Reitingai užgožia smalsų žiūrovą

Reitingai užgožia smalsų žiūrovą

Televizijos turinys yra neatsiejamas nuo visuomenės švietimo, sako patys televizijų atstovai, tačiau į tą auditorijos dalį, kuriai norisi vertingesnių laidų, gręžiamasi gana vangiai. Kol kas daugumą tokio tipo laidų transliuoja tik Lietuvos nacionalinė televizija. [CITATA]

Prieš keletą metų Lietuvoje į populiarumo viršūnę šaute šovė vadinamieji protų mūšiai - kai į komandas susibūrę azartiški žmonės stengiasi atsakyti į kuo daugiau klausimų ir pelnyti prizą. Tuo netruko pasinaudoti įvairūs barai, pradėję rengti viktorinas. Tačiau televizijose, kuriose jau prieš keliolika metų pasirodė tokio pobūdžio laidos, šiuo metu jų nėra daug.

Pramoga visiems

Kalbintas dvi įvairių temų klausimų knygas "Protų dvikova" išleidęs Paulius Ambrazevičius teigė, kad žaidimai baruose taip išpopuliarėjo dėl prieinamumo bei prigimtinio žmogaus smalsumo.

"Tai - smagus, prieinamas, įvairaus amžiaus žmonėms tinkantis užsiėmimas. Žaisti gali kad ir nuo penkiolikos iki šimto metų amžiaus žmonės, ateina ir šeimos su mažais vaikais. Smagu, kad tai jau mada ar net manija tampa", - sakė jis.

Panašiai mąsto ir žurnalistas, sporto komentatorius Robertas Petrauskas, organizuojantis ir vedantis viktoriną "Protų kovos su Robertu Petrausku".

LAIKO KLAUSIMAS. "Tik laiko klausimas, kada bus atrastas aukso viduriukas tarp pelno televizijai ir naudos žiūrovui", - teigia "Protų kovų" rengėjas Robertas Petrauskas. Irmanto SIDAREVIČIAUS ("Respublika") nuotr.

"Žmones žaisti skatina keletas dalykų. Pirmiausia - žmogaus prigimtinis smalsumas - juk ir kryžiažodžius, sudoku, visokius galvosūkius sprendžia įvairūs žmonės, nepriklausomai nuo jų amžiaus, lyties, užsiėmimo, socialinės padėties. Taip pat tai - smegenų mankšta, nes norint atsakyti, reikia pamiklinti smegeninę. Žinoma, dar yra ir sportinis azartas", - sakė R. Petrauskas.

Skaičiuojama, kad kovoti su bendraminčiais žmonės renkasi šimtais ar net tūkstančiais. Viktorinas apie futbolą kas mėnesį rengiantis P. Ambrazevičius džiaugėsi, kad žaisti susirenka apie 30 komandų, kurių narių skaičius siekia 150-180 žmonių. Jo teigimu, labai didelio dėmesio sulaukė ir Europos Komisijos inicijuotas projektas "Europrotai", kuris praėjusiais metais vyko ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir miesteliuose bei kaimuose. R. Petrausko "Protų kovos" vyksta keliuose miestuose iškart - geriausios kiekvieno miesto komandos sezono pabaigoje kaunasi tarpusavyje dėl geriausiųjų vardo.

Likimą nulemia reitingai

Ko gero, dauguma prisimena didžiulio populiarumo sulaukusias Arūno Valinsko kurtas laidas: pirmąjį Lietuvoje intelektualų žaidimą "Taip ir ne", kuriame pirmąkart televizijos žaidime buvo išloštas automobilis, vėliau - didelio populiarumo sulaukusį "Šeši nuliai - milijonas". Pastaroji šalyje išgarsino ne vieną žaidėją.


Šias laidas anksčiau transliavusios LNK televizijos programų direktorius Aivaras Prancūzevičius teigė, kad apskritai televizijos požiūris į intelektualaus turinio laidas yra teigiamas, tačiau jų likimą nulemia reitingai.

"Šį sezoną netransliuojame. Paprastai laidų transliacijos būna sustabdomos, kai sumažėja jų reitingai - t. y. kai ženkliai sumažėja jų žiūrovų arba tai būna susiję su jas kuriančių prodiuserių pasikeitusiais planais", - aiškino A. Prancūzevičius.

"Televizijos turinys yra neatsiejamas nuo visuomenės švietimo. Žinių laidos informuoja apie svarbiausius įvykius pasaulyje, specializuotos laidos (kulinarijos, gyvenimo būdo, medicinos ir kitos) ugdo, moko, pataria žiūrovui konkrečiose srityse, o stebint pramogų laidas galima ne tik atsipalaiduoti, bet ir atrasti daugybę įdomių aspektų, pavyzdžiui, stebėti ir analizuoti žmonių bendravimo modelius, ugdyti humoro jausmą, mokytis kritiškai mąstyti, susipažinti su naujovėmis ir panašiai", - samprotavo TV3 televizijos atstovė Erika Vyšniauskaitė.

R. Petrauskas, praėjusį sezoną TV3 televizijos eteryje vedęs laidą "Kas? Kur? Kada?", sakė, jog Lietuvos televizijos eina paprasčiausiu keliu - transliuojamos laidos, kurios yra menkos išliekamosios vertės, bet turi aukštus reitingus.

"Tokių laidų rodo daug, bet tai dar nereiškia, kad žmonės tik tokių laidų ir nori. Gaila, kad kol kas niekas dar neišrado geresnės sistemos už demokratiją, nes demokratija turi tokį trūkumą, jog sprendžia dauguma, bet jos balsas ne visuomet yra teisingas. Nedidelė dalis auditorijos yra smalsūs, išsilavinę žmonės, kurie dėl to ir neranda ką žiūrėti", - įsitikinęs R. Petrauskas.

LTV - lyderė

Televizijos neretai sulaukia ir žiūrovų laiškų, kuriuose išsakomi pageidavimai ar prašymai, tačiau, anot A. Prancūzevičiaus, nutraukus "Taip ir ne" bei "Šeši nuliai - milijonas" transliacijas didelio antplūdžio nepatenkintų atsiliepimų nebuvo sulaukta. Jo teigimu, šviečiamojo pobūdžio laidos Lietuvos auditorijai yra reikalingos, bet "daug labiau prie veido tinka visuomeniniam transliuotojui, kuriam šviečiamoji funkcija deleguojama įstatymu".

E. Vyšniauskaitė pripažino, jog praėjusiame TV3 sezone pristatytos intelektualios protų kovos "Kas? Kur? Kada?" reitingai parodė, kad tokių laidų žiūrovams reikia. "Po premjerinio sezono norą ir toliau matyti tokio pobūdžio laidas žiūrovai aktyviai išreiškė socialiniuose tinkluose internete. Kadangi yra išreikštas pageidavimas, svarstysime projekto tęstinumo galimybę", - teigė ji.

Tuo tarpu visuomeninio transliuotojo LRT programų direktorius Rolandas Maskoliūnas "Vakarų ekspresui" teigė, kad šviečiamosios laidos, be abejo, yra reikalingos.

Nacionalinės televizijos transliuotų bei dar tebetransliuojamų laidų sąraše - "Tūkstantmečio vaikai", "Lyderiai", "Žinių riteriai ir damos". R. Maskoliūnas informavo, jog nuo Naujųjų metų eteryje pasirodys "Taip ir ne" bei mokslo populiarinimo laida "Mokslo ekspresas".

P. Ambrazevičius apgailestavo, kad Lietuvos televizijoms nebeįdomus tapo šviesaus atminimo Vytauto Kernagio vestos laidos "Kas laimės milijoną?" formatas. Paklaustas, ar sutiktų kurti intelektualų žaidimą televizijai, jis sakė, kad norėtų kurti būtent tokio formato laidą.


TV3 savo ruožtu teigia, jog turi įvairių šviečiamųjų laidų: "Puikūs šviečiamojo pobūdžio laidos pavyzdžiai - šiame sezone pristatytas medicinos pokalbių šou "Kvieskite daktarą!", trumposios laidelės apie pirmąjį lietuvišką kosminį palydovą ir jo kelionę - "Misija Lituanica 80", populiariosios, nuo rudens dar ilgesnės ir išsamesnės TV3 žinios, žiūrovų jau pamėgta kulinarinė laida "Beatos virtuvė". Pastaroji šiemet ne tik supažindina su virtuvės paslaptimis, bet ir atskleidžia daug faktų apie Lietuvoje auginamus ir gaminamus maisto produktus."

E. Vyšniauskaitės teigimu, šou "Kvieskite daktarą!" suteikia žinių apie sveikatą, leidžia žiūrovams išvengti vaistų ar kitų produktų reklamos. "Patyręs gydytojas Alvydas Unikauskas apie mediciną čia kalba suprantamai, naudingai, tačiau kartu ir linksmai. Sudėtingi terminai ir ligų aprašymai pateikiami struktūruotai, glaustai, o šou pabaigoje rodoma esminių temos faktų santrauka, žiūrovui padeda įsiminti informaciją. "Kvieskite daktarą!" kai kuriems žiūrovams atstoja konsultaciją su asmeniniu gydytoju, nes laidos vedėjas atsakinėja į realių žmonių klausimus", - tikino TV3 atstovė.

Reikia sudominti

Vis dėlto pokalbininkai pripažino, jog nepakanka tiesiog sukurti laidą - ji turi sudominti žiūrovą.

"Žmogus iš prigimties yra smalsus ir nori sužinoti ką nors nauja. Jam to natūraliai reikia. Labai svarbu, kad televizijos turinys būtų kokybiškas, kad ir apie kokio žanro laidas kalbėtume. Suprasdami, kokį svarbų vaidmenį televizija atlieka žmonių gyvenime, mes žiūrovams siūlome tik geriausias, kruopščiai atrinktas programas, kurios jiems būtų ir įdomios, ir patrauklios, ir naudingos", - tvirtino E. Vyšniauskaitė.

R. Petrausko manymu, televizijoms tiesiog nenaudinga kurti tokias laidas, kurių niekas nežiūri.

"Gali būti ir labai aukšto lygio intelektuali laida, tačiau jei ji yra, dar nereiškia, kad ji žiūrima. Reikia žiūrovus sudominti. Televizijos siekia pelno, bet nereikėtų pamiršti protingosios žiūrovų dalies. Juolab kad "Protų kovų" dalyvių skaičius nuolat auga, kasmet jų vis daugiau prisijungia. Tik laiko klausimas, kada bus atrastas aukso viduriukas tarp pelno televizijai ir naudos žiūrovui", - įsitikinęs "Protų kovų" rengėjas.

Jam antrino ir P. Ambrazevičius: "Televizija yra masinio vartojimo produktas. Kaip sudominti televiziją intelektualia laida? Turi būti aukšti reitingai, bet jei laida neįdomi, žmonės jos nežiūrės. O žmonėms iki rimtų laidų reikia priaugti - tai ne kiekvienam."

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder