2019 m. birželio 27 d. 13:31 val., ketvirtadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Lietuvos jūrininkai toliau diskriminuojami

(11)

Lietuvos jūrininkai toliau diskriminuojami nuotrauka, foto

NESUPRANTA. Lietuva visiems savo jūrininkams negali pasiūlyti darbo savo laivuose, nes jos laivynas nedidelis. Todėl nemaža jų dalis dirba užsienio šalių, tarp jų ir trečiųjų šalių, laivuose. Pastarieji nesupranta, kodėl yra diskriminuojami dėl gyventojų pajamų mokesčio.

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Greitai švęsime Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo 30-metį. Tačiau per visą tą laikotarpį mūsų šalyje niekaip neišsprendžiamas jūrininkų diskriminavimo klausimas. Šiemet tiems, kurie dirba Lietuvos, Europos Sąjungos laivuose, atlyginimai didės dvigubai, palyginti su kranto darbuotojais, netgi be darbdavio įsikišimo, o iš tų, kurie dirba trečiųjų šalių laivuose, atlyginimų bus išskaičiuota dar 5 proc. daugiau.

Apie jūrininkų atlyginimus, apie permainas jūriniame sektoriuje, laivybos tendencijas ir laivų savininkų nerimą kalbamės su Lietuvos laivų savininkų asociacijos (LLSA), šiemet vasario 2 d. švęsiančios savo veiklos 20-metį, vykdomuoju direktoriumi Gintautu Kutka. Beje, jis turi jūrininkams ir gerų žinių.

Ką apie pertvarkas jūriniame sektoriuje mano LLSA? Galbūt seni kapitonai ne viską supranta ir be reikalo drumsčia vandenį?

Tai sunkus klausimas. Dėl jo širdį skauda visiems vienodai, vieni garsiau savo nuomonę reiškia, kiti stengiasi elgtis kitaip. Dar prieš prasidedant reformai mes pateikėme savo siūlymus, į vienus buvo atsižvelgta, į kitus - ne. Dabar skiedros lekia, bet mūsų tiesiogiai jos dar nepasiekė. Jaučiame, kad Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Jūrų departamento kolektyvas suskaldytas ir demotyvuotas. Į mūsų keliamus klausimus pokalbių metu valdžios atstovai reaguoja. Tačiau susisiekimo ministro laikymasis tarsi nuošalyje man truputį keistas.

NARĖ. Suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) importo terminalo laivą-dujų saugyklą "Independence" valdanti UAB "Hoegh LNG Klaipėda" yra LLSA narė. Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Be abejo, kiekviena reforma sukelia tam tikrų diskusijų. Mes visą laiką matėme galinčią kilti problemą - atėjo nauja karta, norinti užbraukti viską, kas buvo. LTSA yra ministerijos pavaldumo įstaiga, mes negalime kištis į jos virtuvę ar nurodyti, kaip ji turėtų elgtis, bet mes su ja bendradarbiaujame. Manau, reikia su ja kalbėtis ir kartu bandyti ieškoti sprendimų.

Visada norėjosi, kad būtų propaguojama šalies vėliava. Šiuo metu niekas tuo neužsiima. Pavyzdžiui, krovos kompanijos yra susijusios su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, kuri yra orientuota į krovos rezultatus, o mes - su administracija, kuri yra priežiūros institucija, ir dar biudžetinė. Manau, didžiausia problema yra tiek finansinių, tiek žmogiškųjų resursų stygius.

Latvijoje yra labai stipri jūrinė administracija, turinti ir balsą, ir nuomonę. O pas mus anksčiau ar vėliau viskas persikels į Vilnių, o Klaipėdoje liks tik nedidelis skyrius. To, žinoma, nesinorėtų.

Kaip manote, kodėl valdžia imasi pertvarkų?

Valstybę, žinoma, galima suprasti. Kiekvienai transporto šakai (jūrų, vidaus vandenų, autokelių, aviacijos, geležinkelio) turėti atskirą priežiūros instituciją, kad ir kaip to norėtume, ko gero, yra per brangu. Mūsų atveju pasinaudota skandinavišku būdu sujungti transporto šakų priežiūros institucijas į vieną.

Skandinavai susidūrė su nauja problema - specialistai tapo universalais, mažai ką žinančiais apie konkrečius dalykus.


DIREKTORIUS. Gintautas Kutka Lietuvos laivų savininkų asociacijos vykdomojo direktoriaus pareigas eina nuo 2008 metų.

Be visų kitų dalykų, trūksta informatyvumo - LTSA tinklalapyje gali galvą nusisukti ieškodamas informacijos. Diskusija šiuo klausimu labai plati, dabar prognozuoti, ar po permainų bus geriau, sunku. Neįsivaizduoju, kuo visa tai baigsis.

Manote teisingas vilniečių požiūris į jūrinius dalykus?

Dėl to gal kažkiek yra ir mūsų kaltės. Niekada nekaltinau vilniečių dėl jų požiūrio. Tikriausiai mes nesugebame jiems pateikti informacijos, argumentų ir faktų. Uostui jie, matyt, daugiau dėmesio skiria todėl, kad jis pats sugeba perduoti žinutę. Problema ta, kad mūsų sektorius mažas ir nedaug kam įdomus, todėl nėra ir noro į jį investuoti.

Kokie 2018-ieji buvo laivybos kompanijoms? Kokios jų problemos?

Pagrindinės aktualijos - gamtosaugos reikalavimai, kurių vykdymas nenumaldomai artėja. Tai ir švaresnio kuro naudojimo, ir balastinių vandenų, ir anglies dvideginio išmetimo mažinimo reikalai. Nuo 2021 metų naujos kartos varikliai jau turės atitikti azoto oksidų išmetimo mažinimo reikalavimus. Visa tai pareikalaus laivų savininkų lėšų, o kaip matome iš geltonųjų liemenių judėjimo Prancūzijoje, visuomenė yra nepasiruošusi prisidėti iš savo kišenės.

Labiausiai dabar baiminamasi dėl to, kaip pasikeis kuro kaina nuo 2020 metų.

Nuo tų metų visame pasaulyje įsigalios reikalavimas, kad jūriniame kure sieros kiekis neviršytų 0,5 proc., o ne 3,5 proc. kaip yra dabar. Tai didžiausias mūsų galvos skausmas.

Praėjusieji metai mums nebuvo nei labai geri, nei labai blogi. Be abejo, norisi, kad didėtų lietuviškas tonažas. Kiekviena kompanija kuria savo verslo planus pagal savo galimybes.

Ar nė viena kompanija neplanuoja įsigyti naujų laivų?

Tai komerciniai kompanijų dalykai, apie juos nenoriu kalbėti.

Kas laivybos kompanijų laukia 2019 metais?

Teks spręsti senus su "Sodra" susijusius klausimus. Dar norime susigyventi su nauja sistema, nes numatyta daug pokyčių, nežinia, kaip į juos reaguoti. Nėra taip paprasta paimti ir visiems darbo užmokestį padauginti iš valstybės nustatyto koeficiento. Įmonės turi tam tikras sistemas ar IT programas, kurias reikia pritaikyti ir t. t.

Matome, kad dėl reformos nukentės Lietuvos jūrininkai, dirbantys trečiųjų šalių laivuose.

Mat vietoj 15 proc. gyventojų pajamų mokesčio (GPM), kurį mokėdavo šie jūrininkai, visiems gyventojams nustatytas 20 proc. mokestis, vadinasi, ir šiems jūrininkams taip pat. Darbdavys Lietuvoje įpareigotas padidinti algas nustatytu koeficientu, o užsienyje dirbančių mūsų šalies piliečių darbdavys neįpareigotas to daryti. Jūrininkas 2019 metais gautas pajamas turės deklaruoti iki 2020 metų gegužės 1 d. ir iš jų jau bus išskaičiuota 20 proc. Žinant, kaip sunkiai jūrininkai moka tuos pinigėlius, toks mokesčių padidėjimas nemalonus.

Kadangi bazinės pensijos mokėjimas perkeliamas į biudžetą, o jūrininkų mokesčiai išauga, pateikiau paklausimą Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, ar galėtų tokie jūrininkai, kurie moka tik gyventojų pajamų mokestį, gauti bent jau bazinę pensiją. Atsakymas buvo - ne. Vadinasi, jie mokės 20 proc. GPM, bet pensijos vis tiek negaus. Norėdami jį gauti turi mokėti "Sodros" mokesčius.

Kad ir kaip būtų, jūrininkų finansinis raštingumas yra žemas, tad turėsime didelę problemą. Daugelis jų niekur nesidraudžia. Dabar dar neliko ir galimybės draustis "Sodroje" savarankiškai, išskyrus trečiąją pensijų pakopą privačiuose fonduose. Beje, savanoriško draudimo "Sodroje" atsisakyta todėl, kad buvo labai mažas skaičius tai darančių, tad "Sodrai" tokia funkcija buvo nuostolinga administravimo atžvilgiu.

Ar LLSA gali imtis kokių nors priemonių, kad palengvintų ir tų jūrininkų dalią, ar jie jai nerūpi?

Manote, mes džiaugiamės, kad jūrininkams, dirbantiems Lietuvos, Europos Sąjungos laivynuose, nulinis GPM tarifas išliks, o dirbantys trečiųjų šalių laivynuose jūrininkai turės mokėti 20 proc.? Anaiptol. Mes norime, kad jūrininkų būtų kuo daugiau, turėti platesnės jūrininkų pasirinkimo galimybes. Norime, kad šitas sektorius augtų, o ne mažėtų. Bet nemanau, kad Finansų ministerija artimiausiu metu peržiūrėtų galimus pakeitimus šiuo klausimu.

Nesinori pokalbio baigti pesimistine gaida. Gal turite ir gerų žinių?

Vis tiek viskas juda į priekį. Be problemų nebūna ir gyvenimo. Kalbant apie mokestinę reformą, gera žinia ta, kad nuo Naujųjų metų visiems dirbantiesiems algos didinamos, tarp jų ir jūrininkams, bet kadangi jiems taikomas nulinis tarifas, jų algos didėja dvigubai, palyginti su kranto darbuotojais.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

kaip

2019-03-14   16:44

IP: 85.232.128.50

visada galu nerasi kur profsajunga kur LLSA sedi nosi krapsto laukia pensijos

Capt Rim

2019-01-22   21:37

IP: 84.15.187.241

Šis įstatymas kaip tik diskriminuoja jūrininkus. Tik labai nedidelė dalis jūrininkų dirba pagal neterminuotus kontraktus. Prieš kiekvieną reisą yra pasirašomas naujas kontraktas ir laivas gali būti visiškai ne su EU vėliava. O aukščiau paminėtos "ES netoleruojamos nuolaidos" liečia socialinius mokesčius nuo kurių paskui turėtų būti mokamos pensijos . Pas mus atvirkščiai: kažkas ne iki galo įsiskaitė į ES reglamentus ir vietoj to kad įvesti soc mokesčius , įvede GPM jūreiviams. Dabar dar jis didėja nuo 15 iki 20, po žinant kad atlyginimai pagrindinai jūrininkams mokami doleriais o mokesčius reikia mokėti eurais tai dar bankuose viršaus nusėda apie 2-3 procentus. Jeigu jūreiviai turėtų mokėti tik Sodrai o ne GPM turbūt ir nepatenkintų būtų mažiau..... Vis tiek juk biudžetas bendras..... Gal būt reikėtų kažkam kreiptis į Konstitucinį teismą dėl kai kurių Įstatymo straipsnių neatitikimo konstitucijai ?....

EL Capitan

2019-01-21   05:56

IP: 89.207.118.122

Pasakykite aciu tokiems veikejams kaip A.Gedgaudas,kuris atidave uz aciu LISCO Danams. Tarp kitko, po gero atlygio dingo kaip i vandeni. Matyt ne viena miliona uzdirbo. Apie lietuvos laivyna galite jau nebesvajoti. Ir jurininku paciu greitai neliks.Jokios pagarbos nei is valdzios,nei is zmoniu nera. Runkeliu valstybe. Neverta jinai buti jurine.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Po penkerių metų pertraukos Lietuvos laivai šiemet nuo liepos 1 d. grįžtą...

Lietuvos laivai grįžta į Baltąjį vėliavų sąrašą nuotrauka, foto

Klaipėda kvies kurti pažangiausius sprendimus šiandienos ir ateities uostams. Hakatonas “Portathon Baltic...

Klaipėdoje vyks uosto technologijų hakatonas nuotrauka, foto

Pasaulyje birželio 25 d. minima kaip Tarptautinė jūrininkų diena. Pasak Lietuvos jūrininkų...

Lietuvoje Jūrininkų diena nešvenčiama nuotrauka, foto

Tęsiame rašinių ciklą, pasakojantį apie tai, kas slypi už uosto tvoros. Šį...

Kur dingo tarą žvejams gamindavęs kombinatas "Progresas" nuotrauka, foto

Policijos dviračiams ir riedžiams - tūkstančiai eurų nuotrauka, foto

Klaipėda, 17,5 tūkst. eurų - tiek Klaipėdos miesto savivaldybė skyrė policijos pareigūnų patruliavimo...

„Klaipėdos ateitis - jaunimo rankose“ nuotrauka, foto

Klaipėda, "Vakarų ekspresas" pradeda pristatyti kandidatus "Klaipėdos švyturio ateities" stipendijai gauti.

Susipažinkite: Jūros šventės programa nuotrauka, foto

Klaipėda, 2019 metų Jūros šventės RENGINIŲ PROGRAMA:

Kas išspręs perpildytų konteinerių problemą? nuotrauka, foto

Klaipėda, Klaipėdos gyventojai be perstojo siunčia laiškus į "Vakarų ekspreso" redakciją su perpildytų...

Klaipėda, Paskelbta prieš 30 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 2 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...