

Dažnai ant laivų galima išvysti laivybai patrauklių šalių vėliavas, kuriose yra sukurta palanki jūriniam verslui aplinka ir kurios užtikrina paprastesnę ir greitesnę laivų registraciją. Tokių šalių vėliavos vadinamos „patogių šalių vėliavomis“ (angl. flags of convenience), ir pagal atvirą laivų registracijos sistemą gali pasirodyti ant bet kurios valstybės piliečiui priklausančio laivo.

Yra ir kitų laivų žymėjimo vėliavomis sistemų, tačiau jos paprastai griežčiau nurodo, kam laivas gali priklausyti ir kas juo gali plaukti, rašo „BBC“.

Panama, Maršalo salos ir Liberija yra pagrindinės valstybės, kuriose priregistruojama daugiausia laivų. Tuo tarpu Jungtinės Karalystės laivų registre įregistruota maždaug 1,3 tūkst. laivų.

Milijoninis pelnas

Kaip „BBC“ teigė jūrų saugumo ekspertas Ioannis Chapsos, laivų savininkai laivų registracijos šalis renkasi atsižveldami į krūvą komercinių rodiklių, tokių kaip reglamentavimas, mokesčiai ir teikiamų paslaugų kokybė.

Reklama

Ekspertas pateikė Graikijos pavyzdį. Nors šaliai priklauso daugiausiai laivų, didžiosios dalies jų neišvysi plaukiančių su savo šalies vėliava, nes tokiu atveju laivų savininkai turėtų mokėti didesnius mokesčius.

Tuo tarpu skurdesnės valstybės, kuriose priregistruojami kitų šalių laivai, turi galimybę taip papildyti savo biudžetą, rašo „BBC“.

Štai Panamos laivų registras šalies ekonomikai atneša dešimtis milijonų dolerių.

Pagal atviro registro sistemą, įgulą galima samdyti iš bet kurios pasaulio vietos, o tai leidžia dar sumažinti išlaidas.

Tačiau tokia laivų registro sistema kritikuojama dėl galimai ne tokio griežto laivų reglamentavimo ir net tarptautinių jūrų taisyklių nepaisymo. Tačiau apskritai manoma, kad laivybos praktika per pastaruosius tris dešimtmečius smarkiai patobulėjo, rašo „BBC“.

Termino „patogių šalių vėliavos“ nenaudoja Tarptautinė jūrų organizacija – Jungtinių Tautų agentūra, atsakinga už tarptautinių vandenų valdymą.

Reklama

Sistema „kone keiksmažodžiu laikoma ir pasaulio laivybos pramonėje“, teigia Tarptautinių laivybos rūmų atstovas Simonas Benettas.

Anot jo, laivų savininkai renkasi laivą registruoti prie tos valstybės, kuri turi gerą vardą arba todėl, kad pagrindiniai laivų registrai pasiekiami beveik kiekviename didesniame uoste, rašo „BBC“. Tačiau ši sistema vis tiek sulaukia kritikos.

Anot Tarptautinės transporto darbuotojų federacijos, registruojant laivą kitoje šalyje negu gyvena jo šeimininkas, kyla sunkumų, kadangi laivų savininkai gali lengviau išsisukti ginčuose dėl atlyginimų ar darbo sąlygų.

Kas atsakingas

Laive iškelta nacionalinė vėliava parodo laivo priklausomumą. Laivui taikomi tos šalies, kuriai jis piklauso, įstatymai, o valstybė tampa už jį atsakinga, rašo BBC.

Pasak Tarptautinės jūrų organizacijos, išduodama laivui sertifikatą, šalis privalo pasirūpinti, kad jis atitiktų nustatytus tarptautinius standartus.

Reklama

Savo vėliavas išduodančios šalys pasirašo tarptautines jūrų sutartis ir yra atsakingos už jų vykdymą, o taip pat ir už Tarptautinės jūrų organizacijos nustatomų laivų statybos, projektavimo, įrangos ir įgulos komplektavimo taisyklių laikymąsi.

Pagal Jungtinių Tautų jūrų teisės konvenciją, šalys, kurioms priklauso laivai, privalo imtis priemonių, užtikrinančių saugumą jūrose, rašo BBC.

Registro valdymas

Gana įprasta, kad valstybių laivų registrai būna prižiūrimi kitose šalyse.

Pavydžiui, Liberijos laivų registrą administruoja Amerikos kompanija, kurios būstinė įsikūrusi Vašingtone, rašo „BBC“.

Prieigos prie jūros neturinčios Mongolijos registras tvarkomas Singapūre, Komoroso – Bulgarijoje, o tolimojo Vanuatu – Niujorke. Tačiau toks neįprastas registro sistemų geografinis išsidėstymas gali kelti pavojų saugumui.

Reklama

Anot I. Chapsos, šalims neįmanoma užtikrinti visų laivų, kurie jai priklauso, saugumo, o tai dar sunkiau tampa daug mažiau išteklių nei, pavyzdžiui, Britanijos Karališkasis laivynas, turinčioms, bet daugiau komercinių laivų valdančioms šalims.

Žymos: laivai, vėliavos

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Skaityk dabar

"Laisvės pojūtis priklauso tik nuo mūsų pačių" nuotrauka, foto

Tragiški 1991 metų Sausio 13-osios įvykiai Lietuvoje kasmet minimi kaip Laisvės gynėjų...

Gruodį vykęs prekybos tinklo „Lidl“ konkursas baigėsi, tačiau aistros tebeverda iki šiol...

„Lidl“ konkursas kursto aistras: BMW visureigį įtaria laimėjus teismo, kuriame bylų turi „Lidl Lietuva“, darbuotoją nuotrauka, foto

Klaipėdos regiono savivaldybėse nuo koronaviruso pandemijos ir įvestų apribojimų nukentėjo nuo 42...

Karantininė patirtis: regiono verslams nelengva nuotrauka, foto

Prie Kuršių marių stintautojai gaudo stintas, o stintautojus ėmė gaudyti policininkai....

Ribojimai kirto per meškeriotojų pinigines: Klaipėdoje įkliuvo stintautojai iš Kėdainių nuotrauka, foto

Permainos sostinėje: skiriasi Vilniaus „Ryto“ ir Donaldo Kairio keliai nuotrauka, foto

Sportas, Po neįveikto Citadele KMT ketvirtfinalio barjero Vilniaus „Rytas“ ėmėsi rimtų pokyčių. Sostinės...

Vytautas Landsbergis niekam pasiduoti neketina nuotrauka, foto

Lietuva, Trečiadienį minint Sausio 13-osios įvykių trisdešimtmetį, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo pirmininkas...

Pandemijos iššūkiai italo ir lietuvės meilei nebaisūs: karantino įkarštyje atvėrė restoraną Rietave nuotrauka, foto

Žmonės, Ilgai brandintą idėją – įkurti savo verslą Rietave – Virginijos ir Fabio...

Negeros žinios iš Norvegijos: vakcinos gali būti pavojingos pacientams, vyresniems nei 80 metų nuotrauka, foto

Sveikata, Norvegija teigia, kad COVID-19 vakcinos gali būti per daug pavojingos labai seniems...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...