2019 m. liepos 19 d. 13:36 val., penktadienis

Kultūros naujienos

"Menas neišmatuojamas, ypač - šokis"

(21)

"Menas neišmatuojamas, ypač - šokis" nuotrauka, foto

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Reklama

"Sako, kad kai ryklys jūroje nukanda koją, iš pradžių nejauti skausmo. Scenoje - kaip vandeny, nejautrumo zonoje. Jei tave pykina ar skauda galvą, atėjęs į sceną kaip Alisa veidrodžių šalyje pereini į kitą dimensiją. Negali pamatuoti jausmo, kiek pasiimi iš žiūrovo, kiek atiduodi, daliniesi energija, vyksta tarsi reinkarnacija", - sakė Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro artistas, vyriausiasis choreografas Aurelijus Liškauskas.

Ką tik grįžote iš tarptautinio klasikinės muzikos festivalio Rokiškyje, kuriame dalyvauja tik išrinktieji, ir su Z. Liepinš opera "Paryžiaus katedra" pelnėte II vietą. Nuo ko priklauso sėkmė?

Nuo kiekvieno solisto charizmos, atsidavimo, pasiruošimo. Dabar kaip niekad stengiamės susiimti. Menas - neišmatuojamas, ypač - šokis. Jeigu publikos akiai malonu, yra trauka, šiurpas eina, parodai tai, ko kitas nesugeba - viskas gerai, nors artistai ir neprofesionalūs. Kiekvienas išėjimas į sceną yra egzaminas.

Dabar, kai esu ir trupės vadovas, esu tarsi dviejų barikadų pusėje. Man patogu pačiam šokti, bet reikia ir suvaldyti emocijas, psichologines būsenas, kvalifikacijos kėlimą. Anksčiau, būdavo, darai kaip moki, ir jeigu spektaklis geras, jis vis tiek ištemps. Nesu koks primarijus, pirmą kartą baletą pamačiau atvažiavęs į Klaipėdą, kai man buvo 18 metų. O štai mano penkerių metų dukra eina į klasikinio šokio pamokėles, žino, kas yra disciplina. Aš studijavau sportinius šokius, šokau "Žuvėdroje" pas Idzelevičius. Klaipėda yra tuščia niša, kur nėra ruošiami klasikos atlikėjai, jie turi atvažiuoti iš Vilniaus, Kauno, kai kurie iš gatvės ateiname. Bandome kažką iš žmogaus padaryti, jeigu jis pats nori, bet kai kurie tik užima vietą kaip ir daugelyje darbų - statistai.

Garsi Rusijos balerina Pana sakė, kad baletas jau yra muziejaus eksponatas.

Muziejai tam ir yra, kad pačiupinėtum senąsias vertybes. Klasika ir atsirado prieš 300 metų. Vilniuje yra vos keletas solistų, atstovaujančių senajai mokyklai; nieko nepadarysi, kad istorija taptų dabartimi. Žiūrėdami į pliko baleto šokėjo pozicijas, šuolius, nuobodžiaujame, nes kinas ir televizija tiek išlepino: ten žmonės skraido padebesiais, pasitelkiamos techninės priemonės. Aišku, laužome stereotipus kaip šiuolaikiniai kompozitoriai.

Reklama

Ar tiesa, kad šokantis žmogus - nuogesnis už tą, kuris be drabužių?

Nuogesnis dėl to, kad šokėjas scenoje dirba be fonogramos, ir kiekviena minimali klaidelė parodo nesugebėjimą, arba nuostabus judesys - koks jis yra unikalus. Tave analizuoja 500 žmonių, ir nagrinėja nebūtinai tavo pėdas: vienas - užpakalį, kitas - akis, trečias - plaukus, dar kitas - grimą. Publika valgo tavo energiją ir suvalgo tavo pusryčius. Būna spektaklių, kur aš nešoku, bet vaidinu, šneku, dainuoju, ir jaučiu, kad lygiai taip pat pavargstu. Psichologinis nuovargis gerokai didesnis nei fizinis. Tarsi ant stalo padedi visą save, ir kaip daktarai tave preparuoja.

Kiekvienas balerūnas turi savąjį Achilo kulną ir tik jam vienam būdingų pranašumų?

Akivaizdu. Dėl ko vagį vadina ilgapirščiu? Kai mūsų teatre buvo Beata Molytė, jos kojos buvo kaip krepšininko - tokios ilgos, gražios, nuostabios, jos nepranoks nė viena balerina. Ji manipuliavo savo išvaizda, didingumu, rankų plastika, kiti šokėjai gerai atlieka charakterinius vaidmenis, puikiai, tiksliai interpretuoja muziką, o kai kurie turi viską, bet neturi smegenų. Jeigu pasirinkai šią specialybę, turi ieškoti visą gyvenimą kuo sužavėti žiūrovą. Kaip anekdotą sakydamas gaudai, kai žmogus užsikabina, ir vau - visi juokiasi, nebūtinai iš sąmojo, bet iš jo pateikimo.

Man sapne rašosi tekstai, o kaip lipdosi choreografija?

Lygiai tas pats. Iš pradžių susirandi idėją arba muziką, jos klausaisi dienų dienas, gatvėje - per ausinuką, su ja susigyveni, ir pradedi dėlioti mizanscenas. Muzikos garsas apšviečia: va, čia turi būti masė žmonių, būtinai - vienas suktis vidury. Visai kaip su dizainu: nusiperki kriauklę, ir aplink ją kuri visą interjerą. Iš pradžių turi permiegoti su ta mintimi, su ta muzika, pasimylėti. Negali susapnuoti šokio, bet kartais kaip dežavu: atrodo, tai jau matei, girdėjai.

Reklama

Buvo judesio spektaklis, kai solistė turėjo vaidmenį, bet jai nereikėjo dainuoti nei šnekėti, ji nežinojo, ką veikti, kas ji tokia. Po pusės mėnesio atėjo sprendimas: tu nešneki, nes esi nebylė, ir tai išgirdusi ji apsiverkė, jai tai tiko.

Kitose Europos šalyse baleto teatre dirba masažuotojas, kineziterapeutas, psichologas. Kam reikia šio?

Yra labai sunku žmogui sakyti pastabą, nes kiekvienam ji skamba skirtingai; galvoja, kad teisingai viską daro, kodėl turėtų vaidinti kitaip? Aišku, jis žino, kad reikia išversti koją ar šoną, nesipriešina, nes klasikos negali pakeisti, bet jeigu pastaba susijusi su vaidyba ar išskirtiniais šokių judesiais, sunku, nes jie kiekvieno yra skirtingi, kaip ir žmogaus eisena, iš kurios jį atpažįsti. Visi esame unikalūs, ir patarti iš šalies yra tas pats, kaip pasakyti, jog jo kvepalai neskanūs.

Stuburo išvaržos, sugadintos kremzlės, patempti raiščiai, suluošintas kūnas - kas atperka šias profesines stigmas?

Adrenalinas, malonumas. Prieš mėnesį laiko aš savo kolegei repeticijos metu suplėšiau šonkaulinę kremzlę. Mėnesį ji negalėjo judėti, o mes statėme spektaklį apie Čarlį Čapliną. Ji buvo užsiminusi, kad nėra stimulo likti teatre, maži pinigai, trupė greit pasieks dugną, tik tada ims kilti. Bet pasveikusi pasakė, kad tai buvo didžiausia bausmė - neiti į sceną, kai kiti kolegos šoka. Per spektaklį ji verkė, o kai grįžo, atrodė kaip žmogus, persirgęs vėžiu. Tokių išbandymų metu žmonės perkainoja vertybes.

Ar jūs šokote ekstremaliomis aplinkybėmis?

Spektaklio metu esu susilaužęs kojos pirštą, ir šokau toliau. Sulaužyta ranka šokau Čapliną, ir kai balerinai paėmiau už rankos, pervėrė nežmoniškas skausmas. Bet sako, kad kai ryklys jūroje nukanda koją, iš pradžių nejauti skausmo. Scenoje - kaip vandeny, nejautrumo zonoje. Jei tave pykina ar skauda galvą, atėjęs į sceną kaip Alisa veidrodžių šalyje pereini į kitą dimensiją. Negali pamatuoti jausmo, kiek pasiimi iš žiūrovo, kiek atiduodi, daliniesi energija, vyksta tarsi reinkarnacija.

Reklama

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Reklama

Komentarai

Šantel

2012-03-26   17:15

IP: 195.14.177.1

Kūnas yra darbo instrumentas, jį suformavo šokis, o scenoje su kūnu daromi stebuklai.

Šantel

2012-03-26   17:15

IP: 195.14.177.1

Kūnas yra darbo instrumentas, jį suformavo šokis, o scenoje su kūnu daromi stebuklai.

mm

2012-03-26   15:07

IP: 78.61.217.145

pirmoji nuotrauka tikrai klaikoka. visai ne baleruniskas kunas....fee

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Kultūros naujienos

"Man tai patinka", - lyg nujausdamas klausimą apie aukščio baimę patikina charizmatiškasis...

Aurelijus Liškauskas: „Kabėdamas ant sienos pasaulį matau kitaip" nuotrauka, foto

Vakar uostamiesčio Savivaldybė nusprendė, kad neprieštaraus, jog Muzikinio teatro rekonstrukcijos metu darbai...

Teatro rekonstrukcija: įveiktas dar vienas formalumas nuotrauka, foto

Klaipėdos miesto savivaldybė iš biudžeto lėšų paskirstė 28 tūkst. eurų įgyvendinti 8...

Kultūros kvartalas siūlo gausybę nemokamų renginių nuotrauka, foto

Nei lietus, nei vėsus oras neišgąsdino norinčių paminėti Lietuvos Valstybės dieną su...

„Ir kas gi tu esi, Tėvyne..." nuotrauka, foto

„Europiados“ forume klaipėdiečiai kviečia į 2020 metų festivalį nuotrauka, foto

Klaipėda, Vokietijos Frankenbergo mieste startavo 56-asis Europos tautų kultūrų festivalis „Europiada“, sukvietęs beveik...

Privačios mokyklos auklėtinius pasitiko staigmena nuotrauka, foto

Klaipėda, Trijuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose veikusios Karalienės Mortos mokykla Klaipėdoje užsidaro ir savo...

Palangoje policijos telefonai netyla nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Įpusėjus vasaros sezonui palangiškių ir poilsiautojų ramybę naktimis vis dažniau drumsčia garsiomis...

Atnaujinta Ąžuolyno giraitė kvies pailsėti nuotrauka, foto

Klaipėda, Pasirašyta Ąžuolyno giraitės sutvarkymo darbų sutartis. Šis parkas, esantis tarp Paryžiaus Komunos...

Klaipėda, Paskelbta prieš 35 min.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 45 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...