"Mes labiau teoretikai, o praktinių žinių stinga"

"Mes labiau teoretikai, o praktinių žinių stinga"

Klaipėdos "Ąžuolyno" gimnazijos dešimtokas Gilbertas Umbražūnas antradienį į mokyklą atėjo ypač pasipuošęs - ant kaklo pasikabinęs aukso medalį.

Gilbertas ypatingas moksleivis - jis jau net tris kartus yra laimėjęs žinių viktoriną "Tūkstantmečio vaikai". Visgi šis aukso medalis ypatingas ne tik jam, bet ir visai "Ąžuolyno" gimnazijos bendruomenei, nes jis parvežtas iš balandžio 26-gegužės 3 dienomis Austrijoje vykusios Europos Sąjungos gamtos mokslų olimpiados.

Gilbertai, mėgsti sakyti, jog nesi linkęs užmigti ant laurų, nes mėgsti, kai lauro lapai yra dedami į sriubą, bet šis laimėjimas išskirtinis?

Taip, nes tai pirmas toks rimtas tarptautinis konkursas. Žinoma, jaučiuosi labai gerai vaikščiodamas su šiuo aukso medaliu po mokyklą, bet vis tiek ant laurų nesiruošiu užmigti.

Įdomu, kaip patekai į šį konkursą?

Į atrankas buvo kviečiami įvairiose respublikinėse olimpiadose gerai pasirodę moksleiviai. Tarp jų ir aš. Reikėjo pereiti net tris atrankos etapus. Iš viso važiavome dvi komandos. Mūsų komandoje buvome trise - Veronika Everatt iš Vilniaus jėzuitų gimnazijos, Rokas Elijošius iš Kauno technologijos universiteto gimnazijos ir aš. Kiekvienas komandos narys buvo atsakingas už konkrečią sritį. Vienas už chemiją, kitas už biologiją, o aš buvau fizikos atstovas.

Girdėjau, kad užduotys buvo labi įdomios.

Turėjome įveikti kelias užduotis - nuspręsti, kokio tipo atsinaujinančios energijos jėgainę verta statyti kalnų slėnyje. Antroji olimpiados užduotis - detektyvinė istorija. Reikėjo išsiaiškinti, kurioje dirbtuvėje buvo suklastotas austrų dailininko Hermanno Nitscho, išgarsėjusio krauju ir kitomis biologinėmis medžiagomis tapytais paveikslais, kūrinys.

Ir kaip pravertė fizikos žinios narpliojant šį detektyvą?

Nagrinėjau drobės difrakciją - tai tokia paukščių kalba (šypsosi), kitaip tariant, kai lazerį nukreipi į drobę ir stebi, ar susidaro vienas taškelis ar daugiau. Užduotys iš tiesų buvo labai įdomios. Visgi joms atlikti reikėjo turėti daug praktinių įgūdžių.

O ar gauna Lietuvos moksleiviai tų praktinių įgūdžių mūsų mokyklose?

Deja, mažokai. Mokyklose labai mažai darome laboratorinių darbų, o juk gamtos mokslai ir yra eksperimentiniai. Mes labiau susikoncentravę į teorines žinias ir šioje srityje atrodome išties labai gerai. Pavyzdžiui, kai buvo paskelbta viena užduotis, Liuksemburgo vadovas užsiminė, kad jų moksleiviai gali ir nežinoti vienos formulės, kurią kiekvienas Lietuvos moksleivis puikiausiai išmano jau 8-oje klasėje.

Kaip sutiko bendramoksliai šį laimėjimą?

Labai šiltai. Džiaugėmės visi kartu.

Skini laurus ne viename konkurse, o ar jau žinai, kokie tavo ateities planai? Kuo būsi užaugęs?

Sunkus klausimas. Man labai nepatinka dabartinė sistema - profiliavimas, kai turi pasirinkti, ką tau mokytis. Aš labai daug ką norėčiau mokytis, bet netelpu į valandas. Man kol kas geriausiai sekasi fizika, tai norėčiau sieti savo ateitį su ja. Bet dar nežinia, kaip viskas pasisuks per tuos dvejus metus, juolab kad ir mama nelabai palaiko mano šį pasirinkimą.

O mama apie kokią tavo profesiją svajoja?

Nori, kad būčiau gydytojas. Dar pažiūrėsim. Žinau tik tiek, kad bent jau bakalaurą noriu studijuoti Lietuvoje ir į jokį užsienį nenorėčiau išvykti.

Gana netikėtas apsisprendimas žinant šiandienines tendencijas.

Tiesiog manau, kad fizikos mokslų bazė Lietuvoje yra gera.

Koks kitas konkursas laukia?

Gegužės 7 d. respublikinė geografijos olimpiada Nidoje. Vadinasi, kai bus išspausdintas šitas interviu - sėdėsiu olimpiadoje.

Iš vieno konkurso į kitą. Ar lieka laiko jiems pasiruošti.

Ruošiuosi visus metus. Aš turiu puikią klausomąją atmintį, todėl labai padeda mokytojai, kurie gerai viską išaiškina. Mintinai mokytis ar kalti aš nemoku. Fizika man patinka todėl, kad ten reikia "pagauti kampą".

Ar turi dar planų dalyvauti projekte "Tūkstantmečio vaikai"?

Nežinau. Jei atvirai - baiminuosi, kad galiu nelaimėti. Dalyvauju nuo 5 klasės, kiekvienais metais, o laimėjau tik 3 kartus, tad tie metai, kai nepavyko laimėti, buvo labai nemalonūs. Ypač būna liūdna, kai lieki antras.

Reikėjo sakyti NET tris kartus. Ar dar kas nors iš Lietuvos moksleivių yra laimėjęs šį žaidimą tiek daug kartų?

Mano žiniomis, dar yra vienas.

Iš kur tas noras siekti žinių?

Pradinėse klasėse mane skatino mama, močiutė ir mokytoja. Žinojau, kad pirma turi būti mokslai, o žaidimai tik paskui. Maždaug nuo 5 klasės skatinti jau nebereikėjo. Tiesiog man patinka gilintis į tuos dalykus, kurių kiti nesupranta.

Informacija

Komandinėje ES gamtos mokslų olimpiadoje Lietuva dalyvauja nuo 2007 m. Tai unikali praktinių užduočių olimpiada, kurios tikslas ugdyti praktinius gamtamokslinius gebėjimus ir darbo komandoje įgūdžius.
Šiemet konkurse dalyvavo 150 mokinių iš 25 ES valstybių. Lietuvai atstovavo dvi komandos. Įvertinus abiejų komandų bendrą rezultatą, mūsų mokiniai šiame konkurse nusileido tik Vokietijos ir Estijos atstovams. Konkurso absoliučia nugalėtoja paskelbta ir trofėjumi apdovanota Vokietijos mokinių komanda.

"Man patinka gilintis į tuos dalykus, kurių kiti nesupranta", - sako Gilbertas Umbražūnas.

Eimanto CHACHLOVO nuotr.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder