Kam dviratininkui tamsiu paros metu reikalingos šviesos?

Kam dviratininkui tamsiu paros metu reikalingos šviesos?

Šviesiajai paros daliai vis trumpėjant, išlindo tamsioji dviratininkų pusė – dviratininkai šešėliai. Tai dviratininkų kategorija, kuri dėl vienų ar kitų priežasčių neturi jokių šviesos signalų. Tiesa, ši dviratinkų rūšis reiškiasi ir vasarą, tačiau dėl trumpos nakties mažiau matoma.

Ar dviračiui reikalingos šviesos?

Transporto pasaulyje yra susiklosčiusi racionali praktika – šviesos signalai. Lėktuvai ir laivai turi įvairias šviesas, net jei jie savo erdvėje juda palyginti labai tolimais atstumais vienas nuo kito. Šviesos reikalingos tam, kad transporto priemonės orientuotųsi aplinkoje ir matytų vienas kito judėjimo kryptis. Sausumos keliai turi didžiausią transporto priemonių koncentraciją, todėl nekeista, kad automobiliai privalo judėti įjungę žibintus, rodyti posūkių signalus. Ar dviratininkas yra išimtis? Dviratis miesto gatvėse yra bendro transporto srauto dalis, todėl natūralu, jog auto vairuotojas privalo matyti dviratininką, o dviratininkas – būti matomu. Jo judėjimo kryptis turi būti aiški ne tik vairuotojams, bet ir kitiems dviratininkams, pėstiesiems, kertantiems gatvę ar esantiems šalia dviračio tako. Tai tiesiog pilnaverčio komunikavimo sąlyga.

Ar yra rimtų priežasčių nenaudoti šviesų?

“Lemputė per sunki mano lengvam sportiniam dviračiui”. Bandykime pasiaiškinti, kiek sunki yra lemputė. Kadangi didelių, generatoriais maitinamų, lempų laikai baigiasi, pasverkime Sigma Micro lemputę – 22 gramai. Ar tai daug? Palyginkime 22 gramus su mano mobilaus telefono svoriu – 92g, kepurė – 82g, pirštinės – 113g. Taigi ar daug sveria lemputė? Dar galime palyginti kiek sveria lemputė santykyje su karboniniu Scott Scale 20 sveriančiu lygiai 10kg. Paskaičiuojame ir gauname 0.22%. Daug? Dar galime pridėti 75kg sveriantį dviratininką, ir lemputė bendrame dviratininko ir dviračio svorio santykyje svers 0.06%. Taigi, ar 0.06% viso svorio yra daug?

“Lemputė gadina mano dviračio vaizdą”. Tai dar vienas argumentas, dažniausiai girdimas „rimtai sportuojančių“ tarpe. Dažniausiai jų dviračiai būna margesni už genį, tad lemputė dviračio dalių ir spalvų visumoje vaidintų vizualiai neapčiuopiamą ir procentais neišreiškiamą vaidmenį. Tačiau po šia priežastimi dažnai slepiasi garsiai neišreikšta poza: „aš esu sportininkas, lopams skirtos lemputės gadina mano cool įvaizdį“. Šiai problemai sprendimas ateina tik su branda, arba per išorinį įsikišmą – kontaktą su kita tranporto priemone, arba gauta kelių policijos bauda.

“Aš tiesiog neturiu lemputės”… Sprendimas galėtų būti labai paprastas – nusipirkti lemputę (dažnu atveju lėšų jai turi kekvienas dviratininkas). Bet kadangi lemputė iki šiol neįsigyta, realūs veiksmai galėtų būtų vėlgi saviaukla arba tiesiog branda. Provincijoje į šią bėdą reiktų žiūrėti kaip į bendras kaimo problemas.

“Aš turiu atšvaistus, todėl esu ir taip gerai matomas”. Atšvaitai turi trūkumą, jog tam tikrose sąlygose yra tiesiog nematomi. Jie gerai atspindi šviesą tik būdami ne didesniu nei 20 laipsniai kampu statmenai mašinos šviesai. Esant didesniam kampui atšvaitas atspindi labai mažai arba visai nieko. Taip pat atšvaito nemato kiti dviratininkai ar pėstieji, kurie turi mažą arba jokio šviesos šaltinio.

“Aš nevažinėju naktimis”. Kadangi rudenį tamsioji paros pusė prasideda nuo 18 val. ir anksčiau, vadinasi jūs nevažinėjate ir dieną. Ar tikrai vengiant įsigyti lemputę verta nesinaudoti dviračiu?

“Aš nevažinėju gatvėmis”. Važiuojant dviračių takais ar šaligatviais (važiuoti šaligatviu draudžia eismo taisyklės), taip pat turite būti matomi pėstiesiems ir kitiems dviratininkams. Reikia suprasti, kad dviejų dviračių, arba pėsčiojo ir dviratininko susidūrimas gali turėti labai rimtas ar net mirtinas pasekmes. Be to, ar sunkiai įžiūrimi ir greitai pralekiantys šešėliai turi teisę kelti psichologinę įtampą pėsčiajam?

“Gatvės yra apšviestos, aš ir taip matomas“. Gal ir matomas įtempus akis, tačiau turint omeny dviračio gabaritų menkumą, jūs esate sunkiai įžiūrimas. Mašinos būdamos daug didesnės ir tuo matomesnės, juk nevažinėja išjungtais žibintais apšviestose vietose nakty. Tuo labiau nėra jokio logiško pateisinimo tai daryti dviratininkui. 

Panašių priežasčių gali būti ir daugiau, bet ar tikrai jos pagrįstos ir verta jomis vadovautis? Kaip minėjau, šviesos signalai yra būtina priemonė pilnaverčiui komunikavimui transporto pasaulyje, ypač tokiai pažeidžiamai transporto priemonei kaip dviratis. Be abejo, jaunas vairuotojas, turintis geras akis ir greitą reakciją, palankiomis aplinkybėmis pastebės jūsų tamsų šešėlį transporto sraute. Tačiau, natūralu, kad automobilius vairuoja ne tik pelėdos akis turintys žmonės. Be to, savo tamsiu šešėliu keliate pavojų tam pačiam vairuotojui, kuris atiduodamas didžiąją dalį dėmesio jums, mažiau jo skiria keliui ir aplinkinėms transporto priemonėms. Tai yra egoistiška, ir galbūt nusikalstama.

Tamsūs dviratininkų šešėliai taip pat daro žalą beužgimstančiai dviratininkų kultūrai Lietuvoje, kuri sunkiai skinasi kelią kaip pilnaverčiai eismo dalyviai. Tamsūs dviratininkai atitinka stereotipinį sovietinį dviratės transporto priemonės įvaizdį – nebrandaus, skurdaus, neatsakingo piliečio pasirinkimą. Tai nėra tinkamas įvaizdis, siekiant pilnaverčio buvimo kelyje. Dviratininkų reiklumas automobilių vairuotojų atžvilgiu teigiamai veikia bendrą eismo kultūrą, tačiau jis visiškai praranda prasmę jei dviratininkas elgiasi taip pat neatsakingai kaip ir auto vairuotojas. Kai auto vairuotojas nerodo posūkio signalų, mes pagrįstai piktinamės. Tačiau kaip iš šalies atrodo dviratis, kuris tamsoje visai neturi šviesų..?

Nenorom turiu paminėti ir eismo taisyklių dalį: "Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai arba kiti šviesą atspindintys elementai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegęs šviesą atspindinčius elementus.“

Eismo taisyklės, atrodo, yra daug reiklesnės nei norėtųsi, o atsitikus eismo įvykiui gali turėti lemiamą argumentą nustatant įvykio kaltininką. Tai be abejo labai reikšmingas momentas, tačiau manau, kad svarbiausia pilnavertiško buvimo kelyje sąlyga yra priekinis baltos spalvos ir galinis raudonos spalvos žibintai. Dvi skirtingų spalvų šviesos reikalingos važiavimo krypčiai numatyti.

Visa tai nėra daug – laivai, lėktuvai, automobiliai turi daug sudėtingesnę šviesos signalų sistemą. Tad, kodėl dviratis kaip transporto priemonė, turėtų likti tamsiu šešėliu?

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder