Legendinė „Raketa“ šią vasarą gali neišplaukti

Legendinė „Raketa“ šią vasarą gali neišplaukti

Dar neprasidėjus vasarai buvo paskelbta džiugi žinia – legendinė „Raketa“, plaukianti iš Kauno į Nidą, – atgis. Bendrovė jau buvo paskelbusi, kiek kainuos bilietai, o birželio pradžioje laivas turėjo išplaukti į pirmąją kelionę, tačiau ji neįvyko – nebuvo spėta gauti visų leidimų. Panašu, kad laivas prieplaukoje Kaune gali likti stovėti ir visą vasarą.

Įmonės „Vandens kelias“ vadovas Nerijus Šilgalis apgailestavo dėl susiklosčiusios situacijos ir teigė, kad laivas negali išplaukti, nes negaunamas vienintelis dokumentas.

„Iš mūsų pareikalavo vadinamo laivo klasės sertifikato – t. y. patvirtinimo, kad laivas atitinka jam suteiktą laivo klasę, kuri jam buvo suteikta jį statant. To laivo klasės, pagal kurį statytas laivas, sertifikatą galėtų išduoti vienintelis Rusijos upių registras, kuris nėra sertifikuotas Europos Sąjungoje (ES).

Todėl mes dabar linksminamės ir aiškinamės, ar tikrai nėra kitų teisinių kelių patvirtinti laivui suteiktą klasę, nes išeitį, kurią pasiūlė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), – kreiptis į jūrų registrų kompaniją, yra neadekvati, aiškėja, kad pinigų ir laiko kaštai būtų daug didesni, nei šį laivą restauruoti, be to, tai kainuotų neadekvačiai daug laiko“, – pasakojo jis.

N. Šilgalis abejoja, ar šis kelias gauti sertifikatą išvis gali būti įgyvendintas: „Tai yra didelis klausimas. Įmanoma, aišku, yra viskas, įmanoma ir šį laivą į kosminį laivą perdaryti, bet mes matome tai kaip neadekvatų reikalavimą.

Suprantame, kai tokie reikalavimai keliami jūrų laivams, išplaukiantiems į jūrą ilgiems terminams, o mums atsitiko taip, kad Upių registras, kuris turėtų šitą dalyką sutvarkyti, Lietuvoje yra panaikintas, jo tiesiog nėra. Laivas statytas Rusijoje 1963 metais, o iš mūsų reikalauja, kad jis atitiktų europinės klasifikavimo kompanijos keliamus reikalavimus.“

N. Šilgalis teigė nesulaukiantis jokios pagalbos nei iš atsakingų institucijų, nei politikų, nei pačios Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA), kuri ir pareikalavo laivo klasės sertifikato.

Be to, jam apmaudu, kad Lietuvoje nėra kompetentingos organizacijos, specialios komisijos ar įmonės, kur galėtų pateikti savo išvadą išduoti tą sertifikatą ar ne.

2010–2011 m. laivas turėjo dokumentą – tinkamumo plaukioti liudijimą. Imdamiesi šios veiklos, mes analizavome visas galimas situacijas, ir rėmėmės tuo, kad laivas turėjo liudijimą, jis buvo tinkamas, o nuo tos dienos nėra pasikeitęs joks įstatymas. Tačiau dabar mūsų reikalauja papildomo dokumento“, – nuogąstauja jis.

Vis dėlto N. Šilgalis vilties dar nepraranda ir tikisi, kad šią vasarą laivui dar pavyks išplaukti, nors šansų ir mažai.

„Lygiagrečiai prašome ir laikino leidimo plaukti, nes mūsų jūrų teisėje yra numatytos tokios situacijos, kada būtų galima išduoti laikiną leidimą, kol sprendžiama situacija. Tačiau mes jo negauname, nors iš tos pačios LTSA gavome ir saugumo patvirtinimą. Taigi laivas yra saugus ir visiškai pasiruošęs plaukti“, – sakė jis.

Keliami aukštesni reikalavimai

LRT.lt kreipėsi į Lietuvos transporto saugos administraciją, kodėl laivui vis dar nėra suteikiamas leidimas išplaukti.

LTSA Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus patarėja Eglė Kučinskaitė teigė, kad toks dokumentas yra privalomas, nes greitaeigiams laivams dėl padidintos rizikos keliami aukštesni reikalavimai.

„Šių metų gegužės mėnesį LTSA atliko privalomą „Raketos“ techninę apžiūrą. Jos metu LTSA inspektoriai tikrino gelbėjimo plausto buvimą laive ir jo būklę, gelbėjimosi liemenes, jų galiojimo terminus, kur jos yra saugomos ir pan. Taip pat buvo tikrinama privalomi turėti dokumentai: gaisro gesinimo, gelbėjimo priemonių patikros dokumentacija, įgulos diplomų dokumentacija ir pan.

Apžiūros metu nebuvo pateiktas klasifikacinės bendrovės išduotas dokumentas, pavirtinantis nustatytą klasę. Jis yra privalomas. Šis dokumentas įrodo, kad laivas atitinka tokio tipo laivams („Raketa“ yra greitaeigis keleivinis laivas) keliamus papildomus reikalavimus ir yra saugus plukdyti žmones.

LTSA specialistai vertino laivo saugumą pagal jai suteiktus įgaliojimus ir kompetenciją. Tokio tipo greitaeigiams laivams dėl padidintos rizikos keliami papildomi reikalavimai, kuriuos gali patikrinti tik klasifikacinės bendrovės. LTSA tokio patikrinimo neatlieka ir negali išduoti klasę patvirtinančių dokumentų“, – aiškino ji.

Negali išduoti ir laikino leidimo

Paklausta, ar šiuo atveju toks prašymas yra adekvatus, ji pabrėžė, kad LTSA supranta, jog susiklosčiusi situacija nėra maloni nei laivo savininkams, nei jiems patiems, tačiau teisės aktais numatyti reikalavimai turi būti gerbiami ir jų turi būti laikomasi. Dėl to administracija negali išduoti ir laikino leidimo.

„Reiktų suprasti, kad tai nėra tiesiog LTSA prašymas. Tai yra teisės akte (Susisiekimo ministro įsakymu) įtvirtintas reikalavimas, kuris susijęs su saugia laivyba. Ir, deja, bet teisės aktai nenumato galimybės išduoti laikinąjį vidaus vandenų tinkamumo plaukioti leidimą. Laikinasis leidimas negali būti išduotas, nes laivo klasę įrodantis dokumentas nėra tiesiog popierius, kaip dabar gali pasirodyti“, – aiškino ji.

Prieš išduodant laivo klasę įrodantį dokumentą, laivas turi būti labai detaliai patikrintas – tai apima tiek saugumo, tiek įrangos, tiek laivo korpuso išsamią apžiūrą. E. Kučinskaitė pažymėjo, kad klasei suteikti ir patikrinti pagal laivo klasės reikalavimus iš tikrųjų reikia specifinių, nišinių žinių bei specialios įrangos.

Tai gali padaryti viena iš Europos Komisijos patvirtintų 5 klasifikacinių bendrovių, kurios turi įgaliojimus atlikti su vidaus vandenų laivais susijusius patikrinimus. Visos šios bendrovės veikia Europos Sąjungos mastu ir turi atstovybes Lietuvoje.

„Administracija, siekdama padėti išspręsti susidariusią situaciją, 2019 m. birželio 14 d. raštu kreipėsi į minėtas klasifikacines bendroves dėl galimybės laivui atlikti patikrinimą ir išduoti greitaeigio laivo klasę patvirtinantį dokumentą.

Šiai dienai yra gauti 3 atsakymai, iš kurių 2 (RINA Services S. p. A ir Polski Rejestr Statków S.A.) nurodė, kad tokia galimybė yra ir nurodė, kokia informacija turėtų būti pateikta“, – sakė ji.

Ji taip pat minėjo, kad ne jų institucijai spręsti apie šios paslaugos kainą.

„Klasifikacinės bendrovės turi savo įkainius, ir tik jos gali atsakyti, kodėl tokio laivo detalaus patikrinimo ir dokumento išdavimo kaina yra tokia, kokia yra šiuo metu. O laivo savininkai, prieš paleisdami laivą, turėjo domėtis, kokie reikalavimai keliami šiam laivui ir visus privalomus atlikti darbus įvertinti laike“, – sakė ji.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder