Jaunimas Dangei piešia kitokį scenarijų

Jaunimas Dangei piešia kitokį scenarijų

Klaipėdos miesto savivaldybė, kaip ir kasmet, skyrė uostamiesčio aukštųjų mokyklų absolventams premijas už miestui aktualius ir pritaikomus darbus. Šiais metais tokią premiją pavyko gauti ir Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje Uosto ir laivybos valdymo studijų programoje studijavusiai Julijai Liebaitei. Ji baigiamąjį darbą rašė apie Dangės upės įveiklinimo galimybės Klaipėdos mieste. Beje, panašia tema rašyti studentų darbai jau buvo premijuoti ir ankstesniais metais. Deja, upės įveiklinimas taip ir lieka tik studentų darbuose.

"Įveiklinimo galimybių Dangės upėje tikrai yra daug. Būtų galima skatinti alternatyvų transportą Dangės upe, sukuriant susisiekimo maršrutus, pavyzdžiui, nuo Klaipėdos miesto centro iki Tauralaukio. Taip būtų mažinamos spūstys keliuose. Taip pat būtų galima skatinti ir įvairias keliones upe, rengiant ekskursijas ar įrengti įvairias rekreacines zonas tokias kaip namai ant vandens ar tam tikros maudymosi vietos", - galimybes vardijo J. Liebaitė.

Pasak jos, dauguma Europos miestų pritaiko ir iš naujo "atranda" upes kaip miesto erdves. Taip plečiamas miesto turizmas, kultūrinis gyvenimas, vystoma miesto transporto sistema.

Kaip kilo mintis rašyti baigiamąjį darbą apie Dangės upės įveiklinimo galimybes?

Pati idėja apie Dangės upę rašyti kilo Lietuvos aukštosios jūreivystės mokyklos Uosto ekonomikos ir vadybos katedros vedėjai Vilmai Locaitienei, tai ji pasiūlė pamėginti sugalvoti temą, kuria galėčiau rašyti baigiamąjį darbą. Žinoma, buvo įvairių galimų temų variantų, tačiau pasitarusi su baigiamojo darbo vadovu Klaidu Perminu ir katedros vedėja nutariau, kad ši tema bus galutinė. Kadangi tema aktuali Klaipėdos miestui, o dauguma miesto istorinių ir gamtinių objektų yra išsidėstę Dangės upės krantinėse, tai norėjau išsiaiškinti, kokios Dangės upės įveiklinimo galimybės Klaipėdos mieste, kaip upę padaryti dar patrauklesnę uostamiesčio gyventojams ir svečiams.

"Šiuo metu Klaipėdos miesto gyventojams ir svečiams reikšmingiausia veikla šalia upės yra pasivaikčiojimo takai, vandens pramogos ir turizmas", - sako Julija Liebaitė.

Koks buvo pagrindinis siekis rašant baigiamąjį darbą?

Kadangi dauguma Europos miestų pritaiko ir iš naujo "atranda" upes, buvo tikslinga analizuoti ir Dangės upę. Analizavau, kokios yra jos įveiklinimo galimybės, kaip pačią upę padaryti patrauklią miesto svečiams, kad joje atsirastų daugiau veiklų. Mokslininkai teigia, jog miestų teritorijos, esančios prie upių, vertė gali būti padidinama plėtojant keliavimą vidaus vandens transportu ir sukūrus tam tikrus traukos objektus.

Kaip vyko pats rašymo procesas? Ar teko vykti į vietą, apvaikščioti ir apžiūrėti teritoriją?

Pats rašymo procesas buvo gana sudėtingas, kadangi aš neklaipėdietė, esu kilusi iš Kelmės rajono Aunuvėnų kaimo, ir tikrai daug žinių apie Dangės upę neturėjau. Tad teko analizuoti ir kultūros paveldo objektus, įvairius Klaipėdos miesto savivaldybės strateginius veiklos planus, kuriuose minima Dangės upė, Klaipėdos miesto darnaus judumo planą ir ieškoti įvairių užsienio šalių pavyzdžių, kaip upės yra įveiklinamos kituose miestuose. Teko apvaikščioti ir pačią teritoriją, vizualiai įvertinti Dangės upės situaciją, krantines ir paieškoti paveldo objektų, kurie išsidėstę netoli upės.

Ar buvo atliktas tyrimas, kokio Dangės upės įveiklinimo labiausiai pageidautų klaipėdiečiai?

Remiantis užsienio šalių praktika galima išskirti net tris pagrindines upių veiklas: kultūrinę (edukacinę), veiklą prie vandens ir ant vandens. Vis dėlto šiuo metu Klaipėdos miesto gyventojams ir svečiams reikšmingiausia veikla šalia upės yra pasivaikščiojimo takai, vandens pramogos ir turizmas.

Atlikus tyrimą buvo išsiaiškinta, kad klaipėdiečiai ir atvykstantieji norėtų įrengtų, sutvarkytų ir geriau prižiūrimų pėsčiųjų bei dviračių takų šalia Dangės upės.


Kokios yra galimos Dangės upės įveiklinimo galimybės?

Įveiklinimo galimybių Dangės upėje tikrai yra daug. Būtų galima skatinti alternatyvų transportą Dangės upe, sukuriant susisiekimo maršrutus, pvz., Klaipėdos miesto centras - Tauralaukis. Taip būtų mažinamos spūstys keliuose. Taip pat būtų galima skatinti ir įvairias keliones upe organizuojant ekskursijas ar įrengti įvairias rekreacines zonas, tokias kaip namai ant vandens ar tam tikros maudymosi vietos.

Kalbant apie veiklą ant vandens, kokia buvo klaipėdiečių nuomonė šiuo klausimu?

Išskiriant veiklą ant vandens respondentams buvo pasiūlyti 4 galimi maršrutai Dangės upe: įvairios eksursijos, taip aplankant kultūros paveldo objektus. Vienas iš siūlymų buvo ekskursijos nuo Jono kalnelio iki Tauralaukio. Šį siūlymą teigiamai įvertino 87 proc. respondentų. Siūloma kelione laivu nuo Žvejo paminklo iki Smiltynės ar Jūrų muziejaus susidomėjo 81 proc. žmonių, o mini kruizu upe - 79 proc.

Kombinuotos kelionės dviračiu ir plaukimas laivu Dangės upe sudomino 73 proc. respondentų. Už tokias keliones miesto gyventojai ir svečiai būtų pasirengę mokėti nuo 2 iki 6 eurų.

Kaip kilo įveiklinimo idėjos? Galbūt su kuo nors konsultavotės?

Pagrindines Dangės upės įveiklinimo gaires Klaipėdos mieste padėjo išsiaiškinti atlikta anketinė apklausa ir ekspertinis interviu. Analizuojant Dangės upės įveiklinimo galimybes buvo atliktas tyrimas anketinės apklausos būdu. Tyrimo metu buvo išsiaiškinta, kad Dangės upę būtų galima įveiklinti pramogine laivyba, susiekimu su kitomis miesto zonomis, tokiomis kaip Klaipėdos botanikos sodas ar Tauralaukis, taip pat su miesto centru. Buvo išsiaiškinta, jog reikia ir naujų traukos objektų, kadangi miesto gyventojai ir svečiai norėtų Dangės upėje daugiau veiklų.

Dauguma respondentų dabartinį Dangės upės įveiklinimą vertina neigiamai.

Jų nuomone, upės krantinėms reikalinga rekonstrukcija, pėsčiųjų ir dviračių takams būtinas sutvarkymas, o pakrančių zonoms - išvystymas ir naujų paslaugų sukūrimas. Manau, kad įvairių vandens maršrutų sukūrimas Dangės upėje, transporto sistemų vystymas leistų šias idėjas įgyvendinti.

Galbūt ieškojote pavyzdžių ir užsienio šalių praktikoje?

Dėl skirtingos miestų geografinės padėties upių įveiklinimas Europos miestuose, tokiuose kaip Londonas, Stokholmas, Geteborgas, Kopenhaga ar Amsterdamas, labai skiriasi. Upės miestuose yra transporto sistemos dalis, vystoma pramoginė laivyba, teikiamos vandens taksi paslaugos, atkreipiamas dėmesys į rekreaciją ir kultūrinę veiklą. Nors pagrindinė veikla upėse yra keleivių transportavimas, tačiau yra galimybė upėmis gabenti ir krovinius. Dangės upę irgi būtų galima pritaikyti keleiviams plukdyti, tačiau upe gabenti krovinius poreikio kol kas nėra.

Ar sulaukėte kokios nors atgalinės reakcijos? Galbūt kas nors susidomėjo jūsų baigiamojo darbo idėjomis ir norėtų jas įgyvendinti?

Atgalinės reakcijos nesulaukiau. Tačiau idėjas tikrai būtų galima pritaikyti Dangės upėje, nes galimybių tikrai yra įvairių. Upė miesto gyventojams be galo svarbi, nes ji tinkama tiek laivybai, tiek ir rekreacijai. Gaila, tačiau jai yra skiriama per mažai dėmesio, matome, kad yra reikalingas planingas ir tinkamas upės palaikymas. Naujų veiklų ir traukos objektų sukūrimas leistų keisti visuomenės nuomonę apie Dangės upės įveiklinimą ir taip siekti užsienio šalių pavyzdžio, kur upės patrauklios turizmui, verslo plėtrai ir yra naudojamos miesto transporto sistemoje.

Kokią reikšmę jums turi Klaipėdos miestas?

Man Klaipėdos miestas nuo vaikystės kėlė labai šiltas emocijas, kadangi čia jau gyveno dalis mano sesių ir brolių, todėl labai prisirišau prie šio miesto ir nusprendžiau čia studijuoti.

Kokios emocijos užplūdo sužinojus, kad gausite premiją?

Turbūt kaip ir kiekvienam iš mūsų emocijos buvo teigiamos, labai apsidžiaugiau, tačiau be darbo vadovo ir katedros vedėjos pagalbos rengiant baigiamąją darbą to galbūt ir nebūtų buvę.

Ar ketinate ir toliau tęsti studijas?

Norėčiau ir toliau tęsti mokslus, bet šiuo metu ketinu metus palaukti ir šiek tiek dar pagalvoti, ką toliau norėčiau studijuoti ir kokią kryptį turėčiau pasirinkti.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder