Tyrimas: cukraus mokestis yra efektyvi priemonė siekiant gerinti gyventojų sveikatą

Tyrimas: cukraus mokestis yra efektyvi priemonė siekiant gerinti gyventojų sveikatą

Moksliniame tyrime nurodoma, kad gaiviųjų gėrimų gamintojai Jungtinėje Karalystėje (JK) sumažino cukraus kiekius savo gaminamuose gėrimuose, kai 2018 m. balandį buvo įvestas Gaiviųjų gėrimų pramonės mokestis, skirtas kovoti su vaikų nutukimu ir su juo susijusiais susirgimais (diabetu ir širdies ligomis).

Portalo „Euractiv“ duomenimis, JK geriausių universitetų tyrėjų atliktame ir Nacionalinio sveikatos tyrimų instituto finansuotame tyrime skelbiama, kad dėl įvesto mokesčio pokyčiai gėrimų sudėtyse buvo „kur kas svaresni“ nei tie, kurie buvo pasiekti savanoriškomis pačių įmonių iniciatyvomis.

Saldžiųjų gėrimų mokestį kaip vieną pagrindinių priemonių kovoti su sveikatos sutrikimais įvardijo ir Pasaulio sveikatos organizacija (PSO). Tačiau pati pramonė šią priemonę ilgą laiką kritikavo, motyvuodama per mažais mokesčio veiksmingumo įrodymais.

Tyrėjai įvertino JK prekybos centruose 2015 m. rugsėjį ir 2019 m. vasarį buvusių gaiviųjų gėrimų sudėtis.

Tyrimui vadovavęs Oksfordo universiteto docentas Peteris Scarboroughas teigė, kad tai yra pirmasis tiesioginis JK įvesto mokesčio vertinimas. Jo nuomone, tokie mokestinės intervencijos atvejai išties gali pasitarnauti keičiant visuomenės vartojimo įpročius.

„Mokesčiai yra svarbi politikos dalis, pastarasis ne tik sumažina cukraus kiekį daugelyje gėrimų, bet ir padidina saldžiųjų gėrimų kainas, o tai padeda visuomenei priimti sveikesnius pasirinkimus“, – mano mokslininkas.

Minėtas mokestis yra taikomas gėrimams, kuriuose yra daugiau nei 5 g cukraus 100 ml. Tyrėjai nustatė, kad 2019 m. vasarį tik 15 proc. gėrimų atitiko mokesčio normas. Prieš mokesčio įvedimą tokių gėrimų buvo 52 proc.

Mokslininkai padarė išvadą, kad didžiausi gėrimų sudėčių pokyčiai įvyko prieš pat mokesčio įvedimą. Per 100 dienų, jau įvedus mokestį, 11 proc. gėrimų sudėtys buvo pakeistos taip, kad mokestis nebebūtų taikomas.

Tačiau yra ir nesutinkančių su tokiomis mokslininkų išvadomis. Portalui „Euractiv“ komentarą pateikęs Europos gaiviųjų gėrimų (angl. „Soft Drinks Europe“) asociacijos vadovas Nicholas Hodacas teigė, kad, remiantis statistikos tarnybos „Kantar Worldpanel“ duomenimis, JK gėrimų gamintojai jau buvo „sumažinę cukraus kiekį produkcijoje 15,6 proc.“

N. Hodacas taip pat pabrėžė, kad dar likus metams iki mokesčio įvedimo „becukriai ir mažai kalorijų turintys gėrimai sudarė 53 proc. visų JK parduodamų gaiviųjų gėrimų rinkos“. Šitaip jis bandė įrodyti, jog verslas cukraus kiekį mažino gerokai anksčiau, nei buvo pristatytas mokestis.

Taip pat lobistas teigė, kad jo vadovaujama organizacija „nepalaiko diskriminacinių mokesčių, išskiriant tik vieną produktų kategoriją“.

„Cukrus į žmonių organizmą atkeliauja iš daugybės maisto šaltinių ir yra pakankamai įrodymų, kad žmonės tiesiog nuspręs pirkti kitus produktus, kurie nėra apmokestinti. Mokesčiai maistui yra laikomi regresiniais ir pakenkia patiems neturtingiausiems mūsų visuomenės nariams, priverčia juos už maistą mokėti didesnę savo pajamų dalį“, – teigė N. Hodacas.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder