2019 m. liepos 18 d. 01:22 val., ketvirtadienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Kur dingo tarą žvejams gamindavęs kombinatas "Progresas"

Kur dingo tarą žvejams gamindavęs kombinatas "Progresas" nuotrauka, foto

ĮSILIEJO. Buvusi "Progreso" teritorija dabar atrodo taip. Čia sandėliuojami LKAB "Klaipėdos Smeltė" konteineriai. Taigi mažas metalines dėžutes pakeitė didžiulės.

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Reklama

Tęsiame rašinių ciklą, pasakojantį apie tai, kas slypi už uosto tvoros. Šį kartą lankomės buvusioje "Progreso" teritorijoje, kuria dabar naudojasi LKAB "Klaipėdos Smeltė". Šiuo metu čia nėra nė kvapo ankstesnės "Progreso" veiklos. Daugelis buvusių pastatų nugriauti ir kone visur karaliauja konteineriai. Tiesa, yra ir iš JAV atplukdytų lengvųjų automobilių aikštelė.

Buvusio kombinato "Progresas", anksčiau gamindavusio tarą žvejybos pramonei, seniai nebėra. 2008-aisiais 96 proc. "Klaipėdos Smeltės" akcijų įsigijusi tarptautinė kompanija "Terminal Investment Limited" (TIL) nusipirko ir "Smeltės" turėtą pagrindinį "Progreso" akcijų paketą. Ši bendrovė buvo reorganizuota ir su savo teritorija 2010 metais prijungta prie "Smeltės", kurios pagrindinė veikla - konteinerių krova.

VADOVAS. "Smeltės" generalinis direktorius Rimantas Juška sako, kad "Progresas" yra kodinis kompanijos naudojamos teritorijos pavadinimas.

Tačiau "Progreso" pavadinimas dar neišnyko. "Smeltės" generalinis direktorius Rimantas Juška sako, kad "Progresas" yra kodinis kompanijos naudojamos teritorijos pavadinimas. Dabar tai - "Klaipėdos Smeltės" užnugarinė teritorija, su kuria ją jungia estakada. Taigi pavadinimas "Progresas" išlieka kaip geografinė teritorijos nuoroda.

Perrašoma "Progreso" istorija

Pastaruoju metu perrašoma ir taip jau ilga kombinato istorija.

Reklama

Kombinatas "Progresas" buvo įkurtas žvejybos uoste 1946 metais. Iš pradžių jame buvo surenkamos statinės žuvies produkcijai laikyti. Tais laikais metalinių dėžučių dar nebuvo. Vėliau buvo pastatytas atskiras cechas, kuriame buvo gaminamos metalinės dėžutės preservams. Tam tikrų laikotarpiu jame buvo laikoma ir gofruotoji tara.

R. Juška prisimena, kad "Progresas" atrodė kaip atskira gamykla - turėjo ir savo katilinę, ir lentpjūvę, ir garažus. Šalia jos stovėjo Jūrininkų ligoninė, mokyklos pastatai.

ESTAKADA. Prieš trejus metus, kol dar nebuvo pastatyta estakada, dėl intensyvaus geležinkelio eismo suminis negalėjimo įvažiuoti į "Smeltės" teritoriją iš Kalnupės gatvės laikas per parą sudarė apie 4 valandas.

Sovietmečiu "Progresas" priklausė gamybiniam susivienijimui "Litrybprom" kaip sudėtinė jo dalis. Kai atsirado Lietuvos valstybinė žvejybos laivyno įmonė "Jūra", jis kaip atskiras juridinis vienetas perėjo jos jurisdikcijon. Tačiau pamažu nykstant "Progreso" gaminamos produkcijos poreikiui, jis, vaizdžiai tariant, nusigyveno. Jį buvo bandoma privatizuoti, buvo superkamos jo akcijos.

Visoje vadinamojoje "Progreso teritorijoje nuo Nevėžio iki Kalnupės g. buvo daugybė pastatų, kuriuose įsikūrė nemažai bendrovių, susijusių su uosto veikla. Kažkada joje buvo ir metalo laužo aikštelės, laikomos popiermalkės. Pasak R. Juškos, toje teritorijoje buvo laikoma viskas, kas įmanoma, nes nugriovus pastatus jokių dangų nebuvo.

Reklama

Dabar visa ta teritorija yra išpirkta.

AUTOMOBILIAI. Šioje aikštelėje laikomi automobiliai, iškrauti iš konteinerių. Tai muitinės zona, automobiliai čia dar nėra išmuitinti. Norint automobilį iš čia išsivežti, reikia eiti į muitinę ir susitvarkyti dokumentus.

Šiuo metu ja naudojasi tik du uosto naudotojai - "Smeltė" ir su UAB Birių krovinių terminalo (BKT) veikla susijusios įmonės. "Klaipėdos Smeltės" kaip buvusio žvejybos uosto teritorija yra labai nedėkinga. Iki tol, kol buvo rekonstruotos krantinės, buvo visai siaura. Todėl "Smeltė" negalėjo konkuruoti su kitomis krovos kompanijomis, nes jos kranas galėjo pakelti tik tris tonas krovinio", - aiškino R. Juška, kam "Smeltei" prireikė tos teritorijos.

Dabar tai viena kompanija

Taigi garsioji sovietmečio taros gamykla "Progresas" "ištirpo" "Smeltėje". Dabar tai viena kompanija LKAB "Klaipėdos Smeltė", turinti teritoriją ir prie vandens, ir ne prie vandens. Beje, 2018-ieji šiai kompanijai buvo geriausi visais atžvilgiais - ir krovos, ir darbo užmokesčio, ir darbo krūvio. Konteinerių krova tonomis siekė net 5 mln. t. "Palyginti su 2017-aisiais, krovėme dviem milijonais tonų daugiau. Žinoma, mums pasisekė, kad BKT trąšas, atsivežtas geležinkeliu, krauna į konteinerius ir gabena per mūsų kompaniją. Mes tuos konteinerius krauname į laivus", - sakė R. Juška.

Beje, pernai BKT trąšas krovė į 40 tūkst. TEU (sąlyginių jūrinių konteinerių). Jis "Smeltės" krovą padidino 1 mln. tonų.

Reklama

NUKRAUNAMI."Progrese" konteineriai nukraunami nuo geležinkelio bagonų.

Kurį laiką vienos kompanijos dvi teritorijas skyrė Nemuno gatvė. Dėl intensyvaus geležinkelio eismo būdavo sunku patekti į "Smeltės" nuomojamą teritoriją iš Kalnupės gatvės. 2016 metais buvo pastatyta apie 4 milijonus eurų kainavusi estakada (dviejų lygių sankryžą), sujungusi "Smeltės" ir buvusią "Progreso" teritorijas. Estakados ilgis prilygta trims futbolo aikštėms. Savo kailiu įsitikinome, jog ji naudojama labai intensyviai.

Teritorija beveik sutvarkyta

Buvusi "Progreso" teritorija, kuri šiuo metu užima 14 ha plotą, jau beveik visa išvalyta, sutvarkyta ir pritaikyta konteineriams sandėliuoti, nukrauti juos nuo geležinkelio platformų. Pagrindinės investicijos į "Progreso" teritorijos tvarkymą padarytos 2013-2015 metais. Dabar jau atliekami paskutinieji parengtų teritorijų tvarkymo projektų įgyvendinimo darbų etapai.

Nesutvarkytos teritorijos, kuri dar nenaudojama, yra likę tik maždaug 1,5 ha - nuo Sauliaus Jokužio spaustuvės iki metalinių sandėlių.

Šiemet jau pradėjo funkcionuoti bet kol kas tik viena konteinerių aikštelė. Pernai buvo nugriauti trys pastatai, vadinamasis mokyklos pastatas su visais priestatais ir sporto sale. Šiemet bus rengiama dar viena aikštelė konteineriams ir tik nedidelė dalis teritorijos paliekama kitiems metams.

Bus ir konteinerių remonto depas

Reklama

Prie pat "Progreso" teritorijos "Smeltė" išsinuomojo dvejiems metams dalį BKT teritorijos. Tikėtasi, kad šiemet dėl "Smeltės" "transhipmento" (konteineriai atplukdomi dideliais laivais, iškraunami, o paskui pakrauti į mažesnius laivus išplukdomi į kitus uostus) turėti labai daug konteinerių. Kadangi "Progreso" teritorijoje dar tebevyksta statybos, manyta, kad pritrūks vietos jiems sandėliuoti. Deja, kompanijos savininkai kol kas "trashipmentą" sustabdė, tad tiek daug krovinių nėra.

"Progreso" teritorijoje, kur buvo nugriauti anksčiau buvę mokyklos pastatai, yra aikštelė, kurioje statybininkai ruošia specialų mišinį, naudojamą aikštelėms įrengti "Smeltės" teritorijoje. Toje aikštelėje šiuo metu stūkso smėlio kalnai. Joje planuojama įrengti konteinerių remonto depą. Žinoma, joje atsiras ir pastatas, nes konteineriams reikia ir plovyklos, ir dažyklos. Šiuo metu jie plaunami po atviru dangumi, o dažomi pastate "Smeltės" teritorijoje. Pasak R. Juškos, kadangi konteinerių remonto darbų yra labai daug, jiems atlikti yra samdomos bendrovės, turinčios savo suvirintojų.

Beje, buvęs "Progreso" administracijos pastatas nebus griaunamas. Į jo pirmą aukštą iš "Smeltės" teritorijoje esančio pastato Nemuno g. 24 bus perkraustyti muitininkai, kuriems šiame pastate nepatogu dirbti.

Pasak R. Juškos, administracinis "Progreso" pastatas laikomas tam, kad į jį galbūt galėtų persikelti ir "Smeltės" administracija, idant turėtų prieigą iš viešosios pusės.

Jeigu konteinerių krovas didės, uoste turės būti užtikrinamas. saugumas. Geriau bus, jei visi lankytojai įvairiais klausimais eis į tą pastatą.

Reklama

REMONTAS Buvusioje "Progreso" teritorijoje remontuojamas konteineris.

Šalia medinių sandėlių, yra ir mūrinis sandėlys, į kurį yra iškraunamos konteineriais atgabentos padangos. Jis visas pilnas padangų. Sprendimas dėl tos teritorijos dalies, kurioje karaliauja padangos, panaudojimo dar nepriimtas. Tų buvusių "Progreso" sandėlių griauti negalima, nes netoli jų yra keli gyvenamieji namai. "Jeigu nuspręstume ką nors čia daryti, reikėtų imtis priemonių, kad sandėliai būtų atriboti nuo žmonių. Be to dvi juostos Kalnupės gatvės turėtų persikelti į mūsų pusę, vadinasi, per vidurį turėtų atsirasti triukšmo slopinimo sienutė. Be to, tada reikėtų vieną Kalnupės gatvės dalį padaryti kaip uosto gatvę, o kitą dalį - kaip miesto ", - pasakojo R. Juška.

Automobiliai turi savo "ligos" istorijas

Iš laivų iškrauti konteineriai, kuriuose gabenami automobiliai, iš "Smeltės" vežami į "Progreso" teritoriją. Ten iš konteinerių automobiliai iškraunami. Pasirodo, viename jūriniame konteineryje gali tilpti net trys, o kartais ir keturi automobiliai, sustatyti tam tikru kampu.

Pasak R. Juškos, konteineriai keičiami naktį, o iškraunami tik dieną. "Taip yra todėl, kad šis darbas pavojingas. Konteineryje yra prekė, kurios negali nei sulankstyti, nei subraižyti, nei sudaužyti. Visos tos mašinos, nors yra sudaužytos, tačiau kiekviena jų turi savo "ligos" istoriją. Jeigu bus daugiau pažeidimų nei nurodyta joje, atsakomybė tenka mums. Konteineris yra atidaromas dalyvaujant klientui ir viskas sutikrinama per apžiūrą", - pasakojo R. Juška.

AIKŠTELĖ. Tik šiemet "Progrese" pradėta naudoti aikštelė. Čia kyla konteinerių miestas.

Reklama

Per dieną į "Smeltę" atkeliauja vidutiniškai apie 70-80 automobilių, kurie atgabenami iš Amerikos. Juos perka kazachai, uzbekai, baltarusiai, ukrainiečiai, t. y. tų šalių, į kurias nedraudžiama įvežti naudotus automobilius, piliečiai. Perka ir lietuviai ir remontuoja. Konteineriuose pasitaiko ir nemažai motociklų, ir motorinių valčių. Pasak R. Juškos, kartais būna ir gerų, ir antikvarinių mašinų, įdomių egzempliorių.

Pasirengta pavojingiems kroviniams

"Smeltė" dirbdama "transhipmento" sąlygomis negali pasakyti krovinio siuntėjui, kad tokius krovinius gali krauti, o tokių - ne. Todėl kompanija yra pasiruošusi krauti visus krovinius, kuriuos leidžia Tarptautinės jūrų organizacijos nomenklatūra. Ji yra pasirengusi pavojingų krovinių tvarkymo ir likvidavimo planus. Mažiausiai 2 kartus per metus organizuojami mokymai, kaip elgtis su pavojingais kroviniais, kitaip sakant, pratybos.

Konteineriai su pavojingais kroviniais, kurie yra degūs, nuodingi ir sprogūs, sandėliuojami tik konteinerių blokų galuose. Prie jų būna pastatytas ženklas 7A. Tokie konteineriai kraunami specialia tvarka. Jeigu iš konteinerių prabėgtų skystis, jis patektų ne į uosto akvatoriją, o į po žeme įrengtas specialias talpyklas.

Reklama

Žymos: progresas

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Reklama

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Baltijos jūra mums yra ypatinga ne tik todėl, kad ji vienintelė skalauja...

Baltijos jūroje tarša mažėja, tačiau džiaugtis anksti nuotrauka, foto

Kasmet į Klaipėdą atplaukiantys įspūdingi kruiziniai laivai sulaukia vis daugiau klaipėdiečių ir...

Lietuvą pasaulyje garsina Gargždų laivų statytojai nuotrauka, foto

Liepos 12 d. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos priemonių projektų...

Šventosios jūrų uostui skirta 1,7 mln. eurų ES parama nuotrauka, foto

Galbūt tik atsitiktinumas, bet šiemet birželį krova Klaipėdos uoste, palyginti su tuo...

Arvydas Vaitkus: "Uostui padaryta milžiniška žala" nuotrauka, foto

Baltijos jūroje tarša mažėja, tačiau džiaugtis anksti nuotrauka, foto

Jūra, Baltijos jūra mums yra ypatinga ne tik todėl, kad ji vienintelė skalauja...

Moteris iš Gargždų: „Nenorėjau jo žudyti“ nuotrauka, foto

Kriminalai, Gargžduose gyvenanti 45 metų Ingrida Krikšnaitė, nuskriaudusi sugyventinį, kuris su ja dalijosi...

Klaipėdiečių pergalės "Gintarinių irklų" regatoje nuotrauka, foto

Sportas, Trakuose, Galvės ežere, vykusioje tarptautinėje "Gintarinių irklų" regatoje pergales skynė Klaipėdos irklavimo...

Sudėlioti paskutiniai Jūros šventės akcentai nuotrauka, foto

Klaipėda, Trečiadienį Klaipėdos savivaldybėje įvyko spaudos konferencija, kurioje artėjančios jubiliejinės Jūros šventės atstovai...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...