Svajonės apie naują automobilį tolsta iš lėto

Svajonės apie naują automobilį tolsta iš lėto

Jau Europos Sąjungoje

Prieš Lietuvos stojimą į Europos Sąjungą (ES) skelbtos prognozės, jog nuo gegužės 1-osios mūsų šalyje parduodamų naujų automobilių kainos padidės mažiausiai dešimtadaliu, nepasitvirtino. Svajonė turėti naują transporto priemonę nenutolo - pardavėjai tvirtina, kad mašinos pabrango vos maždaug 5 proc. Maža to - Europos Komisijos (EK) duomenimis, Lietuvai tapus ES nare, nauji automobiliai net atpigo.

Pernai spalį EK priėmus nutarimą liberalizuoti naujų automobilių rinką Senajame Žemyne, gegužę Lietuva taip pat pateko po šiuo liberalizavimo padu.

Dar prieš stojimą į ES buvo aišku, kad mūsų šalyje parduodamų naujų transporto priemonių kainos pasieks ar beveik prilygs kainoms, dabar galiojančioms taip vadinamose brangiosiose Vakarų Europos valstybėse - pavyzdžiui, Vokietijoje ar Skandinavijos šalyse.

Vis dėlto gamintojai naujoms ES narėms buvo humaniški - prognozuoto 10 procentų pabrangimo Lietuvoje, kaip ir kitose gegužę į ES įstojusiose šalyse nesulaukta.

"Tokia transporto priemonių gamintojų politika - neatbaidyti potencialių klientų, nesukelti jiems šoko ir tuo pačiu išlikti rinkoje", - taip automobilių pramonės milžinų sprendimą naujų mašinų kainas pardavėjams naujose ES valstybėse pakelti tik 5-6 procentais komentuoja Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentas Alvydas Globys.

Brangs ir toliau

Tačiau A. Globys įsitikinęs, kad po kelerių metų tas pats automobilis Lietuvoje ir, pavyzdžiui, Vokietijoje, kainuos maždaug tiek pat.

"Dabartinis automobilių brangimas - nuolatinis procesas. Iki 2006-2007 metų naujų mašinų kainos visoje Europoje bus vienodos", - prognozuoja automobilių prekyba besiverčiančias įmones Lietuvoje vienijančios organizacijos vadovas.

Šiuo metu kalbama, kad naujo kainų kilimo - keliais procentais - laukiama rudenį. Dar viena reikšminga data - 2005-ųjų spalio 1-oji, kuomet įsigalioja pernai spalį priimta EK nuostata leisti automobilių pardavėjams atidaryti prekybos ar pristatymo centrus kitose ES valstybėse narėse, o ne tik savo šalyje.

Užsienio analitikai teigia, kad konkurencijos stiprėjimas sumažins prekybos antkainius, dėl to mašinos atpigs net penktadaliu.

Tačiau tai - prognozės užsieniečiams. Lietuvoje nauji automobiliai nepigs tol, kol jų kainos nepasieks esančių Vakarų Europoje.

Paaukojo pelną

Dar ankstyvą pavasarį buvo teigiama, kad labiau brangs ne ES valstybėse pagamintos transporto priemonės, visų pirma japoniškos ir korėjietiškos, mat nuo gegužės Ir Lietuvoje įsigaliojo 10 procentų importo muitas iš kitų žemynų įvežamiems automobiliams.

Tą faktą, kad mašinos pabrango ne dešimčia procentų, o perpus mažiau, "Opel" ir "Chevrolet" markių automobiliais prekiaujančios bendrovės "Armi Servisas" direktorius Kęstutis Lingys komentuoja paprastai - gamintojai nutarė staigiai nekelti kainų savo pelno sąskaita.

Anot jo, šiuo metu bendrovėje parduodamų mašinų kainos už galiojusias iki gegužės mėnesio yra didesnės maždaug 5 proc.

Jam pritaria ir japoniškus "Toyota" bei "Lexus" automobilius pardavinėjančios uostamiesčio bendrovės "Solorina" generalinis direktorius Antanas Bartkėnas.

"Kompanijos padalinys Europoje - "Toyota Motor Europe" - nutarė palikti beveik tokias pačias kainas, kurios buvo prieš gegužės 1-ąją. Tai padaryta norint išlaikyti aukštą pardavimo lygį, kuris paskutiniais metais mūsų žemyne padidėjo 15 procentų", - teigia A. Bartkėnas.

Brangieji - pigiau

Dėl šios priežasties - nepaisant to, jog "Toyota" yra japoniški automobiliai - jie į ES šeimą įsiliejusioje Lietuvoje nebeik nepabrango. Beveik todėl, kad vienų modelių, pavyzdžiui, "Avensis", "Corolla" ar RAV4, kainos nepakito, o kitų pakilo.

"Nežymiai - iki 5 procentų - pabrango limuzino klasės "Toyota Camry" bei visureigis "Toyota Land Cruiser", vos pusantro procento - mūsų paduodami pabrangios "Lexus" markės automobiliai", - sako A. Bartkėnas.

Anot jo, pirmųjų dviejų minėtų modelių pabrangimas sietinas su tuo, kad iki gegužės mėnesio jie buvo "nepagrįstai pigūs" - pavyzdžiui, iki šiol "Toyota Camry" Vokietijoje kainavo apie 31 tūkst. eurų, o Lietuvoje - 20 tūkst., t.y. net 50 procentų pigiau.

"Lexus" automobiliai būtų pabrangę dar labiau, tačiau Lietuvos vyriausybė atsižvelgė į verslininkų prašymus ir pavasarį panaikino vadinamąjį prabangos akcizą - 15 procentų mokestį, skaičiuojamą nuo sumos, viršijančios 100 000 litų.

Dėl šios priežasties labai daug nepabrango ir kitų markių prabangūs automobiliai, pvz., "Mercedes-Benz" ar BMW.

Reeksporto nebeliks

Iki šiol Lietuvos verslininkai reeksportuodavo maždaug dešimtadalį naujų automobilių. Stambiausi klientai iš užsienio buvo tie, kurie versdavosi didmenine automobilių prekyba.

Šiuo metu Lietuvoje, priklausomai nuo modelio, naujas automobilis vis dar kainuoja 10-50 procentų pigiau nei milžinišką rinką turinčioje Vokietijoje.

Tačiau mūsų verslininkai nesitiki sulaukti daug užsieniečių pirkėjų, galinčių pasinaudoti kainų skirtumu. "Užsieniečiai pas mus neplūsta - jų tarp mūsų klientų kaip buvo, taip ir liko vienetai", - sako A. Bartkėnas.

"Peugeot" automobiliais prekiaujančios Klaipėdos UAB "Automobilių lagūna" direktorius Žilvinas Skečionis taip pat teigia, kad užsieniečiams pirkti naują mašiną Lietuvoje nėra prasmės - pvz., skirtumas tarp Vokietijoje ir Lietuvoje parduodamo to paties "Peugeot" modelio yra 2-3 proc.

"Tokios kainos pas mus galioja jau nuo sausio mėnesio. Tokį sprendimą "Peugeot" koncernas priėmė siekdamas Europos vidaus rinkoje panaikinti reeksportą, pasireiškiantį tuo, kad vienos šalies gyventojai važiuoja pirkti mašinos į kitą šalį", - aiškina verslininkas.

Anot jo, kalbant apie kainų skirtumus, dažnai užmirštami ir skirtingi pridėtinės vertės, ir registracijos mokesčiai, galiojantys skirtingose šalyse. Štai Danijoje naujo automobilio registracijos mokestis siekia net 110 proc. jo vertės, ir nėra jokio skirtumo, kur ta mašina pirkta - Danijoje ar Lietuvoje.

Mašinos atpigo?

Beje, neseniai išplatintais EK duomenimis, Lietuvoje, nepaisant nuogąstavimų dėl galimo kainų padidėjimo šaliai tapus ES nare, nauji lengvieji automobiliai atpigo 5,4 procento.

Tokia paklaida greičiausiai atsirado dėl to, kad EK pateiktoje ataskaitoje naujų lengvųjų automobilių kainos apskaičiuotos remiantis gamintojų rekomenduojamomis mažmeninėmis kainomis šių metų gegužės mėnesį, kuomet realaus pabrangimo pardavimo salonuose dar nebūta.

Ataskaitos duomenimis, visoje ES naujų automobilių kainos per metus (šių metų gegužę, palyginti su 2003-iųjų gegužės mėnesiu), vidutiniškai ūgtelėjo 0,9 proc.

Didžiausias naujų lengvųjų automobilių kainų augimas užfiksuotas Latvijoje ir Lenkijoje, kur jų kainos per metus padidėjo atitinkamai 8,9 proc. iki 8,7 proc., o iš euro zonos valstybių labiausiai - po 1,7 proc. - nauji lengvieji automobiliai pabrango Olandijoje ir Vokietijoje.

Ataskaitoje pirmą kartą įvertinti ir duomenys iš naujų ES narių, kuriose naujos mašinos yra vidutiniškai pigesnės nei Sąjungos senbuvėse. EK duomenis, mažiausios naujų lengvųjų automobilių kainos šiuo metu yra Lenkijoje - jų kainos yra maždaug 9 proc. mažesnės nei Suomijoje.

Tačiau naujosiose ES valstybėse automobiliai ne visada pigesni nei euro zonoje. Prabangių mašinų rinkoje (vadovų, daugiafunkcių, sportinio tipo segmente) automobiliai euro zonoje yra pigesni nei Lenkijoje.

Per šešis šių metų mėnesius Lietuvoje parduoti 6 364 nauji lengvieji automobiliai. Palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, šalies naujų automobilių rinka išaugo beveik trečdaliu - net 32,6 proc.

Tomas GUKAUSKAS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder