Broliai Mišelinai taip pat pagarsėjo kelionių vadovu "Le Guide Rouge", leidžiamu nuo 1900 m. Iš pradžių jame būdavo nurodomos vietos, kur galima apsistoti nakvynei, gauti automobilio remonto paslaugas, pasipildyti kuro ir skaniai užkąsti. Ilgainiui gide liko tik gero maisto įstaigos. Nuo 1926 m. pradėti skelbti restoranai pagal trijų žvaigždučių vertinimo sistemą. Iki šiol tai įtakingiausias virtuvės meistrų darbo vertinimas.
Šiuo metu esama dviejų tipų "Michelin" gidų: "Žaliojo" ir "Raudonojo" - pagal viršelio spalvą. Pastarajame skelbiami restoranų bei kavinių reitingai: maitinimo įstaigai skiriamos viena arba dvi, daugiausiai - trys žvaigždės, priklausomai nuo to, kaip joje gaminamą maistą įvertino "Michelin" agentas. Net vieną žvaigždę gauti yra labai sunku, taigi jų savininkai jomis labai didžiuojasi. Beje, vien įstaigos paminėjimas "Raudonajame gide" (ir be žvaigždučių skyrimo) laikomas dideliu prestižu. Įdomu tai, kad niekas iš anksto neįspėja restorano savininko, jog ruošiasi apsilankyti agentas. Apie jo vizitą restoranas sužino iš žurnalo. Kasmet reitingas atnaujinamas.
Iš viso pasaulyje leidžiama 12 "Raudonųjų gidų", kasmet jo parduodama daugiau nei milijonas egzempliorių. Apžvalgų geografija seniai peržengė Europos ribas.
Žvaigždutes gauna tik apie 5 proc. gide apžvelgiamų restoranų.
Vienintelė pasaulio moteris, pelniusi tris "Michelin" žvaigždutes restoranui "SantPau", esančiame netoli Barselonos (Ispanija), yra virtuvės virtuozė Karmen Ruskažeda (Carmen Ruscalleda).
Yra žinomas atvejis, kai restorano vyriausiasis virėjas prancūzas Bernaras Liuozu (Bernard Loiseau) nusižudė, sužinojęs, kad jo įstaiga prarado vieną žvaigždutę iš turėtų trijų.
"Žaliajame gide" spausdinami šalių žemėlapiai, informacija apie lankytinas vietas, nakvynės, viešojo transporto kainas ir t. t. Kompanija taip pat gamina įvairius gaminius kelionėms - atlasus, žemėlapius ir kt.
"Michelin" kompanijai priklauso firmos "Kormoran", "Taurus", "B. F. Goodrich" ir "Uniroyal".
Pradžia
Viskas prasidėjo 1830 m. prancūzų miestelyje Klermon-Ferane (Clermont-Ferrand) nuo nedidelės kompanijos įkūrimo. Čia ir šiandien yra "Michelin" būstinė.
Iš pradžių buvo gaminama viskas iš eilės. Broliai eksperimentavo, kol priėjo iki dviračių padangų. Pavadinimą "Michelin" įmonė gavo tik 1889 m. Prancūzijos ribas ji peržengė 1907 m.
1891 m. kompanija užpatentavo nuimamas pneumatines padangas. Tokių padangų dėka lenktynininkas Čarlzas Terontas (Charles Terront) laimėjo dviračių maratoną Paryžius-Brestas-Paryžius 1891 m. Tai buvo puiki reklama, po kurios kompanijos pajamos išaugo keturis kartus. Pneumatinių padangų idėja priklauso Džonui Danlopui (John Dunlop), kurio pavardę turi kitos dabar stambios kompanijos, gaminančios padangas. Tik Danlopo padangos buvo visiškai pritvirtintos prie rato.
ISTORIJA. Andrė Mišelinas XIX amžiaus pabaigoje. Wikipedia nuotr.
Iš pradžių tokios padangos nebuvo vertinamos rimtai, nes pirmosios jų versijos dažnai kentėjo nuo vinių, kurių buvo pilni grindiniai. Šiaip ar taip, važiuoti būdavo kur kas patogiau.
Kompanija tikėjo savo kūriniu, tęsė jo tobulinimą ir galiausiai įrodė jo perspektyvumą.
Atsiradus automobiliams, "Michelin" ėmė gaminti padangas ir jiems. Jos naudotos dar pirmiesiems vežimams su garo ir elektros varkliais. Populiarėjant automobiliams, didėjo ir "Michelin" įtaka.
Per savo gyvavimo laikotarpį "Michelin" prarijo daugelį kitų gamintojų iš įvairių šalių. Dažniausiai tai vyko praėjusio šimtmečio antrojoje pusėje. Nuo 1930 iki 1976 m. kompanijai priklausė ir "Citroen" gamykla.
"Michelin" priklauso daug unikalių produktų ir inovacijų padangų gamybos srityje, pavyzdžiui, radialinės padangos, beorės padangos ir kt. Kompanijos gamyklų esama daugelyje pasaulio šalių. Nusipirkti "Michelin" produkcijos galima bet kur.
Bibendumas
Pasakojant apie Mišeliną, būtina paminėti ir personažą Bibendum - žmogų iš padangų. Jis "gimė" 1894 m., kai vienoje iš parodų kompanijos stendas buvo papuoštas kalnu padangų, sukrautų viena ant kitos. Turtingą vaizduotę turėjęs Eduardas Mišelinas įžiūrėjo storulį be rankų ir kojų.
BIBENDUMAS. "Jei gerti, tai dabar!" 1898 m. reklama. Ją sukūrė dailininkas karikatūristas, animacijos pionierius Marius Rosilonas, pseudonimu O'Galop (1867-1946).
Šis vardas - Bibendumas - radosi iš senovės Romos poeto Horacijaus sušukimo: "Nunc est bibendum" ("Jei gerti, tai dabar"), kuris vainikavo alaus reklamos stendą su storuliu aludariu. Eduardas šūkį sutrumpino, norėdamas pasakyti, kad pneumatinė padanga tarsi sugeria visus kelio nelygumus. Beje, pirmuosiuose reklaminiuose plakatuose Bibendumas buvo vaizduojamas su bokalu, pilnu įvairių gatvės šiukšlių. Vėliau bokalo ir frazės neliko, nes jie asociavosi su alkoholiu, kuris nesuderinamas su vairavimu.
Įdomūs faktai
Praėjusios amžiaus 4 dešimtemtyje "Michelin" gaudavo kaučiuko iš Vietnamo plantacijų, kuriose darbavosi daugiau nei 30 tūkst. darbininkų. Darbo sąlygos buvo vadinamos "pragaru žemėje" ir tapo kai kuriems mirtinos. Todėl 1930 m. sukilo apie 5 tūkst. darbininkų. Šis sukilimas įėjo į istoriją kaip "Phu Rieng Do" - pirmasis vietnamiečių maištas prieš prancūzų kolonistus. Jis buvo greitai ir žiauriai numalšintas prancūzų karių.
PIGIAUSIOS ir geriausios pneumatinės padangos...
1948 m. pasauliui buvo pristatyti automobiliukai "Citroen 2CV", kuriems buvo lemta tapti vienais populiariausių žemėje ir gauti "negražiausio automobilio istorijoje" titulą. Tuomet "Citroen" jau priklausė "Michelin", taigi visiškai aišku, kas gamino padangas naujovėms.
Andrė Mišelinas buvo vedęs Sofi Volf (Sophie Wolff, 1858-1918), garsaus paryžiečio pianisto, kompozitoriaus ir rojalių fabriko savininko Ogiusto Volfo (Auguste Wolff) dukrą.
A. Mišelinas taip pat įkūrė Pancūzijos aeroklubą.
Mirė 1931 m. balandžio 4 d.
Rašyti komentarą