Naudotų automobilių prekeivius kankina nežinomybė dėl kainų

Tai - aktualu

Klaipėdos automobilių turguje pastaruoju metu beveik nebeliko 3-7 metų senumo mašinų - prekeiviai laukia, kokia situacija kainų srityje susiklostys po gegužės 1-osios

Lietuvos narystė Europos Sąjungoje (ES) sukėlė sumaištį tarp mūsų šalies verslininkų, užsiimančių prekyba naudotais automobiliais. Keičiantis PVM mokėjimo bei muitų tvarkai, prekeiviai vis dar negali pasakyti, brangs ar pigs iš užsienio atvežtos nenaujos mašinos.

Net didžiausio Lietuvoje Marijampolės automobilių turgaus administratorius Juozas Brazys nesiima prognozuoti, kaip kis naudotų transporto priemonių kainos po gegužės 1-osios.

"Yra du veiksniai, įtakosiantys kainų pokyčius. Dėl vieno jų importuojamų automobilių kainos gali padidėti, dėl kito - sumažėti", - "Vakarų ekspresui" sakė J. Brazys.

Anot jo, po gegužės 1-osios supaprastėja muitinės procedūros prekeiviams, įvežantiems į Lietuvą automobilius iš kitų ES narių. Tai reiškia, kad nebelieka dokumentų tvarkymo, kainuojančio nemažus pinigus.

Nerimo vardas - Lenkija

Kita vertus, didinti kainas Lietuvos prekeivius gali priversti mūsų kaimynai - Lenkija. Mat taip pat į ES įstojusioje kaimyninėje šalyje irgi supraprastėja naudotų automobilių įvežimo tvarka, iki tol buvusi tokia griežta, kad lenkai net nevažiuodavo į Vokietiją, Olandiją ar Belgiją pirkti naudotų automobilių.

"Jau dabar lenkas, kuriam savo šalyje nebereikia mokėti nei muitų, nei PVM, Vokietijoje už naudotą automobilį duoda daugiau nei lietuvis. Todėl vokiečiai, žinoma, pasinaudos proga ir pakels mašinų kainas", - teigia J. Brazys.

"Lenkijos rinka yra milžiniška. Kai jie, ieškodami naudotų automobilių, užplūs Vokietiją ar kitas Vakarų Europos šalis, ten į lietuvius nedaug kas kreips dėmesį", - J. Braziui pritaria ir Vaidas Ramanauskas, Klaipėdos automobilių turgų eksploatuojančios UAB "Autonoja" direktoriaus pavaduotojas.

Vis dėlto, V. Ramanausko nuomone, didelio kainų šuolio neturėtų būti. Anot jo, gali atpigti senesni automobiliai - nes lenkai užsienyje tokių nepirks, todėl vokiečiai ar belgai, norėdami kuo greičiau juos parduoti, nuleis kainą.

Ne Rusijos - nė iš vietos

Lietuvos naudotų automobilių prekeivių gerovė priklauso ne tik nuo vokiečių ar lenkų, tačiau ir nuo rusų. Bene geidžiamiausi pirkėjai mūsų šalyje yra Rusijos piliečiai.

"Kainos priklauso ir nuo pirkėjų. Kol jų daugės, tol didės ir mašinų kainos. Rusai šiuo požiūriu mums yra labai svarbūs, nes būtent jie sudaro didžiąją klientų dalį", - sako J. Brazys.

Todėl mūsų verslininkus pradžiugino naujojo Rusijos premjero Michailo Fradkovo Europos Komisijos pirmininkui Romanui Prodžiui duotas pažadas vykdyti viena iš ES reikalavimų - sumažinti maksimalų muitų dydį naujiems automobiliams iš užsienio nuo 35 iki 20 procentų.

Šis pareiškimas lietuviams buvo tarsi Rusijos kompensacija už pernai liepą 3-7 metų senumo užsienietiškiems automobiliams įvestą 2 060 procentų muitą. Dėl to naudoto "užsieniečio" kaina Rusijoje vidutiniškai šoktelėjo 1 100 dolerių.

Tada Lietuvos verslininkai taip pat patyrė nuostolių, nes sumažėjo klientų iš "didžiojo kaimyno". Tiesa, situaciją gelbėjo šiek tiek padidėjęs pirkėjų iš Kazachstano ir Baltarusijos skaičius.

Optimistai - ne visi

Deja, net ir supaprastinus muitų tvarką, ne visi naudotų automobilių pardavėjai sako, kad tai padės atpiginti įvežtas mašinas.

"Jau dabar kainos, priklausomai nuo modelio, padidėjo 200-300 eurų. Brangsta draudimo polisai, brangsta tranzitinių numerių įforminimas", - sako UAB "Brikora", naudotus automobilius į Klaipėdą gabenančios laivais, atstovas Evaldas Šuolys.

Jo teigimu, kainos gali kilti ir dėl to, kad naudotais automobiliais ėmė domėtis ne tik Lenkijos, bet ir tų pačių Vakarų Europos valstybių piliečiai - net švedai ėmė pirkti nenaujas mašinas.

E. Šuolys sako ir iš pirkėjų reakcijos pastebįs sumaišties požymių. "Vaikšto po aikštelę pasimetę - toks jausmas, kad patys neturi supratimo, už kokią kainą nori automobilio. Pastaruoju metu beveik visai nepirko mašinų, nes buvo pasigirdusios kalbos, kad po gegužės 1-osios jos atpigs", - sakė verslininkas.

Mašinos pigs vietiniams

Tiesa, taip gali ir atsitikti - jeigu iš užsienio atvežta mašina bus perkama norint ne ją reeksportuoti, pavyzdžiui, parduoti Rusijos piliečiui, o naudoti Lietuvoje.

Nuo gegužės 1-osios pasikeitė PVM mokėjimo tvarka - dabar jis bus mokamas ne nuo automobilio vertės, o nuo skirtumo tarp pirkimo ir pardavimo.

Tačiau ši taisyklė taikoma tik mašinoms, kurios parduodamos važinėti Lietuvoje. Išvežant automobilį iš šalies, galios senoji PVM mokėjimo tvarka.

Lietuviams parduodami automobiliai, skirtingais vertinimais, gali atpigti 300-400 eurų. Tačiau jau pasigirdo skeptikų balsai, kad prekeiviai, norėdami gauti pelno, kainų nenuleis, teisindamiesi jų padidėjimu Vokietijoje ar kitoje "pirkimo šalyje".

Turguose - skirtingai

Šiuo metu Klaipėdos automobilių turguje parduodamų mašinų, palyginti su keliais mėnesiais atgal, yra gerokai sumažėję.

"Pastaruoju metu prekeiviai jau yra pardavę anksčiau atsigabentus automobilius, ir daugiau nebeveža - laukia, kokia situacija bus po gegužės 1-osios. Ypač tai pasakytina apie 3-7 metų senumo mašinas, skirtas pirkėjams iš Rusijos", - sako V. Ramanauskas.

Padėtis Marijampolėje, niekada nesiskundusioje nei pirkėjų trūkumu, nei prekeivių pasyvumu, yra kur kas geresnė.

"Kiekvieną balandžio savaitę, kaip ir anksčiau, turguje stovėjo po 3,5-4 tūkstančius automobilių, parduodavome 800-1 000 mašinų. Tai geras rezultatas", - teigia šio turgaus administratorius J. Brazys. Beje, anot jo, lietuviai iš visų parduodamų automobilių nuperka tik apie 100, bet ir juos nuo vilkikų, dar neparengtus eksploatuoti - taip esą pigiau.

Tomas GUKAUSKAS

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder