Zuikių medžioklė priveda iki teismų

Zuikių medžioklė priveda iki teismų

Nors per septynerius metus dėl pradėtų taikyti poveikio priemonių be bilietų Klaipėdos autobusuose važiavusių ir pagautų zuikių sumažėjo daugiau nei keturis kartus, įvairiausių konfliktinių situacijų čia netrūksta ir toliau. Šiuo metu Klaipėdos teisme nepagrįstai zuikiu išvadintas vyras teisiasi dėl patirtos žalos atlyginimo. O kai kuriems moksleivių tėvams kliūva neva per griežta tvarka, kai baudžiami bilietus turintys, bet mokinio pažymėjimus užmiršę pasiimti vaikai.

Negana to, teismai vyko ir dėl teisės gaudyti zuikius - konkurse dalyvavusios bendrovės buvo padavusios net kelis ieškinius.

Apsirinka nedažnai

Šiuo metu Klaipėdos apylinkės teisme nagrinėjama byla, kurioje pilietis Remigijus Kasmauskas iš VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) bando prisiteisti beveik pusantro tūkstančio litų, kad būtų atlyginta jo esą patirta turtinė ir neturtinė žala.

Pasak KKT vadovo Gintaro Neniškio, ieškovas teisme bylinėjasi dėl to, kad kažkas, įkliuvęs važiuodamas be bilieto, pasinaudojo jo asmens dokumentais.

"Aptikus be bilieto važiavusį keleivį jis sulaikomas, kad būtų nustatyta asmens tapatybė. Jei jis pateikia savo dokumentus, nutarimas dėl baudos surašomas iškart, o jei jų neturi, pažeidėjas asmens tapatybei nustatyti nuvežamas į policijos komisariatą. Minėtuoju atveju vėliau paaiškėjo, kad buvo pateikti dokumentai asmens, kuris tuo metu buvo užsienyje ir tai įrodė. Jo dokumentai buvo arba pamesti, arba pavogti - dėl to buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas. Matyt, juos kontrolierei pateikęs asmuo buvo vizualiai panašus ir nesukėlė įtarimų, o tikrasis dokumentų savininkas vėliau patyrė įvairių nemalonumų - antstoliai buvo užblokavę jo sąskaitas, jam teko grįžti į Lietuvą ir įrodinėti savo nekaltumą", - pasakojo G. Neniškis.

Anot jo, kol kas tai yra tik antras atvejis, kai įrodyta, jog buvo nustatyta ne ta zuikio asmenybė. Jei šiuo atveju teismas priteis žmogui atlyginti žalą, ji, pokalbininko teigimu, vėliau bus išieškota iš klaidą padariusio asmens.

Pažanga tik su studentais

"Vakarų ekspresas" vakar sulaukė ir vienos klaipėdietės moksleivės, kuriai šį savaitgalį teko susidurti su kontrolierėmis, tėvo skundo.

"Jeigu tave sustabdys kelių policininkas ir tu netyčia būsi nepasiėmęs iš namų vairuotojo pažymėjimo, policininkas patikrinęs duomenų bazėje, kad tu tą dokumentą turi, palinkėjęs nebūti užuomarša, paleis nenubaudęs. Nors galėtų išrašyti 20-40 litų baudą. Tas pats ir su civilinės atsakomybės draudimu. Jeigu mašina apdrausta, tačiau kažkaip netyčia palikai dokumentus namie, tai patikrinus duomenų bazėje policininko būsi pabartas už išsiblaškymą, bet tavęs vėl niekas nebaus. Tačiau pabandyk "Klaipėdos keleivinio transporto" kontrolierėms, turėdamas nuolatinį bilietą, paaiškinti, kad netyčia namie palikai moksleivio pažymėjimą, tau vis tiek bus surašytas protokolas. O jeigu nebus sumokėta bauda, moksleivė buvo pagąsdinta antstolių vizitu", - piktinasi klaipėdietis Gintaras (pavardė redakcijai žinoma).

NESKRIAUDŽIA? Anot transportininkų, jei jaunuolis neturi moksleivio ar studento pažymėjimo, surašomas protokolas ir situacija yra nagrinėjama toliau - pasiaiškinti kviečiamas arba pats jaunuolis, jei turi 16 metų, arba jo tėvai. Teigiama, jog jei tai būna pirmas atvejis, kai keleivis užmiršo jam lengvatas garantuojantį pažymėjimą, apsiribojama tik įspėjimu - tai leidžia Administracinių teisės pažeidimų kodeksas.

 

KKT vadovas G. Neniškis aiškina, kad aptikus zuikį kontrolierės surašo arba protokolą, arba nutarimą skirti baudą.

"Konkrečią situaciją komentuoti sunku, tačiau jei kalba pakrypsta apie antstolius, tikriausiai viskas jau nevyko gražiuoju, o buvo įsiliepsnojęs konfliktas. Protokolas surašomas tuo atveju, kai kontrolierius įtaria pažeidimą - pavyzdžiui, jaunuolis neturi moksleivio ar studento pažymėjimo. Tada situacija yra nagrinėjama toliau ir pasiaiškinti kviečiamas arba pats jaunuolis, jei turi daugiau nei 16 metų, arba jo tėvai. Tikrai, jei tai būna pirmas atvejis, kai keleivis užmiršo jam lengvatas garantuojantį pažymėjimą, apsiribojama tik įspėjimu - tai leidžia Administracinių teisės pažeidimų kodeksas. Jei tai būna ne pirmas atvejis, bauda siekia 20-40 litų", - aiškino pokalbininkas.

Anot jo, nutarimas paskirti baudą rašomas tada, kai pažeidimas yra akivaizdus - pavyzdžiui, keleivis važiavo be bilieto.


G. Neniškis sutiko, kad tokių konfliktinių situacijų pavyktų išvengti, jei kontrolieriai, kaip ir kelių policininkai, turėtų galimybę naudotis atitinkama duomenų baze.

"Tačiau ir šioje srityje jau yra pažangos. Nuo pernai išduodami studentų pažymėjimai turi integruotą mikroschemą, kuri leidžia juos naudoti ir kaip elektroninį bilietą. Tai automatiškai išsprendžia klausimą, ar jaunuoliui priklauso lengvata. Galbūt ateityje taip patobulės ir moksleivių pažymėjimai. O vien iš vaizdo spręsti, ar jaunuolis yra moksleivis, šiais laikais jau gana sunku - būna, kad trylikamečiai ir dėl ūgio, ir dėl išvaizdos atrodo vyresni nei kai kurie studentai. Be to, ir anksčiau minėta situacija, kai netikslus asmens tapatybės nustatymas privedė iki teismo, rodo, kad kontrolieriai yra tarp kūjo ir priekalo", - sakė KKT vadovas.

Mūšis dėl zuikių

Nepaisant visų peripetijų, pati zuikių medžioklė, ko gero, yra toks gardus kąsnis, kad dėl jo saugos tarnybos net keletą metų bylinėjosi teismuose. "Vakarų ekspresas" jau rašė, kad teismuose atsidūrė KKT dar prieš pusantrų metų paskelbtas konkursas.

Iš pradžių konkurse dalyvavusi saugos bendrovė "Dorsimus" buvo apskundusi įstaigos sprendimą geriausiu pasiūlymu pripažinti tą, kurį pateikė Romualdo Jonaičio individualios įmonės "Argus" saugos tarnyba ("Argus" savo paslaugas siūlė už 108 tūkst. litų, "Dorsimus" norėjo 4 tūkst. litų daugiau).

"Dorsimus" pralaimėjo visų instancijų teismuose, tačiau pasibaigus bylinėjimosi laikotarpiui "Argus" pasiūlyti įkainiai, anot G. Neniškio, jau nebeatitiko rinkos realijų ir KKT pasidarė per dideli. Be to, dėl pradėtos taikyti tvarkos, kai keleiviai į autobusus įlipa tik pro priekines duris, norėta sumažinti ir kontrolės apimtis.

Dėl visų šių priežasčių buvo priimtas sprendimas nutraukti tolesnes konkurso procedūras, tačiau "Argus" nusprendė apskųsti sprendimą nutraukti konkursą. Pirmos instancijos teismas patenkino ieškovo prašymą ir įpareigojo KKT su jais pasirašyti sutartį. Tokią nutartį KKT apskundė Apeliaciniam teismui, kuris irgi palaikė saugos tarnybą ir nurodė, kad transportininkai savo sprendime nepateikė argumentų, kurie leistų nutraukti konkursą.

"Išsinagrinėjome Apeliacinio teismo nutartį ir pagal jo nurodymus, kad taip pasielgti galima tik atsiradus nenumatytoms aplinkybėms, jas surašę kreipėmės į Viešųjų pirkimų tarnybą, kad ji leistų nutraukti šį konkursą. Tokios aplinkybės yra net kelios - be to, kad nebėra tokio didelio kontrolės poreikio, kas mums leistų per trejus metus sutaupyti apie 370 tūkstančių litų, dar prisideda ir aplinkybė, kad nuo gegužės kontrolę reikės vykdyti ir dviejuose naujuose priemiestiniuose maršrutuose "Turgus - Jokūbavas" bei "Atgimimo aikštė - Šimkai". Kita aplinkybė - šių metų įstaigos biudžete nebuvo numatyta tiek lėšų, kiek reikėtų mokėti "Argus", - aiškino G. Neniškis.

Anot jo, Viešųjų pirkimų tarnyba leido nutraukti minėtąjį konkursą, tad dabar prasidėjo naujos procedūros. Kol jos baigsis, ir toliau zuikių medžiokle uostamiestyje užsiims laikiną konkursą laimėjusi bendrovė "Dorsimus".

Informacija

Zuikių skaičius Klaipėdos autobusuose nuosekliai mažėja pastaruosius trejus metus. Dar 2008-aisiais jų skaičius siekė beveik 20 tūkst. Tai - tik užfiksuotas jų skaičius, tad realiai be bilieto važiuodavo daug daugiau keleivių.

Persilaužimas šioje srityje prasidėjo 2009-aisiais. Tų metų viduryje įvedus įlipimo tik pro priekines duris tvarką, o vėliau Seimui padidinus baudas už važiavimą be bilieto, tokių keleivių skaičius ėmė sparčiai mažėti. Teigiama, kad būtent šios priemonės padėjo keisti keleivių įpročius ir pernai zuikių skaičius nukrito iki mažiau 5 tūkst. Tai yra istoriškai mažiausias tiek absoliučiais skaičiais, tiek procentais be bilietų važiavusių keleivių skaičius per visą KKT veiklos istoriją. O absoliutus miesto autobusais besinaudojančių keleivių skaičius pastaraisiais metais, nors ir nežymiai, bet didėja.

Dar šiek tiek sumažinti zuikių skaičių KKT tikisi įpareigodamas autobusų vairuotojus būti dar reiklesniu atliekant pirminę atsiskaitymo už kelionę kontrolę.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder