2021 m. kovo 3 d. 11:37 val., trečiadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Lietuvos perliukas - vienai Savivaldybei per sunki našta

Lietuvos perliukas - vienai Savivaldybei per sunki našta nuotrauka, foto

Vidaus vandenys

Nemuno deltoje yra didžiulis upių tinklas, tad Šilutės rajono savivaldybei norint užtikrinti čia saugią laivybą, pastatyti prieplaukas yra per didelė našta. Viso to padaryti ji nepajėgi ir finansiniu požiūriu, tad norėdama plėtoti vandens turizmą šiame krašte jis prašo Vyriausybės paramos.

Neseniai Šilutės rajono savivaldybėje vykusiame Susisiekimo ministerijos išvažiuojamajame posėdyje susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius pažadėjo, kad Nemuno deltos ir Kuršių marių regiono vidaus vandens laivybos ir vandens turizmo trasų plėtojimo problemoms spręsti būsianti sudaryta darbo grupė. Ji turėtų sukonkretinti ir įvardinti problemas, kurias žadama kelti Seime rudens sesijos metu.

Aplinkosaugininkai nedalyvavo

Posėdžio metu apgailestauta, kad jame nedalyvavo Aplinkos ministerijos atstovai, mat, norint spręsti vandens turizmo plėtojimo problemas, daug kur susiduriama su būtent šios ministerijos nuostatomis.

Pasak Šilutės rajono savivaldybės administracijos Planavimo ir plėtros skyriaus vyriausiojo specialisto Nerijaus Gricevičiaus, uždaryti visas upes, kad jomis niekas negalėtų plaukioti - nėra tinkamas problemos sprendimo būdas.

N. Gricevičiaus manymu, aplinkosaugininkai vis dar vadovaujasi senomis dogmomis, yra "užsidarę įstatymų krūvoje" ir neatsižvelgia į dabartinę situaciją, kuri iš esmės yra pasikeitusi tiek technikos, tiek poreikio atžvilgiu. Pasak pokalbininko, dabartiniai laivai modernūs, iš jų nebevarva dyzelinas kaip sovietmečiu.

Vidaus vandens kelių direkcijos (VVKD) generalinio direktoriaus Gintauto Labanausko manymu, norint išsaugoti tas upes, jas reikia ir prižiūrėti, ir valyti, nes nieko nedarant po kurio laiko nebebus ko saugoti.

Minėto posėdžio metu kalbėta ir apie tai, kad šiame krašte reikia daugiau vandens kelių, kuriuose būtų saugi laivyba, tačiau to viena Šilutės rajono savivaldybė nepajėgi padaryti.

Arba statusą, arba pinigų

Šilutės rajono savivaldybės administracijos Planavimo ir plėtros skyriaus vyriausiojo specialisto N. Gricevičiaus teigimu, Savivaldybė jau ne vienerius metus siekia, kad jos rajono upėms būtų suteiktas kitas statusas, kad jas prižiūrėtų ne Savivaldybė, o VVKD, kad ji finansuotų ir jų eksploatavimo išlaidas, ir statytų tas mirksinčias bujas, ir t. t., idant ir jose būtų užtikrinama saugi laivyba.

Dabar VVKD prižiūri tik dalį upių, pavyzdžiui, Nemuno, Minijos, Šyšos - ženklina, žiemą nuima bujas, pavasarį pastato ir t. t.

Pasak specialisto, Savivaldybei sunku vienai panešti tokią naštą: Nemuno deltoje yra per didelis upių tinklas, kad visose jose būtų sustatyti navigaciniai ženklai, kad visos jos būtų prižiūrimos, valomos - tam reikia nemažai lėšų.

Minėtame posėdyje daug dėmesio skirta trasų ženklinimui. Šiandien situacija iš tiesų prasta - buriuotojų klubo atstovai vietoj ženklų yra susmaigstę medžių šakeles. Vietiniai, sakysime, tas trasas žino ir tai vargsta, o nevietiniai įdomesniais upeliais praplaukti savo kateriais negali vien dėl to, kad trasos nėra paženklintos. Pasak N. Gricevičiaus, visas upes turėtų prižiūrėti valstybė arba bent jau skirti papildomų lėšų Savivaldybei, kad ji galėtų tai daryti.

