Buvęs „Balsiukas“ į Klaipėdą grįžta su įspūdingu muzikos festivaliu

Buvęs „Balsiukas“ į Klaipėdą grįžta su įspūdingu muzikos festivaliu

Liepos 20 dieną Eduardo Balsio menų gimnazijos didžiojoje salėje iškilmingu atidarymo koncertu startuos vasaros fortepijono festivalis "Klaipėda Piano Masters".

Į šį pirmąkart rengiamą festivalį susirinks talentingiausi jaunieji lietuvių pianistai, o taip pat svečiai iš Vokietijos, Didžiosios Britanijos, Kanados, Pietų Korėjos, Meksikos, Čekijos, Rumunijos, Bulgarijos, Moldovos, Estijos bei Latvijos. Atlikėjai vienuolika dienų gyvens ir tobulinsis E. Balsio menų gimnazijoje, kur paskaitas jiems skaitys Lietuvos, Rusijos, Italijos, Vokietijos ir Airijos muzikos profesionalai. Festivalį vainikuos koncertų turas, kurio metu pianistai aplankys Palangą, Plungę ir Platelius, o Klaipėdai padovanos net keturis pasirodymus.

Kalbamės su festivalio įkūrėju, meno vadovu ir profesoriumi, pianistu Gintaru Januševičiumi.

Klaipėda Piano Masters pasižymės itin plačiu veiklos spektru. Įvairios paskaitos, koncertai, užsiėmimai, kurie paprastam žmogui galėtų atrodyti nesusiję su pianisto veikla ir poreikiais. Kas paskatino Jus sukurti tokią unikalią ir visapusišką akademijos programą? 

Noras padėti auginti visapusiškai besilavinančių atlikėjų kartą. Šiuolaikiniame muzikos pasaulyje atlikėjas turi galėti daug darbų nuveikti pats, kol yra pastebimas agentūros, kuri jam vėliau padeda siekti dar didesnio žinomumo. Frazė, kuria anksčiau išjuokdavo visapusius muzikus "sam igraju, sam poju, sam bilety prodaju" (rus. "Pats groju, pats dainuoju, pats ir bilietais prekiauju") nelabai tebesiskiria nuo atlikėjo gyvenimo realybės. 

Daug dirbu su jaunais lietuvių pianistais. Dėja, dažnai jų mąstyme pastebiu paviršutinišką požiūrį į karjerą, laiko planavimą, darbą už scenos. Tai dažniausiai lemia informacijos trūkumas apie itin platų atlikėjui privalomų nuveikti darbų spektrą. Jaunas atlikėjas galvoja, kad jam užteks tik gerai groti, o visa kita įvyks savaime. Tai baigiasi liūdnomis "pagiriomis" suvokus, kad rezultatyviausiais jaunystės metais nebuvo išmokta tai, be ko žengti tolesnių karjeros žingsnių yra neįmanoma. Neretas mano perspektyvus kolega dėl to įklimpo į depresiją.

Greitai besikeičiančioje visuomenėje svarbu mokėti analizuoti aplinką, rinką, suvokti karjeros žaidimo taisykles. Surinkau komandą specialistų, kurie įkvėptų akademijos pianistus asmeniniam ir profesiniam tobulėjimui, suteiktų žinių, nuo kurių daugeliu atveju priklausys jų vaidmuo muzikinėje visuomenėje. Noriu, kad akademiją jie paliktų įkvėpti, patobulėję, pasiruošę toliau gilintis į save ir savo profesiją.

Kodėl šios akademijos namais pasirinkote Klaipėdą?

Augau Klaipėdoje, buvau "balsiukas". Klaipėdai visada jaučiau sentimentus, čia išgyvenau pirmasias "meiles" ir susipažinau su fortepijonu. Persikraustęs gyventi į Vilnių, kasmet grįždavau čia vasaromis. 2000-2009 metais čia vyko Lazario, Valentinos ir Pavelo Bermanų meistriškumo kursai, kuriuose augau kaip menininkas. Šių kursų dvasia iki šiol jaučiama E. Balsio gimnazijos koridoriuose, o buvę jų dalyviai dabar koncertuoja visame pasaulyje.

Labai mėgstu Klaipėdą vasarą. Pakvietęs čia studentus ir lektorius iš viso pasaulio būsiu tikras, kad po darbų jie ras galimybių ir pakeliauti, ir atsipalaiduoti, ir pasigrožėti vaizdais, ir pasisemti įkvėpimo, ir skaniai pavalgyti.

Klaipėda mus priėmė išskėstomis rankomis. Mūsų globėju sutiko tapti miesto meras Vytautas Grubliauskas, o partneriais ar draugais tapo vietos kultūros, žiniasklaidos ir verslo flagmanai - VšĮ Klaipėdos šventės, Jūrų muziejus, dienraštis Vakarų ekspresas, Klaipėdos koncertų salė, Klaipėdos autobusų parkas, Klaipėdos universiteto menų akademija, Klaipėdos turizmo informacijos centras, prekinis ženklas 2ru2ra, asociacija "Mano miestas - Klaipėda", UAB Linartika ir kiti.

Kaip pavyko į Klaipėdą privilioti tiek aukšto meistriškumo pianistų?

Akademiją kūrėme netaupydami nei lėšų, nei laiko. Siekdami aukščiausios įmanomos kokybės, kvietėme paskaitoms tik tuos lektorius, kurie savo jėgomis ir talentu pasiekė karjeros aukštumas ir noriai dalinasi patirtimi su jaunesniais kolegomis. Nemažai mūsų siūlomų paskaitų nebūna įtraukiamos į panašiai tikslinei grupei skirtas akademijas, tačiau be galo svarbios šiuolaikiniam atlikėjui. Pavyzdžiui, scenos stiliaus paskaita, kurią mūsų akademijoje skaitys stilistė Olga Filatova Kontrimienė, nėra sutinkama nei aukštųjų mokyklų, nei vasaros akademijų programose. Kai kuriais aspektais esame pionieriai, o kitos akademijos jau dabar seka mūsų pėdomis, organizuodamos panašias paskaitas. Tai - malonus komplimentas.

Akademijos programoje vyrauja paskaitos, kurių tematika yra artima ne tik pianistams, muzikantams, bet ir žmonėms, užsiimantiems kita veikla. Ko galėtų tikėtis žmonės, atvykę stebėti paskaitų, meistriškumo pamokų ir koncertų?

Jūs teisus, akademijos programa išties nėra sukoncentruota tik ties vienos profesijos žmonėmis. Žinių čia galės semtis pedagogai, psichologai, renginių organizatoriai. Į mūsų paskaitas kviečiame visus, kurie norėtų sužinoti, kaip gimsta programos, interpretacijos, kaip atlikėjai ruošiasi koncertams ir konkursams. Laukiame tiek patyrusių melomanų, tiek pradedančių savo pažintį su klasikine muzika.

Liepos 21 dieną atversime duris visiems norintiems susipažinti su mūsų akademija. Nuo 10.00 iki 15.00 visi svečiai galės nemokamai stebėti fortepijono meistriškumo pamokas ir išgirsti paskaitą apie psichologinį pasiruošimą scenai. Norintiems stebėti pamokas, paskaitas ir repeticijas visas akademijos dienas siūlome tapti mūsų akademijos pasyviaisiais klausytojais.

Kai kurios akademijos dienos prasideda 8.30 ryto, o baigiasi 22.00. Kaip kovosite su nuovargiu ir ar nesiskųs juo jaunieji pianistai?

Nuovargio darbo metu išmokau nejausti. Tokia yra atlikėjų dalia - ilsimės tarp projektų, bet ne jų metu.

