2019 m. balandžio 25 d. 17:13 val., ketvirtadienis

ve  >  Žinios  >  Lietuva  >  Lietuva

Lietuva

Lietuviško Vyčio detektyvo atomazga

2019-03-25, 10:12

Irena BABKAUSKIENĖ, respublika.lt

Lietuviško Vyčio detektyvo atomazga nuotrauka, foto

Bostone veikusioje G.Karoso įmonėje buvo sukurta ne viena dešimtis Vyčio versijų.

© Irmanto Sidarevičiaus nuotr.

Ką mes žinome apie Vyčio simbolį? Ir apie tai, kas piešė šiandien Lietuvoje itin populiarų stilizuotą Vytį, kuris puikuojasi ant „Lietuvos geležinkelio“ traukinių, pašto ženklų, marškinėlių ir kitų suvenyrų? Atsakymus pateikia Seime veikianti unikali paroda „Vytis - Lietuvos ir lietuvių“. Parodos tema, atskleidžianti, kaip išeivijoje buvo kuriami sovietų Lietuvoje draudžiami tautiniai simboliai, beveik nenagrinėta Lietuvoje. Kaip ir oficialiai nepristatytas JAV lietuvis Gintaras Karosas, 2018-ųjų vasarą tapęs tikru atradimu heraldikos specialistams, kai pareiškė, kad Lietuvoje naudojamas stilizuotas Vytis yra jo anksčiau turėtos įmonės „Baltic Associates“ autorinis darbas.

Surinko ir pateikė įrodymus

Bostonietis G.Karosas, paklaustas, kodėl tokiai parodai pribrendo tik dabar, nors jo prieš 40 metų Bostone įkurtos kompanijos gaminama tautinė simbolika nuolat keliavo ir į sovietinę Lietuvą, kai Vytis buvo draudžiamas, kai Atgimimo pradžioje Sąjūdžio mitingai išsiskyrė iki tol drausta simbolika (Vyčiais, Gedimino stulpais, trispalvėmis), kurios, akivaizdu, jokios įmonės Lietuvoje dar negalėjo tiražuoti, atsakė, jog didžiausias impulsas buvo... pyktis.

Dažnai į Lietuvą atvažiuojantis G.Karosas pasakojo: „Kartą norėjau sūnui parvežti keletą marškinėlių su Vyčio simbolika, bet kai išgirdau vienoje Lietuvos parduotuvėlėje kainą (38 eurai), pasakiau pardavėjui: „Juokauji, čia yra mano darbas - mano firmoje pieštas stilizuotas Vytis“. Labai supykęs buvau. Bet supratau, kad vien žodžiais, jog sukūrei šį piešinį, nieko neįrodysi - tiesiog išjuoks ir išvadins melagiu. Reikia rasti originalą“.

Surinkti savo įkurtos, bet jau seniai nebeveikiančios kompanijos darbų originalus, pasak G.Karoso, paskatino ir Lietuvos žiniasklaidoje pasirodžiusi vos ne detektyvu tapusi istorija, kai net keletas žmonių pasiskelbė esą populiariojo Vyčio, kuriuo puoštas lenktynininko Benedikto Vanago automobilis, „Lietuvos geležinkelių“ traukiniai ir daugybė suvenyrų, kūrėjai.

„Tai buvo dar vienas stimulas viską surasti. Buvau pamiršęs datas, kada ir kiek sukūrėme Vyčių, kitų simbolių. Atradęs, pats nustebau, kiek visko buvome prikūrę, pavyzdžiui, apie 38 Vyčio versijas, kurias naudojome, o kiek iš viso sukurta, net nežinau, taip pat apie 18 Geležinių vilkų sukūrėme. Pavyzdžiui, Geležinis vilkas ant marškinėlių, kuriuos dabar Lietuvoje pardavinėja, Bostone veikusioje mūsų įmonėje nupieštas 1982 metais“, - pasakojo G.Karosas.

Populiariojo Vyčio atsiradimo istorija

Bostone kurtas Vytis, pasak G.Karoso, taip prigijo Lietuvoje, kad niekas nesusimąsto apie jo kilmę. „Mūsų Vytis nėra įstatymu patvirtintas etaloninis Lietuvos Respublikos herbas, - sako bostonietis. - Tai meno kūrinys, kuris tiesiog patinka žmonėms“.

Paklaustas, kaip jis atsirado, ar pats jį piešė, ar tik samdė dailininkus, G.Karosas pasakojo: „Turėjome 4-5 žmones, kurie piešė - aš dailės mokslų nebaigęs, bet turiu gerą akį. Žinojau, kad originalų Lietuvos valstybės simbolį, beje, oficialiai pripažintą, buvo nupiešęs dailininkas Antanas Žmuidzinavičius, bet man jis nepatiko ir savo firmoje atributikos su tokiu Vyčiu nenorėjau pradėti gaminti. Jo pieštas raitelis, mano akimis, atrodė taip, lyg po pirmos kovos nukristų nuo arklio, o ir pats žirgas nelabai tvirtas. Tad savąją Vyčio versiją kūrėme dviese su tokiu laisvu menininku, škotų kilmės hipiu Danu Franzenu. Gal metus vis perpiešinėjome tą Vytį. Pasižiūriu ir sakau, ką reikia pataisyti, kur pastorinti, kur uodegą užriesti. Taisėme tol, kol jis padarė tai, ko noriu. Toks variantas, koks šiandien Lietuvoje išpopuliarėjęs, sukurtas 1985 metais. Paties Vyčio simbolio nesisavinu - jis žinomas nuo XV amžiaus. Bet ši konkreti Vyčio versija yra mūsų kūrinys. Dabar, kai suradau visų darbų originalus, to niekas nebegali užginčyti“.

Žadino išeiviją, primindavo Lietuvos okupaciją

Pasak G.Karoso, kitas parodos tikslas - parodyti svarbų išeivijos vaidmenį kuriant patriotinius simbolius, saugant tautos istorinę atmintį ir padedant Lietuvai išsilaisvinti iš sovietų okupacijos.

„Beveik visą Ameriką tautiniais suvenyrais aprūpinome, siuntėme į Kanadą, Australiją ir platinome tarp lietuvių. Pamačiau, koks efektingas dalykas yra lipdės. Žmonės užsiklijuoja ant mašinos lipdę su žodžiais „Lithuanian proud of it“ („Didžiuojuosi, kad esu lietuvis“), užsiklijuoja Vytį ir važinėja - tai lyg nuolatinė reklama visoje Amerikoje. Ant mašinų žmonės klijavo ir lipdes su užrašu „Freedom for soviet occupied Lithuania“ („Laisvė okupuotai Lietuvai“). Netrukus Amerikos lietuviai vienas kitą ėmė atpažinti iš originalių lipdžių ant automobilio bamperių. Tai buvo savotiška kova dėl Lietuvos - vis kėlėme tą klausimą, kad niekas neužmirštų, jog Lietuva okupuota. Atveždavome tautinės atributikos ir į sovietinę Lietuvą. Kaip? Muitininkams duodavome dovanų“, - pasakojo G.Karosas.

Jo namo pusrūsyje Bostone glaudėsi Amerikos lietuvių jaunimo sąjungos informacinis centras. Čia buvo atspausdinti pirmieji „Lietuvių jaunimo“ numeriai, kurio redaktorius buvo G.Karosas. Čia 1976 m. gimė ir Gintaro Karoso firma „Baltic Interprises“, vėliau persivadinusi į „Baltic Associates“. JAV lietuvių jaunimo plakatai išgarsėjo visoje Amerikoje, kai žymūs Jungtinių Valstijų politikai viešai demonstravo lietuviškus simbolius, po ko Baltijos kraštų likimu ėmė intensyviai domėtis ir didžioji Vakarų spauda. Didžiausiuose JAV dienraščiuose 1980 metais pasirodė Kalifornijos gubernatoriaus Ronaldo Reigano (Ronald Reagan), vėliau tapusio JAV prezidentu, nuotrauka su G.Karoso firmos spausdintu šūkiu „I love Lithuanians“. 1988 m. Džordžas Bušas (George Bush) lietuvių šventėje Kanenbunkporte iškėlė tą patį šūkį.

***

Paroda „Vytis - Lietuvos ir lietuvių“ Seimo Vitražo galerijoje bus eksponuojama iki kovo 31 d. Lankytojai ją apžiūrėti gali penktadienį atvirų durų valandų metu nuo 11 iki 15 val.

Ką mes žinome apie Vyčio simbolį? Ir apie tai, kas piešė šiandien Lietuvoje itin populiarų stilizuotą Vytį, kuris puikuojasi ant „Lietuvos geležinkelio“ traukinių, pašto ženklų, marškinėlių ir kitų suvenyrų? Atsakymus pateikia Seime veikianti unikali paroda „Vytis - Lietuvos ir lietuvių“. Parodos tema, atskleidžianti, kaip išeivijoje buvo kuriami sovietų Lietuvoje draudžiami tautiniai simboliai, beveik nenagrinėta Lietuvoje. Kaip ir oficialiai nepristatytas JAV lietuvis Gintaras Karosas, 2018-ųjų vasarą tapęs tikru atradimu heraldikos specialistams, kai pareiškė, kad Lietuvoje naudojamas stilizuotas Vytis yra jo anksčiau turėtos įmonės „Baltic Associates“ autorinis darbas.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Lietuva

Lietuvos centro partijos (LCP) senbuviai pašalino per tūkstantį narių ir pranešė...

Suspendavo N. Puteikį ir pašalino trečdalį narių nuotrauka, foto

Rytoj ir poryt didžiojoje Lietuvos dalyje padidės miško gaisrų rizika, nes, kaip...

Padidėjo miško gaisrų rizika nuotrauka, foto

Pamirškite prieš tai mus lepinusią šilumą, nes tai, kas laukia jau netrukus,...

Orai: užplūs vasariškos šilumos banga nuotrauka, foto

„Rašau jums norėdamas papasakoti, o gal ir atkreipti dėmesį, į vieną...

Sumokėjo ir už tai, kad taupė nuotrauka, foto

Lauko kavinių verslas - pakibęs ant plauko nuotrauka, foto

Klaipėda, "Klaipėdoje žlugdomas kavinių verslas", - pasak šio sektoriaus atstovų, kitaip neįmanoma paaiškinti...

Saugi laivyba: ne optimizavimas, o improvizavimas nuotrauka, foto

Jūra, Išsakyti savo nuomonę dėl pastarųjų įvykių pertvarkant jūrinį sektorių panoro ir tolimojo...

Suspendavo N. Puteikį ir pašalino trečdalį narių nuotrauka, foto

Lietuva, Lietuvos centro partijos (LCP) senbuviai pašalino per tūkstantį narių ir pranešė...

Didėja laivai, ilgėja pirsai nuotrauka, foto

Jūra, Vasaros antroje pusėje planuojama pradėti Centrinio Klaipėdos terminalo (CKT) naudojamo pirso ilginimo...

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Jūra, Paskelbta prieš 2 val.

Lietuva, Paskelbta prieš 3 val.

Jūra, Paskelbta prieš 3 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...