Dar viena problema - dėl per mažo gylio iki Nidos, iki Minijos kaimo jūrinės jachtos negali atplaukti. O ir Minijos upe plaukdamas aukštyn laivas po kelių kilometrų turi apsisukti ir grįžti, nors populiariausi tarp turistų yra žiediniai maršrutai, kai laivas negrįžta tuo pačiu keliu, kai nuolatos keičiasi kraštovaizdis. Tačiau tai jau kito rašinio tema.

Per vasarą viena prieplauka

Savivaldybės atstovo teigimu, kadangi Šilutės uostas buvo uždarytas dėl rekonstrukcijos, šią vasarą visame Šilutės rajone buvo tik viena prieplauka, prie kurios laivai galėjo būti kultūringai ir saugiai priimti. Tai Minijos (Mingės) kaime esanti prieplauka.

Visos kitos prieplaukos rajone yra likusios iš sovietinių laikų ir net neregistruotos. Jos apgriuvusios, ten netiekiama nei elektra, nei vanduo, iš bėdos kartais žmonės švartuoja savo laivus ir prie jų.

Yra ir savavališkai pasistatytų lieptelių, prie kurių švartuojami laivai, tačiau šiuo atveju apie saugią laivybą kalbėti netenka.

Pasak N. Gricevičiaus, dėl prieplaukų Savivaldybė, kiek jai leidžia jėgos, ieško finansavimo šaltinių. Netrukus bus baigtas sutvarkyti Šilutės uostas, talpinsiantis nemažai laivų, bus įrengtos kitos prieplaukos, jų jau ir detalieji planai parengti. Tačiau tam reikia daugybės pinigų, tad be valstybės paramos ir čia išsiversti sunku. Beje, tomis prieplaukomis naudotųsi visi Lietuvos žmonės, užsienio turistai, o ne vien tik šilutiškiai.

Reikėtų milijonų

Šilutės rajono savivaldybės noras - pastatyti dar 4 prieplaukas: Kintų uostelyje, iš kurio galima išplaukti į Kuršių marias, Povilų kaime, Minijos upėje ir Rusnėje. Apytikriais skaičiavimais, visoms toms keturioms prieplaukoms reikėtų per 20 mln. Lt.

Minijos kaimelyje yra sutvarkyta tik buriuotojų klubo prieplauka. Norima, kad abi krantinės, t. y. abipus upės, būtų gražiai sutvarkytos.

Dar vieną prieplauką ketinama statyti Rusnėje. Valstybinio turizmo departamento įgyvendinto projekto dėka viena prieplauka čia jau įrengta. Bėda ta, kad ji nėra skirta laivams saugoti, tik trumpalaikiam jų sustojimui.

Valstybiniam turizmo departamentui tąkart prieplaukai Uostadvaryje pritrūko lėšų, tad Vidaus vandens kelių direkcijos pastangomis naudojant Europos Sąjungos lėšas ji visai neseniai pastatyta šiemet.

Pasak N. Gricevičiaus, galima ir neįrengti prieplaukų, žmonės ir toliau padrikai kur nors savo laivelius laikytų, švartuotų prie kokio nors lieptelio, viskas gali vykti stichiškai. Tačiau, jeigu nutiks kokia nors nelaimė, kas tada bus kaltas?

Pastačius 4 prieplaukas jau kelerius metus būtų galima ramiau atsikvėpti. Savivaldybės atstovų manymu, jų užtektų, o ar tikrai taip bus, parodys laikas. Pramoginių laivų skaičius Lietuvoje kasmet didėja.

Švaistoma veltui?

Sakoma, kad Šilutės rajone yra didžiausia pramoginių laivų sankaupa. Pasak Nerijaus Gricevičiaus, tai, ko gero, tiesa, nes Šilutėje savo katerius laiko labai daug ir vilniečių, ir kauniečių. Jie čia atvyksta savaitgaliais, papramogauja, o paskui palikę laivus sargo prižiūrimoje prieplaukėlėje, išvyksta atgal.

Ir tie turistai, kurie atvažiuoja su autobusais, irgi nori pramogų. Šilutės rajone yra verslininkų, kurie turizmui pritaikytais motoriniais laivais plukdo po kraštą ir turistų grupes, ir pavienius asmenis.

Išgirdę, kad Šilutės rajone, Uostadvaryje, pastatyta beveik 5 mln. Lt kainavusi prieplauka, kai kurie žmonės ėmė piktintis esą veltui švaistomi pinigai, nes esą jokie turistai čia nevažiuos.

Pasak Nerijaus Gricevičiaus, taip mąsto žmonės, neturintys laivų, o tie, kurie turi, nori vasarą juos kur nors saugiai laikyti. Kaip mieste reikalinga automobilių stovėjimo aikštelė, lygiai taip pat reikalinga ir prieplauka laivams. Nekalbant apie lietuvius, užsieniečiai taip pat nori saugiai čia laikyti savo laivus.

Šilutės rajonas labai gražus kraštas, nes jame yra ne tik Kuršių marios, Nemunas, bet ir daugybė kitų upių, kurių kiekviena turi savo kraštovaizdžius, kurie labai gerai matomi plaukiant laiveliais. Ir Pakalnės, ir Minijos, ir Skirvytės upės, jau nekalbant apie nedidelius upelius, kuriais taip pat galima plaukioti, sustoti pailsėti gamtoje, pasigėrėti nuostabiais vaizdais. Jame apsilankyti ir pasidžiaugti jo puikiais vaizdais galėtų ir visi Lietuvos žmonės, jau nekalbant apie užsieniečius. O jeigu čia dar būtų išplėtotas vandens turizmas, Šilutės rajonas iš tikrųjų taptų Lietuvos perliuku.

Dalia BIKAUSKAITĖ

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Antanas Kaškelis iš visų Lietuvos jūrų kapitonų turbūt gali pasigirti margiausia ir...

„Smetonos" kapitonas  Antanas Kaškelis nuotrauka, foto

„Aš būčiau optimistiškesnė kruizinio laivų sezono planuotoja“, – sako Uosto direkcijos tarptautinių...

Klaipėdos kruizinis sektorius gali atsigauti anksčiau, nei tikėtasi nuotrauka, foto

Lietuvos jūrų muziejaus projektas "Geltona. Žalia. Raudona. MĖLYNA!" pristato dešimties iškiliausių moderniosios...

Viskas prasidėjo nuo nedidelės valtelės nuotrauka, foto

Vasario 18-ąją Lietuvos žiniasklaidoje pasirodęs pranešimas apie į Ramųjį vandenyną iškritusį lietuvį...

Išgelbėtas jūreivis tęsia kelionę į Pitkerno salas nuotrauka, foto

NVSC informuoja apie kovo 2 dienos COVID-19 protrūkius nuotrauka, foto

COVID-19, Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) informuoja apie per praėjusią parą Lietuvoje fiksuotus...

Aplinkosaugininkai aptiko pažeidėją, laikantį statomuosius tinklus nuotrauka, foto

Kriminalai, Vakar Aplinkos apsaugos departamento Klaipėdos gyvosios gamtos apsaugos inspekcijos pareigūnai, turėdami informacijos,...

Jurga Lago: "Ir pavojingiausia išsigimusiam pasauliui tampa... demokratija" nuotrauka, foto

Nuomonės, Pamąstymai po FB posto FB, kur buvo daugybė puikių jūsų komentarų. Ir...

Pareigūnai rado, įtariama, vogtus vardinius rūbus ir avalynę nuotrauka, foto

Kriminalai, Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato nusikaltimų nuosavybei tyrimo valdybos pareigūnai, vadovaujami Klaipėdos...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...