Taksi liberalizacija virto chaosu

Taksi liberalizacija virto chaosu

Klaipėdos mieste taksi paslaugas teikia daugiau 250 įmonių ir privačių taksi vairuotojų, tačiau išsikviesti taksi savaitgalio naktimis į miesto pakraštį ir ypač į užmiestį - beviltiška. "Nėra mašinų", - tarsi susitarusios kartoja dispečerės, nesvarbu, kokiu numeriu skambintum.

Su problema išsikviesti taksi susiduria ne tik užmiesčio gyventojai ar ten besisvečiuojantys klaipėdiečiai. Pačiame mieste, ypač jo pakraščiuose, itin sudėtinga išsikviesti taksi savaitgaliais.

Rajonas - persona non grata

"Su šeima nuvykome į svečius pas bičiulį į Slengius. Apie vidurnaktį norėjome grįžti namo. Daugiau kaip valandą laiko skambinome visais žinomais taksi numeriais, tačiau mašinos taip ir nesulaukėme. Tiesa, viena firma užsirašė mūsų numerį ir pasakė, kad vairuotojas pats paskambins. Netrukus perskambinęs taksi vairuotojas mūsų pasiteiravo, kur ketiname važiuoti - mums reikėjo į Kretingos gatvę Klaipėdos mieste. Išgirdęs atsakymą, pašaipiai paklausė: "Kiek jūs pasiryžę sumokėti už kelionę?" Tą naktį pasilikome nakvoti Slengiuose", - pasakojo klaipėdietis Vaidas.

O visai šalia uostamiesčio, tačiau jau Klaipėdos rajono Purmalių kaime esančioje sodų bendrijoje "Pakrantė" gyvenantis Marius pasakojo, jog važiuodamas namo su taksi jautėsi kaip gaunąs didžiulę malonę.

"Paprastai visa mūsų šeima naudojasi viešuoju transportu, nes pro mus važiuoja 23-iasis autobusiukas. Su mašina važiuojame tik kai itin blogas oras. Taip susiklostė, kad automobilį užlaikė servise, o lauke buvo prastas oras, tad nenorėdamas sušaldyti dukros nuo prekybos centro "Studlendas" išsikviečiau taksi. Operatorė neklausė, kur važiuosiu. Tačiau kai įsėdęs į taksi pasakiau vairuotojui adresą, sulaukiau klausimo, ar ten ne žvyrkelis, nes mat jis mašiną ką tik nusiplovė. Vėliau važiuojant teko klausytis, kad jis paprastai veža tik iki Dragūnų kvartalo, ir iš viso jis iš tokios kelionės nieko esą neuždirbs. Galiausiai rekomendavo pirkti geresnę mašiną, kad ji negestų ir nereikėtų važinėti čia taksi. Apie tai, kad net nebuvo įsijungęs taksometro, aš jau nekalbu. Paprašė 20 litų už 7 kilometrus. Nemanau, kad neuždirbo iš tokios kelionės", - įspūdžius pasakojo Klaipėdos rajono gyventojas.

Vairuotojai dirba sau

Pasak vienos iš seniausiai Klaipėdoje dirbančių taksi įmonių savininko Eduardo Gracholskio, problema išsikviesti taksi kyla ne todėl, kad trūksta mašinų, o todėl, kad trūksta vairuotojų.

"Nors taksi paslaugos teikėjų formaliai yra daug, automobilių taip pat lyg ir nesumažėjo, tačiau prieš kelerius metus liberalizavus taksi verslą dauguma vairuotojų išėjo iš įmonių ir pradėjo dirbti individualiai. Sau dirbantys vairuotojai niekam neįsipareigoja dirbti konkrečiu laiku ar važiuoti ten, kur yra kviečiami. Jie dirba kada nori ir važiuoja kur nori", - paaiškino pokalbininkas.

E. Gracholskis pasakojo, jog taksi įmonės pastaruoju metu iš esmės persikvalifikuoja į automobilių nuomos įmones. Anot pokalbininko, geriausiais laikais įmonėje dirbo per 100 taksi vairuotojų. Šiuo metu dirba tik 14. Dauguma jų - pensinio amžiaus darbuotojai arba studentai. Automobilius iš įmonės nuomojasi 35 taksi vairuotojai, kurie dirba individualiai.

"Įmonės nepajėgios konkuruoti su individualiais taksi vairuotojais, nes leidimas išduodamas tik konkrečiam automobiliui ir tik vienam vairuotojui. Įmonėje dirbantis asmuo gali dirbti tik 8 darbo valandas, o individualiai dirbantis asmuo gali dirbti tiek, kiek sveikata leidžia. Ir tai - tik vienas nelygios konkurencijos aspektų", - atkreipė dėmesį E. Gracholskis.

Kazimieru prisistatęs vienos iš Klaipėdos taksi įmonių vairuotojas paaiškino, kad dispečerės atsakymas, jog nėra mašinų, reiškia, kad šiuo metu taksi nėra toje miesto dalyje, į kur jis kviečiamas. Vairuotojas teigė negalintis atsisakyti vykti ten, kur yra kviečiamas, miesto ribose.

"Į užmiestį mes turime teisę atsisakyti važiuoti", - patikino vairuotojas, nesileisdamas į diskusiją, kada ir už kiek vairuotojai važiuoja paimti keleivių iš užmiesčio.

Pagal Susisiekimo ministerijos 2011 m. patvirtintas Leidimų vežti keleivius lengvaisiais taksi automobiliais taisykles, taksi vairuotojas gali vežti keleivius tik jam leidimą išdavusios Savivaldybės teritorijoje. Leidžiama nuvežti keleivius į bet kurią Lietuvos vietovę, tačiau draudžiama vežioti juos kitos savivaldybės teritorijoje. Tai reiškia, jog norėdami išsikviesti taksi, kad iš Klaipėdos priemiesčio parvežtų į miestą, turėtume skambinti į Gargždus... Tačiau logiška, kad iš Gargždų taksi į Slengius tikrai nevažiuos, kad nuvežtų klientus į Klaipėdą. O Klaipėdos miesto savivaldybėje registruotas taksi, norėdamas paimti keleivį iš Slengių, negali savo kelionės pradėti Slengiuose, t. y. taksometrą jis turi įjungti dar Klaipėdos savivaldybės teritorijos ribose, bet kaip tada jis paaiškins keleiviui, kodėl jo kelionei dar neprasidėjus skaitiklis jau rodo tam tikrą nuvažiuotų kilometrų skaičių ir sumą? Taip ir atsiranda pretekstas taksi vairuotojui išjungti taksometrą ir, pažeidžiant apskaitos taisykles, derėtis su klientu.

Problemos nėra?

VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) yra viena iš uostamiesčio taksi kontroliuojančių institucijų, kuri tikrina, ar taksi paslauga teikiama pagal įstatymus, ar taksi turi leidimą, ar įjungtas taksometras, ar yra automobilyje kortelė su tarifais, ar taksi vairuotojai nerūko.

"Tokia kontrolė yra minimali ir nepakankama, nes taksi verslo srityje pastaruoju metu yra visiškas chaosas, - įsitikinęs KKT vadovas Gintaras Neniškis. - Taksi apskaita yra visiškai nekontroliuojama. Taksometras nėra kasos aparatas, jis neturi fiskalinės atminties bloko. Pajamas individualiai dirbantys taksistai deklaruoja pagal tai, kiek užsirašo sąsiuvinyje. Kad patikrintum, ar tikrai taksistas pavežė žmonių už 50 ar 30 litų, turi visą dieną sekti transporto priemonę."

G. Neniškio nuomone, problemą dėl Klaipėdos taksi važiavimo į rajoną būtų galima nesunkiai išspręsti, jeigu uostamiesčio Savivaldybė pasirašytų susitarimą su Klaipėdos rajono savivaldybe dėl taksi paslaugų teikimo.

Klaipėdos savivaldybės administracijos Transporto skyriaus vedėjo Rimanto Mockaus teigimu, Savivaldybė neturi galios daryti įtaką lengvųjų taksi verslui.

"Man asmeniškai norėtųsi, jog taksi aiškiau nustatytų savo paslaugų kainas, nes šiuo metu mums pateikiamos kainos "nuo - iki", tačiau bendrauti su taksi paslaugų teikėjais labai sudėtinga, nes jų yra daug, o jie Klaipėdoje net asociacijos savo neturi", - sakė R. Mockus.

Pokalbininkas teigė, kad susitarimai tarp Klaipėdos miesto, rajono ir Palangos savivaldybių dėl taksi paslaugų teikimo buvo tik diskusijų lygmens ir joks dokumentas šiuo metu nerengiamas.

Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Statybos ir kelių priežiūros vyriausioji specialistė Violeta Brazlauskienė teigė, jog Klaipėdos rajono gyventojai iki šiol nė karto nesikreipė dėl susisiekimo lengvaisiais taksi problemos, tad vadinasi tokios problemos nėra.

Gausu pažeidimų

Taksi paslaugų veikla nuolat yra ir Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) akiratyje. Praėjusiais metais Klaipėdos apskrityje atlikta per 70 individualia taksi veikla užsiimančių gyventojų, įmonių patikrinimų, kurių metu nustatyti 44 įvairūs pažeidimai.

Pasak Klaipėdos apskrities VMI Kontrolės departamento direktorės Gražinos Rimkienės, daugiausia - apie 70 proc. - užfiksuota taksi apskaitos taisyklių pažeidimų, t. y. neišduodami apskaitos dokumentai, nefiksuojami išvažiavimai taksometro kasos operacijų žurnale, nespausdinamos dienos pamainos ir mėnesio suvestinių ataskaitos, nepildomi taksometro kasos operacijų žurnalai, nustatoma ir neregistruotos veiklos atvejų ir pan.

2014-aisiais buvo pričiupta viena uostamiesčio taksi bendrovė, kurios veikla neva nuo įsteigimo pradžios buvo nuostolinga, bendrovei neužteko apskaitytų pardavimo pajamų darbo užmokesčiui išmokėti, darbuotojams, neturintiems kitų pajamų šaltinių, mokamų atlyginimų akivaizdžiai nepakako pragyvenimui ir kt. Su ekonomine logika prasilenkiantys rodikliai kėlė įtarimų, kad bendrovė neapskaitė visų gaunamų iškvietimų ir už suteiktas paslaugas gautų pajamų, todėl inicijuotas bendrovės mokestinis patikrinimas. Jo metu nustatyta, kad bendrovė iš taksi veiklos per kelerius metus neapskaitė apie 250 tūkst. litų gautų pajamų, mokėjo neapskaitytą darbo užmokestį vokeliuose. Bendrovei papildomai priskaičiuota apie 115 tūkst. Lt mokesčių, delspinigių ir baudų.

Šiuo metu į Klaipėdos AVMI akiratį yra patekę per 100 Klaipėdos gyventojų, užsiimančių būtent taksi paslaugų veikla ir kurių deklaruojami veiklos rezultatai kelia didelių abejonių: deklaruojamos nerealiai mažos metinės veiklos pajamos arba pernelyg dideli leidžiami atskaitymai. Be to, VMI vertina visas šių asmenų pajamas - ar jų pakanka turėtoms išlaidoms padengti.

Mokesčių inspektoriai akcentuoja, kad visais atvejais vežant keleivius taksi vairuotojai privalo važiuoti įjungę taksometrus, išduoti sumokėtų už kelionę pinigų apskaitos dokumentą.

Informacija

Klaipėdos apskrities VMI duomenimis, Klaipėdos mieste taksi veiklą šiuo metu yra registravę 208 gyventojai, vykdantys individualią veiklą pagal pažymą, 32 individualios įmonės ir 18 UAB. 2014-aisiais Klaipėdos savivaldybės administracijos Licencijų, leidimų ir vartotojų teisių apsaugos skyrius išdavė 76 leidimus vairuoti taksi automobilį taksi įmonėms ir 110 leidimų fiziniams asmenims.
Norint gauti leidimą taksi paslaugos teikimui reikia turėti techniškai tvarkingą, apdraustą automobilį, 3 metų vairavimo stažą ir įregistruoti savo veiklą.
Gavę Savivaldybės leidimą, vairuotojai įgyja teisę ir prievolę užsidėti ant taksi automobilio plafoną, taksi numerius, bei pranešti Savivaldybei, kokiomis kainomis bus vežami keleiviai. Kainas nustato patys taksi paslaugos teikėjai.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder