Keisčiausia siena pasaulyje?

Turbūt sudėtingiausia pasaulyje riba - siauras dviračių takas - suteikia galimybę pažvelgti į regioną, kuris buvo Europos mūšių laukas: jame susikerta kultūra ir geografija.

Nicolai Meyer atsitraukė nuo savo restorano gruzdintuvės, kad pravestų trumpą geografijos pamoką.

"Mes esame Belgijoje", - paaiškino jis ir parodė pro langą. "Kelias yra Vokietija. Toliau - Belgija. Tada Vokietija." Visa ši teritorija, apie kurią jis pasakojo - vos 50 metrų.

Pasiėmiau vieną iš jo traškučių, kuris, kaip jis mane patikino, buvo tikra belgiška fritė, pamirkiau jį majoneze ir užkandau, bandydamas suprasti šios įmantrios pasienio teritorijos išsidėstymą.

Sudėtingiausia pasaulyje riba yra siaurame dviračių tako ruože. Jo istorija atveria vaizdą į regioną, kuris kartais buvo Europos mūšių laukas, ir į vietovę, kurioje susikerta kultūra ir geografija.

Dviračių maršrutas driekiasi 1899 m. nutiestu geležinkeliu, vadinamu Vennbahn, arba Fenso geležinkeliu, jungiančiu Acheno miestą Vokietijoje su Liuksemburgu. Vokietijos Prūsijos valstybinių geležinkelių pastatytas geležinkelis, skirtas anglims, geležiai ir plienui gabenti, skatino pramonės augimą ir klestėjo per Pirmąjį pasaulinį karą, kai juo buvo gabenamos karinės atsargos.

Pasibaigus karo veiksmams, 1919 m. Versalio sutartimi Belgijai buvo priteista ginčijama Vokietijos žemė ir ją jungiantis geležinkelis bei bėgiai. Tai apėmė 28 km ilgio koridorių, dėl kurio kelios vokiečių žemių teritorijos buvo visiškai atskirtos nuo likusios šalies dalies. Vieną ruožą Belgija aneksavo, o vėliau, 1958 m., grąžino Vokietijai, tačiau kiti penki liko anklavais - teritorija, visiškai apsupta kitos teritorijos.

Šiandien vienas iš Venbano anklavų užima vos 1,5 hektaro plotą ir jame yra tik vienas ūkis. Kiti apima nedidelius miestelius arba kaimų dalis, o didžiausias iš jų užima apie 1 800 hektarų.

XX a. antrojoje pusėje eismas kadaise buvusia svarbia geležinkelio linija nutrūko, o gamtosaugos grupė trumpai bandė eksploatuoti turistinį geležinkelį. Tačiau 2013 m. buvęs geležinkelis atgijo naujam gyvenimui, kai jis buvo pašventintas kaip 125 km ilgio asfaltuotas dviračių takas, besidriekiantis per Vokietiją, Belgiją ir Liuksemburgą. Dabar dviratininkai iš visos Europos atvyksta minti pedalus pro viduramžių miestelius, gamtos draustinius ir miglotus ūkių laukus, išraižytus šimtametėmis gyvatvorėmis. Jie taip pat stebisi absurdiška siena, į kurią jie įvažiuoja ir išvažiuoja. Tačiau vietiniai gyventojai retai atkreipia į tai dėmesį.

Tai beprotiška - kirsti sieną dėl fritų (prancūziškų bulvyčių).

Larry Bleiberg

Larry Bleiberg nuotr.

Vokietijoje gyvenantis bankininkas Christianas Strutzas sakė, kad užsukęs į Mejerio restoraną "Nicki's Imbiss" vokiškai kalbančioje rytinėje Belgijos dalyje jis nė nepajunta, kad išvyksta iš savo šalies. "Mums tai labai įprasta", - sakė jis, paskui akimirkai sustojo ir susimąstė. "Tai beprotiška - kirsti sieną dėl fritų".

Iš tiesų, gyvenimas paprastai sklandžiai teka per tarptautines sienas, daugiausia dėl Šengeno sutarties, kuri, įgyvendinta 1995 m., panaikino daugumos Europos vidaus sienų kontrolę. Viename rajone Vokietijos autobusas sustoja Belgijos gatvėje, kad paimtų keleivius. Kitoje vietoje paštininkas kasdien turi važiuoti per Belgiją, kad pasiektų Vokietijos mažų namų rajoną ir atsiimtų siuntas, paliktas geltonos spalvos "Deutsche Post" pašto dėžutėje.

Tačiau pasaulinės pandemijos metu gyventojams dar kartą buvo priminta, kad jie gyvena tarp dviejų tautų. Neišvengiamai Belgijos ir Vokietijos atsakas į Covid-19 visiškai nesutapo, todėl kai kuriomis dienomis norint pavalgyti vienoje sienos pusėje buvo galima reikalauti vakcinos įrodymo, o kitoje - ne.

Nors atrodo izoliuotas, šis regionas ne kartą atsidūrė istorijos kryžkelėje. Karolis Didysis savo viduramžių imperiją valdė iš Acheno, kur prasideda Venbano geležinkelis. Vėliau Napoleonas įsakė nutiesti kelią, jungiantį miestus, kuriuos ilgainiui sujungė geležinkelis. 1940 m. Hitleris užgrobė regioną ir geležinkelio liniją, o dviratininkai vis dar gali pamatyti "drakono dantų" betonines užtvaras, kurios buvo Trečiojo reicho pastatytų gynybinių užtvarų dalis, kad sustabdytų sąjungininkų tankų judėjimą. Po ketverių metų JAV kariai prasiskynė kelią pro užtvaras ir pasiekė dabartinį Rötgeno anklavą, kuris tapo pirmuoju Antrojo pasaulinio karo metu išlaisvintu Vokietijos kaimu.

Po karo šioje vietovėje vyko dar vienas veiksmas. Vietiniai gyventojai pastebėjo, kad gali neblogai uždirbti kontrabanda gabendami kavos pupeles iš Belgijos į Vokietiją, kur jų kainos buvo tris kartus didesnės, todėl regionas gavo naują pravardę - "nuodėmingoji siena".

Kai kurie gabeno kontrabandą per Aukštąsias pelkes - išlikusį pelkių regioną netoli Venbano, kuris garsėja nepastoviu oru ir skylėta siena. Tačiau didžioji dalis kontrabandos buvo gabenama Mutzeniche, viename iš Venbano anklavų. Dabar miestelyje nusikaltėliams pagerbti pastatyta bronzinė statula, vaizduojanti vyrą su kavos maišu ant nugaros, pritūpusį už uolos viduryje kelio. Per penkerius metus kontrabandininkai per sieną pervežė daugiau kaip 1 000 tonų kavos, taip į Antrojo pasaulinio karo nuskurdintą regioną įnešdami labai reikalingų pinigų.

Merė Jaqueline Huppertz, kurios tėvas dalyvavo nelegalioje prekyboje, juokaudama vadina šią veiklą "ankstyvuoju regiono plėtros tipu".

Kavos vežėjai vis įžūliau žaidė katės ir pelės žaidimą su valdžios institucijomis

Kavos vežėjai su valdžios institucijomis žaidė vis įžūlesnį katės ir pelės žaidimą, kuris skamba kaip iš Holivudo trilerio. Vyrai keliavo pėsčiomis, dviračiais ir automobiliais, kavos pupeles slėpė net greitosios pagalbos automobilyje ir karste. Kai policija imdavo persekioti, kontrabandininkai, norėdami sustabdyti persekiojimą, ant kelio numesdavo aštrius metalinius spyglius. Vokietijos valdžios institucijos, kurios naudojo specialiai įrengtus greitaeigius automobilius, į tai atsakė prie savo automobilių priekio pritvirtindamos plūgą, kad pašalintų pavojus - vietiniai gyventojai tai vadino "šluota Porsche".

Galiausiai apie 50 Mutzenicho gyventojų buvo sugauti ir įkalinti netoli Kelno; tai buvo smūgis mažam miesteliui, kuris neteko ekonominio pragyvenimo šaltinio ir tokios didelės dalies vyrų, kad jo savivaldybės futbolo komanda negalėjo rungtyniauti, nes jai trūko žaidėjų.

Daugelis kontrabandininkų paaukojo pinigų, kad padėtų atstatyti karo nuniokotą Mutzenicho bažnyčią, o miestelio katalikų kunigas aplankė kalinius kalėjime ir maldavo juos paleisti. "Dar ir šiandien ši bažnyčia populiariai vadinama Šventąja Mocha", - sakė meras.

Galiausiai vyrams buvo sumažintos bausmės, galbūt dėl to, kad Vokietijos valdžios institucijos suprato, jog miestelis galiausiai referendume gali balsuoti už prisijungimą prie Belgijos, aiškino Huppertzas.

Šiandien siena yra visiškai atvira, o vienintelis ženklas, kad įvažiuojate į kitą šalį, gali būti lengvai nepastebimas gatvės ženklas. Palei Venbano upės pakrantę iš piktžolių retkarčiais kyšo betoniniai ženklai, pažymėti B vienoje pusėje ir D kitoje - Belgijos ir Vokietijos santrumpomis. Tačiau painiausia siena yra ruožas prie Mejerio traškučių parduotuvės Raerene, Belgijoje.

Larry Bleiberg nuotr.

Larry Bleiberg nuotr.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder