Stovėsime ar judėsime į priekį?

Stovėsime ar judėsime į priekį?

Neslėpsiu, keista iš televizorių ekranų girdėti, kaip klaipėdiečiai kalba apie galimybę atkurti mieste tramvajų transportą. Pradžioje pagalvojau, kad televizijos siužeto kūrėjai bus tendencingai pasirinkę respondentus, bet šnektelėjęs ta tema su keliais pažįstamais išgirdau tą pačią neigiamą nuostatą. Vieni bijo tramvajų keliamo triukšmo, kiti - kad bėgiai darkys ir taip nelygias miesto gatves, treti - kad Klaipėda esąs vienos ilgos gatvės miestas, tad pakanka ir autobusų...

Matyt, nebūsiu originalus teigdamas, kad miesto transporto sistema tvarkoma gerai, žmonės vis mažiau skundžiasi įvairiais nepatogumais, autobusų grafikai maksimaliai pritaikomi žmonių judėjimo srautams, o kai reikia - koreguojami. Klaipėda miesto transporto organizavimo srityje visada buvo tarp lyderių.

Mes pirmieji iš karto po nepriklausomybės atkūrimo, paleidome "mikriukus", kurie padėjo išspręsti grūsčių autobusuose problemą, pirmieji pritaikėme pažangias transporto valdymo sistemas, pirmieji pradėjome naudoti naujo tipo autobusus. Suprantama, iki tobulybės dar labai toli, bet pastangos ir jų vaisiai - akivaizdūs. Ko gero, būtent šitos priežastys, t.y. santykinis komfortas ir lemia miestiečių nuomonę, kad nieko keisti nereikia, nes viskas ir taip gerai.

[CITATA]

Tačiau žvilgterkime kad ir į netolimą ateitį ir svarbiausią ateities problemą - ekologiją. Transportas yra didžiausias gamtos teršėjas! Ši jau nuo pirmų mokyklos klasių žinoma aksioma nėra vien frazė įvairių kovotojų prieš gamtos taršą lūpose.

Tai dar ne apokalipsė, bet esti kelias į ją. Juo mes ryžtingai žygiuojame. Ir jei laiku nesustosime, be abejo, nužygiuosime.

Kodėl sakau - į netolimą ateitį? Priežastis labai paprasta - Europos Sąjungos valstybės sutarė, kad iki 2030 metų visuomeniniame miesto transporte neturi likti transporto su vidaus degimo varikliais! Tai reiškia, kad miestuose po dešimties metų benzininiams ir dyzeliniu kuru varomiems autobusams nebeliks vietos.

Klaipėdos miesto taryba atsižvelgdama į tokią perspektyvą jau priėmė sprendimą dėl galimybės mieste atkurti tramvajų transportą.

Tai laiku padarytas ir protingas žingsnis, juoba kad tokia miestiečių vežimo priemonė mieste veikė iki 1930 metų, kada miesto tėvai nusprendė jos atsisakyti, nes tramvajai slopino radijo signalus taip trukdydami visuotinei radiofonizacijai.

Kitų Klaipėdos dydžio Europos miestų patirtis rodo, kad tai padėtų išspręsti daug, ne tik dabar mus kamuojančių problemų (visų pirma oro užterštumo), bet išplėstų galimybes ateities transportui vystytis, jungtims su kitais pajūrio miestais, transporto mazgų pralaidumui didinti...

Klaipėdoje pirmieji žingsniai jau padaryti. Administracija paskelbė konkursą išsamiai studijai atlikti, kur visais įmanomais aspektais bus išanalizuota tramvajaus perspektyva mieste.

Tai ir keleivių srautai bei prognozės, kaip jie keisis ateityje, žaliosios bangos, galimų transporto modelių ir transporto jungčių kūrimo galimybės, bendrojo ir detaliųjų planų keitimai, finansinių resursų poreikiai ir t.t.

Konkursą laimėjo praktikos tokius projektus kurti turinti UAB "CIVITA", iš Europos sąjungos finansuojamos ekologinių priemonių diegimo programos "ELENA" gauta 460 000 eurų negražinama subsidija, kurią privaloma panaudoti būtent ekologines problemas spręsti. Jie panaudosime kitaip - teks gražinti.

Taigi, į priekį judama. Paruošta studija bus pateikta visuomenei svarstyti ir jos nuomonė turės lemiamos reikšmės priimant tolesnius sprendimus. Štai dėl ko ir kyla nerimas, kad neįsigilinę į perspektyvas pasmerksime miestą vegetuoti, užtversime kelius daugeliui kitų projektų, kurių įgyvendinimas tiesiogiai priklauso nuo transporto problemų sprendimo. Tai ir oro užterštumas, triukšmo mažinimas, urbanistinė plėtra, kurortinių zonų, turizmo ir kiti gyventojų gerovės klausimai.

Metro tikrai nerausime, ne mūsų dydžio miestui ir ne mūsų piniginei! Tačiau tramvajus - visiškai reali netolimos ateities perspektyva. Geriausias to pavyzdys - Klaipėdos dydžio Lenkijos miestas Olštynas. Jis 1960 metais taip pat išardė bėgius, bet po 50 metų apsigalvojo.

Dabar mieste veikia keturios tramvajų linijos, kuriomis juda 14 sąstatų. Projektas nepigus - 120 milijonų eurų, bet už juos ne tik nutiesti bėgiai, nupirkti šiuolaikiniai tramvajai, pastatytas naujas tramvajų bei autobusų depas, įsigytos originalios transporto valdymo ir kontrolės priemonės, sutvarkyti transporto mazgai, darbui su nauja technika apmokyti žmonės...

Taigi, galvokime, svarstykime, ginčykimės, kokio miesto norime.

Gerai žinau, kad su socialine žmogaus sfera susiję sprendimai visuomenės yra labai sunkiai priimami. Suprantama, tai paliečia daugelį žmonių.

Dalis jų priversti persikvalifikuoti, kiti ieškoti naujo darbo, treti apskritai nusistatę prieš bet kokias permainas.

Tačiau stovėti vietoje, kaip sako vienas žinomas klaipėdietis, reiškia eiti atgal! Ir tai yra neabejotinai teisinga mintis, kurią patvirtina tūkstančiai visame pasaulyje vegetuojančių miestų ir miestelių, savo laiku pabijojusių arba pražiopsojusių priimti drąsius iššūkius.

Ir pabaigai apie aukščiau išvardytas miestelėnų baimes:

Dėl tramvajų keliamo triukšmo. Šiuolaikinių tramvajų keliamas triukšmas yra mažesnis, nei lengvojo automobilio, už poros metrų faktiškai nieko negirdėti.

Dėl bėgių, darkančių gatves. Nedarko, tai ne tie pokariniai, aukštai virš gatvės dangos iškelti bėgiai, kokius matome žiūrėdami istorinius filmus. Šiuolaikinės tramvajų trąsos "slepiamos" gatvės dangoje, yra ilgaamžės, nereikalauja didelės priežiūros ar remonto kaip asfaltuota gatvių danga.

Dėl vienos ilgos gatvės. Čia tikriausiai turimas galvoje Taikos prospektas. Tai kaip tik tai, kas labiausiai tinka tramvajams. Ilga, tiesi gatvė yra ne tik tramvajų, bet ir visų kitų transporto projektuotojų svajonė.

Linija iš pietinės miesto dalies į Girulius - idealus variantas ne tik miestiečiams, bet ir senamiesčiui, dabar kenčiančiam nuo automobilių keliamo triukšmo.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder