2020 m. gegužės 25 d. 04:22 val., pirmadienis

Skaityk dabar

Užčiauptos burnos, negalinčios surikti: SOS! Dėl pavojų skrydžių saugumui „Oro navigacijoje “ griebtasi pertvarkos

(1)

2020-05-17, 23:30

Olava STRIKULIENĖ, Respublika.lt

Užčiauptos burnos, negalinčios surikti: SOS! Dėl pavojų skrydžių saugumui „Oro navigacijoje “ griebtasi pertvarkos nuotrauka, foto

© Redakcijos archyvo asociatyvi nuotr.

Reklama

Šią savaitę atnaujinti lėktuvų skrydžiai iš Vilniaus oro uosto. Nors daugumą problemų užgožė koronavirusas, tačiau jos niekur nedingo. Viena jų - skrydžių saugumas. Dauguma lėktuvų keleivių nė nenutuokia, kad yra tokia valstybinė įmonė „Oro navigacija“, atsakinga už jų skrydžių saugumą.

Ir nežino šioje specifinėje, tačiau ypač svarbioje įmonėje situacijos, susidariusios po buvusio susisiekimo ministro Roko Masiulio valdymo.

Geriau ir nežinotų, nes prarastų ramybę. Bet apie tai viešai ir garsiai negali kalbėti ir „Oro navigacijos“ darbuotojai. Situaciją įmonėje jos darbuotojų profsąjungos ir Lietuvos Respublikos Skrydžių vadovų (LRSV) asociacijos atstovai prieš kiek laiko aptarė su susisiekimo ministru Jaroslavu Narkevičiumi ir ministerijos kancleriu Gintaru Aliksandravičiumi.

Keisčiausia, kad „Oro navigacijos“ darbuotojų profsąjungos pirmininkas Šarūnas Murauskas ir Skrydžių vadovų asociacijos naujasis prezidentas Dmitrijus Smirnovas, patys dirbantys šioje įmonėje, yra savotiškai užčiaupti.

Remiantis vidinėmis įmonės taisyklėmis, profsąjungiečiai viešai teikti informaciją lyg ir gali. Tačiau negali. Nes informacija turi būti suderinta su „Oro navigacijos“ vadovybe. Tad profsąjungiečiai po susitikimo su susisiekimo ministru ir ministerijos kancleriu sakė tik tiek, jog susitikimu džiaugiasi. Nors situacija kol kas negerėja.

Nevyksta dialogas su įmonės vadovybe?

O kaip jis vyks, jei profsąjungoms užkimštos burnos? Anksčiau atvirai kalbėjęs apie šalies skrydžių vadovų problemas, D.Smirnovo pirmtakas Olegas Liapinas, nors ir liko dirbti „Oro navigacijoje“, tačiau iš asociacijos vadovų atsistatydino. Jokių priežasčių nepaaiškinęs.

Galima tik nutuokti, jog žmogus, dirbantis įmonėje skrydžių vadovu daugiau nei 26 metus, nutarė gyventi ramiau. Gal pavargo kovoti su vėjo malūnais. O 2019 m. balandį O.Liapinas LRSV asociacijos vardu kreipėsi į tuometinį susisiekimo ministrą R.Masiulį ir raštu išdėstė navigatorių problemas.

Tai specialistų trūkumas. Per didelis darbo krūvis ir dėl jo padidėjęs nuovargis bei rizika suklysti.

Dėl to esą išaugo aviacinių įvykių skaičius. Be to, darbo pamainose turi dirbti du skrydžių vadovai ir kas kelias valandas vienas kitą keisti. Tačiau yra darbo pamainų, kai dirba tik vienas specialistas.

O.Liapinas atkreipė ministro R.Masiulio dėmesį, jog Lietuvoje skrydžių valdymo vadovai per savaitę dirba 40 val., o Lenkijoje - 36 val. Jau nekalbant apie tai, jog lenkų specialistai uždirba daugiau.

Tiesa, sprendžiant iš „Oro navigacijos“ skelbiamų duomenų, šios įmonės darbuotojų vidutinis atlyginimas 2019 m. gruodį siekė 5109,35 Eur popieriuje, o 2018 m. irgi nebuvo pats mažiausias - 3300 Eur iki mokesčių.

Tačiau ar gali paguosti didesnė alga, jei žmogus dirbdamas pervargsta, psichologiškai ir fiziškai išsenka? Įmonėje sukurtos 285 darbo vietos, tačiau pati įmonė vienur skelbia, kad darbuotojų - 249, o kitur skelbia, jog per 250.

Baikštūs skrydžių valdymo vadovai

Kas beveik po metų pasikeitė? Kalba „Oro navigacijos“ darbuotojas, panorėjęs likti inkognito, bet jo pavardė redakcijai žinoma:

„Lenkijoje skrydžių valdymo vadovai realiai dirba 28 val. per savaitę, o oficialiai įteisinta 32 val. per savaitę. O uždirba daug daugiau. Lyginant su mūsų regioniniais centrais, uždirba iki 4 kartų daugiau, o lyginant su Šiaulių ar Palangos regionais, dar daugiau. Lietuvoje vasarą būna tūkstantis tranzitinių skrydžių, o virš Lenkijos - tik dvigubai daugiau, 2 tūkstančiai. Tačiau atlyginimų skirtumai daug didesni.“

Pašnekovas neslėpė, kad specialistai, nepakeldami per didelių darbo krūvių, išeina dirbti į aviakompanijas, į kitas darbovietes, tačiau „Oro navigacijos“ vadovybė nededa pastangų jų sulaikyti.

Ar atnaujinama „Oro navigacijos“ įranga? Ar investuojama į įmonės modernizavimą? Iš dalies - taip.

Artimiausiu metu Vilniuje startuos Regiono skrydžių valdymo centras. Ten įranga bus tobulesnė.

Tai padės išvengti orlaivių galimai pavojingo suartėjimo. O šiaip skrydžių valdymo vadovų darbas yra visoje Europoje sunkiai sprendžiama problema. Ir iš kitų Europos oro navi-gacijos įmonių išeina šie specialistai. O kodėl? Pirma, per didelis fizinis ir psichologinis krūvis.

Reklama

Didžiulė atsakomybė, nes viena žmogiškojo faktoriaus klaida gali lemti šimtų žmonių žūtį. Skrydžių vadovas vienu metu valdo apie 20-30 lėktuvų per valandą. Vilniuje, Kaune, Palangoje, Šiauliuose dirba apie šimtas skrydžių vadovų.

Skrydžių valdymo vadovus rengia Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU). Studijos trunka 5 metus. Atrodo, kai tokie specialistai ruošiami, o jų atlyginimai Lietuvoje vos ne didžiausi - negi galėtų taip gerai apmokamų specialistų trūkti?

Kadrų valymas?

„Lietuvoje aviatorius moko, kaip dirbti, ne aviatoriai, bet ekonomistai, vadybininkai. Jiems labiau rūpi, ar įmonė duoda pelno, 2018 m. įmonė gavo 4324 tūkst. Eur grynojo pelno, bet aviacinio saugumo liko mažiau, - atsakė pašnekovas. - „Oro navigacijos“ generaliniu direktoriumi dirbo Mindaugas Gustys - ekonomistas, buvęs bankininkas. Įmonės valdyboje - tik vienas narys yra aviacijos inžinerijos magistras.

O mums, kai mokėmės universitete, sakydavo, kad skrydžio saugumas yra prioritetas numeris vienas. Nes kitaip keltume pavojų lėktuvo ekipažui ir keleiviams.

Skrydžių saugumas visoje Europoje pasiekė kritinę ribą. Belgijoje aviatoriai jau teisiasi su savo vadovybe. Mūsų „Oro navigacijoje“ priimta labai daug specialistų į kitus skyrius. Teisininkų įdarbinta turbūt dvigubai, o oro paslaugų specialistų trūksta.

Kitiems tenka daugiau dirbti. Žmonės dėl nuovargio daro banalias klaidas, bet įmonės vidinės taisyklės draudžia apie tai viešai prasitarti.“

Balandžio pradžioje po to, kai Susisiekimo ministerijos vadovai daug kartų susitiko su „Oro navigacijos“ profesine sąjunga, valdyba, Skrydžių vadovų asociacija, Transporto kompetencijų agentūra, „šalims susitarus“ M.Gustys paliko savo postą ir tapo įmonės Strateginės plėtros ir inovacijų departamento vadovu.

Laikinuoju „Oro navigacijos“ vadovu paskirtas įmonės Saugos ir saugumo departamento vadovas Marius Beliūnas.

Itin paslaptinga įmonė

Kaip minėta, apie skrydžių saugumą patys „Oro navigacijos“ darbuotojai negali kalbėti. Tačiau apie vieną išskirtinį, bet nuo visuomenės nuslėptą incidentą prasitarė susisiekimo ministras J.Narkevičius.

Priminė, jog pernai virš Marijampolės vos nesusidūrė trys lėktuvai. O kiek incidentų nežinoma? Užsiminta, kad Europos oro eismo vadybos sistema (OEV), kuriai priklauso ir Lietuva, 2018 m. I ketvirtį gavo 52 pranešimus apie 50 įvykių. Iš jų 6 pranešimai buvo apie OEV saugumo įvykius, 13 - apie specifinius OEV įvykius, o likusieji - apie įvykius, nesusijusius su OEV. Kokie tai įvykiai ir kur konkrečiai įvyko, dėl ko įvyko, - paslaptis.

Tačiau kategoriškai tvirtinti, jog „Oro navigacijoje“ trūksta žmonių, atsakingų už aviacijos saugą, o juos pakeičia su sauga nesusiję darbuotojai, būtų pernelyg drąsu. Kaip bebūtų, įmonės Operacinės veiklos departamento vadovas Tomas Montvila yra kibernetinio saugumo specialistas.

Reklama

Prisidėjęs rengiant aviacijos saugumo dokumentus Europos Sąjungoje. O įmonės laikinasis vadovas M.Beliūnas anksčiau yra dirbęs nacionalinio saugumo ir gynybos srityje.

„Oro navigacijos“ duomenimis, daugiau nei pusė įmonės darbuotojų čia dirba daugiau nei 15 metų. Tiesa, darbuotojų amžiaus vidurkis - 43 metai. Iš jų 79 proc. - su aukštuoju išsilavinimu. Dar ilgai išliks darbo rinkoje. Bet gal jau kitur? Ne dabartinėje įmonėje?

Statistika

Didžiausios pasaulyje aviakatastrofos, įvykusios dėl skrydžių valdymo vadovų kaltės

1976 m. ties Anapa, virš Juodosios jūros, 5,7 km aukštyje susidūrė baltarusių AN-24 46518 ir Šiaurės Kaukazo JAK-40 87772. Žuvo 70 žmonių. Po šios avarijos sovietinėje aviacijoje buvo įvestas skrydžių valdymo vadovų, tada vadintų dispečeriais, amžiaus cenzas iki 45 metų. Nes dispečeris, dėl kurio klaidos įvyko katastrofa, buvo 54 metų.

1977 m. Tenerifės (Ispanija) oro uoste susidūrė kylantis ir besileidžiantis keleiviniai lėktuvai „Boing 747“. Žuvo 583 žmonės.

1979 m. virš Ukrainos, 8 km aukštyje, susidūrė keleiviniai lėktuvai „Tu-134 A“. Tarp 178 žuvusiųjų buvo ir Uzbekijos „Pachtakor“ futbolininkų komanda.

2002 m. Vokietijos oro erdvėje, netoli Uberlingeno miestelio, dėl pavargusio dispečerio klaidos susidūrė Rusijos keleivinis lėktuvas „Tu-154“ ir krovininis „Boing 757“. Žuvo 71 žmogus, iš jų 52 vaikai. Suklydusį dispečerį po 2 metų nužudė Rusijos pilietis, šioje aviakatastrofoje praradęs savo šeimą.
 

Reklama

 

 

Informacija

Gegužės 6 d. įvyko VĮ „Oro navigacija“ vadovybės, įmonės valdybos, prezidentūros bei Susisiekimo ministerijos atstovų nuotolinis susitikimas, kurio metu buvo aptartas strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios valstybės įmonės „Oro navigacija“ veiklos stabilumas, esamų strateginių tikslų ir projektų tęstinumas, įvertintas turimas saugos ir saugumo rizikų valdymo mechanizmas.

Susisiekimo ministerijai atstovavęs viceministras Vladislavas Kondratovičius atkreipė dėmesį, kad iki šiol vyravusi didelė įtampa tarp vadovo ir profesinių sąjungų bei darbuotojų, mažėja.

Anot V. Kondratovičiaus, laikinasis generalinis direktorius M.Beliūnas daug dėmesio skiria įmonės vadovybės vidinei reputacijai gerinti ir bendravimui bei bendradarbiavimo su darbuotojais ir profesinėmis sąjungomis skatinti. Viceministras tikisi, kad šis pokytis atsispindės ir ateityje vykdomuose įmonės mikroklimato tyrimuose.

VĮ „Oro navigacija“ 

Reklama

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

2020-05-23   08:58

IP: 197.210.65.51

KAIP IŠSISKOLIAU IŠ ŠIOS DIDŽIOSIOS BENDROVĖS

Sveiki, mano brangūs žmonės, aš esu Linda McDonald, šiuo metu gyvenanti Austine Teksase, JAV. Šiuo metu esu našlė su trimis vaikais ir 2018 m. Balandžio mėn. Buvau pakliuvusi į finansinę padėtį ir man reikėjo refinansuoti ir sumokėti sąskaitas. Bandžiau ieškoti paskolų iš įvairių privačių ir verslo paskolų firmų, bet niekada nesėkmingai. Dauguma bankų atmetė mano kreditą, nesiskundė tomis paskolų įmonėmis, kurios jas vadina savų pinigų skolintoju, nes jos visos yra apgaulės, visos jos nori pinigų, ir jūs iš jų dar negirdite, jie du kartus man tai padarė prieš susitikdami su ponu Davidu Wilsonu. Pats įdomiausias dalykas yra tas, kad mano paskola man buvo pervesta per 74 valandas, todėl patarsiu kreiptis į p. Davidą, jei jus domina paskolos gavimas ir esate tikri, kad galėsite jį laiku grąžinti, galite susisiekti su juo el. paštu ……… ([email protected]) Nėra kredito patikrinimo, jokio kredito davėjo, turintį tik 2% palūkanų normą ir geresnius grąžinimo planus bei grafiką, jei turite susisiekti su bet kuria įmone dėl paskolos užtikrinimo be užstato, tada susisiekite su p. Davidu Wilsonu dėl paskolos

Jie siūlo visų rūšių paskolas

Trumpalaikė paskola (5_10 metų)
Ilgalaikė paskola (20_40)
Žiniasklaidos terminuota paskola (10_20)
Jie siūlo paskolą kaip
Būsto paskola ............., Verslo paskola ........ Skolos paskola .......
Studentų paskola .........., verslo pradinė paskola
Verslo paskola ......., įmonės paskola .............. ir kt
El. Paštas .......... ([email protected])
Kalbant apie finansinę krizę ir paskolą, tuomet reikia kreiptis į Davido Wilsono paskolą, tiesiog pasakykite jam, kad ponia Linda McDonald nurodo jums sėkmės ................... ....

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Skaityk dabar

Magistralėje Klaipėda-Kaunas vėl siautėja plėšikai nuotrauka, foto

Magistralėje Klaipėda-Kaunas įvykdytas akiplėšiškas nusikaltimas visuomenę privertė vėl prabilti apie...

Dvidešimt vienas lietuvis išvyko kovoti į Rytų Ukrainą. Šešiolika stojo į kovą...

Rytų Ukrainoje kariavo Lietuvos ir Baltijos šalių kovotojai, pasirinkę skirtingas stovyklas nuotrauka, foto

Dabar pagrindinė visų pokalbių tema - koronavirusas. Baimingai tariamas žodis. ...

Realus pavojus ar naujas žmonių tramdymo būdas? nuotrauka, foto

Pastatų fasadus svastikomis tepliojantys išsišokėliai dažniausiai šokdina Klaipėdos policininkus – tokie incidentai...

Klaipėdiečiai nekvaršina galvos dėl svastikų – nacių ženklai siejami ir su baltų kultūros paveldu nuotrauka, foto

ŽIV tiriantis mokslininkas: artimiausiu metu nereikėtų tikėtis koronaviruso vakcinos nuotrauka, foto

COVID-19, Vienas žymiausių JAV mokslininkų perspėjo, kad siekiant sušvelninti pasaulį supančiojusius karantino apribojimus,...

Kinija: Uhano laboratorijoje yra trys šikšnosparnių koronavirusai nuotrauka, foto

COVID-19, Kinijos virusologijos institutas, kurį JAV įtaria galėjus tapti COVID-19 pandemijos šaltiniu, turi...

Palangoje vairuotojams teks pakloti daugiau pinigų nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Palanga poilsiautojus pasitinka išplėsdama zonas, kuriose reikės mokėti už automobilių stovėjimą. Valdininkai...

Rusnės estakadai – jau vieneri nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Prieš metus, gegužės 18 d., oficialiai buvo atidaryta Rusnės estakada. Tada rusniškiai...

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 8 val.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 8 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...