2020 m. gruodžio 1 d. 10:16 val., antradienis

ve  >  Žinios  >  Klaipėda  >  Klaipėda

Klaipėda

Klaipėdoje kova už gryną orą neslūgsta

(3)

2020-07-22, 20:14

Gediminas Pilaitis, lrytas.lt

Klaipėdoje kova už gryną orą neslūgsta nuotrauka, foto

"Klasco" krovos zonose dulkantys naftos kokso kalnai drėkinami iš vandens patrankų.

© "Klasco"

Reklama

Dėl nuolatinės oro taršos dažnai peikiama Klaipėdos jūrų krovinių kompanija („Klasco“) nesupranta, kodėl miesto valdžia jai kaišioja pagalius į ratus – trukdo perkelti dalį dulkes skleidžiančios geležies rūdos krovos toliau nuo gyvenamųjų kvartalų.

O Klaipėdos savivaldybei atrodo, kad „Klasco“ tik imituoja pastangas pašalinti taršių produktų krovą iš savo teritorijos – ignoruoja inovatyviuosius metodus ir technologijas, jūrų uosto ir miesto planuose numatytus sprendinius dėl ūkinės veiklos plėtros.

„Klasco“ vadovybė pasipiktinusi

Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste (KVJU) vykstančių krovos darbų perkėlimas atokiau gyvenamųjų namų – uostamiesčio gyventojams skaudi tema, ja nuolat domisi, į diskusijas įsitraukia visuomenininkai, pastaruoju metu išsijudino ir miesto savivaldybė.

„Klasco“ vadovams gavus žodinį leidimą geležies rūdos krovą perkelti į dvi toliau nuo Vitės gyvenamojo kvartalo esančias krantines, savivaldybė pareiškė, kad krovinių perstumdymas iš vienos vietos į kitą taršos nepašalintų. Tačiau uostininkams tokia miesto valdžios pozicija visiškai nesuprantama.

„Stengiamės rizikingus krovos darbus atitraukti toliau nuo gyvenamųjų namų, dar labiau sumažinti tikimybę, kad kietosios dalelės gali patekti į miesto aplinką. Klaipėdos savivaldybės pareiškimai mus glumina – jeigu nepritaria mūsų pastangoms, tai kieno interesus ji tada gina?“, – svarstė „Klasco“ generalinis direktorius Vytautas Štumbergas.

Reklama

Įmonė – aplinkosaugos akiratyje

S.Štumbergas stebisi ir, pasak jo, visuomenę klaidinančiais Klaipėdos savivaldybės kaltinimais dėl tariamos iš uosto į miestą sklindančios oro taršos: „Šiemet prie „Klasco“ įrengtos oro kokybės tyrimų stotelės nefiksavo jokių paros normatyvų viršijimų.

Kasdieniai rodmenys buvo daug mažesni nei dviejų miesto gatvėse įrengtų tokių pat stotelių, fiksuojančių į orą patenkančių kietųjų dalelių kiekio“.

Aplinkos ministro Kęstučio Mažeikos nurodymu „Klasco“ veiklos neplaninę patikrą atliko Šiaulių regiono aplinkosaugos specialistai. Jokių rimtesnių įstatymų pažeidimų, neskaitant „popierinių“ formalumų neatitikimo, jie nenustatė.

Neplaninė „Klasco“ patikra vyko daugiau nei mėnesį, įmonei to nežinant, pasitelkus pasitelkus net ir dronus.

Aplinkosaugininkai geležies rūdos krovą, S.Štumbergo žiniomis, stebėjo ir iš katerių, plaukiodami uosto akvatorija.

Reklama

Veikla ar tik viešųjų ryšių akcija?

„Vertinant pastarųjų tyrimų rezultatus akivaizdu, kad tvarkomės efektyviai ir veiksmingai. Ir toliau dėsime visas pastangas, kad „Klasco“ veikla atitiktų poveikio aplinkai normatyvus. Laukiame Klaipėdos universiteto mokslininkų tyrimų rezultatų, kurie, tikiuosi, padėtų tašką diskusijose dėl taršos kilmės. Gal pasibaigs ir kaltininkų paieškos“, – vylėsi „Klasco“ vadovas.

Klaipėdos savivaldybė „Klasco“ informacija nepasitiki, baiminasi, kad oro tarša nebus eliminuota. Sumanius geležies rūdos krovą perkelti į gretimas teritorijas, esą neatsižvelgiama į galiojantį detalųjį planą, į miesto bei Klaipėdos valstybinio jūrų uosto (KVJU) bendrųjų planų sprendinius.

„Vertiname ne žodžius, viešųjų ryšių žavesį, o veiksmus. Šiandieninė „Klasco“ veikla, mums, deja, neįkvepia vilčių, kad bus atsižvelgta į teisėtus uostamiesčio gyventojų lūkesčius gyventi švarioje aplinkoje.

Lakius „Klasco“ krovinius šiek tiek patraukus į šoną, oro taršos problema iš esmės nebus išspręsta, o gal net ir pagilinta“, – tvirtina Klaipėdos savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Neniškis.

Baimė dėl dar didesnės taršos

Reklama

Pasak G.Neniškio, tokią išvadą Aplinkos apsaugos agentūrai pateikė konsultantų įmonė „Nomine Consult“ po to, kai išnagrinėjo „Klasco“ planuojamos geležies rūdos krovos ir sandėliavimo kitoje vietoje informaciją atrankai dėl poveikio aplinkai vertinimo (PAV).

Savivaldybė pažymi, kad skundai dėl oro taršos grindžiami nemenka tikimybe, kad pagrindinis šaltinis – birių produktų krova uosto teritorijoje, kur veikia koncerno „Achemos grupės“ antrinė įmonė „Klasco“, nors pastaroji visada neigė kaltinimus.

„Klasco“ pozicija nekinta, tai rodo informacija aplinkosaugininkams ir mums. Joje pažymėta, kad pernai nuo vasario iki spalio pabaigos vidutinė kietųjų dalelių paros koncentracija „Klasco“ veiklos teritorijoje viršyta septynis kartus.

Negano to, atvirose „Klasco“ aikštelėse planuojami dar devyni nauji oro taršos šaltiniai – metinis kietųjų dalelių išmetimo į aplinką kiekis tada pasiektų 900 kg/m“, – nerimauja G.Neniškis.

Nepaiso ir uosto, ir miesto planų

G.Neniškis stebisi, kodėl „Klasco“ neplanuoja naujų priemonių oro taršai mažinti, nors PAV atrankos dokumentuose nurodyta – birius dulkančius krovinius sandėliuoti arba perkrauti uždaru būdu, transporteriai turi būti izoliuoti, vamzdynai – hermetizuoti, dulkių surinkimo sistemos – su filtrais ir valymo įrenginiais.

Reklama

Savivaldybė teigia, kad „Klasco“ nurodomos geležies rūdos krovos atvirose aikštelėse būdai ir technologijos, oro taršos mažinimo priemonės neatitinka teritorijų planavimo dokumentų sprendinių, kelia daug abejonių dėl efektyvumo ir pakankamumo, dulkanti geležies rūda atvirai kraunama ir dabar.

„Planuojant veiklą kitose krantinėse, neatsižvelgta į „Klasco“ nuomojamos uosto žemės Naujosios Uosto gatvės detaliojo plano sprendinius, kur geležies rūdos krova arba sandėliavimas išvis nenumatytas. Informacijoje atrankai dėl PAV neatsižvelgiama ir į KVJU bendrojo plano sprendinius“, – teigia G.Neniškis.

Nuo krantinių sklinda triukšmas

KVJU bendrajame plane nurodoma, kad uosto veikla esamose teritorijose turi apimti ne tik intensyvesnį jų užstatymą kroviniams, jų saugojimui skirtais pastatais, bet ir pažangias technologijas, maksimaliai išnaudoti uosto žemę, susisiekimo infrastruktūros pajėgumus, keltų kuo mažesnį poveikį aplinkai, žmonių sveikatai.

Pagal Klaipėdos miesto bendrojo plano sprendinius, birių ir naftos produktų krova turi vykti naudojant iki minimumo lakiųjų medžiagų sklaidą aplinkoje slopinančias technologijas, nekeliant nepatogumų žmonėms. Šalia miesto centro įsikūrusioms uosto įmonėms taikytini griežtesni oro taršos normatyvai.

G.Neniškis atkreipia dėmesį ir į triukšmą, sklindantį iš „Klasco“ teritorijos: „Būtina nurodyti ne tik stacionaraus akustinio triukšmo sklaidos matematinio modeliavimo rezultatus, bet atlikti ir suminį modeliavimą“.

Reklama

Sudomino kanadiečių patirtis

„Klasco“ specialistai parengtame aplinkosaugos priemonių plane, be kita ko, nurodo krovos teritorijose projektuosiantys apsaugos sienas, sulaikančias vėją ir kietųjų dalelių sklaidą ore.

Industrinius statinius, kurių aukštis – iki 8 metrų, planuojama įrengti atvirose „Klasco“ aikštelėse, kuriose dulkantys kroviniai laikomi ir kraunami į laivus. Tokie įrenginiai jau pastatyti kitų valstybių uostuose.

Kanadoje patentuota apsaugos nuo vėjo įranga „Dust Tamer“ tris dešimtmečius sėkmingai naudojama JAV, Europoje, Australijoje, Pietų Amerikoje. Kitų uostų patirtis, mokslininkų tyrimai patvirtina puikius rezultatus.

Dulkančius produktus kraunančiose uostų teritorijose „Dust Tamer“ sienos ir ekranai sumažina vėjo greitį, o taip pat ir pakeltų kietųjų dalelių sklaidą ore.

Tokia įranga gana patvari – Šiaurės Amerikos uostuose vėjo sienų, naudojamų atšiauraus klimato sąlygomis, per ketvirtį amžiaus, neišvertė uraganai, nesugadino pūgos.

Reklama

Nuo dulkių apsaugos vėjo sienos

„Klasco“ teigia, jog stebimos lietaus nuotekos, valomi šuliniai ir vamzdynai. Atvirose aikštelėse šalia Vitės kvartalo, kur kraunama geležies rūda, vasarą dulkes slopina šešios vandens rūko patrankos, transporterių juostomis slenkantys kroviniai irgi drėkinami.

Įmonės darbuotojai taip pat laisto ir valo privažiavimo kelius, technologines zonas, krovinių aikšteles, vasarą prižiūri už tvoros šalia esančio Vitės kvartalo gatves.

„Krovos zonose pastatę vėjo sienas, suvaldysime bet kokią oro taršą. Nauja įranga mums gali atsieiti iki pusės milijono eurų“, – į ateitį optimistiškai žvelgia V.Štumbergas.

„Klasco“ yra pajėgiausia Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įmonė – per trejus metus į aplinkosaugą, krovos procesus spartinančią techniką investavo daugiau kaip milijoną ir planuoja išleisti dar 3 mln. eurų.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

2020-07-22   22:07

IP: 185.11.26.161

Kaip sake vienas gruzinas vardu Josifas Visarionovichius- vsio reshajut kadry ) ko noreti is imones kai generolas nors ir geras zmogus bet realiai jis ne generolas o ir nenori juom buti, komersu vadas is viso boksioras su sudauzyta galva ir visas personalas toks .. ner komandos, jiems nusispjauti ant kazkada buvusios geros imones ir nusispjauti ant Klaipedos , va taip viskas ir gaunasi. Tikiuosi parduos greitai tai bent tas cirkas pasibaigs ir problemos visos kartu

Pupkis

2020-07-22   21:24

IP: 185.11.26.161

Naujas keiksmažodis lietuvių kalbos žodyne. Klasko

2020-07-22   20:42

IP: 185.11.26.161

Nesuprantu kaip tokia uosto kompanija Klasco nesupranta kad savo tokiais uzsakytais straipsniais meluoja...

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Klaipėda

Pandeminė situacija Klaipėdoje vis dar nieko gero nežada. Pasigirsta pasakymų, kad Nacionalinis...

Ar NVSC vis dar kontroliuoja situaciją? nuotrauka, foto

Nors kalendorinė žiema dar neprasidėjo, tačiau eismo sąlygas naktį ir ankstyvą rytą...

Vairuotojai raginami rinktis saugų greitį nuotrauka, foto

Aplinkos apsaugos departamentas sekmadienį gavo pranešimą apie taršos incidentą Klaipėdos valstybinio jūrų...

Sekmadienį uoste išsiliejo teršalai nuotrauka, foto

Spalio pabaigoje, siaučiant stipriam vėjui, Skulptūrų parke nukentėjo V. Šerio skulptūra "Budėjimas",...

Nukentėjusi skulptūra išvežta remontui nuotrauka, foto

Sergančiojo koronavirusu dienoraštis (13) nuotrauka, foto

COVID-19, Tęsiame rašinių ciklą, kuriame savo mintimis ir išgyvenimais dalijasi koronavirusu sergantis 36-erių...

Klaipėdos rajono savivaldybė kviečia dalintis idėjomis gyvenimo kokybei gerinti nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Nuo šiandien, gruodžio 1 d., jau galima teikti idėjas, kaip pagerinti savo...

Gyvenimas pro langą: šis tas apie ypatingas girtuoklystes nuotrauka, foto

Gyvenimas pro langą, 88 istorija, gruodžio 1, antradienisNaudodamasi tarnybine padėtimi, pranešu: dėl visiems suprantamų priežasčių...

Dar 1187 nauji koronaviruso atvejai nuotrauka, foto

COVID-19, Per praėjusią parą patvirtintų naujų atvejų konkretiems žmonėms skaičius: 1187

COVID-19, Paskelbta prieš 15 min.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 19 min.

Gyvenimas pro langą, Paskelbta prieš 31 min.

COVID-19, Paskelbta prieš 46 min.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...