Pietų Afrikoje koronavirusas laikomas baltųjų liga

Visame pasaulyje siaučia koronaviruso epidemija, tačiau žmonių požiūris į ją ir elgsena Europoje, Azijoje, Afrikoje ir Amerikoje skiriasi. Žurnalistai aprašo savo įspūdžius iš įvairių pasaulio vietų.

Keiptaunas, Pietų Afrikos Respublika

Prezidentas siunčia armiją į gatves

Koronavirusą čia dauguma laiko baltaodžių liga. „Kai aš važiavau per juodaodžių gyvenamą vargšų kvartalą, žmonės man šaukė: „Korona, korona“, – rašo žurnalistas Fritzas Schlaapas. – Iš tikrųjų koronavirusą į Pietų Afriką atvežė keliautojai iš Europos. Pirmieji su juo susidūrė pasiturintys, bet akivaizdu, kad labiausiai nukentės vargšai šioje šalyje, kurioje rasės dar tebėra atskirtos ir gera sveikatos priežiūra prieinama tik pasiturintiems.“

Pietų Afrikos Respublikoje dabar didžiausias koronaviruso epidemijos proveržis visame žemyne. Prezidentas Cyrilas Ramaphosa paskelbė karantiną, tačiau dieną prieš tai išsiuntė armiją į gatves, kad įrengtų užtvaras. Tai paskatino pietų afrikiečius iššluoti visas maisto parduotuves. Naktį miestas jau buvo neįprastai tuščias ir tamsus.

San Fransiskas, JAV

Taksi vairuotojas įžvelgia koronaviruso krizėje puikias galimybes

Mieste žmonės vaikšto su kaukėmis ir pirštinėmis. „Visi kiti galvoja, kokių nuostolių jiems padarys koronavirusas, – sako taksi vairuotojas Davidas. – O aš galvoju, kokį pelną galiu iš to gauti.“ Jis nori su savo draugu įsitraukti į nekilnojamojo turto verslą. Jis tikisi, kad dauguma žmonių, kurie dabar praranda darbus, greit nebegalės išmokėti savo kreditų ir neteks namų, kaip buvo 2008 m., kai pasaulio ekonomika pastarąjį kartą „sirgo gripu“. Dabar jis nori būti tam pasiruošęs. „Reikia žvelgti į priekį ir numatyti šansus“, – sako Davidas.

Ir San Fransisko paplūdimio zonoje galioja karantinas, bet jis neveikia tinkamai. Žmonės veržiasi į gryną orą, pliažus, parkus. Savaitgalį buvo visur daug bėgiojančių, dviratininkų, vaikštinėjančių šeimų. Žmonės skundžiasi, kad pasivaikščiojimo takuose nesilaikoma numatytos „socialinės distancijos“.

Dar prieš porą savaičių žmonės netikėjo, kad viskas taip blogai, stebėdavosi, kai pamatydavo ką nors su kauke. Dabar situacija keičiasi.

Seulas, Pietų Korėja

Kiekvienam lėktuvų keleiviui atliekamas koronaviruso testas

Anksčiau šiuo metu virš Pietų Korėjos sostinės tvyrodavo smogas, o dabar dangus skaidrus. Dėl koronaviruso dirba mažiau fabrikų, sumažėjo automobilių. Jau kelias savaites vyriausybė ragina gyventojus rimtai žiūrėti į epidemiją. Gatvėse ir autobusuose iškabinti plakatai, rodomos vaizdajuostės, kaip apsisaugoti nuo virusų.

Susirgimų skaičius šalyje sumažėjo, bet žmonės baiminasi, kad padaugės „importuotų“ atvejų, todėl nuo sekmadienio Pietų Korėja tikrina visus, kurie atvyksta iš Europos.

„Iš oro uosto mus nuvežė į koronaviruso tikrinimo punktą už 1,5 valandos kelio. Čia mes turėjome pernakvoti. Naktį prieš 24 valandą mums buvo padaryti testai. Tada turėjome laukti atsakymų. Po 15 valandų gavome juos. Mums pasisekė. Po pusvalandžio galėsime būti namuose“, – rašo Katharina Graca Peters.

Tikrinimo procedūra yra brangi ir ilgai trunkanti, todėl vyriausybė nusprendė netikrinti korėjiečių. Užsieniečiams tokia tvarka tebegalioja. Tie, kurių testo atsakymai neigiami, turi dvi savaites praleisti karantine ir du kartus per dieną tikrintis sveikatą.

Niujorkas, JAV

Greitosios pagalbos gydytojas pravirko

Antradienį per spaudos konferenciją gubernatorius Andrew Cuomo atrodė smarkiai išsigandęs. Niujorkas dabar skaičiuoja „astronominius skaičius“ ir, regis, pasiekė „didžiausią greitį“.

Niujorke yra daugiau kaip pusė visų JAV užsikrėtusiųjų, skaičiai padvigubėja kas tris dienas. Niujorko valstija ir Niujorko didmiestis su 8,6 mln. gyventojų tapo globalinės pandemijos centru. Nuo savaitgalio įvestas karantinas. Leidžiama tik nusipirkti maisto ir medikamentų bei trumpai pasivaikščioti. Miestas ištuštėjo.

Manhatano kongresų centras, kuriame vyko minėta spaudos konferencija, dabar jau paverstas 1000 lovų ligonine. Iš tikrųjų to dar negana. Šiuo metu reikia 140 tūkst. lovų ligoniams, o Niujorkas turi tik 53 tūkst.

Paryžius. Prancūzija

Kas išeina iš namų, turi turėti pėsčiojo pažymėjimą

Nuo antradienio Paryžiuje kaip ir visoje Prancūzijoje, įsigaliojo dar griežtesnės karantino taisyklės. „Turiu nurodyti savo pėsčiojo pažymėjime tikslų savo išėjimo iš namų laiką ir negaliu būti išėjusi ilgiau kaip valandą per dieną, o bėgiodama nutolti daugiau kaip 1 kilometrą“, – rašo Britta Sanberg. Prancūzai turi griežtai laikytis nurodymų, už pažeidimą tektų mokėti 1500 eurų baudą.

Eliziejaus laukų alėja dabar tuščiausia Paryžiaus gatvė. Uždarytos parduotuvės, biurai, net kioskai. „Louis Vuitton“, „Gucci“ ir „ Dior“ parduotuvių vitrinose išstatyti manekenai su kaukėmis. Restoranų langai uždengti grotomis. Savininkai bijo vandalų antpuolių.

Šiek tiek ramina, kad ir krizės metu išlieka kai kurie prancūziški refleksai. „Tam Tam“ siūlo nėriniuotus apatinius „Aš lieku namuose“ ir marškinius karantinui. Kas nori jaustis jaukiau, gali užsisakyti pižamą ar šortus. Moterų žurnalai spausdina receptus ir patarimus, kaip nepastorėti namuose. Naujausias patarimas: užkandžiauti vandenyje išmirkytais avinžirniais vietoj pakepintų žemės riešutų.

Pekinas, Kinija

Poros turi sėdėti prie atskirų staliukų

Kiekvienas, kuris atskrenda į Pekinas, nugabenamas į provinciją, kur turi praleisti dvi savaites karantine. „Po dviejų savaičių mums leidžiama išvykti, – pasakoja žurnalistas Bendhardas Zahndas. – Mes nuvažiuojame į mūsų mėgstamą restoraną. Žmona nueina užsakyti, aš lieku automobilyje, kad sutrumpinčiau laukimo laiką mūsų šuniui. Su šunimis Kinijoje draudžiama eiti į restoranus. Po penkių minučių žmona grįžta ir sako: „Gali eiti, bet čia kai kas pasikeitę.“

Prie įėjimo padavėja pamatuoja mano temperatūrą, po to pasiteirauja telefono numerio, užsirašo ir prašo patvirtinti parašu. Kadangi turiu paliesti rašiklį, padavėja nurodo pasinaudoti dezinfekcijos priemone. Tai manęs dar nestebina, nes temperatūra Kinijoje matuojama net kiekvienoje parkavimo aikštelėje.

Tada pamatau savo žmoną. Kai noriu prieiti ir atsisėsti šalia, ji papurto galvą ir parodo į gretimą staliuką. Ten jau padėtas mano gėrimas ir raštelis: „Dėl koronaviruso krizės prašome savo svečius sėdėti po vieną prie staliuko. Mes sėdime prie gretimų staliukų. Jei ne garsi muzika, galėtume net pasikalbėti.“

Bangalorė, Indija

Kas atrodo įtartinas, tas antspauduojamas

„Keturi vyrai atėjo šiandien pas mus į namus, – pasakoja korespondentė Laura Hoefinger, – dezinfekavo mūsų rankas ir antspaudavo. Jie mus nufotografavo. Vakar mes atskridome iš Delio į Bangalorę. Kartu su mumis skrido namo iš JAV grįžtantys indai, todėl turėsime dvi savaites karantinuotis namuose.

Kokia to antspaudo prasmė? Gal kad kiti žmonės laikytųsi atokiai ir pamatę praneštų policijai, jeigu pažeisčiau karantino reikalavimus.

Bangalorės gyventojai gali išeiti iš namų tik gyvybiškai svarbiu reikalu. Restoranai ir parduotuvės, išskyrus maisto, uždaryti. Viešasis transportas neveikia. Privatūs automobiliai negali nei įvažiuoti, nei išvažiuoti iš miesto.

Mane nustebino, kad Bangalorėje, kurioje gyvena 12 mln. gyventojų ir žmonės tikrai neįpratę laikytis socialinės distancijos, dabar gatvės praktiškai tuščios.“

Roma, Italija

Bėgikus persekioja policija

„Mano judėjimo spindulys vis trumpėja, – pasakoja Romoje gyvenantis Frankas Horingas. – Prieš savaitę galėjau pabėgioti dar Tibro pakrantėje, dabar ta atkarpa užtverta. Kai užvakar išėjau pro duris, sutikau savo 84 metų kaimynę Sandrą, grįžtančią su šunimi. Nebėk prie Tibro, pasakė man, ten kontroliuoja policija.

Beveik kasdien Italijoje griežtinamos taisyklės. Atsigauti gryname ore, pažaisti, pasivaikščioti jau nebeleidžiama. Bet dar šiek tiek erdvės palikta. Kas nenutolsta nuo namų daugiau kaip per 200 metrų, gali išvesti šunį ar pasportuoti.

Aš nubėgau šiek tiek toliau visiškai tuščia gatve ir mane pradėjo vytis policijos automobilis su mėlynomis šviesomis. Aš pasukau į skersgatvį, kuris buvo per siauras automobiliui, ir parbėgau namo. Taip maratono bėgikai virsta sprinteriais.

Jau dvi savaites Sandra yra vienintelis mano tiesioginis socialinis kontaktas. Kai išeinu į balkoną, ji atidaro savo langą ir mes padainuojame arba truputį paplepame.

Savaitgalį užmezgiau naują pažintį. Prekybos centre nusipirkau dvi pelargonijas ir pasodinau savo balkone. Tada man pamojo iš savo terasos už 50 metrų kita kaimynė. Garsiai šaukdami mes pasidalijome mintimis apie gėles. Ji paklausė mano adreso. Kitą rytą prie savo durų radau krepšelį. Kaimynė padovanojo man porą savo gėlių.“