Izraelio startuolių guru: išgyvenkite pandemiją ir investuotojai tai įvertins

Izraelio startuolių guru: išgyvenkite pandemiją ir investuotojai tai įvertins

COVID-19 pandemija neabejotinai paveikė startuolių ekosistemą. Dalis inovatyvių verslų susiduria su iššūkiu išlikti, sudėtingiau pritraukti investicijas, parduoti. Visgi, kai kurie startuoliai pasinaudojo esama situacija ir idėjų sėkmingai pasisėmė atsižvelgę į rinkos poreikius.

Patarimais, kaip išgyventi krizinį laikotarpį ar net pasinaudoti jo sukurtomis galimybėmis, sutiko pasidalinti Izraelio startuolių ir akceleratorių guru, įkūręs 14 akceleravimo programų bei vadovavęs 60-čiai jų ciklų, Talas Catranas. Jis taip pat yra startuolių mentorius, investuotojas, TEDx pranešėjas, ne kartą svečiavęsis ir įvairiose Lietuvos konferencijose inovacijų tema. Be to, Talas yra Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) projekto „TechHub" pre-akceleratoriaus lektorius.

Papasakokite, kokią įtaką COVID-19 krizė iki šiol turėjo startuolių ekosistemai visame pasaulyje?

Galima būtų manyti: kam pradėti vykdyti startuoliams skirtą programą, kaip kad MITA projekto „TechHub" pre-akceleratorių, pandemijos įkarštyje? Tačiau kiekviena krizė atneša galimybes. Taip, šie verslai susiduria su neapibrėžtumu, sunkumais ir iššūkiais, bet tai yra ir visada buvo kiekvieno startuolio kasdienybė. Taigi, niekas iš tikrųjų nepasikeitė. Visgi, parduoti dabar sunkiau, nes visi stengiasi sumažinti išlaidas.

Gudrūs investuotojai pastebi, kad dabar geras laikas derėtis, nes, esant pinigų trūkumui, startuoliai gali būti lankstesni. Bet kokiu atveju, jei esate geras startuolis, turite gerą komandą ir technologiją, esate orientuotas į tai, ką darote, ir turite galimybių įvykdyti pažadus, jums pasiseks. Jauni inovatyvūs verslai visada turi judėti pirmyn, galbūt dabar šiek tiek lėčiau, bet nesustoti. Tiek investuotojai, tiek klientai įvertins, jei išgyvensite šį laikotarpį.

Kaip pandemija paveikė Izraelio startuolius?

Žmonės linkę manyti, kad Izraelyje viskas blizga, sunkumų nėra. Taip, mes esame startuolių šalis, bet mums dabar lygiai taip pat sunku, kaip ir kitiems. Pirmiausia, Izraelyje gyventi apskritai sudėtinga. Labai brangu, nuolatos susiduriame su iššūkiais saugumui. Tačiau mūsų išskirtinis bruožas yra tas, kad verslininkai Izraelyje yra labai imlūs inovacijoms, yra linkę rizikuoti ir sunkiai dirbti, tobulinti technologijas, gana greitai savo idėjas išleisti į rinką. Mums taip pat šiek tiek lengviau pritraukti lėšų, nes turime brandžią startuolių ekosistemą, linkusią remti ir ankstyvos stadijos idėjas. Vien rugsėjo mėnesį Izraelio startuoliai pritraukė daugiau nei milijardą dolerių investicijų.

EBPO duomenimis, Izraelis yra labiausiai išsilavinusių šalių pasaulyje dešimtuke. Taip pat skaitytojams galėtų būti įdomu, kad praėjusią savaitę paskelbtame „Mastercard" moterų 2020 m. verslininkių indekse Izraelis užima 1-ąją vietą už paramą moterims versle. Taigi, mes turime technologines galimybes, teikiame paramą verslams. Bet mes taip pat rizikuojame, nebijome prisiimti atsakomybės. Juk kai mums nepavyksta, įgyjame patirties. Tiek investuotojai, tiek klientai vertina drąsą suklupus atsistoti ant kojų ir pasimokius iš klaidų bandyti dar kartą. 

Jūsų šūkis yra „Nedvejok, akceleruokis!" (liet. Don't Hesitate, Accelerate!"). Ar šis laikotarpis taip pat yra tinkamiausias auginti startuolį? O gal geriau palaukti, kol situacija bus stabilesnė? 

Tinkamas laikas auginti startuolį yra visada. Kaip sakiau, startuoliai niekada nenustoja vystytis, keistis, analizuoti rinką, ieškoti klientų, partnerių ir investuotojų. Jei sustoja, daugiau nebepajuda. Augti krizės metu ypač verta, nes žmonių dėmesys nukreiptas kažkur kitur, tai suteikia pakankamai laiko apsvarstyti savo idėją, taisyti, tobulinti technologiją. Tiesiog pagalvokite apie tai, kad kiekvieną sekundę, kurią jūs praleidžiate dvejodami, kažkas kitas varžosi su jumis ir jus aplenkia. Būkite budrūs ir gudrūs!

Ar galėtumėte pateikti keletą praktinių patarimų, kurie padėtų startuoliams išlikti ar net suklestėti šiuo laikotarpiu?

Pirmiausia, nepraraskite optimizmo, tačiau išlikite realistiški, aktyviai analizuokite aplinką, įsitikinkite, kad kiti komandos nariai daro tą patį. Išsiaiškinkite, kokie rinkos poreikiai ir pateikite jiems sprendimus. Esate ankstyvos stadijos startuolis, todėl neturite prabangos savo inovaciją paleisti į rinką kai ji bus 100 proc. baigta. Įgyvendinkite sprendimą 60 proc., pradžiai to užteks.

Susiraskite pirmąjį klientą, kuris išbandytų jūsų produktą ar paslaugą, testuokite savo technologiją, mokykitės iš klaidų ir tobulėkite. Įsiklausykite į kliento poreikius ir atsiliepimus. Jei klientas jums pasako, kad jau turi panašų sprendimą, kuris jam veikia pakankamai gerai, nereikalaukite išbandyti jūsų produkto ir nebandykite įtikinti, kad jis geresnis, ieškokite kito kelio. Antra, kadangi šiuo metu jūsų ištekliai labai riboti, sumažinkite išlaidas. Žinau, kad sunku, ypač, kai reikia atsisveikinti su komandos nariais. Kalbėkitės su jais. Neatsisveikinkite žinute, būkite empatiški. Trečia, būkite dėmesingi savo klientams, investuotojams, nuolat palaikykite su jais ryšį. Jei negalite atlikti ko nors laiku, praneškite jiems, neignoruokite. Apibendrinant, išlikite pozityvūs, bet taip pat supraskite, kad turite būti lankstūs, tobulėti, prisitaikyti prie rinkos poreikių ir naujos realybės. 

Kaip įtikinti investuotojus skirti lėšų pandemijos laikotarpiu? 

Svarbiausia – su investuotojais susisiekti tik turint minimalų gyvybingą produktą (MVP) ir pirmuosius naudotojus. Kuo jūsų produktas labiau pažengęs ir kuo daugiau pardavimų įvykdėte prieš kreipdamiesi į investuotojus, tuo didesni jūsų šansai būti gerai įvertintiems bei sulaukti reikšmingų investicijų. Svarbu suprasti savo rinką, o reiškia ne tik žinoti, kas yra jūsų klientai, bet ir kaip juos pasiekti bei įvykdyti pirmuosius pardavimus.

Akivaizdu, kad tai padaryti pandemijos laikotarpiu sunkiau, nei anksčiau, tačiau tai nėra pasiteisinimas, kurį būtų galima pateikti investuotojams. Jie jums pasakytų: „sugrįžkite, kai būsite labiau pažengę, kol kas investuoti per anksti". Nepamirškite pasidomėti apie investuotoją, su kuriuo susitinkate. Idealiu atveju, su juo jus galėtų supažindinti kas nors, kas pažįsta jus abu. Svarbiausia – patirtis, įgūdžiai, nuveikti darbai. Susitikdami tiek su investuotojais, tiek su klientais, turite būti pasiruošę. 

Kokį vaidmenį šiame kontekste turėtų atlikti valstybė? Gal turite patarimų, kokių intervencijų reikėtų imtis, norint padėti inovatyviems verslams? 

Valstybė turi didelę įtaką startuolių ekosistemos augimui, tačiau privalo elgtis taip, kaip bet kuris investuotojas. Tai reiškia, užtikrinti investicijų pelningumą (ROI) ir įsipareigojimų vykdymą iš startuolio pusės. Todėl vien finansavimo neužtenka, reikia, kad parama būtų nemateriali – suteikiamos galimybės mokytis, įgauti įgūdžių, tobulėti.

Paprastai tai yra akceleratorių ir pre-akceleratorių misija, nepriklausomai nuo to, ar juos vykdo valstybinės organizacijos, kaip kad projekto „TechHub" atveju, ar privatus sektorius. Startuolių gyvenimas yra palyginti trumpas, jie susiduria su daugybe iššūkių, turi ribotus išteklius, todėl jiems nuolat reikia greitos, kokybiškos ir efektyvios pagalbos. Startuoliai negali pakęsti biurokratijos. Aš pastebiu, kad Lietuvos vyriausybė vis labiau stengiasi jiems padėti skirdama finansavimą bei konsultavimo, mentorystės paslaugas. Todėl tikiu, kad to rezultatus išvysime jau netolimoje ateityje. 

MITA vadovo Ginto Kimčio teigimu, „TechHub" pre-akceleratorius yra būtent ta priemonė, kuri krizės metu gali padėti startuoliui iškilti: „Didžiausias programos privalumas – asmeniniai mentoriai, nemokamos konsultacijos su Lietuvos ir tarptautiniais lektoriais. Juk sunku visko pasiekti savarankiškai. Mentoriai gali pastūmėti jus teisinga linkme, pasidalinti patirtimi ir duoti patarimų, palaikyti ir motyvuoti." Registracija į antrąjį per-akceleratoriaus ciklą prasidės 2021 m. sausį.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder