2021 m. sausio 16 d. 02:55 val., šeštadienis

ve  >  Žinios  >  Klaipėda  >  Klaipėda

Klaipėda

Nutylėtos tragedijos Baltijos jūroje: "Wilhelm Gustloff" didžiausia, bet ne vienintelė

Nutylėtos tragedijos Baltijos jūroje: "Wilhelm Gustloff" didžiausia, bet ne vienintelė nuotrauka, foto

Ši tragedija, 1945 m. sausio 30 d., pražudžiusi net 9343 gyvybes, laikoma didžiausia keleivinio laivo katastrofa istorijoje.

© Redakcijos archyvo asociatyvi nuotr.

Reklama

Prieš 75 metus 1945-ųjų vasario 10 d. trečio rango kapitonas Aleksandro Marinesko vadovaujama sovietų povandeninio laivo S-13 įgula paskandino pabėgėlius iš Rytų Prūsijos plukdžiusį keleivinį laivą "General von Steuben". Iš daugiau nei 4000 šiuo laivu plaukusių žmonių pavyko išgelbėti tik apie 660.

Nuo degtinės priklausomas A. Marinesko geriau žinomas kaip "Wilhelm Gustloff", kuriuo plaukė ir šimtai Klaipėdos krašto gyventojų, skandintojas. 

Ši tragedija, 1945 m. sausio 30 d., pražudžiusi net 9343 gyvybes, laikoma didžiausia keleivinio laivo katastrofa istorijoje. 

Už šį "žygdarbį" 1990 m. Sovietų Sąjungos prezidentas Michailas Gorbačiovas A. Marinesko, kurį iškart po karo už girtuoklystes vadai išmetė iš karinio jūrų laivyno, suteikė Sovietų Sąjungos didvyrio vardą. 

Lemtingas reisas

1922 m. pastatytas keleivinis laivas "General von Steuben" iki 1944-ųjų buvo naudojamas, kaip aukštųjų vadų viešbutis. Vėliau paverstas karo ligonine. Skirtingai nei "Wilhelm Gustloff", jis tarp Dancigo įlankos ir šiaurės Vokietijos uostų, daugiausiai Swinemündės (dab. Svinouščė) kursavo reguliariai. 

Reklama

Nuo 1944 m. gruodžio laivas jau buvo atlikęs 18 reisų, kuriais iš Rytų Prūsijos buvo evakuoti 26 445 sužeistieji ir 6 694 pabėgėliai. Laivą ne kartą puolė sovietų lėktuvai, tačiau denyje sumontuota priešlėktuvinė ginkluotė leido išvengti didelių pažeidimų.

Į paskutinį reisą "General von Steuben" iš Piliavos uosto išplaukė 1945 m. vasario 9-osios vakare. 

Laive buvo 2800 sužeistųjų, 800 pabėgėlių, 270 gydytojų ir kito medicinos personalo, 100 kareivių, 285 įgulos narių, iš kurių 125 kariškiai, užtikrinę laivo apsaugą.Laivą lydėjo torpedinis kateris TP10 ir senas (pastatytas dar 1910 m.) minininkas T-196.

Laivo apsauga juos pavadinti buvo galima tik su didelėmis išlygomis, nes ir jais buvo evakuojami civiliai. Vien laivu T-196 buvo evakuojama 200 pabėgėlių. Vilkstinę pastebėjo povandeninis laivas S-13, vadovaujamas jau minėtojo A. Marinesko, kuris sausio 31-ąją jau buvo nuskandinęs "Wilhelmą Gustlofą". 

Šį sykį povandeninio laivo vadas taikinį palaikė lengvuoju kreiseriu "Emden". Sovietų povandeninis laivas keturias su puse valandos sekė "General von Steuben" ir, galiausiai, vasario 10-osios naktį, paleido į lainerį dvi torpedas. 

Rusijos istoriko Jurijaus Lebedevo manymu, A. Marinesko "apsirikti" galėjo ir sąmoningai. Nes už paskandintą kreiserį priklausydavo 20 tūkst. rublių premija, o už transportą - tik 3 tūkst.

Reklama

Kai nugriaudėjo torpedų sprogimai, keleivinį laivą lydėjusių laivų kapitonai blaiviai įvertino savo galimybes, todėl nesivaikė povandeninio laivo, bet, apšvietę jūrą prožektoriais ir signalinėmis raketomis, pradėjo gelbėjimo operaciją. 

TP10 įgula iš vandens iškėlė 512 žmonių, T-196 - 147.

Tarp išgelbėtų buvo 360 sužeistųjų, dauguma likusių buvo medicinos personalas. Iš viso išgelbėti 659 žmonės.

Visą straipsnį skaitykite naujajame savaitraščio "Savaitės Ekspresas" numeryje, kurį rasite visuose spaudos kioskuose ir prekybos centruose visą savaitę: nuo šeštadienio iki penktadienio.  



Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Klaipėda

Minint Laisvės gynėjų dieną, norisi priminti kitą ypač svarbią datą ir visus...

Arvydas Vaitkus sveikina su Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos diena nuotrauka, foto

Prie Tiltų g. 13 namo esantys grindinio šviestuvai ne tik kad nebeatlieka...

Senamiesčio šaligatvių ypatumai: elektra kratomi keturkojai nuotrauka, foto

Apie 20 tūkst. turistų per sezoną plukdydavęs greitaeigis Kuršmarių katamaranas "Smiltynė" jau...

"Savaitės eksprese"- ar tikrai kruizai katamaranu virsta miražu? nuotrauka, foto

Sausio 13-ąją, tą kruvinąjį sekmadienį, Lietuvoje buvo išleistas vienintelis laikraštis. Tai buvo...

V.Puodžiūnas: "Nė vienas "Klaipėdos" redakcijoje nebedirba"... (Papildyta) nuotrauka, foto

Paskelbti „Klaipėdos miesto sporto apdovanojimai 2020“ nugalėtojai nuotrauka, foto

Sportas, Penktadienio vakarą Klaipėdos sporto bendruomenė sužinojo, kas tapo „Klaipėdos miesto sporto apdovanojimai...

Virš Baltijos jūros formuojasi ypatingas reiškinys nuotrauka, foto

Lietuva, Jei šiuo metu įsijungtumėte palydovinius vaizdus, pamatytumėte, kad virš mūsų Baltijos...

Ne vien druska kalta, kad žvėrys bėga į kelią nuotrauka, foto

Lietuva, Lietuvoje padažnėjus atvejų, kai tamsiuoju paros metu laukiniai gyvūnai iššoka...

Sausio 15-ąją – Kretingoje iškilmingai pradedami Jurgio Pabrėžos metai nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, 2021 m. sausio 15 d. Kretingoje įvyks mokslininko, botaniko, pedagogo, lietuvių...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...