Pats kasmet po kelis kartus leidžiuosi į ilgus koncertinius turus. 2016 metų gruodį su programa "Advento kalendorius: 24 bisai" be didesnių pertraukų sugrojau 17 koncertų, o šių metų birželį su programa "Įsimylėjęs klarnetas" - 14. Programą šiai akademijai sukūriau tokią, kad jaunieji pianistai susipažintų su tokių turų išbandymais - juk ne už ilgo nuo ištvermės gali priklausyti jų duona.

Turime tris specialistus, kurie akademijos metu pianistams patarinės, kaip kaupti ir saugoti jėgas. Profesionalus šokėjas Viktoras Zujevas padės palaikyti pianistų fizinę ištvermę. Fizioterapeutė, buvusi Vokietijos moterų tinklinio rinktinės medicinos specialistė Meike Bistram juos masažuos bei mokys lygsvaros, koordinacijos ir atsipalaidavimo. Airių klarnetininkas Macdara O Seireadain kalbės apie pasiruošimo išbandymams psichologiją, kovą su įtampa ir stresu. Pianistams kasdien bus prieinama gimnazijos sporto salė, kur jie galės mankštintis.

Papasakokite apie dalyvių atranką ir jos rezultatus. 

Sulaukėme 31 paraiškos iš 11 šalių dalyvauti akademijoje. Tai - nuostabus rezultatas pirmaisiais metais.

Man asmeniškai būtų buvę mieliau, jei būtume sulaukę 20 paraiškų - tiek vietų buvome numatę. Tada nebūtų tekę 11 žmonių pranešti nemalonias naujienas. Tarp nepatekusiųjų - konkursų laureatai, perspektyvūs menininkai. Tikimės, kad jie prie mūsų dalyvių prisijungs ateityje. Kiekvienam jų asmeniškai paskambinau pranešti naujienas ir paaiškinti komisijos pasirinkimo motyvus. 

Tarp 20 pasirinktų atlikėjų - net keturi Londono Karališkosios akademijos pianistai. Tai - Simono Rattle, Maksimo Vengerovo, Myros Hess, Eltono Johno ir daugelio žymiausių pasaulio menininkų alma mater. Šįmet man buvo suteikta didžiulė garbė debiutuoti šioje akademijoje kaip kviestiniam profesoriui. Labai džiaugiuosi, kad šios visame pasaulyje žymios akademijos studentai koncertuos mūsų festivalio publikai.

Lietuvos publikai prisistatys atlikėjai iš 10 šalių. Kai kuriems jų tai bus debiutas Lietuvos scenose. Tikiuosi, kad publika tiek svečius iš užsienio, tiek lietuvių atlikėjus palaikys vienodai šiltai. Suskaičiavus visų jų tarptautinėse arenose pelnytus prizus, jų būtų per 140 - tektų atidaryti muziejų. Neiškirdamas nei vieno, norėčiau tiesiog konstatuoti, kad į Klaipėdą atvažiuoja jaunųjų pianistų elitas, menininkai, artimiausiais metais garsinsiantys savo valstybes pasaulio scenose.

Kaip manote, kaip jūsų iniciatyvą priims Klaipėdos ir kitų miestų publika?

Iš organizacinės ir meninės pusės mes padarėme viską, ką galėjome, kad publika kiekviename mūsų koncertų išgyventų po nedidelę šventę. Kasdien pristatysime po naują programą, o mūsų koncertų formatai leis susipažinti ir mėgautis geriausiomis klasikinės fortepijono muzikos savybėmis. Tikimės ir gausios klausytojų, vengiančių klasikinių koncertų, grupės - sudarėme jiems idealias sąlygas kartą ir visiems laikams įsimylėti klasikinę muziką.

Net šeši „Klaipėda Piano Masters“ koncertai nemokami. Kai kurių koncertų metu publikai yra suteikta galimybė savanoriškai paaukoti. Kodėl pasirinkote tokią keistą koncertų organizavimo formą?

Ji – ne keista, tiesiog beveik nežinoma Lietuvoje. Vokietijoje, kur gyvenu 13 metų, tai yra labai populiari praktika. Publikai yra paliekama galimybė pačiai įvertinti tiek koncertą, tiek savo finansines galimybes. Tokiu būdu parodome, kad pasitikime publika, o be to - nenorime, kad koncertų durys būtų uždaros mažiausias pajamas gaunantiems jos nariams.

Kiekvienas klausytojas galės pats nuspręsti, kiek mokėti už koncertą, ar nemokėti visai. Visos surinktos lėšos bus dokumentuojamos ir skirtos festivalio organizacijai.

Vienas pagrindinių akademijos partnerių - fortepijonų gamintojai "Bechstein". Ši kompanija patenka į geriausių fortepijonų gamintojų pasaulyje dešimtuką. Kaip pavyko įtikinti juos prisidėti prie festivalio?

E. Balsio menų gimnazija nesenai įsigijo naują C. Bechstein koncertinį fortepijoną. Man teko garbė juo groti jo pirmąjį rečitalį. Neabejoju, kad tai - vienas geriausių koncertinių instrumentų Lietuvoje. 

Asmeniškai kalbėjausi su Bechstein vadovais Berlyne, pristačiau jiems akademijos tikslus ir darbo planą. Įvertinę mūsų akademijos idėją, komandos profesionalumą bei atsidavimą, jie sutiko bendradarbiauti ir tapti mūsų oficialiais partneriais. Tapome vienintele jų akademija-partnere Baltijos valstybėse.

Liepos 20 dieną Klaipėda Piano Masters atidarymo koncerte skambės Jūsų koncertinė programa „Sapnų gaudyklė“. Ši programa sulaukė pasisekimo visame pasaulyje, ją gyrė kritikai Niujorke, Rio de Žaneire, Europos sostinėse. Ji yra kupina kontrastiškų spalvų, mistikos, programiškumo ir savotiškos meno paslapties. Kodėl pasirinkote būtent šią programą?

Savo studentams siekiu parodyti, kaip dėmesys detalėms, vientisos gijos, susaistančios visą programą, radimas bei teisingas akcentų išdėstymas koncerto laike gali priartinti, atrodytų, eilinį fortepijono rečitalį prie teatrinio veikalo ar filmo. "Sapnų gaudyklė" - vientisa fantazija nakties vaizdinių ir išgyvenimų tematika, savotiškas nakties skerspjūvis, apnuoginantis mane publikos akyse su visomis mano baimėmis ir košmarais. Ši programa - tai įvykis tiek publikai, tiek man. Norėčiau, kad mano studentai siektų savo publikoms pristatyti tik tobulai apgalvotas ir išjaustas programas.

Pasitreniruoti tai daryti jie galės su kita programa, kurią sukūriau specialiai jiems. Visi akademijos dalyviai ir svečiai liepos 28 dieną, 21.00 Klaipėdos Atgimimo aikštėje pristatys pasaulinę programos "Mažasis princas" premjerą. Auksinio scenos kryžiaus laureatas, aktorius Vaidotas Martinaitis skaitys kiek sutrumpintą knygos versiją, o ją prancūziškomis fortepijoninėmis miniatiūromis nuspalvins 25 pianistai. Šią programą kūriau ir tobulinau beveik du metus, bet paskutinius jos akcentus turės sudelioti patys studentai.

Pradėjote dėstyti labai jauname amžiuje. Kas lėmė tokį Jūsų apsisprendimą? Ar įtemptas darbas netrukdo koncertinei veiklai?

Tik padeda (juokiasi). Dėstydamas privalau per kuo trumpesnį laiką rasti studento problemų priežastis ir padėti jam jas pašalinti. Man tai – tartum azartinė medžioklė, kurios laimikiais mėgaujuosi, klausydamas studentų rečitalių. Pradėjęs gilintis į savo studentų klaidas, pats tapau geresniu pianistu. Pradėjau efektyviau dirbti su savo repertuaru, domėtis ne tik interpretacija, bet ir psichologija, fiziologija, net režisūra.

Priimu tai kaip gyvenimo dovaną, kad jau dabar turiu teisę perduoti savo studentams žinias, kurias man dosniai dovanojo mano gyvenimo mokytojai. Turėjau nuostabią mokyklą – kaip žmogus ir kaip menininkas. Džiaugiuosi, galėdamas dalį jos dovanoti naujajai pianistų kartai.

Visi Klaipėda Piano Masters koncertai

Ketvirtadienis / Liepos 20 diena, 18.00 / Atidarymo koncertas

Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos didžioji salė.

Gintaro Januševičiaus fortepijoninis rečitalis "Sapnų Gaudyklė"

Programoje - Beethoven, Chopin, Schubert, Liszt, Debussy, Ligeti sapnai ir košmarai. Įėjimas nemokamas, norintys paremti festivalį galės savanoriškai paaukoti.

Antradienis / Liepos 25 diena, 20.00 / Rečitalis Palangoje
Palangos Kurhauzas.

Fortepijono fiesta Palangoje

Fortepijono talentai iš viso pasaulio atliks vasariškus Beethoven, Chopin, Liszt, Rachmaninoff, Prokofjev ir kt. kompozitorių kūrinius. Bilietus platina bilietai.lt

Trečiadienis / Liepos 26 diena, 17.00 / Rečitalis Plungėje

Žemaičių dailės muziejus.

Fortepijono fiesta Plungėje

Fortepijono talentai iš viso pasaulio atliks vasariškus Beethoven, Chopin, Liszt, Rachmaninoff, Prokofjev ir kt. kompozitorių kūrinius. Bilieto kaina - 3 €.

Ketvirtadienis / Liepos 27 diena, 18.00 / Koncertas visai šeimai

Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos didžioji salė.

Clementi Duo (Vokietija) fortepijoninis rečitalis "Pasakos, kerai ir muilo burbulai"

Programoje - Ravel, Dukas, Bizet, Faure ir Koerppen vaikų literatūros šedevrų įkvėpti kūriniai. Įėjimas nemokamas, norintys paremti festivalį galės savanoriškai paaukoti.

Ketvirtadienis / Liepos 27 diena, 19.00 / Rečitalis Plateliuose

Platelių kultūros namai.

Fortepijono fiesta Plateliuose

Fortepijono talentai iš viso pasaulio atliks vasariškus Beethoven, Chopin, Liszt, Rachmaninoff, Prokofjev ir kt. kompozitorių kūrinius. Įėjimas nemokamas, norintys paremti festivalį galės savanoriškai paaukoti.

Penktadienis / Liepos 28 diena, 21.00 / Pasaulinė premjera

Klaipėdos Atgimimo aikštė.

“Mažasis princas” aktoriui ir 25 pianistams

Dalyvauja auksinio scenos kryžiaus laureatas, aktorius Vaidotas Martinaitis ir visi KPM pianistai. Programoje – prancūzų kompozitorių fortepijoninės miniatiūros. Įėjimas nemokamas, renginys vyks atviroje erdvėje.

Šeštadienis / Liepos 29 diena, 19.00 / Interaktyvus konkursas
Jūros šventės teatrinio veiksmo gatvė.

Improvizuotas interaktyvus pianistų konkursas “Jūros šventės fortepijono taurė”

Programoje – pianistų varžytuvės, padedant gausioms publikos pajėgoms. Įėjimas nemokamas, renginys vyks atviroje erdvėje. Publikos už aktyvų dalyvavimą laukia prizai.

Sekmadienis / Liepos 30 diena, 18.00 / Uždarymo koncertas
Klaipėdos universiteto menų akademijos didžioji salė.

Gala koncertas

Geriausi KPM akademijos pianistai atliks šventinius Chopin, Liszt, Rachmaninoff, Prokofjev, Sancan ir kt. kompozitorių kūrinius. Įėjimas nemokamas, norintys paremti festivalį galės savanoriškai paaukoti.

Atvirų durų diena – Liepos 21, 10.00-15.00

Klaipėdos Eduardo Balsio menų gimnazijos didžiojoje salėje.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder