Rašinys: Patarimų TOP-33

Rašinys: Patarimų TOP-33

#1. ATSIRINK TAI, KAS PRIVALOMA.

Pradėkim nuo programos. Privalomi 32 Lietuvos autoriai, iš kurių 12 bus nurodyti egzamine, yra čia:
19-28 psl. https://www.smm.lt/…/ugdymo-programos/…/Kalbos_2_priedas.pdf
Žinojimas išlaisvina, todėl žinokite, kad GALITE skaityti ir žavėtis tokiais kūriniais kaip J. Granausko "Gyvenimas po klevu" ar J. Grušo "Barbora Radvilaitė", bet NEPRIVALOTE jų analizuoti 11-12 klasėje. Tad būkite laisvi :)

#2. SKAITYK TAI, KAS VERTINGA, ĮDOMU, PRIPAŽINTA (ir tai nėra prieštaravimas pirmam patarimui ) :)

Jei per pirmas 20-30 skaitymo minučių kūrinys tave suintrigavo, prajuokino, suglumino, praturtino, sujaudino, sveikinu- rankose turi vertingą knygą. Kaip tokią išsirinkti? Gerai pasikliauti sudaromais dešimtukais, penkiasdešimtukais, šimtukais. Dar geriau rinktis kūrinį ar autorių, įvertintą Nobelio, Bukerio, ,,Costa" ir kitomis premijomis ar sukėlusį visuomenėje atgarsį. Čia pateikiu sąrašą remdamasi subjektyvia patirtimi ir specialistų patarimais bei vadovaudamasi visišku lygiavos principu, t. y. jokios diskriminacijos :) - 5 autoriai vyrai, 5 moterys; 5 Lietuvos ( lietuvių) rašytojai, 5 užsienio:
1. Aleksijevič S. ,,Černobylio malda", 1997
2. Aškinytė R. ,,Glesum", 2016
3. Bolano R. ,,Pašėlę detektyvai", 2013
4. Bulgakovas M. ,,Meistras ir Margarita", 1966
5. Hosseini K. ,,Bėgantis paskui aitvarą", 2003
6. Navakas K. ,,Vyno kopija", 2016
7. Sabaliauskaitė K. ,,Silva Rerum", 2008-2016
8. Singdzian G. ,,Dvasios kalnas", 2011
9. Šepetys R. ,,Tarp pilkų debesų", 2012
10.Tapinas A. ,,Vilko valanda", 2013Be to, ką vertingo paskaityti, visada gali pasiteirauti to savo mokytojo, kurį laikai autoritetu.
Skaitysi- būsi raštingas, protingas, madingas...

# 3. VEIK, PATIRK, PASIREMK (tinka ne tik abiturientams)

Galima geriausią savo jaunystės laiką pramiegoti, galima žudyti savo gyvenimo valandas užsiimant (ap)kalbomis ,,sėdint tinkle", galima dykinėti Akropolio ,,gatvėmis". Tačiau taip nesukaupsi jokios patirties net samprotavimo rašinio vienai pastraipai. Geriau užsiimk tokia veikla, kuri tave praturtintų. Įvairiausi savanorystės projektai- geriausia išeitis. Nepatinka projektas ,,Maisto bankas"*, rinkis ,,Raudonas nosis", nenori dalyvauti ,,Maltiečiuose", būk ,,Didysis draugas", netrokšti kalbėti "Vaikų linijoje", teik "Pagalbą į namus", nori- ,,Atrask save" ar būk ,,Pasaulio piliečiu".O jei pavyks pakliūti į "Misiją Sibiras", tai apie istorinę atmintį, pilietiškumą, draugystę, ištvermę, gerumą, vyriškumą, ramybę...tikrai turėsi ką parašyti :)
*projektai, į kuriuos verta atkreipti dėmesį

# 4. NEAPSIRIBOK SAVO KIEMU (tinka ne tik abiturientams)

Savas kiemas, laiptinė, kambarys, kompiuteris, e-draugai- viskas! O kas vyksta tavo mieste, šalyje, žemyne? Pasižadėk sau sužinoti bent po vieną sporto, kultūros, politikos, mokslo, ekonomikos... įvykį Lietuvoje, Europoje, pasaulyje. Nesakau, kad visi dabar sėdam klausyti žinių :). Bet... jei gebi skaityti angliškai ir mėgsti tai daryti žiūrėdamas į ekraną, rinkis ,,Times", ,,The Gardian", BBC, CNN. Popierinį žurnalą irgi smagu rakose vartyti, tad imk ,,Iliustruotą istoriją", ,,IQ", ,,Veidą", ,,Legendas". Plėsi savo laikotarpio pažinimo erdvę- turėsi medžiagos samprotauti. Domėkis pasauliu, į kurį netrukus žadi įžengti.

# 5. JEI NEMOKI PLAUKTI, GALI TAŠKYTIS ( išgirdau iš Benedikto Vanago, o kas pasakė pirmas, ne taip jau ir svarbu :))

Plaukti galima krauliu, brąstu, peteliške, delfinu, nugara..., bet galima ir šuniuku taškytis (nors sako- taip nesveika). Taip ir su rašymu. Jei kol kas nepavyksta analizuoti, interpretuoti, polemizuoti, įvaldyti dedukcinį ar indukcinį samprotavimo būdą, tai tiesiog PASAKOK (narrattivus(lot.) pasakojimas). Taigi rašydamas PAPASAKOK skaityto kūrinio epizodus, NUPASAKOK rašytojo sukurtą kraštovaizdį, APIPASAKOK veikėjus, PERPASAKOK skaitytas, matytas, girdėtas įtakingų, žinomų žmonių gyvenimo istorijas. Kurk ,,NARATYVĄ"- tai ir pakankamai lengva, ir kur kas geriau nei esą samprotauti, tai yra ,,pilstyti iš tuščio į kiaurą". Tad ką gali žinoti, gal intensyviai besitaškydamas ir plaukti greit išmoksi :)

# 6. TAPK RAŠYMO PAMEISTRIU

Yra tokia 10 tūkstančio valandų taisyklė. Sakoma, kad jei tiek laiko giliniesi į kokią nors sritį, tai jau tampi meistru. Tai yra: skirsi 10 val. per parą- užtruksi 3 metus arba 2 val. per parą- 15 metų. Daugoka... Bet logika paprasta: jei nori ką nors išmokti ar įgusti, turi skirti laiko. Praleisk bent pusvalandį kasdien rašydamas kokių 200 žodžių rišlų tekstą laisva tema arba perskaitydamas bent 20 puslapių grožinės literatūros. Per savaitę-3,5 val. per mėnesį 15 val., per mokslo metus- 135 val. Papildomai tiek padirbėjęs, žiūrėk, gal ir rašymo PAMEISTRIU TAPSI.

# 7. KALBĖK, KALBINK, KALBĖKIS

Arba ,,apsikeisk tekančia dalijimosi energija",- pasakė šįmet pavasarį ,,Aukuro" gimnazijoje svečiavęsis aktorius, režisierius, pedagogas Valentinas Masalskis ir dalinęsis patirtimi apie tai, kaip įveikti viešojo kalbėjimo baimę. Taigi jeigu privaloma lietuvių kalbos ir literatūros įskaita bus tavo PIRMASIS viešas kalbėjimas, tai nieko gero. Bet gera yra tai, kad net žurnale ,,Panelė" galima rasti patarimų, kaip šioje srityje treniruotis, pavyzdžiui, pradėti daugiau reikštis mažose žmonių grupelėse (atsakinėti į mokytojo klausimus, rengti nedidelius pristatymus, stengtis bendrauti su nepažįstamais žmonėmis). Taip ugdysi ne tik psichologinius, komunikacinius savo gebėjimus bet ir rašysi sklandžiau, išsamiau ir rišliau. Tad kaip kalbi, taip ir rašai.

# 8. MOKYKIS SU DRAUGU(E)

Suprantu, kad su draugais ar draugėmis kur kas smagiau linksmintis, dykinėti ar ilsėtis. Tačiau draugystė gali teikti ir abipusės naudos. Įsitaisius patogiai su arbatos puodeliu rankose galima skaityti programinių kūrinių ištraukas, aptarti vaizduojamąjį pasaulį, ginčytis dėl vertybių, įvertinti problemų aktualumą ar pasijuokti iš keistų veikėjų poelgių ir visa tai daryti garsiai- juk tai taip smagu audialams. Tad kuo greičiau skelbk ,,ant sienos" mokymosi vakarėlio vietą , datą, gal dar ,,dress code" ir draugą pažinsi ne tik nelaimėje.

# 9. PRISIJAUKINK RAŠYMĄ

,,Kiekvienas savo galvoje nešiojamės po knygą, tik neatrandam minutės ją užrašyti",- pasakė vienos ką tik išleistos ir jau populiaria tapusios knygos autorė, kuri kadaise vargu ar buvo paraginta dalyvauti kokiame nors mokykliniame Jaunųjų filologų konkurse. Ir tikrai- bestselerius pastaraisiais dešimtmečiais visame pasaulyje rašo nebūtinai profesionalūs rašytojai, o tie, kurie geba maksimaliai išnaudoti kalbos dovaną. Jie tiesiog vartoja savo kalbą siekdami konkretaus tikslo- pasidalinti, papasakoti, paveikti, užsidirbti. Tad jei galvosi, kad rašymas yra vien tik samprotavimo ar literatūrinis rašinys, kas yra privaloma ir jau dėl to atgrasu, tai labai nuskriausi save atimdamas galimybę intensyviai ir laisvai vartoti kalbą ne tik buityje. Todėl rašyk atsiminimus, kelionių įspūdžius, dienoraščius, recenzijas, eilėraščius, esė... O jei vienam tai daryti nedrąsu, junkis prie virtualios rašančiųjų bendruomenės visame pasaulyje (National Novel Writting Month-https://nanowrimo.org ) ir per mėnesį parašyk 50 tūkstančių ( na gerai jau, bent 10 tūkstančių :)) žodžių. Taip ugdysi valią, tapsi savo laiko vadybininku, mokysies disciplinos, išlaisvinsi kalbą, prisijaukinsi rašymą :)

#10. RINKIS TAI, KAS PATINKA

Pagrindinė šios savaitės naujiena abiturientams yra švietimo ministrės įsakymas dėl lietuvių kalbos ir literatūros egzamino programos pakeitimo.
https://www.e-tar.lt/…/leg…/ebd57e60c9cf11e7910a89ac20768b0f
Akivaizdu, kad pasirinkimo galimybės gerokai didesnės: 32 lietuvių (Lietuvos) ir 4 užsienio bei pasirinkti programiniai konteksto autoriai. Belieka išsirinkti mėgiamus rašytojus ir jų kūrybai skirti daugiau dėmesio bei laiko. Toks kūrinys, į kurį verta gilintis, tarkim, mėnesį, turėtų būti talpus temų, problemų, vertybių, aktualijų. Tad skaityk Gėtę, Kamiu, Dostojevskį, Brodskį, Putiną, Škėmą ar Erlicką..., analizuok, lygink, vertink. Nebespėliok, kokie autoriai bus egzamine, rinkis pats. Taigi daugiau laisvės, daugiau galimybių, daugiau ir atsakomybės už savo pasirinkimą.

# 11. KLAUSK- ATSAKYK

KAS? KUR? KADA? SU KUO? KĄ VEIKĖ? APIE KĄ MĄSTĖ? Tai paprasti klausimai, kai kalbam apie gyvenimą, ir neprasti klausimai, kai kalbam apie darbą skaitant kūrinį. Taip taip...savarankišką darbą, žinoma, jei nori geriau įsidėmėti ir suprasti dramos, novelės ar romano siužeto vingrybes, veikėjų elgesio peripetijas ar vaizduojamojo pasaulio subtilybes. Šitaip galima ,, apdoroti" viso kūrinio, skyriaus, scenos medžiagą raštu, žodžiu (aišku, jei turi kam papasakoti :)). Na jei tai atrodo per daug laiko užimanti veikla, tai bent sugalvok perskaityto kūrinio fragmento ( skyriaus) pavadinimą. Pavyzdžiui, sukurk V. Mykolaičio- Putino romano ,,Altorių šešėly" pirmosios dalies ,, Bandymų dienos" pavadinimus visiems skyriams. Tokius, kuriais apibūdintum ne tik epizodo temą, bet ir idėją ar problemą. Taigi ne tik ,,Žmonių" skaitytojams aktualu, kas kada kur su kuo ką veikė :)

# 12. KARŪNUOK RAIDES

ė, j, i parašyti su taškais, pasirodo, šiais laikais yra misija neįmanoma. Gal čia ir smulkmena, bet...Pagal rašinio vertinimo kriterijus, jei nėra taško ant i / j, laikoma viena klaida visame darbe- kaip ir ne tragedija. Tačiau kitaip yra painiojant e ir ė- kiekvienas toks atvejis yra laikomas atskira klaida. Tad kartais tokių rašybos klaidų tenka priskaičiuoti 6-8 viename rašinyje. Liūdesys...Ir taip yra su vienintele, lietuviška, unikaliąja mūsų ė!
Pateikiu 6 žodžius: dėja, stėbėjo, negalejo, veikejas, šešely, nulemė. Kažin, kiek juose rašybos klaidų? Ogi 6 klaidos ir minus 4 taškai nuo, tarkim, tavo brandos egzamino rašinio. To jau tikrai nesinorėtų.
Tad nuo dabar pradėk skaičiuoti ,,karūnėles" (taip aš vadinu mūsų raidžių varneles, brūkšnelius, taškus) ant savo parašytų žodžių ir reabilituok mūsų karalienę- raidę Ė.
P.s. Pradėk nuo žodžio ,,įsimylėjėliai"- 7 karūnėlės :)

# 13. MOKINKIS TAI, KAS KARTU

Koks dar gali būti 13 pranešimas, jei ne apie žodžių rašymą kartu ir atskirai. Klaidu kaip gūdžioj girioj. Ir tai bene dažniausia klaida pakankamai raštingų žmonių tekstuose. Pažiūrim:
a) Man ne vis tiek;
b) Man ne vistiek;
c) Man nevistiek.
Kiek žodžių turi būti šiame junginyje? Ogi 4. Kuris variantas teisingas? Tik a. Galima mokytis kokį 10 žodžių rašymo kartu taisyklių, dar tiek pat atskirai, o su visomis išimtimis bus koks 30. To jau tikrai nesiūlau. Yra paprastesnė išeitis: mokykis tik tai, KAS, SU KUO, KOKIOMIS SĄLYGOMIS RAŠOMA KARTU. Ir tai tik 5 taisyklės:
1. Kai sudurtinio žodžio kuri nors dalis sutrumpėjusi ( šiąnakt, galbūt);
2. GI su vienskiemeniais ir nekaitomais žodžiais ( betgi, kurgi);
3. PER su veiksmažodinę šaknį turinčiais žodžiais ( perrašymas, perskaityti);
4. TE/TEBE su veiksmažodžiais ( tekuria, tebemoki);
5. NE/NEBE su daiktavardžiais, būdvardžiais, veiksmažodžiais, būdvardiniais prieveiksmiais ( vadinu jas ,,didžiosiomis" kalbos dalimis), jei nėra prieštaravimo ( nelaimė, nemalonus, nesakęs, nemažai).
Logiška, kad VISA KITA ATSKIRAI. 90% gerai parašytų žodžių junginių garantuota!P.s. visada geriau yra išmokti tai, kas kartu, nei tai, kas atskirai :)

# 14. Žinok, ką nori pasakyti

Rašai, skaičiuoji: jau 120 žodžių - mažoka... Dar tiek pat- jau geriau... Pusė rašinio- neblogai. Paskaičiuojam dar- jau 400! Ką dar parašius iki tų 500 žodžių? Pažįstama situacija? :) Deja, nepagirtina, nes rašai tik dėl to, kad rašytum. Kurdamas tekstą turi aiškiai žinoti, KĄ NORI IR GALI pasakyti pasirinkta tema. Kokią viską vienijančią mintį nori išreikšti apie meilę, atmintį, tapatybę, kilmę, miestą, gamtą, ramybę, moteriškumą, juoką, džiaugsmą...Tai tarsi teksto stuburas, vadinamas IDĖJA. O idėja yra žmogaus mąstymo produktas. Būtent gebėjimą mąstyti ( t. y. samprotauti, interpretuoti, analizuoti) ir turi parodyti savo rašiniu. Jei tavo tekste yra tokia viską jungianti linija, tai rašinį galima vadinti kryptingu, o tai yra vienas iš tavo darbo privalumų. Dar turi GALĖTI sugalvotą idėją išreikšti. Galimybes suteikia turima medžiaga: kultūriniai, literatūriniai, socialiniai argumentai, pavyzdžiai, iliustracijos, asmeninė patirtis. Kiek jos turi- tiek ir gali. Tad kaupk medžiagą, kad žinotum, ką nori pasakyti.

# 15. SVEIKINK LIETUVIŠKAI

Visi žinome, kad Naujųjų metų pradžia yra puikus laikas atsisakyti žalingų įpročių. Ne ne, ne tų... Aš kalbu apie ,,pomėgį" SMS žinutes rašyti be nosinių, brūkšnelių, taškelių, varnelių, skyrybos ženklų. Žmogui, kurio rašymo įgūdis dar tik formuojasi, tai ypač kenksminga. Jei akys nuolat fiksuoja rašomus žodžius be lietuviškųjų puošmenų, tai šį vaizdą tarsi fotografiją išsaugo mūsų atmintis. Deja, tokį žodžių paveikslą atmintis atkuria ir tada, kai už parašytą tekstą reikia gauti įvertinimą.
Nors, kaip sakoma, papratimas blogiau už prigimimą, tačiau jau nuo dabar pradėk virtualioje erdvėje rašyti IŠ TIKRŲJŲ lietuviškai :)

#16. PASITIKRINK TEKSTUS

Pagaliau per lietuvių kalbos ir literatūros brandos egzaminą galėsi pademonstruoti savo naudojimosi IT gebėjimus. Tiesa, labai elementarius ( paspausti, atidaryti, surasti), bet... Aš kalbu apie dar vieną BE naujovę- galimybę naudotis tam tikrais kūriniais, pateiktais elektroniniu formatu. Šią žinią trumpai apibūdinu taip: praėjus vienai valandai nuo egzamino pradžios galėsi naudotis kompiuteriu ne ilgiau kaip 20 min. Detalesnį paaiškinimą rasi NEC puslapyje ( Brandos egzaminai: 2018 m. BE aktualijos). Žinoma, dar reikės sulaukti savo eilės, nes vienas kompiuteris bus skirtas 7 abiturientams. Tačiau nepatariu gaišti laiką ir žvilgčioti , kada gi pagaliau atsilaisvins kompiuteris, nes rašiniui skirtos 4 valandos labai greitai prabėga. Todėl bent jau pirmąją egzamino pusę reikia rašyti rašyti rašyti... maksimaliai sutelkus visą savo fizinių, emocinių, intelektinių jėgų potencialą.
Be to, tikrai nesiūlau pripuolus prie kompiuterio imti ir nurašinėti tekstus, t. y. galimas citatas rašinyje. Tikintis, kad elektroniniame tekstyne bus pilni kūriniai, o ne ištraukos ( dar kol kas neaišku???), pirmiausia, ką galėsi padaryti, tai pasitikrinti rašytojų, veikėjų vardus, pavardes, reikalingos ištraukos konteksto ( t. y. viso kūrinio) ar konkretaus fragmento veiksmo aplinkybių faktus, patikslinti kūrinių, kuriais jau numatei remtis, žanrą, autorių, peržvelgti, prisiminti vieną kitą epizodą. Taigi išnaudojant skirtą laiką geriau daugiau perskaityti nei mažiau persirašyti.
Tačiau jeigu jau primygtinai nori cituoti, tai reikės pasikartoti citavimo taisykles. Bet apie tai jau kitą kartą.. ☺

# 17. JEI NORI, CITUOK

Jei vis dėlto lietuvių kalbos ir literatūros egzamino metu per skirtas 20 minučių naudotis kompiuteriu nuspręsi išsirašyti keletą sakinių būsimoms citatoms, turi paisyti kelių taisyklių:
* nurašyk tekstą tiksliai, nekeisk žodžių gramatinių formų, tvarkos, skyrybos ženklų;
* būsimąją citatą (tikslią pažodinę kurio nors teksto ištrauką) rinkis trumpą ir glaustą, jei reikia, kupiūruok (praleisk dalį teksto, pažymėdamas <...>);
* rūpinkis, kad tarp tavo žodžių ir cituojamos ištraukos būtų ir gramatinė, ir prasminė, ir loginė dermė;
* pasirinkta teksto ištrauka ne atkartok ar iliustruok savo mintis, bet sustiprink, paremk savo argumentus, paaiškink, paprieštarauk ar pritark citatos autoriui;
* visada nurodyk teiginių ar ištraukų autorių;Ypač noriu atkreipti dėmesį į vieną citatų SKYRYBOS ypatybę. Tai yra taisyklė, kurios pažeidimas sudaro apie pusę su citavimu susijusių skyrybos klaidų brandos egzamino rašiniuose:
* jei pateikiama visa citata (t. y. sudaro atskirą sakinį ar net kelis sakinius), prieš ją dedamas DVITAŠKIS, o visi pabaigos ženklai- taškas, šauktukas, klaustukas- sakinio gale rašomi PRIEŠ UŽDAROMĄSIAS KABUTES;
* jeigu citata sudaro tik dalį sakinio, prieš ją rašomos tik kabutės, ji pradedama MAŽĄJA RAIDE, o taškas rašomas PO UŽDAROMŲJŲ KABUČIŲ.Žinoma, citatų skyrybos taisyklių yra gerokai daugiau, tad jeigu jau gavai progą egzamino metu žvilgtelėti į tekstus, tai pasirenk cituoti tikslingai ir taisyklingai :)

# 18.GERIAU PERFRAZUOK

Mažiau pridarysi rašybos ir skyrybos klaidų, jei rinksies ne pažodinį citavimą, o perfrazavimą. Tai darant vietoj autoriaus pavartotų specifinių žodžių galima rinktis neutralesnius, keisti sintaksę, mintį pasakyti kitomis gramatinėmis formomis, perkeltinės reikšmės pasakymus perteikti tiesiogiai. Tačiau perfrazuojant reikia vartoti minčių šaltinį nurodančius įterpinius ( pasak; anot; kaip tai vadina rašytojas; autoriaus įsitikinimu...) arba tam tikrus paaiškinimus, kurie aiškiai parodytų tavo minčių santykį su autoriaus tekstu, išreikštų tavo nuomonę ( matyt; galbūt; ši mintis nekelia abejonių; galima būtų pritarti autoriui ...).
Pateikiu pavyzdį remdamasi tuo, kaip rašytojas B. Sruoga gynė savo romano ,,Dievų miškas" originalų vaizdavimo būdą ( A- perfrazavimas; B- tikslūs autoriaus žodžiai):
A) Anot rašytojo, ironija jam buvo kaip savisaugos priemonė, padėjusi išgyventi koncentracijos stovykloje patirtą siaubą.
B) B. Sruoga draugams rašė: ,, Jeigu aš be ironijos būčiau rašęs, aš nebūčiau išgyvenęs.<...> Ironija buvo tas skydas, kuriuo aš prisidengiau nuo mirties pavojaus."
Taigi atmink, kad rašinys- tai NE NURAŠINĖJIMAS :)

# 19. SKIRK SAU KONTROLINĮ DARBĄ

Po trijų dienos kontrolinių iš A kurso dalykų (beje, tai yra pažeidimas) dar kontrolinis namie?! Tai jau tikrai ne- pasakysi. Bet yra ir geroji žinia: juk kontrolinis- tai kartojimas. Taigi pats laikas pradėti kartoti bent 11 klasės lietuvių kalbos ir literatūros kursą.
Siūlau tokį naminio kontrolinio formatą. Išsirink 5 autorius iš praėjusių metų ir apie kiekvieną iš jų parašyk po 5 sakinius ( iš viso 25 sakiniai). Iš pradžių tai gali būti įvairaus turinio rišlūs, taisyklingi, pilnieji sakiniai. Ilgainiui užduotį sunkink arba keisk: pavyzdžiui, iš 5 sakinių bent 3 turi būti apie kūrybą (kūrinius), vienas sakinys iš autoriaus biografijos, dar vienas iš kultūrinio konteksto, susijusio su konkrečiu rašytoju. Toliau smagioji dalis- vertinimas. Gali tai daryti vienas, su draugu ar bendramoksliu. Atlik tai tikrindamasis ir skaitydamas 11-12 klasės literatūros vadovėlį. Skirk kiekvienam sakiniui po 1, 0,5, 0 taškų ( atkreipk dėmesį į jų informatyvumą, tikslumą, taisyklingumą). Pritaikęs vieną matematinę formulytę apskaičiuok sau pažymį. Po savaitės parašyk tokį kontrolinį iš kitų autorių. Ir taip likusias 100 dienų... Beje, su artėjančia švente :)P.s. Atmink, kad nejudantis kūnas (aišku, ir protas) ir toliau yra linkęs nejudėti. Tad pradėk judėti :)

# 20. MOKYKIS ŠVĘSDAMAS

Visiems aišku, kad šventes reikia švęsti. Galima taip, kaip ką tik atšventei (turiu galvoje šimtadienį:)), galima ir taip, kaip siūlo valstybės šimtmečio minėjimo rengėjai ar šv. Valentino dienos mėgėjai. Net neabejoju, kad tavo mokykloje šią savaitę daug prasmingų renginių- plėsk savo kultūrinį akiratį aktyviai dalyvaudamas juose. O savaitei persiritus į antrą pusę naršyk mieste, pavyzdžiui, Klaipėdoje. Jei kankina pošventinis liūdesys ar trūksta meilės- trečiadienį puikiai tiks filmas- komiška opera ,,Meilės eliksyras"; jei maža šviesos- grožėkis nuo penktadienio Klaipėdos šviesų festivaliu. Pilietinei pozicijai sutvirtinti rinkis filmą ,,Pelėdų kalnas" ar operą ,,Prūsai". Žinoma, Kultūros fabrike dar gali kartu su A. Brody moderniai pažaisti lietuvių liaudies melodijomis koncerte ,,Pagal pasaulio medį". O jei iš anksto neįsigijai bilietų į Marijaus Mikutavičiaus koncertą, tai su šiltos arbatos puodeliu džiaukis juo Atgimimo aikštėje. Užbaigti šventinę savaitę gali aršiai: palaikyk savo krepšinio komandą turnyre ,,Karaliaus Mindaugo taurė". Taigi rinkis tai, kas prasminga, ir net nepajusi, kaip mokysies švęsdamas :)

# 21. TRENIRUOKIS DABAR

Dar neatradai elektroninės lietuvių kalbos ir literatūros chrestomatijos 11-12 klasei? Pats laikas tai padaryti. Mat šios chrestomatijos pagrindu bus sudaromas programinių autorių kūrinių rinkinys, kuriuo turėsi galimybę pasinaudoti egzamino metu. Jau dabar pažiūrėk, ko kur kiek yra šiame rinkinyje. Pabandysi dabar- egzamino metu lengviau ir greičiau rasi reikalingą tekstą. Tik teisybės dėlei turiu pasakyti, kad bent jau kol kas šiame tekstyne ne viskas taip, kaip norėtųsi. Tikrai joje nerasi, pavyzdžiui, viso A. Škėmos romano ,,Balta drobulė": mat elektroniniame leidinyje yra tik 20 puslapių, t. y. 2, 8, 15 skyriai. Be to, nerasi jame ir 11-12 klasės literatūros vadovėlyje pateiktų ir, be abejo, tavo analizuotų tekstų. O būtent juos labiau ir norėtųsi pasitikslinti per egzaminą... Todėl jei tau patiko, pavyzdžiui, J. Aisčio eilėraštis ,,Vienas kraujo lašas", tai teks jį išmokti atmintinai :) Tačiau bet kokiu atveju geriau mažiau negu nieko. Tad pasinaudok šia elektronine chrestomatija kaip literatūros treniruokliu jau dabar.

# 22. RAŠYK DIKTANTĄ

Įsivaizduok lietuvių kalbos pamoką, kurioje skamba laidų vedėjo Marijaus Žiedo balsas. Netikėta, nauja, žavu. Tuo gali mėgautis, kada tik panorėsi. Spausk nuorodą http://www.diktantas.lt/archyvas ir rasi 2014, 2015, 2016, 2017 m. nacionalinių diktantų įrašus. Gali jų klausytis kaip pasakėlės prieš miegą, bet gali griebti juodą ( tokio reikės egzamino metu) tušinuką ir prie puodelio kvapnios arbatos rašyti diktuojamą tekstą tiesiog namie. Tada atsidaryk www.vlkk.lt (valstybinės lietuvių kalbos komisijos) svetainę ir pasitikrink, išsiaiškink, pasikonsultuok dėl rašybos ar skyrybos. Pavyzdžiui, paspausi nuorodą http://www.vlkk.lt/…/diktantas-bedugne-su-skyrybos-paaiskin… - galėsi pasitikrinti 2017 m. nacionalinį diktantą. Ir taip visus keturis diktantus. Rezultatas- tvirtesni raštingumo įgūdžiai be jokio korepetitoriaus :) Tad kai šitaip pamiklinsi ranką bei protą, jau galėsi savo mokykloje, savivaldybėje, bibliotekoje sudalyvauti kovo 2 dieną ir 2018 m. nacionaliniame diktante. Taigi ateik, rašyk, išsaugok.

# 23. SUSPROGDINK VIEŠOJO KALBĖJIMO BAIMĖS BURBULĄ

Jau rašiau, kad, norint įveikti kalbėjimo baimę, reikia kalbėti... Kalbėti NE PASKUTINĘ MINUTĘ pasiruošus, kalbėti SAVO parašytą tekstą, kalbėti ŽMONĖMS ( pavyzdžiui, per konferenciją). Dar turėtų būti bent kažkiek ĮDOMU tai, ką ruošiesi kalbėti. Lengva pasakyti ??? Žinau žinau, kaip sunku tai padaryti... Bet teks- lietuvių kalbos ir literatūros įskaita privaloma. Ir jeigu jau niekas nepadeda to virpulio nugalėti, tai, kaip sakoma, keisk požiūrį. Pirma, kalbėjimo įskaitos įvertinimas niekaip nenulems tavo gyvenimo. Antra, šis pažymys kol kas niekaip nesusijęs su būsima tavo studijų programa. Trečia, net pusmečio rezultatams įskaita neturi jokios įtakos. Tai tiesiog skaičiukas tavo būsimame brandos atestate. Na, tikiuosi, pasidarė lengviau :) Dabar siūlau iš šios privalomos užduoties išspausti maksimumą naudos. Juk ši įskaita- tai ne kas kita kaip rašinys, tik ilgesnis ir naminis. Tad rašyk savarankiškai, naudok tik profesionalios literatūros kritikos šaltinius, konsultuokis su savo mokytoju- įgysi didelės patirties prieš brandos rašinį. Tik atmink, kad geriau suklysti pačiam analizuojant kūrinį, nei suklysti vagiant mintį ( taip aš vadinu jau parašytų literatūros kūrinių analizių plagijavimą). Taigi rašyk rašinį net negalvodamas, jog tai kažkokia kalbėjimo įskaita, ir tada suprasi, kad baimės tik akys didelės.P.s. Na, žinoma, galima kalbėti apie viešosios komunikacijos įgūdžių lavinimą ( seminarai, akademijos, mokymai...), jų naudą šiuolaikiniame gyvenime, bet tai ilgas, sąmoningas procesas ir ne šio pranešimo tema.

# 24. MOKYKIS IŠ KINO

Jei rudenį pražiopsojai ,,Scanoramą", tai bent jau dabar nepramiegok ,,Kino pavasario". Ir dėl to, kad galbūt reikėtų atsikvėpti nuo mokymosi maratono, ir dėl to, kad kokybiška reiškinio, įvykio, fakto vizualizacija gali padėti išsiaiškinti, suprasti, pajusti ištisus amžius žmonėms svarbias idėjas, rūpimas problemas ar ginamas vertybes. Žinoma, tiesiogiai rašinyje pasiremti filmu gal ir nelabai aukštas argumentavimo lygis ( mat samprotavimo rašinyje analizės objektas yra problema, o literatūriniame- grožinis kūrinys), bet platesnį akiratį, gilesnį konteksto suvokimą gera ekranizacija tikrai suteiks. Be abejo, filmo pasirinkimas labai individualus reikalas, tačiau verta atkreipti dėmesį į įvairias nominacijas bei apdovanojimus pelniusias ekranizacijas: juos vienija kūrėjų pastangos parodyti žmogų ne tik ribinėse, bet ir kasdienėse situacijose. Taigi pažiūrėk jau vertinga klasika tapusius filmus- ,,Liūtas", ,,Pabėgimas iš Šoušenko", ,,Pjūklo ketera", ,,Pianistas", ,,Skrydis virš gegutės lizdo", ,,Berniukas dryžuota pižama", ,,12 vergovės metų", ,,Dunkerkas", ,,Sensacija", ,,Atkirtis",
,,Nematomas frontas"...- ir kai ką būsi supratęs apie žmogų. Tiesa, šis sąrašiukas labai subjektyvus, vadinasi, gali būti ir ne tai, ko tau reikia. O ko reikia, gal atrasi kovo 15- 29 dieną. Tad pasisemk patirties ,,Kino pavasario" ,,įkvėpimuose". Tai smagu, madinga ir naudinga.

# 25. IŠMOK GYVENDAMAS

Rašydamas kiekvienąsyk darai klaidą tame pačiame žodyje? Niekaip neprisimeni, su j ar be j rašyti ,,herojiškas", i ar e žodyje ,,sumaterialėjimas", kartu ar atskirai rašyti ,,ne visada", reikia ar nereikia nosinės žodyje ,,gresiantis" arba kiek tų ilgųjų ,,kūrinyje"...Pati paprasčiausia išeitis- tą žodį, kurio nemoki rašyti, pakeisk kitu. Geresnis sprendimas- išmok sukdamasis kasdieniuose savo darbuose. Tokius bauginančios rašybos žodžius išrašyk ant mažesnių ar didesnių lapelių ir priklijuok visur, kur tik gali: ant durų, kurias kasdien varstai, kamputyje ekrano, į kurį kasdien žiūri. Taip gali dekoruoti net grindis ar virtuvės spintelės dureles ir ypač pravartu taip papuošti vieno kambario plyteles :) . Palaikyk šias puošmenas kokį mėnesį, o kitą- užsirašyk dar keletą žodžių ir su jais mėnesiuką pažaisk. Garantuoju, kad egzamino metu tikrai sutaupysi kokius 3-4 taškus, o ir tavo šeimos nariai taps raštingesni. Taigi nėra sunkių žodžių, yra tik nelimpantys lapeliai.

# 26. ŠVARINK KALBĄ

,,Įtakoti", ,,vardan", ,,taipogi"- žodžių trijulė, kurie vis dar laikomi gramatikos ar žodyno klaidomis, nors ir labai paplitę tiek privačiame, tiek viešajame gyvenime. Dėl tokio intensyvaus vartojimo, manau, ilgainiui gal ir įsitvirtins šios svetimybės kaip norminiai variantai, tačiau dabar jos vis dar taisytinos ir, deja, brandos egzamine gana dažnos. Tad venk jų vartojimo, kad neprarastum taip brangių taškų už savo rašinį. O tuos žodžius pakeisti tikrai yra į ką. Vertinį ,,įtakoti" gali keisti į knygiškesnius ar gyvesnius žodžius, posakius: ,,paveikti", ,,daryti įtaką", ,,formuoti", ,,lemti", ,,palikti pėdsaką". Neteiktiną svetimybę ,,vardan" tikslui, priežasčiai ar veiksmo pagrindui reikšti gali vartoti tik kaip žegnonės ar Lietuvos himno žodžius, o savo kalboje ir rašinyje keisk juos į gramatines konstrukcijas ,,dėl ko", ,,kieno vardu", ,,kam", ,,kodėl". O apie dalelytę ,,taipogi" Valstybinės lietuvių kalbos komisijos svetainėje pasakyta, kad ,,Dabartinės lietuvių kalbos žodyne" ši dalelytė neteikiama, tad pirmenybę, ypač dalykinėje kalboje, patartina teikti dalelytei ,,taip pat". Taigi įsibėgėjus pavasariui švarink ne tik aplinką, namus, orą, bet ir savo kalbą.

# 27. VIZUALIZUOK LITERATŪRĄ

Sakoma, kad ateities baimės suvaldomos šiandienos darbais (aš čia apie lietuvių kalbos ir literatūros egzaminą, iki kurio dar du mėnesiukai) . O tie darbai- tai schemos, grafikai, lentelės, žemėlapiai, kreivės, piešiniai... Aš čia ne apie matematiką ar geografiją, o apie literatūrą, kurią galima... nupiešti ar nubraižyti. Tikriausiai mokydamasis istorijos matei, o gal ir braižei istorijos laiko juostą (http://istorijatau.lt/rubrikos/laikas/istorijos-laiko-juosta ). Tad kodėl to nepadarius su privalomais autoriais ir jų kūriniais, tarkim, nuo renesanso, t. y. nuo Mažvydo ( viršuj autoriai, tekstai, apačioj epochos, istoriniai įvykiai). Temos žemėlapis irgi puikiai tiktų, pavyzdžiui, kalbant apie poetus. Sakykim, kartoji Maironį. Lapo centre mėlynai nubraižyk debesėlį ,,tėvynė", iš jo raudona spalva išvesk ir nupiešk 4 saulytes su žodžiais ,,žmonės", ,,kraštovaizdis", ,,istorija", ,,kultūra". O, pavyzdžiui, aplink saulytę ,,kraštovaizdis" gali nupiešti tokias žalias žvaigždutes: ,,sodybos", ,,upių vingiai", ,,milžinų kapai", ,,dirbami laukai", ,,pilys", ,,Vilnius"...Iš šių žodžių jau gali vesti eilėraščių pavadinimus. Na o jei nepatinka žemėlapis, tai piešk. Pavyzdžiui, Virsnių kaimą ir jo gyventojus abipus kelio, kuriuo vieną kartą per dieną pravažiuoja autobusas, iš M. Katiliškio romano ,,Miškais ateina ruduo". Nepamiršk durpyno,keičiamos upės vagos, kertamo miško, su kuriuo susijęs ir pagrindinis romano veikėjas Tilius, vėliau įsipainiojęs į aistringus meilės trikampius ( beje, juos irgi gali pasibraižyti). Taigi koduok žodinę informaciją į regimuosius vaizdus ir įveiksi literatūrą.P. s. linkėjimai prasidėjus brandos egzaminų maratonui

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder