Dorė papildė Lietuvos jūrų muziejaus laivyną

Dorė papildė Lietuvos jūrų muziejaus laivyną

Penktadienį Danės krantinėje surengtos ceremonijos metu atstatytai motorinei žvejų valčiai dorei suteiktas "Kopgalio" vardas.

Sovietmečio žvejų motorinė valtis dorė pastatyta pagal 1977 m. Neringos žuvininkystės ūkio muziejui padovanotą valtį.

Istorikas Romaldas Adomavičius pasakoja, kad ąžuoliniais kurėnais plaukta žvejoti į marias iki praeito amžiaus vidurio, tačiau juos palaipsniui išstūmė patogesni motoriniai laivai - medinės dorės. Jų projektas į Lietuvą pateko iš Rusijos šiaurės. Ten, šalia Archangelsko, po karo pradėtos statyti priekrantės žvejybai pritaikytos motorinės valtys, kurioms pavyzdžiu pasitarnavo kaimyninės Suomijos ir Karelijos žvejų laivai. Tuo pat metu pagal tą patį projektą dorės pradėtos statyti ir Lietuvoje, Kriūkų laivų statykloje prie Nemuno. Ten dar Nepriklausomos Lietuvos laikais buvo įrengta akcinei laivininkystės bendrovei "Lietuvos Baltijos Lloydas" priklausiusi baidokų (krovininių upių laivų) statykla.

Dorė buvo naudojamos žvejybai sekliose Kuršių mariose ir Baltijos jūros priekrantės vandenyse su statomais tinklais ir ūdomis (ilga virvė, prie kurios pritvirtintos trumpesnės virvutės su kabliukais). Nors dorės nebuvo greitos - išvystydavo tik iki 5 mazgų (apie 9 km/h) greitį, tačiau žvejai gyrė geras šių valčių jūrines savybes. Jose tilpdavo iki 4 tonų laimikio, o įgulai reikėjo trijų žvejų.

"Šiais laivais žvejota dažniausiai pavasarį ir rudenį. Tuščios dorės laivugalis būdavo nugrimzdęs giliau ir valtis išsilygindavo tik pakrovus į ją krovinį ar sugautą žuvį. Tokia laivo padėtis buvo patogi plaukti per nestoru ledu užšalusį vandenį, kai iškilęs laivo priekis laužydavo ledą. Tiesus dorės kylis buvo pratęstas už sraigto, o kadangi grimzlė buvo palyginus maža, šiam laivui nereikėjo patogių ir saugių krantinių. Dorės galėjo būti tiesiog ištraukiamos ant smėlėto nerijos kranto", - pasakojo R. Adomavičius.

Dorės atstatymas nebuvo paprastas. Ypač daug vargta su originaliu, kelių dešimčių metų senumo varikliu. Kadangi nei tokie varikliai, nei jų atsarginės dalys nebėra gaminami, daug ką teko ieškoti net sendaikčių turguose.

"Esame dėkingi "Klaipėdos laivų remontui". Jeigu ne auksarankiai šios įmonės meistrai, sunkiai būtume galėję atgaivinti sovietmečio valtį", - sakė Lietuvos jūrų muziejaus dirketorė Olga Žalienė.

Dorės atstatymas buvo finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis. Planuojama, kad kai bus sutvarkyti dorės registravimo dokumentai, ja rengti ekskursijas po uosto akvatorija.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder