Donatas Vaišnoras: "Meilė apnuogina žmogų"

Donatas Vaišnoras: "Meilė apnuogina žmogų"

Režisierius Donatas Vaišnoras ką tik baigė filmuoti trečiąjį savo pilnametražį filmą "Brangioji vardu Manifestas". Ši juosta tapo trilogijos, kurios pirmos dvi dalys buvo filmai "Giedrė" ir "Myliu kulką tavo širdyje", baigiamuoju akordu. Tai trys meilės istorijos apie žmones, patekusius į ekstremalias situacijas, ir kaip tos ypatingos aplinkybės pakeičia juos. Kaip ir pirmuosiuose dviejuose filmuose, juostoje "Brangioji vardu Manifestas" D. Vaišnoras išsisuko su itin menku biudžetu. Trilogijos pabaiga atsiėjo vos 7 tūkst. litų.

Šiuo metu internete platinamo pirmojo filmo "Giedrė" istorija pasakoja apie šiuolaikinių žmonių nesusikalbėjimą, nuoširdžių jausmų ir pirmiausia meilės baimę. Du vienas kitą mylintys žmonės skiriasi. Skiriasi, ir nesupranta kodėl. Po išsiskyrimo herojus jungiantis ryšys nenutrūksta. Jie ir toliau dalinasi savo intymaus gyvenimo detalėmis. Toks keistas atvirumas žeidžia, bet padeda bent trumpam susigrąžinti prarastą artumą. Su kiekviena diena jausmų ir minčių sąmyšis didėja. Galiausiai Giedrė ir Darius suvokia, kad vienas be kito negali, ir kaip tik tada įsikiša trečia jėga...

Antrasis filmas "Myliu kulką tavo širdyje" šiuo metu pristatomas festivalyje "Kino pavasaris". Filmo pradžia atrodo kaip gražios meilės istorijos užuomazga. Vaikinas išgelbsti merginą, ji susižavi jo didvyriškumu ir pagaliau atsiduria vaikino lovoje. Herojė Marija pamato, kad ją išgelbėjęs Donatas nėra toks, kokį mergina įsivaizdavo. Vaikino širdis nestandartinė. Donatas - tai asmenybė, kuri, suvokdama esanti vidutinybė, tyčiojasi iš aplinkinio pasaulio. Jam niekas neįdomu, jo niekas nejaudina. Marija, pamačiusi tikrąjį Donato veidą, į tai niekaip nereaguoja. Matydamas tokį merginos elgesį, Donatas pasijunta dar kartą išduotas ir išvaro Mariją lauk. Marija atsitiesia ir ruošiasi kerštui. Ji ruošiasi nušauti savo niekam tikusį mylimąjį. Mergina nusprendžia, kad tokiu būdu ji sugrąžins beviltiškam vaikino gyvenimui orumą.

Paskutinioji trilogijos juosta "Brangioji vardu Manifestas" - tai savotiška studija apie žmogų, patyrusį nesėkmę. Siužetas sukasi apie kino režisierių Donatą, kuris sukuria blogą filmą. Tai jo pirmasis filmas, kuris turi tapti vizitine kortele. Po kankinančių abejonių nenusisekęs debiutantas nutaria sau ir kitiems atvirai pripažinti nesėkmę. Užmiršęs savo principus ir idealus, Donatas pradeda ieškoti visokių įmanomų ir neįmanomų būdų, kaip išgelbėti orumo likučius. Donatas pradeda ristis žemyn, nesibodėdamas niekuo - nei provokacijom, nei išdavystėm, nei atviru kiršinimu, kol galų gale viešai išsižada savo kūrinio premjeros metu... Taip Donatas susipažįsta su žurnaliste Laura. Ją sudomina nenuspėjami keisto režisieriaus poelgiai, ekscentriški išsišokimai. Ji mato jame ne nevykėlį, o pasimetusį maištininką. Pagaliau Donatas sutiko žmogų, kuris, nežiūrint visko, vis tiek tiki juo, jo gebėjimu kurti...

Asmeninė patirtis

Režisierius D. Vaišnoras pasakojo, jog paskutinės trilogijos dalies idėja kilo iš asmeninės patirties. Kurdamas "Myliu kulką tavo širdyje" režisierius susidūrė su įvairiais sunkumais, kilo konfliktų su prodiuseriais. Režisierius nenorėjo susitaikyti su mintimi, jog filmas yra blogas, ir ėmė kovoti. Tačiau galų gale sudėliojo visus taškus, susitvarkė su problemomis ir realiame gyvenime filmas "Myliu kulką tavo širdyje" buvo perdarytas. Ši patirtis persikėlė ir į paskutiniąją dalį. Dar viena priežastis - užsilikę rekvizitai. Pasak D. Vaišnoro, kūrybinė grupė patirties pasisėmė iš amerikiečių filmų kūrimo principų: "Ten turi tam tikrus rekvizitus, pavyzdžiui, kelis juodaodžius, mašiną, pistoletą ir vieną baltaodį. Iš to turi padaryti filmą. Mes to pasimokėm - susirašėm viską, ką turime, visus praėjusio filmo rekvizitus ir neprireikė naujos materialinės bazės."

Pasak režisieriaus, visų trijų filmų cementas yra meilė. "Manau, kad labai dėkinga atskleisti žmogų įsimylėjimo metu. Kai įsimylime, norime būti geresni, doresni, parodome savo idealus. Kai ta meilė praeina, mes vėl tampame pragmatiški. Mylėdamas žmogus labai apsinuogina. Aš visuose filmuose stengiuosi tą meilės istoriją per personažus perleisti kaip elektrą."

Šio filmo pavadinimą įkvėpė 2006 metais septynių jaunų režisierių, tarp kurių buvo ir D. Vaišnoras, pasirašytas manifestas, kuriame buvo surinktos žymių kino kritikų frazės, parodančios idėjos švarumo nebuvimą.

Pasak režisieriaus, filmai gimė dėl nesėkmės: "Giedrėje" išreikštas didžiausias mano gyvenimo nusivylimas. Labai ilgai buvo gyventa situacijoje, kurioje niekaip nebuvo atleista, neleista išeiti. Nusprendžiau, kad reikia pasakoti apie tai, kas yra sunkiausia. Tai tapo mano instrumentu. Ne tik pati "Giedrės" medžiaga buvo lyg kažkokia terapija, bet ir pats principas man patiko estetiškai. Tada nutariau, kad reikia padaryti trilogiją apie savo didžiausias nuodėmes. Tai ne visai išpažintis, greičiau tiesiog įėjimas į savo slapčiausius kampelius ir pažiūrėjimas, kas ten gyvena."

D. Vaišnoro teigimu, visų trijų filmų herojus Donatas tampa tarsi konstanta virtualiame pasaulyje, kartais ištrinančiame ribas tarp tikro ir išgalvoto. Visi trys filmai - apie žmones, kurie patenka į keistas subjektyvias situacijas. Filmai savotiškai vienas kitą komentuoja. "Manau, kad kiekvienas režisierius turi turėti savo fiksuotą temą. Manoji - jausmų eksploatacija", - sako filmų kūrėjas.


Taupumas

Pirmasis trilogijos filmas "Giedrė" buvo vadintas eksperimentiniu. Pats režisierius mano, jog šiek tiek eksperimentavimo galima įžvelgti filmų finaluose, kurie trunka apie 10-20 minučių. Juose susisieja realybė ir fantazija, tampa nebeaišku, kas vyksta sapne, kas tikrovėje. Tačiau D. Vaišnoras mano, jog didžiausias eksperimentavimas išsivystė dėl pačios koncepcijos - visus šokiravo filmui kurti išleista suma, kuri siekė vos 3 tūkst. litų: "Įvairios lietuviškos kompanijos turėjo resursų, nes buvo filmuojamos reklamos ir panašiai, todėl nesunku buvo juos gauti. Žmonės dirbo be honorarų. Tie pinigai praktiškai buvo išleisti maistui, benzinui ir kitokioms smulkmenoms."

Režisierius pasakojo, jog bandyta teikti paraiškas, tačiau rezultatas buvo liūdinantis: "Kai negauni paramos, arba nedarai iš viso, arba bandai sutraukti biudžetą tiek, kiek įmanoma. Aš visada darau tiek, kiek tuo metu turiu kišenėje pinigų. "Giedrei" turėjau pusantro tūkstančio, vėliau prisidėjo dar šiek tiek. Su filmu "Brangioji vardu Manifestas" jau buvo šiek tiek lengviau, nes turėjau 7000. Bet kokiu atveju tokie pinigai, kaip aš sakau, yra tik "ant buterbrodo". Tačiau negavęs pinigų juk nesėdėsi sudėjęs rankų. Vis tiek reikia kurti."

Sutraukti biudžetą iki minimumo kuriant filmus padėjo ir išmoningas laiko išnaudojimas - visi jie buvo susukti per gana trumpą laiko tarpą. Taip pat sutaupyti padėjo ir tai, jog pats D. Vaišnoras ėmėsi ne vienų pareigų - režisavo, vaidino, prodiusavo ir t.t. Tačiau, pasak Donato, tai nebuvo daroma vien taupymo sumetimais: "Kai dirbi su daugeliu skirtingų žmonių, atsiranda labai didelė priklausomybė. Kai pats viską darai, nėra ko kaltinti dėl neatliktų darbų. Dar vienas niuansas - aktorių, sutinkančių dirbti be honoraro, rasti nėra sunku, tačiau visai kita situacija su techniniais darbuotojais."

Į kiną atvedė meilė

D. Vaišnoras tikino, jog kino pasaulis tikrai nebuvo jo vaikystės svajonė. Planai būtų susiklostę visiškai kitaip, jei būsimasis režisierius nebūtų sutikęs ir įsimylėjęs vienos merginos: "Įsimylėjau merginą, kuri labai norėjo tapti aktore. Tačiau ji augo labai griežtoje šeimoje, kuri su tokia merginos svajone kategoriškai nesutiko. Aš tada buvau šiek tiek nevykėlis, gal ir dabar toks esu, ir nusprendžiau, kad reikia tapti režisieriumi ir jai padovanoti jos svajonę."

Vėliau D. Vaišnoras su ta mergina išsiskyrė, tačiau jos svajonė užsiliko. Metęs medicinos mokslus vaikinas pasirinko režisūrą. Pokalbininkas pasakojo, jog pradžioje net nelaikė to rimta profesija, tačiau požiūris pasikeitė studijų pabaigoje.

Šiuo metu trilogijos autoriaus darbų sąraše - naujas filmas. Vasarą ruošiamasi pradėti filmuoti juostą "Lepūnėlis". Režisieriaus teigimu, čia taip pat nebus išvengta jausmų eksploatacijos, tačiau, kitaip nei pirmuose trijuose filmuose, kur vyravo vyriška psichologija, bus atskleidžiamas moters pasaulis.

"Dar nežinau, ar tai bus taip pat trilogija. Kol kas galvoju apie vieną filmą, tačiau jau dabar matau, kad medžiagos bus gana daug, todėl kas žino..." - reziumavo režisierius.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder