2020 m. rugsėjo 29 d. 07:53 val., antradienis

ve  >  Žinios  >  Jūra

Jūra

Jachtų lenktynėse aplink pasaulį - triumfas ir tragedija.

2002-05-09, 12:00

Artūras GRIGALIŪNAS

Rodos, ne taip seniai, rugsėjo 23-ąją iš Sauthemptono (D.Britanija) uosto startavo jachtų lenktynės aplink pasaulį "Volvo Ocean Race Round The World 2001-2002", o jau ir finišas netoli. Tai vis labiau akivaizdu stebint, kaip sparčiai regatos dalyviai artėja prie Europos krantų. Septintasis lenktynių etapas (Anapolis - La Rošelė) ypač dramatiškas bei kupinas varžybų įtampos. Atlantas regatos dalyviams paruošė ir rekordų, ir nemalonių staigmenų.

Buriuotojų Evereste - vieni profesionalai

Nors "Vakarų ekspresas" jau ne kartą rašė, priminsime, kad per devynis mėnesius šių nepaprastų varžybų dalyviams lemta apiplaukti pasaulį, devyniais etapais įveikti 32 700 jūrinių mylių nuotolį, skrosti keturių vandenynų bangas, aplankyti dešimt uostų - taip trumpai galima apibūdinti pasaulinę regatą. "Volvo Ocean Race" maršrutas: Atlanto vandenynu iki Keiptauno Pietų Afrikoje, tada Australijon, į Sidnėjų bei Hobartą, po to iš Oklendo (Naujoji Zelandija) kertant Ramųjį vandenyną aplink Horno ragą į Braziliją; iš ten, iš Rio de Žaneiro jau pro JAV pakrantę, Majamį, Baltimorę - per Atlantą Europon.Regatoje, vadinamoje buriuotojų Everestu, lenktyniauja 8 profesionalios komandos: vokiečių sindikato "illbruck" remiama komanda "illbruck Challenge", vadovaujama legendinio amerikiečio Džono Kosteckio (John Kostecki); švedų komanda "Assa Abloy" su kapitonu Rojum Heineriu (Roy Heiner), vienu puikiausių Olandijos buriuotojų, ir antruoju kapitonu bei šturmanu Marku Rudigeriu (Mark Rudiger); kapitono Knuto Frostado (Knut Frostad) vadovaujama norvegų komanda "Djuice Dragons".
Net dvi lenktynių komandas remia italų sindikatas "Nautor" kartu su rinkodaros partnere "Amer Sports": Granto Daltono (Grant Dalton) vadovaujamą "Nautor Challenge/Amer Sports 1" bei vien moterų įgulą "Nautor Challenge/Amer Sports 2", vadovaujamą kapitonės Lisos Makdonald (Lisa McDonald). Be to, regatoje dalyvauja Gunaro Kranco (Gunnar Krantz) vadovaujama švedų komanda "Team SEB", australų komanda "Team News Corp" (kapitonas Džezas Fanstounas (Jez Fanstone) bei Kevino Šubridžos (Kevin Shoebridge) vadovaujama komanda "Team Tyco".

Darganotas startas Anapolyje

Nors regatos laivyno įgulos visą savaitę mėgavosi puikiu oru Baltimorėje (JAV), kur ilsėjosi pasibaigus šeštajam etapui, pradėti septintąjį etapą teko pilant smarkiam lietui. Tačiau darganotas oras lektynininkams nebebuvo toks įkyrus, kai Anapolyje balandžio 28 d. 13 val. vietos laiku burlaivius entuziastingai išlydėjo tūkstantinė sirgalių minia ant kranto bei šimtai žiūrovų katerių bei burlaivių Česapyko (Chesapeake) įlankoje. Tiesa, startuojant dangus buvo pradėjęs šviesėti, tačiau meteorologinės prognozės pranašavo audrą su perkūnija.
Paskutinysis transatlantinis etapas ne iš trumpųjų - 3 400 jūrmylių iš Anapolio į La Rošelę (Prancūzijoje). Prieš pasiekdamas atvirą vandenyną laivynas turėjo praplaukti 140 jūrmylių Česapyko įlanka. Dar prieš išplaukiant iš Anapolio "Team SEB" vairininkas Magnusas Voksenas (Magnus Woxen) manė, kad etapą galima padalyti į tris dalis: ramiai praplaukus Česapyko įlanka reiks užsiimti tinkamą poziciją Golfo srovėje, o trečioje etapo dalyje, priartėjus prie Prancūzijos krantų vyks nuožmios varžybos, kurių baigtį lems oro sąlygos.

Visi vengė pasimatymų su ledkalniu

Etapo pradžioje "illbruck Challenge" kapitonas Džonas Kosteckis sakė: "Net išsivadavimas iš Česapyko glėbio gali būti keblus. Svarbiausia šio etapo dalis - pirmasis tūkstantis jūrmylių". "illbruck" komandos meteorologo Kriso Bedfordo (Chris Bedford) teigimu, visos komandos etapo pradžioje savo trasą planavo panašiai, nes reikėjo aplenkti ledkalnių rizikos zoną t.y. neplaukti šiauriau 40 laipsnių šiaurės platumos, ir saugiai pasiekti Golfo srovę, tekančią už 75 jūrmylių į rytus nuo Česapyko įlankos. Ledkalnių pavojus buvo realus, nes šiemet jie pastebimi daug piečiau negu įprasta - prie pat trumpiausio kelio iš Anapolio į La Rošelę. Pasinaudodami Golfo srove, lenktynininkai planavo baigti etapą per 13 dienų.
Pirmoji atvirus Atlanto vandenis balandžio 29 d. 6.13 val. Grinvičo laiku pasiekė "Nautor/Amer Sports 1" komanda, tik 2 minutėmis vėliau - "illbruck Challenge" ir "Assa Abloy" įgulos. Beje, jachtų šturmanai rinkosi skirtingus kelius pasiekti Golfo srovę: jei "Assa Abloy", "illbruck Challenge", "Team Tyco", "Team News Corp" ir "Team SEB" plaukė bemaž tiesiausiu keliu - tiesiai į rytus, tai "Djuice Dragons" bei "Nautor/Amer Sports 1" bei "Nautor/Amer Sports 2" pasirinko kryptį šiek tiek piečiau.

Golfo srove lyg skraidančiu kilimu

"illbruck Challenge" komanda, nugalėjusi lenktynių pirmajame, antrajame bei ketvirtajame etapuose bei iš viso surinkusi 41 taškus, septintojo etapo pradžioje buvo regatos lyderė. Neveltui ji dar prieš prasidedant "Volvo Ocean Race 2001-2002" buvo laikoma viena iš lenktynių favoričių. Šį titulą ji sėkmingai gina ir septintajame etape.
Išplaukus iš Česapyko įlankos "illbruck Challenge" komanda nedarydama jokių itin radikalių sprendimų sugebėjo atsiplėšti 14 jūrmylių nuo "Team SEB" bei "Team News Corp" jachtų. Tam "illbruck" vyrai sumaniai išnaudojo palankų šiaurės vakarų vėją. Balandžio 30 d. 1 val. ryto pastarieji jau kirto 70 laipsnių vakarų ilgumos paralelę. Kapitonas Kosteckis džiaugėsi: "Per pastarąsias 12 valandų" išlaikome vidutinį 20 mazgų greitį, o dar 2-3 mazgus prideda Golfo srovė. Aišku už tai turime sumokėti - esame nuolat prausiami Atlanto purslais. Tačiau bent jau vanduo labai šiltas - 24 laipsniai". Buriuotojai Golfo srovę net praminė skraidančiu kilimu - už tuos papildomus 3 mazgus greičio.

Rekordai ir Neptūno nemalonė

Atlantas padovanojo ir itin smagių momentų: balandžio 28-30 d. net kelios komandos pasiekė nuosavą greičio rekordą. Buvo sumuštas lenktynių bei "V.O. 60" klasės rekordas, "Team SEB" pasiektas antrajame etape: 460.1 jūrmylių per 24 valandas. "illbruck" per tokį laiką nuplaukė 473 jūrmyles, o vos po kelių valandų šis rekordas buvo pagerintas: kaliforniečio Džono Kosteckio vadovaujama įgula per 24 valandas nukeliavo 484 jūrmyles! "Team Tyco" per tokį laiką įveikė 474 jūrmyles, "Assa Abloy" - 471, "Team SEB" - 468, "Team News Corp" - 461 jūrmylę. "Illbruck" kapitonas neslėpė susižavėjimo: "Pūtė 34 mazgų vėjas, ir buvo tokių 10 minučių atkarpų, kai mes lėkėme 27 mazgų greičiu! Iš tiesų ne rekordai mums rūpėjo - tiesiog mes norime laimėti šį etapą.".
Deja, ne visiems Atlantas buvo maloningas: gegužės 1 d., 16.45 val. Grinvičo laiku maždaug 400 jūrmylių į pietus nuo Halifakso uosto Naujojoje Škotijoje tragedija ištiko vienintelę moterų komandą "Nautor/Amer Sports 2". Dėl nesuprantamų priežasčių 10 metrų aukštyje virš denio netikėtai lūžo jachtos stiebas. Jachta šiaip taip gegužės 4 d. pasiekė Halifaksą, iš kur bus nugabenta į Antverpeną. Lisos Makdonald vadovaujamos buriuotojos bandys laimę jau aštuntajame etape, prasidėsiančiame gegužės 25 d. La Rošelėje.

Favorite lieka "illbruck Challenge"

Likusiam regatos laivynui buriavimo salygos praėjusios savaitės viduryje kiek palengvėjo, bet gegužės 4 d. jachtoms vėl teko lenktyniauti greitai besikeičiančiomis, ne itin palankiomis oro sąlygomis. Pirmaujančios trys komandos - "illbruck", "Assa Abloy" ir "Tyco" - ieškodamos stipresio vėjo pasuko labiau į šiaurę. Besivejančių jachtų grupė - "Nautor/Amer Sports 1", "Djuice Dragons", "Team SEB" bei "Team News Corp" - laikosi piečiau.
Paskutinėmis, gegužės 7 d. žiniomis etapo bei visos regatos lyderiu išlieka "illbruck Challenge" komanda sugebėjusi mikliai įveikti aukšto slėgio fronto kraštą ir dar daugiau atsiplėšti nuo antroje vietoje esančios "Team Tyco" ir trečioje vietoje atsidūrusios "Assa Abloy" įgulos (pastaroji nuo "illbruck" atsilieka 40 jūrmylių). Beje, "illbruck" įgulai paskutinieji keli šimtai jūrmylių iki La Rošelės bus nelengvi - didelę dalį komandos pakirto gripas...

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Jūra

Pirmadienį minimos dvidešimt šeštosios kelto „Estonia“ katastrofos metinės. „Estonia“ nuskendo 1994 m....

„Estonia“ katastrofos metinės: iš 989 žmonių žuvo 852 nuotrauka, foto

Baltijos jūros regiono aplinkos ir žemės ūkio ministrai pirmadienį pasirašė deklaraciją dėl...

Pasirašė deklaraciją dėl Baltijos jūros taršos mažinimo nuotrauka, foto

Tęsiame publikacijų ciklą, kuriame pristatome išskirtines Klaipėdos uosto krovos kompanijų profesijas ir...

Klaipėdos uostininkai moko kolegas įvairiose šalyse nuotrauka, foto

Žemės ūkio ministerijai įspėjus, kad Baltijos jūroje įrengiant vėjo elektrinių parkus...

Jūros vėjo parkų valdytojų ir žvejų interesai bus derinami nuotrauka, foto

Beveik pusė tūkstančio karių pradeda tarnybą Dragūnų batalione nuotrauka, foto

Klaipėda, Lietuvos kariuomenės Sausumos pajėgų Motorizuotosios pėstininkų brigados „Žemaitija“ Lietuvos didžiojo kunigaikščio Butigeidžio...

Ne visos šalies įmonės fiksuoja eksporto mažėjimą: rezultatus gerinti pavyko net pandemijos akivaizdoje nuotrauka, foto

Ūkis, Pirmasis 2020 metų pusmetis šalies prekių eksportui, lyginant su tuo pačiu 2019-ųjų...

Antradienio horoskopas 12-kai zodiako ženklų nuotrauka, foto

Įvairybės, AVINAS. Šiandien sunku bus apsispręsti svarbiuose dalykuose. Miglotai suvoksite realybę, perspektyvas. Galbūt...

Respublikinės Klaipėdos ligoninės Dienos chirurgijos centras atnaujino savo teikiamas paslaugas nuotrauka, foto

Sveikata, Per tris pastaruosius mėnesius po karantino Respublikinės Klaipėdos ligoninės Dienos chirurgijos centras...

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...