„Skvernelio akis“ fiksuos pažeidėjus iš toli (Skirta Melagių dienai)

Praėjusių metų pradžioje Europos kosmoso agentūrai („Eurokos") į Žemės orbitą pakėlus vietos nustatymo funkciją su vos trijų centimetrų paklaida turinčius 23 ryšių palydovus, Lietuva atvertė naują savo kosmoso istorijos puslapį. Netrukus iš kosmoso vairuotojus stebės „Skvernelio akis", užkardysianti ne tik kelių eismo pažeidimus, bet ir padėsianti kontroliuoti saviizoliaciją pažeidžiančius asmenis.

„Skvernelio akis"

Dabar jau tik Seimo narys Saulius Skvernelis ne kartą viešai yra sakęs, kad, Vilniaus technikos universitete mokęsis automobilių ir autoūkio specialybės, 1994 metais tapęs kvalifikuotu mechanikos inžinieriumi, visą gyvenimą liks, paprastai tariant, transportininku.

Nuo 1998 metų iki paskyrimo Generaliniu policijos komisaru S.Skvernelis dirbo kelių policijoje, kopė karjeros laiptais nuo Trakų rajono policijos komisariato kelių policijos komisaro inspektoriaus iki Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnybos viršininko, todėl eismas keliuose bei jo saugumas, net einant Vyriausybės vadovo pareigas, nebuvo nustumtas į šalį.

Ką tik prasidėjusiai Seimo pavasario sesijai pateikta ilgai stalčiuose gulėjusio S.Skvernelio ir jo vadovaujamos darbo grupės įstatymo projekto šerdis - eismo saugumui gerinti pasitelkti naujausias technologijas ir moderniausią įrangą. Kad ne „žmogiškasis faktorius", o beaistrė technika kontroliuotų vis didėjantį eismo srautą ir fiksuotų eismo keliuose taisyklių pažeidimus.

Pirmasis žingsnis buvo dar 2005 metų spalio mėnesį įsigaliojus Lietuvos policijos Generalinio komisaro įsakymui „Dėl kelių eismo taisyklių administracinių teisės pažeidimų bylų nagrinėjimo instrukcijos patvirtinimo". Jame nurodyta, jog skaitmenine technika užfiksuotas eismo keliuose taisyklių pažeidimas turi juridinę galią.

„Skvernelio akimi" praminto įstatymo projekto idėja yra svarbi dar ir tuo, jog kuriama sistema regės ne visas be išimties Lietuvos teritorijoje judančias transporto priemones, o tik tas, kurių vairuotojai nesilaikys eismo keliuose taisyklių.

Techninės priemonės - ne problema

Anot projekte dalyvauti pakviesto S.Skvernelio bendramokslio Vilniaus technikos universitete autotransporto specialisto Dariaus Savicko, „atsiradus galimybėms danguje,

Žemėje problemų neliko". Vilniaus universiteto Fizikos fakulteto Radiofizikos katedros signalų skaitmeninio apdorojimo mokomosios laboratorijos vedėjo Vaidoto Roko Adomaičio vadovaujama grupė jau surinko ir išbandė šiek tiek už cigarečių pakelį mažesnius transporto priemonės vietą palydoviniu ryšiu nustatančius įrenginius.

Jie puikiai veikia, atmintin įrašydami ne tik transporto priemonės greitį, bet ir jos padėtį kelyje trijų centimetrų tikslumu. Kaip sako D.Savickas, kiekvienas kelio metras ir kiekviena jame nubrėžta linija, sankryža ir jos dangos žymėjimai, kiekvienas kelio ženklas turi savo koordinates, pagal kurias įrenginys ir nustato bei, reikalui esant, atmintin „pasideda" duomenis apie eismo taisyklių pažeidimą.

Taigi vėliau miestų gatvėse, gyvenvietėse, magistraliniuose, krašto keliuose būtų įrengti duomenų imtuvai - siųstuvai, transporto priemonei pro juos važiuojant, automatiškai pasiimtų „akyje" sukauptą informaciją apie pažeidimus.

Tuomet ją perduotų į kol kas Vilniaus universiteto signalų skaitmeninio apdorojimo mokomojoje laboratorijoje esantį duomenų surinkimo ir apdorojimo centrą, pramintą „Skvernelio lizdu". Čia būtų ištuštinama „akies" atminties talpa, kad joje atsirastų vietos informacijai apie kitus pažeidimus.

Numatoma, kad tokie įrenginiai bus montuojami kiekvienoje transporto priemonėje jos techninės apžiūros metu, tranzitinėse transporto priemonėse bus įdedamos įvažiuojant į Lietuvą, išimamos - pasienio poste išvažiuojant. Transporto priemonių savininkams jos nieko nekainuos, o montavimas truks vos 2-3 minutes.

O nauda valstybės biudžetui bus akivaizdi - pirmaisiais metais pažeidėjai į valstybės biudžetą suneš 220-225 milijonus eurų.

Seimo narys S.Skvernelis mano, kad sistemą galima būtų pradėti naudoti jau šios vasaros pradžioje, juolab jog ji sumažintų beprotišką policijos darbo krūvį pandemijos metu. Be to, įrenginys padėtų kontroliuoti ir asmenis, kuriems skirta privaloma izoliacija dėl koronaviruso.

Projektu susidomėjo Albanijos, Bulgarijos, Slovakijos, Škotijos eismo tvarkytojai, kaimynai lenkai, latviai. Jų samdyti ekspertai dabar skaičiuoja, ar patiems kurti panašias sistemas, ar samdyti eismą prižiūrėti Lietuvos policijos padalinį, nes iš Lietuvos palydoviniu ryšiu stebėti viso pasaulio gatves ir kelius techninių problemų nėra.

„Skvernelio akimi“ praminto įstatymo projekto idėja yra svarbi dar ir tuo, jog kuriama sistema regės teritorijas, kuriose juda pažeidėjai. Stasio Žumbio nuotr.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder