Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (537)

Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (537)

"Vakarų ekspresas" tęsia pasakojimų ciklą apie senuosius Klaipėdos namus ir juose gyvenusius, dirbusius ar besimokiusius žmones. Šiandien toliau varstysime Teatro g. 2-uoju numeriu žymimo Klaipėdos dramos teatro (KDT) duris. Tas sunkiąsias, varstomas, tegul ir rekonstruotas pagal autentiškus brėžinius, turinčias jau 200 metų.

Kas teatrui yra direktorius, vėliau "perkrikštytas" teatro vadovu? Tai dabar suvokiame, kad teatro direktorius ar vadovas yra pagrindinis ekonominis variklis, ieškantis kontaktų su įmonėmis, verslo grupėmis, o tiksliau - finansavimo šaltinių, nes valstybinių dotacijų, kurios labai vėluodavo, teatrui išgyventi tikrai nepakakdavo. Sukis kur nori, kaip nori, bet atlyginimai aktoriams turi būti išmokėti, numatyti spektakliai pastatyti ir teatro pastatas išlaikytas. O tuo metu, kai teatre direktoriavo Romas Pletkauskas, jame dirbo apie 140 žmonių. Jiems net per blokadą reguliariai buvo išmokami atlyginimai, pradedant vadinamaisiais techniniais darbuotojais, baigiant teatro grandais. Sako, kad direktorius sutaręs su banko valdytoju S. Černiausku (kol į banką ateis dotacija) net imdavęs kreditus už menkas palūkanas, kad tik laiku darbuotojai gautų atlyginimus. Kai daugelis net labai turtingomis laikytos įmonės su savo darbuotojais "atsirokuodavo", pavyzdžiui, kojinėmis, audeklais, cigaretėmis vietoje atlyginimų, teatras įstengdavo sumokėti...Tad reikėjo suktis sparčiau nei voverė rate.

Holivudas

Nors R. Pletkauskas buvo įpratęs vaikščioti pačių įvairiausių Lietuvos ministerijų, kitų svarbių Respublikos įstaigų kontorų koridoriais ir kabinetais, tačiau 1990-1996 metais, kai direktoriavo teatre, jis kūrė grandiozinius planus, iš kurių teatras galėtų prasigyventi. Lėšų stigo ne tik teatrams, meno žmonėms. Įsigaliojančios rinkos sąlygomis jų stigo apskritai. Kai iš Lietuvos buvo išvesta sovietinė armija, kartu atlaisvintas ir Kultūros ministerijai perduotas Klaipėdoje Holivudu pramintas pastatų kompleksas, kuriame buvo kuriami sovietų propagandiniai, mokslo populiarinimo ir mokomieji filmai. Prasidėjus privatizavimo vajui, Holivudo kompleksu susigundė ir pseudoverslininkai.

R. Pletkauskui galvon stuktelėjo mintis, kad Holivudo kompleksas, kurio statyba buvo kainavusi apie dešimt milijonų sovietinių rublių, turėtų tarnauti kultūros reikmėms ir Kultūros ministerijos galėtų būti perduotas į Klaipėdos dramos teatro balansą. Tokiu būdu teatras įsirengtų puikią techninę bazę, įkurtų kino fabriką, kuriame būtų dubliuojami ir tiražuojami įvairiausių šalių kino ir videofilmai Baltijos šalių ir Lenkijos rinkai. Ir darbo čia turėtų ne tik Klaipėdos, bet galbūt ir daugelis Lietuvos aktorių, o filmavimo paviljonas galėtų būti naudojamas kaip cirko arena tuo metu Lietuvoje gastroliavusiai ir pasilikusiai Maskvos profesionaliai cirko trupei "Jantar" ("Gintaras"). Jos direktorius Arvydas Gaičiūnas (magijos teatro "DiArchy" artistų Dianos ir Arvydo tėvas), prasidėjus SSRS prezidento Boriso Jelcino erai, su nurašytais ir pačių susiremontuotais gyvenamaisiais vagonais, pilnais įvairių atrakcionų atributikos, ir visa trupe iš Maskvos atpuškavęs į Lietuvą, nutarė joje pasilikti ir pasiprašė Klaipėdos dramos teatro direktoriaus pagalbos - prieglobsčio.

ŠLEŽEVIČIAUS RAŠTAS. Holivude įrengti filmų dubliavimo ir tiražavimo fabriką, steigiant bendrą įmonę su užsienio firma, nebuvo visiška Romo Pletkausko Vasiukų iliuzija.

Cirko vagonai laikinai buvo pastatyti automobilių aikštelėje prie Palangos degalinės. "Jantar", perkrikštytas į "Gintarą", laukė mosto, kada galės įsikraustyti į jau teatrui priklausančią Holivudo aikštelę. Cirko atsiradime R. Pletkauskas įžvelgė dideles finansines galimybes, organizuojant jo veiklą mieste, gastroles tiek Lietuvoje, tiek užsienyje, - juk sienos jau buvo atviros. Pradžioje idėjos įgyvendinimas vyko sklandžiai, tuometinis kultūros ministras Darius Kuolys greitai ir be didelių įtikinėjimų suprato vadinamojo Holivudo svarbą kultūrai, ir jį perdavė KDT. Vizitas pas jau kitą kultūros ministrą Dainių Trinkūną taip pat buvo sėkmingas, nes buvo palaimintas cirko padalinio įkūrimas prie teatro, užtikrinant cirko finansavimą jau nuo 1994 metų pradžios. Po šio vizito visas cirko turtas iš Palangos buvo pervežtas į Holivudą. Gavus reikiamų 5 ar 6 ministerijų leidimus, reikėjo galutinai įtikinti ir tuometinio premjero Adolfo Šleževičiaus Vyriausybę, kuri savo nutarimu patvirtino - atidaryti "šliuzus". Kai jau kultūros ministras D. Trinkūnas po krūvos "autografų" paskutinis ketino pasirašyti reikiamą dokumentą Ekonomikos ministerijai dėl įstatinio kapitalo formavimo, jį sustabdė ministerijos biurokratėliai, tikinę, kad biudžetinė organizacija neturi teisės kurti bendros įmonės su užsienio kompanija. "Reikia dar pagalvoti", - nusprendė ministras, ir popierių atidėjo į stalčių.

"Emerald" firmai atsibodo laukti, kol teiksimės paimti jos skiriamus milijonus, ir ji susirado patikimesnių partnerių. Ieškojome ir naujų bendradarbiauti ketinančių Europos firmų, supažindinome jas su savo projektais... O laikas bėga, mums tenka išlaikyti didžiulį pastatą ir jį prižiūrintį personalą, kuris jau teatro balanse", - kadaise, duodamas interviu "Lietuvos rytui", į krūtinę mušėsi R. Pletkauskas.

VOLVO. Kai Lietuvos teatrai tebevažinėjo nušiurusiais žiguliukais, KDT jau turėjo "Volvo", ant kurio šono buvo užrašyta "Klaipėdos dramos teatras". Tai ypač siutindavo Kultūros ministerijos biurokratėlius...

Sumanymas visiškai žlugo, kai taip ir nepasirašęs pasimirė D. Trinkūnas. O prieš visa tai vykusios komplekso perėmimo ir inventorizacijos, kurią atliko teatro sudaryta komisija, metu paaiškėjo, kad pati Kultūros ministerija, priimdama objektą savo žinion, jokios inventorizacijos nedarė, brangi aparatūra buvo išgrobstyta, daugelis dokumentų dingę, kino komplekso veikla paralyžiuota, neapmokėtos didžiulės sumos už įvairias paslaugas. Vėliau Holivudo kompleksu susigundė Lietuvos kino studija, įtikindama kultūros ministrą Juozą Nekrošių perduoti objektą į jų balansą pasaulinio lygio filmams kurti. Per kelerius metus Kino studija privatizavo ir pardavė Klaipėdos Holivudą, o vėliau ir visą Lietuvos kino studiją Vilniuje. Teatras, žinoma, atsikvėpė lengviau, atsikratęs tokios naštos. Bet kiek prarasta laiko ir kiek sulaužyta iečių. Dėtos viltys turėti Klaipėdos mieste kino fabriką su specialia sale "Baltijos" kino teatre, profesionalų cirką "Gintaras" (šiandien buvę šio cirko artistai yra tapę tarptautinių iliuzionistų festivalių Grand Prix laimėtojais Paryžiuje, Prahoje, Berlyne, Vienoje) ir savarankišką, finansiškai pajėgų teatrą žlugo. Privatizavusieji Holivudą jo išlaikyti, o tuo labiau išvystyti veiklos taip ir nepajėgė, nugyveno jį galutinai. Šiandien Holivude gūžtas sukasi benamiai su visomis pasekmėmis - gaisrais ir visokiais skandalais...

Bus daugiau

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder