2018 m. liepos 20 d. 05:55 val., penktadienis

ve  >  Žinios  >  Visuomenė  >  Psichologija

Psichologija

Nuo ko priklauso, ką ir kiek perkame?

2017-11-27, 09:00

Eglė JUOZĖNAITĖ

Nuo ko priklauso, ką ir kiek perkame? nuotrauka, foto

Artėjant didžiosioms metų šventėms daugelis pradeda galvoti apie tai, kokias dovanas teiks artimiesiems, kur ieškos tinkamiausių prekių, tačiau ar tikrai būtina pirkti tiek, kiek perkame, kas lemia, kad perkame vieną, o ne kitą prekę ir ar pirkimas tikrai gali prilygti psichoterapijos seansui, „TV publika“ paklausė psichologo, psichoterapeuto, socialinių mokslų daktaro, Mykolo Romerio universiteto profesoriaus Gedimino Navaičio.

- Kodėl žmonės mėgsta pirkti ir kartais pasiryžę sumokėti labai daug už galbūt to nevertą prekę?

- Pirmas dalykas, žmonės perka, nes jiems reikia tų prekių. Kitas dalykas, prekės jiems įsiūlomos. Tam dirba galinga reklamos industrija, kurioje yra daug specialistų, žinančių, kaip paveikti žmones. Rezultatas - akivaizdus, nes kiekvienas yra pirkęs ne tik būtinas, bet ir ne pirmo būtinumo prekes. Šiam reikalui sukuriamos ir tam tikros nuostatos, siejamos su kai kuriomis datomis. Viena iš jų yra Kalėdos, kurių prasmė yra dvasinė. Tai yra buvimas su artimais žmonėmis, dėmesio kreipimas į dvasinius dalykus. Dėl reklamos šiai šventei suteikta ir kita prasmė, todėl dabar jau vargu ar galima Kalėdas įsivaizduoti be dovanų, kurias reikia nupirkti, be šventimo, kuriam turi būti paruošiami išskirtiniai patiekalai, parenkami išskirtiniai gėrimai. Vadinasi, Kalėdos tapo ne tik dvasingumo, bet ir vartojimo švente.

- Ar pirkimas gali teikti malonumą?

- Jeigu pažiūrėsime į kai kuriuos žurnalus, tai ten rasime tekstų, kurie sako, kad pirkimas gali būti kone psichoterapija, padedanti spręsti problemas, padedanti užsimiršti. Panašu, kad bent daliai žmonių tai tikrai teikia malonumą.

- Kodėl, kas tai lemia?

- Daugelis žmogaus įpročių ir poreikių yra išugdomi, todėl ir poreikis pirkti yra išugdytas.

- Kodėl žmonės perka internetu, nors nėra perkamo daikto nei matę, nei palietę, nei pasimatavę? Kas čia suveikia?

- Dažnai pirkti internetu yra pigiau ir patogiau, nes niekur nereikia eiti. Ir internetu prekę galima apžiūrėti, ne visas prekes būtina matuotis, kalbėkime ne tik apie drabužius, todėl bet kokiu atveju internetinė prekyba turi privalumų. Tuo labiau kad šiandien virtuali erdvė plečiasi, ji siūlo vis daugiau ir daugiau galimybių: įsigyti keliones, informaciją, kaip gauti kokias nors paslaugas, kaip jomis pasinaudoti, siūlo pažintis, bendravimo pakaitalus. Tokiu pat būdu ji siūlo ir galimybę pirkti. Nieko keisto, kad internetas šiandien apima vis daugiau gyvenimo sričių.

- Ar tikrai lengva manipuliuoti pirkėjais, juos įtikinti, kad prekė yra gera, ar daugiau lemia prekės kokybė?

- Manau, kad manipuliavimas lemia gal net daugiau, negu kokybė, todėl kad kokybę reikia mokėti įvertinti, o ne kiekvienas žmogus gali įvertinti techniką arba net ir aprangą bei avalynę. Taip pat pagalvokime apie maistą, kurį šiandien vartojame. Vargu ar penkerių, šešerių metų vaikui, kuris pirmą kartą paragavo kavos, ikrų arba austrių, jos jam pasirodė labai skanios. Įpročiai paprasčiausiai yra išugdomi, suformuojami.

- Kokie žmonės labiausiai mėgsta pirkti?


- Kaip rodo tyrimai, tai tie žmonės, kurie netikėtai gavo daugiau pinigų nei įprastai. Kitas atsakymas - tai moterys. Bet kuriame prekybos centre mes matome prekių, kurios gali būti pasiūlytos tik vyrams ir tik moterims, tačiau tų prekių, kurios skirtos tik moterims, yra daugiau negu skirtų tik vyrams.

- Kaip reikėtų apsipirkti išmintingai? Gal yra kokie nors patarimai, kurių vertėtų klausyti?

- Yra, bet manau, kad tų patarimų niekas neklauso, todėl nelabai reikia juos ir siūlyti.

Galima pagalvoti, kiek yra išmintingų pirkėjų, kiek yra racionalių pirkėjų ir kiek yra emocionalių pirkėjų. Tikriausiai emocionalus, pasiduodantis įtaigai pirkėjas, bent tris, jeigu ne penkis, kartus dažniau pasitaiko nei tas, kuris racionaliai suplanuoja pirkimus.

- Jeigu kažkokių prekių yra mažai, arba teigiama, kad jų mažai, ar jos iš tikrųjų labiau patraukia dėmesį?

- Kartais dirbtinai yra sukuriamas kažkokių prekių trūkumas, kad jos būtų labiau perkamos. Tą nuolat matome televizijos reklamoje, kada būna sakoma: skambinkite dabar, prekių kiekis yra ribotas, vėliau prekių nebus. Kadangi daug priklauso nuo emocijų, žmonės pasiduoda tokiai įtaigai. Nuo emocijų tikrai labai daug kas priklauso. Grįžtant į mūsų pokalbio pradžią, Kalėdos, kaip ir bet kokia šventė, yra emocinė šventė, o ne racionaliai apskaičiuotas įvykis. Aišku, žmogaus racionalumas ir emocionalumas yra susiję dalykai, bet pasakymas „šventė“ labiau nukreipia mūsų mintis į jausmus ir emocijas. Reikia tikėtis, kad kiekvienas sugebės derinti šventimą, džiaugsmą, gerą nuotaiką ir racionaliai apskaičiuoti, kam leisti pinigus.

Parengta pagal priedą „TV publika“

Žymos: apsipirkimas

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Psichologija

Šiandien - penktadienis, 13 mėnesio diena, ir prasidėjo ji Saulės užtemimu. Nuo...

Užtemimas - kosmoso ir gamtos šventė nuotrauka, foto

Kiek daug mes turime kompleksų ir kaip smarkiai jie gadina mums...

Kaip išmokti patikti sau? nuotrauka, foto

Kas verčia moterį stengtis patikti ne tik savo vyrui, bei ir kitiems?...

Kodėl moterys nori patikti daugumai vyrų nuotrauka, foto

Dažnai jaučiatės dėl ko nors kalti, ką nors padarę ne taip...

15 atvejų, dėl kurių neprivalote niekam teisintis nuotrauka, foto

Įspėja BMW savininkus: į juos nusitaikė ištisos gaujos nuotrauka, foto

Kriminalai, Klaipėdoje atgijo mašinvagiai – per vieną naktį išdaužus trijų automobilių BMW langų...

Krantinės rekonstruotos nestabdant krovos nuotrauka, foto

Jūra, Klaipėdos uoste įsigudrinta rekonstruoti krantines nestabdant darbų krovos kompanijoje. Tai padaryti nebuvo...

Klaipėdos regionas formuos plėtros strategiją nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Klaipėdos regiono savivaldybės formuos vieningą turizmo ir žemės ūkio sektorių viziją 2030...

Inovatyvios karinės technologijos - nauja niša verslui nuotrauka, foto

Ūkis, Prieš keletą savaičių Europos Parlamentas pritarė pirmajai ES gynybos pramonės naujovių ir...

Kriminalai, Paskelbta prieš 9 val.

Jūra, Paskelbta prieš 12 val.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 13 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...