2019 m. vasario 16 d. 06:56 val., šeštadienis

ve  >  Žinios  >  Nuomonės  >  Nuomonės

Nuomonės

Gera mokykla turi parengti žmogų visaverčiai gyventi šiandieniame pasaulyje

(1)

2017-12-18, 09:13

Robertas DARGIS

Gera mokykla turi parengti žmogų visaverčiai gyventi šiandieniame pasaulyje nuotrauka, foto

Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Robertas Dargis.

© Eimanto Chachlovo nuotr.

Pačios didžiausios švietimo bėdos prasideda mokykloje, o gal net ikimokyklinio  ugdymo įstaigose. Tuo tarpu diskusija Lietuvoje apie švietimo pertvarką sustojusi tik ties aukštojo mokslo reforma, o tai nepakankamas žingsnis. Esminis dėmesys ir permainos turi būti nukreiptos į mokyklą ir mokytojo rengimą.

 

Lietuvos mokyklų asociacijos surengtoje konferencijoje su daugiau nei 200 mokyklų vadovų diskutavome apie gerą mokyklą Lietuvai. Gera mokykla turi parengti žmogų visaverčiai gyventi šiandieniame besikeičiančiame pasaulyje.  Ką reikia keisti, kad  mokykla  parengtų šios dienos gyvenimui žmogų, suvokiantį, kas vyksta pasaulyje, galintį vertinti jį, keistis pats ir judėti į priekį? Kaip jam suteikti tokius pagrindus, kad atėjęs į aukštąją mokyklą jis geriausiai išnaudotų jos teikiamą naudą. Juk žmogaus su gerais vertybiniais pagrindais ir žiniomis neišblaškytų net ateinantys iššūkiai ir technologiniai pokyčiai.

 

1. Daug šiandien kalbame apie ketvirtosios pramonės revoliucijos atnešamus pokyčius. Keičiasi jaunimo požiūris į darbą – jaunimui darbas yra tokia pat vertybė kaip ir laisvas laikas, skiriamas poilsiui ir bendravimui. Turime nepamiršti, kad prasidėjo ne tik demografiniai, bet ir geografiniai pokyčiai. Ketvirtoji pramonės revoliucija mažina žemės rutulį, pasaulis tampa globalus, nyksta sienos. Apie mažėjantį pasaulį liudija ir vienas iškalbingas skaičius: paklausus jaunų žmonių apie tai, kas jie  – beveik 41 proc. atsakė besijaučią pasaulio žmonėmis. Kitas labai iškalbingas skaičius -  80 proc. jaunimo  pasiruošę keisti šalį dėl karjeros ir darbo.  Beje, tai nėra lietuviškas fenomenas, o pasaulinės tendencijos. Todėl būtina į jas atsižvelgti.

 

2. Tokių visuomenės pokyčių priešakyje šiandien atsiduria mokytojas, kuriam tenka itin atsakingas (ir sunkus) darbas parengti žmogų, gebantį priimti ateinančius iššūkius. Turime suvokti, kad išnyko stabilios sistemos, kuriomis pasiremdami galėtume nurodyti, kad ryt gyvensime taip arba kitaip. Todėl tam tikros bazinės žinios – IT, programavimas, matematika, užsienio kalbos - turi tapti kiekvieno žmogaus žinių bagažo dalimi.  Mes turime išmokyti žmogų mokytis visą gyvenimą ir atskleisti savo kūrybiškumą. Pokyčiai ji turi traukti, o ne gąsdinti.

 

4. Rutininius darbus pakeis robotai ir dirbtinio intelekto sistemos. Dėl šios priežasties šiandien mokyklose turime galvoti apie žmogaus asmenybinius gebėjimus, nes jie bus esminiai darbe. Emocinis intelektas ir empatija užims labai svarbią vietą. Žmoguje turime ugdyti socialinius įgūdžius, atsakomybės ir įsipareigojimo vertybes. Pačioje mūsų visuomenėje socialumas dar yra naujadaras. Žmogiškasis kapitalas ir vienas kito jautimas bus labai svarbūs, nes  įmonėse kertiniu tampa komandinis darbas.

 

5. Gebėjimas kompleksiškai spręsti problemas, kritinis mąstymas, kūrybiškumas, žmogiškųjų išteklių valdymas, komandinis darbas, emocinis intelektas, sprendimų priėmimas, orientavimasis į paslaugas, derybų įgūdžiai ir lankstus mokymasis – tai bus kertiniai gebėjimai po 5-10 metų, kurie bus vertinami darbo rinkoje. Kontekstinis žinių panaudojimas yra dar vienas opus klausimas. Todėl visa tai turi būti mūsų mokyklose ir ugdymo programose. Bet jeigu ir toliau mokinsime vaikus atlikti tik labai konkrečius darbus, tai mes tuos vaikus paliksime be didelės ateities.

6. Ne vienerius metus kalbame, kad mokykloje turime vaikus mokyti viešo kalbėjimo, kritinio mąstymo ir medijų raštingumo. Nes tik su tokiu žinių bagažu formuosime stiprų ir mąstantį žmogų. Tik toks žmogus bus atsparus manipuliacijoms, propagandai ir fake news tendencijoms. Tačiau šiandien Lietuvoje mes ne tik vaikui neduodame šių žinių mokykloje, bet ir neturime metodikų, kaip šias žinias pateikti.  

7. Tokių „tektoninių lūžių“ laikotarpiu turi keistis ir mokytojas. Mes turime rengti kitokį mokytoją. Buvau tikrai nustebęs, kai sužinojau, kad Lietuvoje yra 70  mokytojų rengimo ir tobulinimo centrų. Ar tikrai mes turime tiek kompetencijų ir galime užtikrinti kokybišką ir šiuolaikišką parengimą tokiame kiekyje išblaškytų institucijų? Kodėl geriausių kompetencijų nesukoncentravus 2-3  institucijose, užtikrinant adekvatų finansavimą ir kompetencijas, atliepiančias šiandienos iššūkius.

Mokytojai šiandien patys turi kalbėti ne ar to reikia, bet kokiu būdu ir kaip  šias žinias perduoti mokiniui. Visi kalbame apie permainas ir visi jų norime, bet ar tikrai mes visi norime keistis? Ar esame pasiruošę išeiti iš savo komforto zonos? Daugelis gyvename šiandien vadovaudamiesi stručio strategija ir galvodami, kad kažkas už mus pakeis šį pasaulį. Esu įsitikinęs, kad pirmiausia pati mokytojų bendruomenė gali pajudinti iš mirties taško permainas švietimo sistemoje.

Medikai yra puikus pavyzdys – jie iškėlė klausimą ne dėl atlyginimų, bet dėl darbo sąlygų ir visos  sistemos reformos. Mokytojai – vieni svarbiausių visuomenės narių - taip pat turi kalbėti patys, o ne tik deleguoti savo balsą siauromis interesų kategorijomis mąstančioms profsąjungoms. Kai didžioji dauguma mokytojų patys ims kalbėti kaip reikia reformuoti sistemą, kad jie galėtų ugdyti ir parengti ateities iššūkiams mūsų vaikus – tik tuomet išsijudinsime iš sąstingio ir turėsime realią galimybę keisti sistemą iš esmės. 

Žymos: robertas dargis

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

.Lietuvos 100 - mečiui

2018-01-10   16:14

IP: 195.14.182.157

Atėjo laikas lietuviams išsirink karalių,
Kiek galima į svetimus, ant pinigų žiūrėt.
Ar atveš popiežius karūną,
Kurią saugo Vatikanas, nuo Vytauto Didžiojo laikų

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Nuomonės

Vasario 16-osios išvakarėse puiki proga paklausti, kaip mūsų valstybėje vykstančius procesus vertina...

Gytis Padegimas: Negali būti dviejų ponų tarnu nuotrauka, foto

Brendusi Klaipėdoje, vietą po saule radusi dizainerė ir juvelyrė Jurga Karčiauskaitė-Lago nemažai...

Meilė savo kraštui ir žmonėms nuotrauka, foto

Dažnai teigiama, jog Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika, kurią sukūrė lietuvių...

Rolandas Paksas: Nepriklausomybės miražas nuotrauka, foto

„Prezidento rinkimai visada būna pirmos, o savivaldos jau antros svarbos, nepaisant to,...

Prof. Ainė Ramonaitė: Skvernelio pergalė būtų stebuklas nuotrauka, foto

Apie patriotizmą Vasario 16-osios šviesoje nuotrauka, foto

Klaipėda, Ar sunku būti patriotu? Arba kaip sako didieji šio subtilaus reikalo žinovai...

Vasario 16-ąją šalies vadovai pasitinka susikiršinę nuotrauka, foto

Lietuva, „Respublikos“ savaitės akiratyje - prieš Valstybės atkūrimo dieną itin paūmėjusios šalies aukščiausių...

D. Gailius: „Turime neblogus šansus įveikti „Rytą“ nuotrauka, foto

Sportas, Klaipėdos „Neptūnas“ šiandien išvyko į Vilnių, kur šį savaitgalį sieks iškovoti pirmąjį...

Senamiesčio ROTARACT klubas švenčia gimtadienį nuotrauka, foto

Klaipėda, Penktadienio vakarą Klaipėdos senamiesčio ROTARACT klubas mini 20-ąjį gimtadienį. Nepelno siekiančios jaunimo...

Klaipėda, Paskelbta prieš 56 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 9 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...