Ratuota Berijos laikų legenda - Klaipėdoje

Ratuota Berijos laikų legenda - Klaipėdoje

Retro automobilis

Vyresniosios kartos atstovai dar gali prisiminti, kaip atrodė sovietinės prabangos viršūnė - "ZiM" limuzinas, tiesa skirtas tik valdžios žmonėms

Pernai vasarą iš Krasnojarsko į Klaipėdą buvo atgabentas pokario metais pagamintas šarvuotas automobilis "ZiM", dar turintis GAZ-12 pavadinimą. Mašinos savininkas, Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos valdybos pirmininkas Antanas Bosas pasakojo, jog "zimas" sveria 4,5 tonos, 100 km "ryja" 27 litrus benzino.

Didžiausias sovietinės legendos greitis - 90-95 kilometrai per valandą. Pasak A. Boso, "zimas" labai sunkiai įsibėgėja, o įsibėgėjusį sustabdyti gali tik dviem kojom "dedant ant stabdžių". Valdyti automobilio vairą reikia ir jėgos, ir raumenų.

Kol kas A. Bosas šia mašina nevažinėja, mat dar nėra sutvarkyti limuzino pirkimo dokumentai. Bet gali būti, kad jau vasarą jį smalsiai apžiūrinėsime važiuojant Klaipėdos gatvėmis.

Kuo šis automobilis suviliojo jo savininką?

Berijos laikų legenda

"Zimas" nupirktas iš Rusijos Federacijos vyriausybinio garažo Krasnojarske, kai ten pernai vyko išpardavimas. Ponas Bosas, paklaustas, kaip apie tą mašiną sužinojo, sakė, kad jam pranešė verslo partneriai.

Iš jų išgirdęs pasakojimą, kad tas automobilis buvęs skirtas Stalino laikų SSSR pilkajam kardinolui Lavrentijui Berijai ir netgi buvo juo vežiojamas, ponas Antanas iš karto nusprendė, jog limuziną įsigyti verta - jau vien dėl šios legendos.

Tuo labiau, kad tai - retenybė. Tokių šarvuotų "zimų" Sovietų Sąjungoje tebuvę pagaminta vos keturi, ir visi jie buvo skirti Kremliaus vadams vėžinti. Prieš mašiną įsigyjant A. Bosas pirkinį tematė tik nuotraukoje. O kad jis puikiai išsilaikęs, įrodė tai, jog iš Krasnojarsko į Klaipėdą automobilis buvo parridinta sava eiga.

Beje, jokių oficialių dokumentų, kad šiuo automobiliu yra vežiotas tarybinės liaudies baubas ir siaubas, Stalino dešiniąja ranka vadintas L. Berija, nėra.

GAZ-12 pavadinimą turinčiame automobilyje beveik visos techninės ir apdailos detalės tebėra originalios

Tačiau visi Krasnojarske, ir visų pirma vyriausybiniame garaže, tvirtino, kad tas šarvuotas "zimas" buvo specialiai atbildintas į Krasnojarską, kad čion gal ir gulagų vizituoti važiavęs L. Berija šarvuotame limuzine jaustųsi saugus.

"Zimas" puikiai išsilaikęs

Automobilyje beveik viskas tebėra originalu, taip, kaip buvę pagaminimo metais, išskyrus žibintus ir pažibinčius. Taip pat šarvuoti stiklai pakeisti į užtamsintus.

Pasak A. Boso, nepaisant to, kad techniškai automobilis esąs tvarkingas, į jį reikės nemažai investuoti - visų pirma tam, kad jis, maksimaliai išsaugojant originalumą, būtų pakankamai manevringas ir pasivytų šiuolaikinį bent 130 km/h greitį. Savininkas mano, kad bus įmanoma suderinti senovišką dizainą, pritaikant šiuolaikiškas technologijas.

Iki šiol A. Bosas buvo be savo ratų

A. Bosas paneigė, jog, įsigydamas šį automobilį, toliau pirks ir kolekcionuos kitus. Nors tokios kolekcijos pakankamai populiarios pasaulyje, klaipėdietis verslininkas teigė, kad kolekcionuoti automobilius reikia labai daug pinigų ir laiko. "Ir vieno, ir kito stinga", - sakė A. Bosas.

Jis mano, kad atnaujintu ir pritaikytu šiuolaikinėms reikmėms "zimu" galės važiuoti į iškilmingesnius renginius ir pristatymus. Paklausus, ar sovietinis limuzinas nenukonkuruos vakarietiško - mersedeso, kuriuo važinėja dabar, A. Bosas prisipažino, kad pastaroji mašina yra esąs Vakarų Lietuvos pramonės ir finansų korporacijos, o ne jo nuosavybė.

Ir dar patikslino, kad nuosavais automobiliai naudojasi jo duktė ir žmona, o jis iki šiol nuosavo ir neturėjęs.

Pirmoji kelionė bus į Klaipėdą

Kur ir kokiomis aplinkybėmis ponas A. Bosas "zimu" važiuos pirmiausiai? Kadangi naujasis limuzino savininkas yra pakankamai praktiškas žmogus, fantazuoti dėl pirmosios kelionės neteko.

Dirbtuvės, kuriose galima tvarkyti tokius ir į jį panašius automobilius, esančios tik Vilniuje. Tad, sutvarkius mašiną jose, atnaujinta mašina pirmiausiai reikės parriedėti į Klaipėdą. Pasak A. Boso, tokia ir būsianti pirmoji kelionė, o jau visa romantika - paskui.

Galėjo apžiūrėti klaipėdiečiai

Šį šarvuotą "zimą", kadaise tarnavusį Berijai, klaiėpdiečiai jau turėjo progos apžiūrėti - per pernykštį baikerių sezono atidarymo paradą. Tiesa, "zimą" vairavo ne jo savininkas, o vaikinas, kuris su mašina buvo susipažinęs geriau - jis ir buvo buvo parvežęs limuziną iš Krasnojarko.

Klaipėdiečiai galėjo paglostyti originalias detales, pažvelgti į oda mušto salono vidų, pačiupinėti dizainiškai labai patrauklų vairą.

Kalbindami "zimo" savininką A. Bosą, žinoma, smalsavome, kiek toks pirkinys kainavo. Kai jis iš pradžių teigė tiksliai pasakyti negalįs, įtarėme - gal kiek maivosi?

Tačiau iš tiesų A. Bosas nei maivėsi, nei kuklinosi. Mat pirkinį, kaip jau minėjome, dar reikėjo parvežti tokį kelią, o tai irgi buvo įskaičiuota į pirkinio kainą. Kiek paskaičiavęs, verslininkas pasakė, kad "zimas" jam kainavo nei daug, nei mažai - 12 tūkstančių dolerių.

O kiek teks pakloti už legendinės mašinos atnaujinimąir pritaikymą šiandieninėms reikmėms, sužinosime tuomet, kai darbai jau bus padaryti.

Nukopijuotas nuo kadilako

Šiek istorinių ir techninių duomenų apie GAZ-12 "ZiM".

Gorkio automobilių gamykloje 1949 m. buvo išleistas bandomasis automobilis, turintis gamyklinį GAZ-12 pavadinimą. Ši mašina, dar vadinta "ZiM" vardu (rus. zavod imeni Molotova - Molotovo vardo gamykla), buvo beveik tiksli 1948 m. JAV išleisto "Cadillac" modelio "Fleetwood 61" kopija.

GAZ-12 buvo gaminamas nuo 1950 iki 1959 metų, per tą laiką išleisti 21 527 tokie automobiliai. Tais laikais jie kainavo 40 000 rublių. Tiesa, 1956 m. ir vėliau pagaminti modeliai nebebuvo ženklinami "ZiM" vardu, nes po Stalino mirties šias mašinas gaminusi gamykla nebeteko ir Molotovo vardo.

6 vietų automobilyje buvo montuojamas forsuotas sunkvežimio GAZ-51 variklis (6 cilindrų, 90 AG) bei trijų pavarų greičių dėžė. Automobilioilgis - 5530 mm, plotis - 1900 mm, aukštis - 1660 mm. Prošvaisa - 200 mm, apsisukimo spindulys - 7,4 m, degalų bako talpa - 80 litrų.

Gražina JUODYTĖ

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder