2020 m. gruodžio 5 d. 14:28 val., šeštadienis

Skaityk dabar

Būna, menkė įsimyli ichtiologą

(3)

Būna, menkė įsimyli ichtiologą nuotrauka, foto

Lietuvos jūrų muziejų kūrusi komanda (iš kairės: biologas Eugenijus Buivydas, Aloyzas Každailis, Vytautas Šliogeris, Laima Šliogerienė, Petras Lapė, Alfonsas Žalys).

© Lietuvos jūrų muziejaus archyvų nuotr.

Reklama

Lietuvos jūrų muziejus, tūkstantines žmonių minias ne tik iš Lietuvos, bet ir užsienio sutraukiantis uostamiesčio pasididžiavimas, pernai šventė 40 metų sukaktį. Ko tik ten nebuvo nutikę per tiek metų. To ir į kelias knygas nesudėsi. Mes pateikiame tik keletą muziejaus užkulisinio gyvenimo istorijų.

„Mėgstamiausio gyvūno muziejuje aš neturiu. Visi jie man labai mieli. Pradžių pradžioje buvo ruoniai, todėl jie netgi delfinų man nenukonkuravo. Be abejo, delfinai pas mus yra elitiniai gyvūnai, į juos žiūrima su meile ir pagarba“, – sakė Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė, čia dirbanti nuo jo atidarymo.

Pingvinų, menkių ir delfinų nuotykiai

„Turėjome labai įdomų įvykį su menke, kuri gyveno akvariume. Ji buvo įsimylėjusi ichtiologą Eugenijų Buivydą. Kai tik jis pasirodydavo, nesvarbu, ar turėdavo maisto, ar ne, ji visada išnirdavo į paviršių, iškišdavo savo nugarą ir prašydavo, kad ją pakasytų. Kai pagalvoji, juk tai žuvis, kiek toje jos galvelėje tėra smegenų, bet turėjo štai tokią emociją ir atpažindavo savo ichtiologą iš visų kitų. Mus visus tokia draugystė nustebino, nes buvo unikali“, – pasakojo ponia Olga.

O delfinai tikrai protingi ir esant bėdai supranta, kad reikia kreiptis pagalbos į žmogų. Su delfinais buvo daromas toks triukas – delfinas ant rostriumo turėdavo užsimauti žiedelį ir atnešti treneriui. Vienas jauniklis delfinukas plaukiodamas po baseiną atrado žiedelį, užsimovė ant nosies ir plaukiojo. Reikia jį nusiimti, negali. Tuojau šalia jo atsirado mama delfinė, bandė jam padėti, bet nepavyko. Tada delfinė užsiropštė ant aikštelės ir pradėjo mosikuoti galva, leisti garsus kviesdama į pagalbą trenerį. Prisišaukė ir vaiką, tarsi sakydama: „Stovėk ir niekur neik.“ Atlėkė treneris ir nuėmė tą žiedelį.

Kartą pingvinas sukėlė muziejaus darbuotojus ant kojų, mat įšoko į ruonių baseiną. Išsigando visi – ir ruoniai, ir pingvinai, nors jie kaimynai, gyvena už pertvaros ir girdi vieni kitus. Ruonis nėrė į baseino kampą ir ten prisiglaudė, pingvinas ieškojo vietos, kur jam pasislėpti, bandė pabėgti. Deja, jie vienas su kitu nenorėjo susipažinti. Sušoko darbuotojai, pagavo pingviną ir perkėlė atgal.

Bijojo, kad eršketams gali nepatikti

Reklama

Ponia Olga prisimena, kokie sudėtingi buvo reikalai su iš Kaspijos jūros specialiais lėktuvų reisais parsigabenamais eršketais. Jie buvo skraidinami specialiai tam pritaikytuose paketuose, kuriuose buvo ir deguonies, ir keli sluoksniai polietileno. Muziejaus direktorė pasakojo, kad ne visada pavykdavo juos sveikus ir gyvus parsigabenti. Šiuo metu eršketai jau yra didžiuliai, sveriantys iki 200 kg.

„Buvo labai daug abejonių, kai svarstėme, ar darant rekonstrukciją reikia įrengti povandeninį tunelį. Manėme, gal eršketams tai bus kliūtis, jie negalės perplaukti. Ichtiologas Eugenijus Buivydas (menkės mylimasis – aut. past.) įtikinėjo mane, kad nereikia to tunelio, nes eršketams bus nepatogu judėti. Bet aš buvau įsitikinusi, kad be tunelio rekonstrukcija bus niekinė, niekas net nesupras, kad mes rekonstravome. Bet, kai prileido vandens ir suleido eršketus, baimė buvo didžiulė. Ėjau pažiūrėti, kaip jie jaučiasi. Tunelyje susitikome su ichtiologu. Abu buvome susijaudinę, tiesiog apsikabinome ir vos neapsiverkėme iš džiaugsmo, kad viskas gerai pavyko“, – pasakojo muziejaus vadovė.

Lietuvos jūrų muziejaus atidarymo akimirka.

Žvejo žmona – vyras

Lietuvos jūrų muziejaus Viešųjų ryšių ir rinkodaros skyriaus vedėja Nina Puteikienė, muziejuje dirbanti nuo 2003-iųjų, girdėjo seniau dirbančių kolegų juokingus pasakojimus, kaip buvo nupirktas žvejo žmonos manekenas etnografinės sodybos ekspozicijai.

Pirkti manekeno važiavo buvęs muziejaus direktorius amžinatilsį Aloyzas Každailis su buhaltere. Įdomu tai, kad buvo nupirktas vyriškas manekenas, nes A. Každailis nesutiko pirkti moteriško, esą tais laikais žvejų žmonos nebuvusios riestomis nosytėmis ir apvaliais veidukais – jų veidai buvę nugairinti marių vėjo.

Reklama

„Ir dabar tas manekenas sėdi, aprengtas žvejo žmonos drabužiais, ir todėl tos moters veidas toks rūstus. Kai mano dukra buvo maža, gal kokių ketverių metukų, nuėjome į tą sodybą. Paskui ji dar labai ilgai apeidavo ją ratais – tokia baisi jai buvo ta moteris“, – pasakojo ponia Nina.

„O koks čia žąsinas?“

„Dabartinis muziejaus Jūrų žinduolių ir paukščių skyriaus vedėjas Arūnas Grušas parsivežė iš Čekijos pelikanų. Vieną dieną ateinu į darbą ir randu elektroniniame pašte laišką su pridėta nuotrauka, kurioje pelikanas tupi ant molo akmenų. Žmogus klausė: „O koks čia žąsinas?“ Mat pelikanas trumpam buvo pabėgęs – gal sparnai buvo per mažai pakirpti. Bet kai gavome tą laišką, jis jau buvo muziejuje“, – prisiminusi juokėsi Nina.

Ji taip pat prisiminė, kad kai Kalifonijos jūrų liūtai atsivedė jauniklę Matildą ir jos nemaitino, ją prižiūrėję treneriai turėjo netgi miegoti muziejuje, nes reikėjo mažylę maitinti iš buteliuko.

Šitaip atrodė Lietuvos jūrų muziejaus delfinariumas iš karto po statybų.

Būna ir kalbinių nesusipratimų. „Kartą skambina žurnalistė iš Vilniaus ir sako norinti kalbėti su Puteikiene. Jai atsakoma, kad ji dar neatsikėlė, bus vėliau. Žmogus iš sostinės suprato, kad aš dar miegu. O juk mes kiekvieną dieną į darbą keliamės keltu per marias“, – juokėsi ji.

Suėdė toną žuvų

Reklama

Buvusiam AB „Limarko“ laivininkystės kompanijos Laivų valdymo departamento direktoriui Steponui Ranoniui yra tekę būti Antarktidoje 1982 metais. Jis ten vyko su transportiniu refrižeratoriumi „Kazys Preikšas“ ir labai gerai prisimena, kaip iš ten plukdė Lietuvos jūrų muziejui apie 30 pingvinų, jūrų liūtą ir dar kažkokių gyvūnų.

„Pingvinai labai puikiai orientuojasi ir yra greiti plaukikai. Plaukia panašiai kaip delfinai – iššokdami iš vandens. Pastebėjome, kad vieno pingvino sparnelis sužeistas, tad išmetėme jį už borto. Jis iš karto be jokio orientyro pasisuko į teisingą pusę ir nuplaukė namo.

Pasirodo, numesk pingvinui žuvį, jis nežinos, ką su ja daryti, nes yra išmokęs žuvis gaudyti vandenyje. Todėl įpareigojome vieną jūreivį juos prižiūrėti ir grūsti žuvis į snapus. Kol atplaukėme iki Klaipėdos, jie gerai nusipenėjo ir suėdė apie toną žuvų. Bet tai nebuvo problema, jų turėjome“, – pasakojo ponas Steponas.

Balandžio 1-osios pokštai

N. Puteikienė prisiminė ir balandžio 1-osios istorijas. Kartą buvo pranešta, kad iš muziejaus į Baltijos jūrą pabėgo didysis šiaurės jūrų liūtas Bocmanas.

„Su Audrone Adomavičiene nuėjome prie jūros, su šluota padarėme šliūžes iki vandens. Nufotografavome. Po savaitės sulaukėme skambučio – pusė vienos kontoros darbuotojų sakė, kad tai melas, pusė – kad tiesa. Mano draugė žurnalistė iš Vilniaus gal po dviejų mėnesių paskambinusi vis dar stebėjosi, kaip mes galėjome taip neprižiūrėti Bocmano“, – prisiminimais dalijosi ji.

Reklama

Buvo ir patikėjusiųjų, kad muziejaus ekspozicijos eksponatas – vidutinis žvejybos traleris „Dubingiai“ darys kruizą į artimiausią delfinariumą Švedijoje ar Suomijoje. Kadangi laivas statytas sovietmečiu, jo keleiviai bus maitinami jūreiviškais makaronais. Žmonės ne tik patikėjo, bet ir pradėjo registruotis į tą kruizą...

„Negana to, kažkada skaičiau Vikipedijoje, kad tokiais ir tokiais metais laivas „Dubingiai“ buvo nukeltas nuo krantinės ir plaukė į kruizą... Įsivaizduojate, kokių kuriozų kartais nutinka“, – juokėsi Nina.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

Istorikas

2020-11-22   12:14

IP: 78.62.148.197

Reiktu paminėti ir statybininkus ! Tuo metu pastatyti tokį statinį buvo nemenkas iššūkis !!!

Šaunios istorijos

2020-11-21   18:42

IP: 78.62.147.40

Įdomu ur smagu skaityti, miela Dalia

2020-11-21   13:05

IP: 78.61.189.227

Kodel suzeista pingvina ismete, kad numirtu?

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Skaityk dabar

Namuose dirbantiems gyventojams – pareigūnų „dovanėlė“: vienai moteriai suraitė net 12 baudų nuotrauka, foto

Klaipėdoje, Ievos Simonaitytės gatvėje, prie daugiabučių verda tikra drama – gyventojai artėjant...

Tarptautinio krovinių vežimo transporto priemonės vairuotojais Lietuvoje daugiausia dirba piliečiai iš trečiųjų...

Tarptautinius krovinius gabenančių vairuotojų vergovė (2) nuotrauka, foto

„Kažkur skaičiau, kad laikas, praleistas žvejojant, neįsiskaito į gyvenimo trukmę“, – prasitaria...

Nemuno pakrantes nugulė žvejai: naktinei vėgėlių žvejybai įsirengia net krosnimi kūrenamas palapines, kuriose – lovos nuotrauka, foto

Seimo nutarimu nuo 1998 m. lapkričio 30-oji yra paskelbta Mažosios Lietuvos prisijungimo...

Lapkričio 30-oji ir Mažoji Lietuva nuotrauka, foto

Natalija Bunkė: „Susiveršime diržus ir gyvensime pagal savo kišenę“ nuotrauka, foto

Žmonės, Dainininkę Nataliją Bunkę (37 m.) šiuo metu tiksliau, matyt, būtų vadinti...

P. Gražulio liapsusas su apsinuoginusiu vyru sulaukė ir tarptautinio dėmesio nuotrauka, foto

Lietuva, Seimo narys Petras Gražulis po trečiadienį vykusio Kultūros komiteto posėdžio tapo ne...

Palanga nelaukia: visi moksleiviai mokysis nuotoliniu būdu nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Nuo pirmadienio Palangoje moksleiviai mokysis nuotoliniu būdu, pranešė Palangos meras Šarūnas Vaitkus.

Kalėdinė „dovana“ vairuotojams – nauji greičio matuokliai nuotrauka, foto

Automobiliai, Vairuotojų laukia staigmena – jau netrukus skirtingose Lietuvos vietose pradės veikti beveik...