Jachtai "Lietuva" laivų vėžys nediagnozuotas

Jachtai "Lietuva" laivų vėžys nediagnozuotas

Legendinei klaipėdiečių jachtai "Lietuva" per 40 metų pirmą kartą atliekamas kapitalinis remontas. Jau daug darbų padaryta, tačiau, pasak jos kapitono Osvaldo Kudzevičiaus, jie, ko gero, dar net neįpusėjo. Nutiko nenumatytas dalykas - korpusas neišdžiuvo iki reikiamo lygio, kad jį būtų galima klijuoti. Nors jachta šį sezoną neplaukios, kaip buvo planuota, gera naujiena ta, kad laivui plastiko vėžys nediagnozuotas.

"Vakarų ekspreso" reporteriai buvo vieni iš nedaugelio žmonių, pamačiusių jachtą "Lietuva" labiausiai apsinuoginusią - visa ji išardyta tiek, kiek buvo galima. Labiausiai nustebino tai, su kokia meile apie šį laivą kalba patys remontininkai, kuriems šis projektas nėra itin pelningas ir lengvas. Juos įkvepia noras prisidėti prie savo miesto legendos prikėlimo naujam gyvenimui.

Jachta "Lietuva" remontuojama Klaipėdos pakraštyje. Pasirodo, visame mieste yra labai nedaug remontininkams tinkamų patalpų, pro kurių vartus ji tilptų. Be to, atliekami specifiniai plastiko remonto darbai, jis šlifuojamas, dažomas, o tam reikia atitinkamų sąlygų. Surastos tinkamiausios patalpos, tarsi specialiai skirtos šiai jachtai.

Po remonto jachta atrodys kaip nauja, nepasikeis tik laivo dizainas. Stengiamasi išlaikyti autentišką ir laivo konstrukciją, ir išvaizdą. Iš esmės laive liks senas pats korpusas, t. y. plastikas, tam tikros medžio detalės, kurias pavyks restauruoti, kurių ne - bus padarytos naujos atkartojant tai, kas buvo.

Be laivo, bet buriuos

Šiuo metu džiovinamas jachtos "Lietuva" korpusas ir, deja, procesas kiek užtruks. "Jau esame nusiteikę, kad šį sezoną laivo neturėsime. Žinoma, klubas "Ostmarina" bendradarbiauja su kitais klubais, mes persėsime į kitus laivus, buriuoti šį sezoną nenustosime, kaip buriavome, taip ir buriuosime. O gal viskas išeis į gerą, turėsime patirties plaukioti su kitais laivais", - sakė "Lietuvos" kapitonas Osvaldas Kudzevičius.

Sporto klubo "Ostmarina", kuris panaudos teise valdė jachtą "Lietuva" sutartis baigėsi dar pernai. Bet kapitonas važiuoja pasižiūrėti, kaip remontuojamas laivas, konsultuoja. Kai bus baigtas jo remontas, tada klubas ketina kalbėtis su Klaipėdos miesto savivaldybe, kam ateityje ji patikės valdyti šią jachtą. "Laivo tikrai nesu apleidęs, tik tiek, kad viską tenka daryti paukščio teisėmis. Dabar remonto laikotarpis, o kas bus toliau, tiesą sakant, nelabai ir galvojame", - sakė kapitonas.

Iššūkis - seni sprendimai

"Lietuvą" remontuoja konkursą laimėjusi UAB "Laivo sandėlis" ("Garant Boats &Yachts"). Darbai pradėti pernai gruodį, buvo demontuotas stiebas ir jachta iškelta iš vandens. Kadangi tai palyginti didelis laivas ir į "Garant Boats &Yachts" Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje turimas laivų remonto patalpas netilpo, jis nugabentas į šalia UAB Malkų įlankos terminalo Perkėlos gatvėje esantį "Quali Tech ir Antanina" cechą ir pastatyta ant stapelio. Beje, ši bendrovė kaip subrangovė atlieka jachtos plastiko remonto darbus. Šiuo metu dirbama per kelias vietas, nes vienose patalpose viskas netelpa. Jachtos medžio darbai atliekami kitur.

Pasak jachtos "Lietuva" remontu besirūpinančios bendrovės "Garant Boats &Yachts" viešųjų pirkimų projektų vadovo Vigmanto Gaižausko, "Quali Tech ir Antanina" vadovas Antanas Jastremskas - aukšto lygio specialistas, galintis dirbti su tokiomis jachtomis, turintis labai daug patirties. Deja, jachta sena, pastatyta remiantis senais sprendimais, kuriuos dabartinės kartos atstovai sunkiai supranta, tad remontininkai džiaugiasi suradę tokį specialistą.

"Teko remontuoti ir senesnių korpusų. Bet tokių kaip "Lietuvos" yra labai nedaug, iš viso jų buvo pagaminta gal tik 7, o Lietuvoje toks vienintelis. Laivo denis vienaip suformuotas, korpuso dalis sustiprinta kitaip, apačioje yra metalo konstrukcijos, kad jachta galėtų atlaikyti labai stiprius krūvius. Remontas sudėtingas. Mes jau viską pasiruošėme. Korpusas yra prisigėręs drėgmės. Tikriname kiekvieną dieną, žiūrime, kaip ta drėgmė išeina. Žinoma, yra būdų ją greičiau pašalinti, bet tam reikalingos per daug didelės papildomos lėšos. Reikia užsakyti specialią įrangą, į korpusą įdėti kaitinamąją plokštę, naudoti vakuuminį siurblį, ištraukiantį garus. Iš vieno kvadratinio metro ištraukiama apie 1 litrą vandens, jeigu korpusas yra apie 10 milimetrų storio", - apie remonto ypatumus pasakojo A. Jastremskas.

Pasak jo, sudėtingiausia buvo jachtą įsitempti į cecho vidų. Vartų aukštis ir plotis leido, bet iš kiekvienos borto pusės buvo likę tik po 50 milimetrų, o jachta sveria 10 tonų. "Reikėjo ją dailiai ir gražiai įtempti. Mes jai specialiai padarėme stapelį, viską nuėmėme, kad būtų lengvesnė, ir įtempėme gana greitai, užtrukome apie parą", - pasakojo Antanas.

Korpuso džiovinimas - ilgas procesas

Paaiškėjus netikėtiems dalykams, pasak O. Kudzevičiaus, buvo priimtas bendras tylus sprendimas - daryti kokybišką remontą atsižvelgiant į visas technologines procedūras, o ne skubėti stengiantis viską padaryti pagal sutartyje nurodytą terminą.

"Kol neįlįsi į plastiką, nieko nepamatysi. Kol nenuėmė gelkauto, plastiko apsauginio sluoksnio, tol nežinojome, kokia plastiko būklė. Žinoma, per tiek metų korpusas yra labai prisisunkęs drėgmės. Reikia, kad ji pasišalintų. Šiuo metu vėdinamos patalpos, kur stovi laivas, šildomos papildomai ir bandoma išgarinti drėgmę iš korpuso, kad būtų galima tęsti darbus", - aiškino kapitonas.

"Diskutavome su kapitonu, su Klaipėdos savivaldybe ir subrangovais, ar darome kokybiškai, ar pagal nustatytus terminus. Nusprendėme viską daryti kokybiškai, kad jachta būtų naudojama ilgai. Korpusas prisigėręs daugiau vandens nei tikėjomės, nes laivui esant vandenyje tinkamai pamatuoti drėgmės lygio nepavyksta. Plastikas džiūva labai lėtai. Žiemą Lietuvoje nėra sąlygų jį išdžiovinti sparčiai. Dabar, kai orai pagerėjo, procesas gali pagreitėti. Kol korpusas džius, tam tikri darbai stoja. Nepavyko taip greitai, kaip norėjome, tenka rinktis ilgesnį kelią", - sakė V. Gaižauskas.

Pagal sutartį jachta turėjo būti suremontuota per pusę metų iki šių metų birželio pradžios suteikiant galimybę darbus pratęsti vieną mėnesį. Kiek truks džiovinimas, specialistai dar negali pasakyti, galbūt jiems pavyks ką nors sugalvoti, kaip greičiau tai padaryti.

Osmozės nerasta

"Labai gerai, kad korpusas nėra iškorėjęs, nėra atsiradę kokių nors tuštumų. Džiaugiamės, kad plastikas nėra pasigavęs osmozės, vadinamojo laivų vėžio. Dabar dar imsimės prevencinių priemonių, kad ateityje osmozė neatsirastų", - pasakojo O. Kudzevičius ir pridūrė, kad po šio remonto laivas tikrai bus naudojamas galbūt ilgiau nei iki šiol.

"Osmozė atsiranda, kai į plastiko monolitą patenka vanduo, jeigu nusitrina gelkautas. Plastikas yra poliesterio ir stiklo audinys, o šis yra hidroskopiškas. Osmozė ardo korpusą. "Lietuvos" korpuse osmozės beveik nėra, tik šiek tiek viršuje, o bortai nepaliesti, - pasakojo A. Jasremskas. - Osmozė nėra tokia baisi laivui, kaip vėžys žmogui, nes ji yra įveikiama. Yra specialių technologijų, kurias patvirtino kelios klasifikacinės bendrovės. Nuimamas pažeistas sluoksnis ir klijuojamas naujas audinys, nušlifuojama, padengiama gelkautu, ir viskas. Žinoma, tai būtų didelės apimties darbas, jeigu reikėtų visą jachtą apklijuoti."

V. Gaižauskas abejoja, ar pavyktų atgaivinti tokią jachtą, jeigu plastikas būtų iškorėjęs.

"Pati silpniausia laivo vieta - bortai, mat, kai plaukia ant bangų, susidaro stiprus apkrovimas. Kai pradėjome šlifuoti, valyti, pamatėme, kad labai silpnai sustiprinta vidinė korpuso dalis. Reikės viską perklijuoti ir korpusas taps žymiai stangresnis. Vidinis denis buvo padarytas iš balzos medžio, kuris supuvo. Galima sakyti, kad denio jachta neturi. Toje vietoje plastikas irgi silpnas. Keisime visą vidinį denį, jis bus dengtas specialia kieta puta. "Lietuvos" korpusas yra vienaip išlietas, o denis išlietas atskiroje formoje ir uždėtas. Ardyti jo neapsimoka, nes gali korpusą išplėsti, paskui jo jau nesuspausi. Pavojinga tai būtų daryti, nes šis korpusas yra per daug sudėtingas", - pasakojo Antanas.

"Įdomiausias mano darbas"

"Jachta "Lietuva" - kol kas man yra didžiausias iššūkis. Tenka dirbti ne tik administracinį darbą, sėdėti prie dokumentų, bet ir lipti į laivą, viską žiūrėti, priimti tam tikrus sprendimus. Tai ir sunkiausias, ir įdomiausias mano darbas. Labai laukiu šio projekto pabaigos, kai jachtos kapitonas mus paplukdys. Stovėti legendoje ir su ja plaukti man bus didžiulis įspūdis. Ateityje savo vaikams galėsime pasakyti, kad mes prisidėjome prie jos atgaivinimo", - atviravo V. Gaižauskas.

"Garant Boats &Yachts" atliks kitus jachtos remonto darbus, kurie labiau atitinka jo specifiką, susijusius su įranga, elektros instaliacija, varikliu, gelbėjimosi įranga, plaustais, burėmis, kitaip sakant, ir visų reikalingų dalių tiekimu.

"Lietuva" buvo ir iki tol šiek tiek paremontuojama, o šį kartą atliekamas kapitalinis remontas - keičiama viskas iš esmės, kas įmanoma - ir metalinė laikančioji konstrukcija, kuri bus kiek modernesnė. "Bus dedami ir nauji plastiko sluoksniai, ir gelkautas. Galima sakyti, jachta atgims iš naujo. Konstrukcija liks tokia pati. Bandysime atkartoti tai, kas buvo padaryta, pasitelkdami naujas medžiagas ir naujesnes technologijas", - pasakojo "Garant Boats &Yachts" atstovas.

Jo teigimu, specifikaciją atitinkančios burės bus užsakytos iš užsienio gamintojų. "Kai reikės rūpintis gervėmis ir bėgeliais, t. y. denio įranga, gali iškilti sunkumų. Naujos įrangos pasiūla yra, ne problema, bet "Lietuvos" įranga sena, kai mums prireiks vadinamojo remonto komplekto, gali paaiškėti, kad niekas to jau nebegamina", - sakė V. Gaižauskas.

Paklaustas, kiek jachta galės plaukioti po remonto, jis atsakė: "Mes pasistengsime, kad ji būtų kokybiškai suremontuota. O toliau priklausys nuo to, kaip jachta bus naudojama. Matau, kad kapitonas jachtą labai myli, labai daug savęs atiduoda jai, tad, manau, laivas tarnaus ilgai."

Norisi prisidėti prie legendos

"Jau pavojinga buvo su tokia jachta plaukioti. Remonto būtinai reikėjo. Plastikiniai korpusai, kurie yra padaryti iš stiklo pluošto, tarnauja 25 metus. Laivuose esančios gelbėjimo valtys, atidirbusios 25 metus, nurašomos. O mes po 25 metų dar tiek pat naudojame laivus. Plastikas atlaiko, jis yra amžinas, tik reikia jį gerai prižiūrėti, laiku pridengti. Didžiausias plastiko priešas - saulė, tepalai ar degalai, jie gali pažeisti korpusą", - sakė A. Jastremskas.

Remonto vertė - 206 tūkst. eurų be PVM. Darbus finansuoja Klaipėdos savivaldybė. "Kaina dėl korpuso džiovinimo šiek tiek išaugs turint omenyje ir subrangovų užimtumą, kol džiovinama, nevyksta kiti darbai. O laikas, žinia, yra pinigai. Stengsimės padaryti darbą tinkamai ir kuo greičiau. Kadangi terminas yra pratęsiamas, tikimės neišauginti kainos Savivaldybei. O mums, žinoma, tai kainuos, - kalbėjo V. Gaižauskas. - Jachtos "Lietuva remontas - labai specifinis projektas. Ryžomės imtis jo kaip idėjinio. Surinkome komandą iš Klaipėdos įmonių darbuotojų, kurie norėjo dėl idėjos prisidėti prie šio projekto. Skirtas finansavimas nėra didelis kalbant apie tokios jachtos kapitalinį remontą. Šį kartą ne itin žiūrėjome iš verslo pusės, kaip gauti naudos, norėjome prisidėti prie Klaipėdos įvaizdžio. Mes už tai, kad mūsų miestas turėtų tokią jachtą gyvą, plaukiančią. Ji - legenda, norisi prie jos prisidėti. Nesigailiu, kad išdrįsome."

Pagal pesimistinį planą "Lietuva" naujam gyvenimui atgims kitų metų sezoną, o pagal optimistinį - bus baigta remontuoti ir grąžinta šiemet rudeniop.

Faktai

  • Jachta "Lietuva" pastatyta Lenkijoje 1976 metais.
  • 1989 metais jachta "Lietuva" su trispalve plaukė per Atlantą maršrutu Klaipėda-Niujorkas.
  • 1992-1993 metais buvo žygio aplink pasaulį dalyvė. "Lietuva" pirma posovietinė jachta, apiplaukusi pasaulį.
  • 2016 metais jachta atšventė 40 metų jubiliejų. Tuo metu ji jau buvo nuplaukusi 300 tūkst. jūrmylių, aplankiusi daugiau kaip 100 pasaulio uostų. Joje buriuoti mokėsi daugiau kaip 2 tūkst. žmonių.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder