Valtims nereikės techninės apžiūros

Valtims nereikės techninės apžiūros

Žvejai ir pramoginių laivų savininkai, plaukiojantys vidaus vandenyse, neprivalės registruoti ir periodiškai atlikti savo laivų ir valčių techninės apžiūros, jei nenaudos jų komerciniais tikslais ir plaukios ne valstybinės reikšmės telkiniuose.

Tokias galimybes užtikrins Vidaus vandenų transporto kodekso papildymai, kai juos patvirtins Seimas.

Teisės akto projekte, kurį parengė Susisiekimo ministerija, numatoma leisti neįregistravus Lietuvos vidaus vandenų registre eksploatuoti valtis su pakabinamaisiais elektros varikliais, taip pat nustatyti, kad pramoginių ir asmeninių laivų techninė apžiūra nebūtų atliekama, jeigu tokie laivai neeksploatuojami komerciniais tikslais.

Bus panaikinti ir dabar turimi išskirtiniai įgaliojimai Lietuvos buriuotojų sąjungai vykdyti burinių jachtų techninę apžiūrą.

Susisiekimo ministerija teigia, kad nesiekiama uždrausti Buriuotojų sąjungai toliau vykdyti techninės apžiūros funkcijas, tik panaikinamos jos išskirtinės teisės ir sudaromos sąlygos atsirasti rinkai, nes bus paskatinta konkurencija tarp burinių jachtų techninę apžiūrą atliekančių juridinių asmenų.

Pasak ministerijos, tai užtikrins skaidresnę, visiems vienodomis sąlygomis prieinamą ir konkurencingą aplinką. Projekte įvardijamos vandens transporto priemonės, kurių numatoma neregistruoti.

Tai yra sportiniai laivai ir šie pramoginiai laivai: vandens dviračiai, bet kokio ilgio irklinės valtys, burinės jachtos, kurių ilgis nesiekia 6 metrų, valtys su pakabinamaisiais elektros varikliais, irkliniai turistiniai plaustai, kurių keliamoji galia ne didesnė kaip 500 kilogramų, kitose šalyse registruotos vidaus vandenų transporto priemonės.

„Šie reikalavimų pakeitimai neabejotinai turėtų sumažinti administracinę naštą žvejams ir pramogai skirtų laivų savininkams“, – Susisiekimo ministerijos pranešime teigė ministras Rokas Masiulis. Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimo ir papildymo projektui prieš savaitę pritarė Vyriausybė, kovo 27 dieną projektas užregistruotas Seime.

Mažiau rūpesčių

Projekto rengėjai jo prieduose aiškina, kad valtys su pakabinamaisiais elektros varikliais neturėtų būti registruojamos, nes paprastai pakabinamieji elektros varikliai yra itin mažo galingumo, jų naudojimo laikotarpis vandenyje yra ribotas, tokių variklių varomų valčių pasiekiamas greitis yra nedidelis ir šie varikliai iš esmės yra naudojami žvejų valtims nuplukdyti nuo kranto į žvejybos paskirties vietą. Valtims, turinčioms pakabinamuosius vidaus degimo variklius, registravimo ir techninės priežiūros tvarka nesikeis.

Siekiant užtikrinti saugią laivybą, pramoginių ir asmeninių laivų techninė būklė ir jų aprūpinimo įrangos atitiktis reikalavimams bus tikrinamos bet kuriuo laivų eksploatavimo metu.

Susisiekimo ministerijos atstovė Edita Banienė „Lietuvos žinioms“ komentavo, kad Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimai bus aktualiausi asmeninėms reikmėms pramoginius ir vidaus vandenų laivus naudojantiems transporto priemonių savininkams.

Dažniausiai tokiomis vandens transporto priemonėmis plaukioja žvejai mėgėjai, o patiriama rizika dėl tokių priemonių saugios laivybos reikalavimų užtikrinimo yra itin maža.

„Manome, kad kuriančių mažą pridėtinę vertę reikalavimų atsisakymas bus didelė paskata plėtoti laivybą vidaus vandenyse, taip pat bus sumažinta minimų vidaus vandenų transporto priemonių savininkų patiriama administracinė ir finansinė našta“, – kalbėjo ji.

Pagal dabar atliekamas technines apžiūras galima daryti prielaidą, kad yra eksploatuojama apie 6 tūkst. pramoginių laivų. Vidaus vandenų transporto kodekso papildymuose nustatyta, kad irklinės valtys ir burinės jachtos, trumpesnės kaip 6 metrai, registre nebus registruojamos.

Iki šiol irklinės valtys, vandens dviračiai, jachtos turi būti registruojami ir privalo turėti savo unikalius numerius. Seimui priėmus teisės akto pataisas, šių transporto priemonių savininkai neteks šios pareigos.

Registruotų jachtų ir kito vidaus vandenų transporto, dalyvaujančio komercinėje veikloje ir plaukiojančio valstybinės reikšmės vandens telkiniuose, techninę apžiūrą atlieka Transporto saugos administracija.

Pirminę registruotinų jachtų apžiūrą atlieka ir Lietuvos buriuotojų sąjungos techniniai ekspertai.

Teigiama, jog priėmus įstatymo pakeitimų projektą pramoginių laivų savininkai, eksploatuojantys pramoginius ir asmeninius laivus vidaus vandenyse, neprivalės Transporto saugos administracijai kasmet pristatyti turimų pramoginių laivų techninei apžiūrai atlikti.

Tad į biudžetą nebus surenkama apie 80 tūkst. eurų rinkliavų per metus, tačiau bus gerokai palengvinta administracinė ir finansinė našta minimų laivų savininkams.

Tai, kaip tikimasi, turės teigiamą poveikį ir verslo sąlygoms, nes naujų pramoginių laivų savininkams leis išvengti pirminės techninės apžiūros dubliavimo, o korupcijos tikimybė, kaip manoma, sumažės.

Ir džiaugiasi, ir abejoja

Lietuvos medžiotojų ir žvejų draugijos pirmininko pavaduotojas

Egidijus Bukelskis „Lietuvos žinioms“ teigė, kad žvejų gyvenimą palengvins reikalavimo reguliariai atlikti valčių techninę apžiūrą panaikinimas, nes žvejai mėgėjai esą patys jas tinkamai susitvarko ir prižiūri.

Tačiau E. Bukelskis abejojo, ar bus gerai, kad siūloma atsisakyti asmeninių laivų registracijos, nes ši esą padeda stabdyti brakonieriavimą. Pasak Lietuvos medžiotojų ir žvejų draugijos atstovo, gerai, kai kiekvieno laivelio registravimo numerį galima nuskaityti iš tolo nuo kranto ir nustatyti jo savininką – tai esą padeda išaiškinti brakonierius.

Statistika nežinoma

Lietuvos transporto saugos administracijos atstovas Irmantas Kuzas „Lietuvos žinioms“ teigė, kad administracija negali informuoti, kiek Lietuvoje yra irklinių valčių, nes

Susisiekimo ministerijos registravimo taisyklėse esą numatyta, kad „registre registruojami mažieji, pramoginiai ir asmeniniai laivai, išskyrus sportinius laivus, vandens dviračius, irklines valtis, kurių ilgis iki 6 metrų, burines jachtas, kurių korpusas trumpesnis kaip 6 metrai“.

I. Kuzo teigimu, žvelgiant pagal dabar atliekamas technines apžiūras, galima daryti prielaidą, kad yra eksploatuojama apie 6 tūkst. pramoginių laivų.

Taigi didžiajai daliai jų nebereikės techninės apžiūros, jei bus eksploatuojami įstatyme nustatytomis sąlygomis vidaus vandenyse. Vidaus vandenų transporto registre 2018 metų gruodžio 31 dieną buvo įregistruotos 1028 burinės jachtos.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder