2019 m. liepos 19 d. 09:21 val., penktadienis

Ekonomikos naujienos

Laivų statytojai nenori gadinti Uosto direkcijos rodiklių

(1)

Laivų statytojai nenori gadinti Uosto direkcijos rodiklių nuotrauka, foto

NUVERTINIMAS. Laivų statytojų ir remontininkų indėlis į uosto veiklos rezultatus nevertinamas tinkamai.

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Reklama

Klaipėdos uosto laivų remontininkai ir statytojai prašo peržiūrėti ir nustatyti teisingus nuosavo kapitalo grąžos rodiklius.

Nuosavo kapitalo grąžos rodiklis (ROE) yra skirtas matuoti, kokį pelną įmonė uždirba palyginti su jos nuosavu kapitalu. Nuosavybės grąža apskaičiuojama, kaip grynojo pelno ir nuosavo kapitalo santykis. Kuo rodiklis aukštesnis, tuo geriau, nes toks verslas turi palankesnes plėtros perspektyvas.

Neseniai vykusiame Klaipėdos valstybinio jūrų uosto tarybos posėdyje aptartas kapitalo grąžos rodiklio investuojant ne į jūrų krovos kompanijas klausimas. Lietuvos laivų statytojų ir remontininkų asociacijos prezidento Arnoldo Šileikos teigimu, laivų statytojai ir remontininkai ROE atžvilgiu daro neigiamą įtaką Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rodikliams. Pasak uostininkų, ROE Klaipėdos uoste buvo patvirtintas pagal vieno Talino uosto terminalo pavyzdį ir jį būtina keisti. Uostas nėra vien tik krovos aikštelė.

Beje, AB "Smiltynės perkėla" irgi neoperuoja didžiuliu pelnu. Uosto direkcijos generalinio direktoriaus Arvydo Vaitkaus teigimu, dėl šios bendrovės sprendimas jau rastas - ROE bus didinamas. A. Vaitkus sutinka su tuo, kad direkcijos investicijos neturi būti komercializuotos.

Remontuotis laivai plaukia rečiau

Žinia, laivų statybos ir remonto įmonės negeneruoja tokių pajamų kaip krovos kompanijos, tačiau jos sukuria labai daug darbo vietų, duoda kitokios naudos miestui ir valstybei. Sakoma, kad Klaipėdos miestas po karo išgyveno tik todėl, kad jame atsirado laivų remontas. AB Vakarų laivų gamykla yra viena didžiausių darbdavių Vakarų Lietuvoje. Mažesnės šios srities įmonės turi galimybę steigtis vien todėl, kad ji yra.

Kapitalo grąža atsispindi Uosto direkcijos pajamose, kurias sudaro uosto rinkliavos ir žemės nuoma. Į laivų remonto įmones dėl remonto laivai atplaukia kur kas rečiau. Todėl tos įmonės duoda Uosto direkcijai kur kas mažiau rinkliavų nei krovos kompanijos.

Reklama

Prašymo teikimas be papildomų namų darbų nieko neduoda. Reikia įrodyti, kad turi būti taip, o ne kitaip.

Vytautas PAULAUSKAS, Klaipėdos universiteto profesorius

Krovinius gabenantis laivas uoste vidutiniškai stovi, tarkime, 2-3 dienas, o laivų remonto įmonėje mažiausiai 2-3 savaites. Uosto direkcija gauna rinkliavą tada, kai laivas įplaukia. O jau už jo stovėjimą laivų remonto įmonėje prie krantinės, galima sakyti, beveik nemokama, todėl susidaro nemažas skirtumas. Tačiau laivų statybos ir remonto verslo Priekulėje neišvystysi, jam reikalingas uostas.

Pasak profesoriaus Vytauto Paulausko, vis dėlto jeigu vertinsime bendrą pajamų krepšelį, kiek jis mokesčių pavidalu duoda miestui, šaliai ir t. t., tai jis yra gerokai didesnis. Sakoma, kad 1 000 eurų šioje srityje valdžiai duoda 384 eurus.

Raštai poveikio nepadarė

Dėl ROE keitimo parašytas ne vienas raštas tiek Ūkio ministerijai, tiek Susisiekimo ministerijai. Pastaroji palaiko šią iniciatyvą, o pirmoji žada tą rodiklį peržiūrėti, tačiau iki šiol taip nieko ir neįvyko.

Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidento Vidmanto Dambrausko manymu, dėl ROE reikia kreiptis į Vyriausybę, kuri tą dydį ir nustatė. Anot jo, nustatytas neteisingas indeksas. Susisiekimo ministerija turėtų palaikyti Uosto direkciją, tačiau jis įžvelgia jos baimę. Jos sprendimai priimami koridoriuose, nediskutuojant su verslu.

Reklama

Susisiekimo ministerijos atstovas, dalyvavęs minėtos tarybos posėdyje, mano, kad galbūt ministras ir palaikys tą dalyką, tačiau iniciatyvos turi imtis Uosto direkcija. Ji turi kreiptis į ministeriją dar kartą ir pateikti visus argumentus, tada ministerija kreipsis į Vyriausybę.

Tarybos posėdyje kalbėta ir apie tai, kad šiuo klausimu bendrą nuomonę kartu turėtų pareikšti uostas, miestas ir asocijuotos struktūros. Uosto tarybos narys Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas pažadėjo pakalbėti su Klaipėdos regiono savivaldybių merais, galbūt galima organizuoti kreipimąsi regiono vardu.

"Mano supratimu, prašymo teikimas be papildomų namų darbų nieko neduoda. Reikia įrodyti, kad turi būti taip, o ne kitaip. Siūlau pasinaudoti jau turima parengta studija apie Klaipėdos uosto reikšmę miestui, regionui ir Lietuvai. Toje studijoje kaip tik suskaičiuoti visi rodikliai, kurie yra labai svarbūs. Galima ją dar šiek tiek atnaujinti. Norint pakeisti ROE situaciją, reikia pateikti ministerijai ką nors panašaus, tada būsime ne prašytojai, o proceso dalyviai", - mano V. Paulauskas.

Taryba nutarė dar kartą kreiptis į Susisiekimo ministeriją.

Reklama

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Reklama

Komentarai

.Jūrų ministrui

2018-01-04   18:22

IP: 193.219.187.68

Giliavandenis uostas dar nepastatytas,
Jau Melnragėje švartuojasi laivai.
Ką pasakys dabar „JŪRŲ MINISTERIJA“,
Ir dėl Šventosios uosto, ir Lietuvos Laivyno, ir ....

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Ekonomikos naujienos

Skandalas dėl lenkiškos jautienos nuotrauka, foto

Skandalas dėl lenkiškos jautienos

ES pareigūnai Lenkijoje tirs jautieną

„Atostogų parke“ bus diegiama pažangiausia pasaulyje baseino vandens dezinfekavimo sistema DA-GEN, pagrįsta...

Maudynės baseine be chloro: „Atostogų parkas“ diegia pažangiausią pasaulyje vandens dezinfekavimo sistemą nuotrauka, foto

Valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ iki 2030 metų į plėtrą bei modernizavimą ketina...

„Lietuvos geležinkeliai“ iki 2030-ųjų ketina investuoti 7 mlrd. eurų nuotrauka, foto

Vyriausybė siūlo didinti fizinio aktyvumo finansavimą nuo dabar skiriamo 1 proc. akcizo...

Siūloma didinti fizinio aktyvumo finansavimą nuotrauka, foto

Lietuvos užsienio reikalų ministerija skyrė 20 tūkstančių eurų humanitarinei pagalbai Jemenui...

Lietuva skyrė 20 tūkst. eurų humanitarinei pagalbai Jemenui nuotrauka, foto

Automobilių statymo ypatumai nuotrauka, foto

Klaipėda, Dienraščio "Vakarų ekspresas" redakcija tęsia konkursą "Automobilių statymo ypatumai". 

Savaitgalį kaitins net iki 29 laipsnių nuotrauka, foto

Vasara, Artimiausią parą orai Europoje bus padalyti į tris dalis. Vienas ciklonas šokdins...

Palangoje svečiuosis žymūs Lietuvos dizaineriai nuotrauka, foto

Renginiai, Liepos 19-20 dienomis Palangoje, Ramybės galerijoje (Vytauto g. 35) duris atvers antrasis...

Vėjo jėgainės galėtų būti netoli Šventosios nuotrauka, foto

Ūkis, Lietuvai priklausančioje Baltijos jūros teritorijoje galima įrengti apie 3,35 gigavato (GW) vėjo...

Klaipėda, Paskelbta prieš 14 min.

Vasara, Paskelbta prieš 17 min.

Renginiai, Paskelbta prieš 47 min.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...