2017 m. spalio 23 d. 07:32 val., pirmadienis

ve  >  Žinios  >  Kultūra  >  Kultūra

Kultūra

Xiao Yong: "Geras dizainas turėtų būti paprastas kaip vanduo"

Xiao Yong: "Geras dizainas turėtų būti paprastas kaip vanduo" nuotrauka, foto

© Eimanto CHACHLOVO nuotr.

Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedra, bendradarbiaudama su prestižine Kinijos Centrine meno ir dizaino akademija CAFA, Nidos meno kolonijoje vykdė dviejų savaičių trukmės bandomąją praktiką ir kūrybines dirbtuves "East-West" ("Rytai-Vakarai"). Praktikai vadovavo vienas žymiausių Kinijos grafikos dizainerių prof. Xiao Yong, kuris 2008 metais sukūrė Pekino olimpinių žaidynių medalius.

Taigi apie darbą su studentais, gamtą, lietuvių menininkų perspektyvas, šiuolaikinį Kinijos meną - interviu su profesoriumi iš Tolimųjų Rytų.

Kaip nusprendėte vadovauti šiai bandomajai praktikai ir dvi savaites praleisti Neringos gamtos apsupty?

Tokiose kūrybinėse dirbtuvėse Azijoje ir Europoje dalyvauju kasmet. Esu įsitikinęs, kad studentai turėtų ne tik kasdien lankyti paskaitas universitete, bet ir dalyvauti įvairiose kūrybinėse dirbtuvėse už mokymo įstaigos ribų. O Nida tam yra puiki vieta. Juk studentai gyvena ir kuria nuostabios, įkvepiančios gamtos apsuptyje, kuri ir pasufleravo kūrybinių dirbtuvių idėją - dizainas prieš gamtą. Bandome atrasti sąsajų tarp žmogaus ir vandens, oro, ugnies, žemės. Ši praktika yra labiau komunikacija su žmonėmis, eksperimentai ir generavimas minčių, idėjų, kas labiausiai atitiktų šiuolaikinio žmogaus mąstymą, paieškos.

Tokia praktika svarbi ne vien tam, kad išlaisvintų fantaziją, "įkrautų" kūrybine energija. Ji suteikia galimybę dirbti komandose.

Džiaugiuosi galėdamas dirbti kartu su kolegomis Aušra ir Robertu (VDA Grafinio dizaino katedros vedėja prof. Aušra Lisauskienė ir doc. Robertas Jucaitis. - Autor. past.) bei akademijos studentais. Čia aš ne tik galiu pasidalinti su jais savo žiniomis, bet ir pats kasdien išmokstu ko nors nauja.

Ko jūs galėtumėte išmokti iš būsimųjų Lietuvos dizainerių?

Reiktų pasakyti, kad kūrybinėse dirbtuvėse dalyvauja vien merginos. Jos labai protingos, konceptualios, puikiai moka įgyvendinti savo idėjas. Mano manymu, jos labai talentingos tiek technine, tiek idėjine prasme. Darbas su jaunosiomis dizainerėmis leidžia susipažinti su lietuvišku mąstymu, menu.

Šios kūrybinės dirbtuvės yra tarsi kultūriniai mainai. Šiaurė ir Pietūs, Rytai ir Vakarai. Manau, šios kryptys turi labai daug skirtumų. Kurdami dizainą mes apie juos daug diskutuojame, dalinamės idėjomis. Beje, čia turėjome ir taiči meistro vizitą. Jis parodė, kaip mūsų kūnas yra susijęs su gamta ir kaip vidinę energiją paversti išorine.

Minėjote, kad įžvelgiate dideles studenčių, su kuriomis teko dirbti Nidoje, perspektyvas. Ar galėtumėt jas palyginti su studentais iš Kinijos, kurie taip giriami dėl darbštumo?

Tiesa, dirbdami ties dideliais projektais kinai dažnai visiškai įsitraukia į procesą. Jei reikia atlikti darbą, jie gali dirbti ir dieną, ir naktį. Manau, lietuviai nėra nusiteikę dirbti tokiais tempais, nes privalo skirti laiko poilsiui.

Tiek lietuviai, tiek kinai grafikos dizaino studentai yra talentingi, originalūs, protingi. Tačiau Kinijoje jaunuoliai dažniau buriasi į komandas, kuriose diskutuoja, keičiasi idėjomis, kuria bendrus projektus. Manau, jog darbas grupėse vėliau padeda lengviau prisitaikyti prie aplinkos, dirbti didelėse kompanijose. Tačiau tiek Lietuvoje, tiek visoje Europoje būsimi dizaineriai dažniau dirba individualiai.

SĄSAJOS. Dvi savaites vykusių kūrybinių dirbtuvių metu studentai turėjo galimybę pabendrauti su vienu žymiausių Kinijos grafikos dizainerių Xiao Yong ir bandė atrasti sąsajų tarp žmogaus ir vandens, oro, ugnies, žemės.

Tikiu, jog Lietuvoje yra puikių grafikos dizainerių, gabių studentų. Tačiau, manau, norint siekti daugiau šioje srityje, žmonėms reikia iššūkių ir dėl to siūlyčiau pakeliauti, pažinti kitus kraštus. Daug kūrybiškų vakariečių šiandien dirba įvairiose Kinijos kompanijose. Manau, tai būtų puiki patirtis ir kūrybingiems dizaineriams iš Lietuvos.

Ar pirmą kartą lankotės Lietuvoje?

Pirmąsyk studijų Suomijoje laikais Lietuvoje lankiausi 1993 m., kai keliavau nuo Estijos iki Lenkijos. Tačiau nelabai ką atsimenu, kadangi vizitas jūsų šalyje buvo labai trumpas. Praėjusiais metais lankiausi Vilniuje, kur vykdėme kūrybines dirbtuves. Na, o šįsyk lankausi Nidoje, ir tai yra trečias mano vizitas Lietuvoje.

Kiek žinau, teko praleisti šiek tiek laiko ir Klaipėdoje. Kokį įspūdį jums padarė šis kraštas?

Žinia, Kinija yra labai didelė šalis. Daugelis miestų ten tiesiog perpildyti žmonių. Aš mėgavausi laiku Klaipėdoje, kadangi čia daug erdvės, senų pastatų, lengva pasiekti jūrą, o sykiu visai čia pat verda gyvenimas. Nidoje - nuostabios kopos, primenančios dykumą, daug miškų, gaivaus oro. Regis, čia daugiau medžių nei žmonių, o Kinijoje - atvirkščiai. Žodžiu, mano akimis, tai - kontrastų kraštas.

Man dar labai patinka tai, kad čia mažai automobilių, kurių Kinijoje - tikra begalė.

Jūs kūrėte medalius Pekino olimpinėms žaidynėms. Gal galite papasakoti apie šį projektą plačiau?

Tai buvo atviras konkursas, paskelbtas 2007 metais. Jis truko maždaug vienerius metus. Mano tikslas buvo sukurti kažką tokio, ko pasaulis dar nėra matęs. Medaliuose, be tauriųjų metalų, panaudojau ir Kinijoje labai branginamą akmenį - nefritą, kuris simbolizuoja dovaną, sąsajas su gamta ir mūsų kultūroje yra netgi labiau gerbiamas už auksą.

MEDALIAI. Pekino olimpinių žaidynių medaliuose, be tauriųjų metalų, panaudotas ir Kinijoje labai vertinamas akmuo - nefritas. Anksčiau kinai mirusiajam ant veido ir po liežuviu dėdavo nefritą, kad galėtų papirkti dangaus valdovus pomirtinėje karalystėje.

Apskritimas simbolizuoja visatą, harmoniją, vienybę. Juk ir Olimpinėse žaidynėse svarbu ne tik laimėti, bet ir kurti harmoniją. Taip pat sukūriau kaspino ir pakuotės dizainą. Tai buvo labai įdomus projektas. Po Olimpiados buvau paprašytas sukurti ir įvairių pašto ženklų, susijusių su šia tema.

Mano žiniomis, esate šiuolaikinio meno mėgėjas. Tačiau kokia apskritai yra meno, dizaino situacija Kinijoje?

Nuo 1990 metų Kinijoje pradėjo populiarėti modernus, šiuolaikiškas menas. Kinai tuo metu pradėjo labiau vertinti originalius, nematytus meno darbus, dizainą. Anksčiau vyravo realistiška, dekoratyvi, tradicinė tapyba, tačiau per keletą dešimtmečių žmonių skonis pasikeitė ir jų dėmesys nukrypo į modernius kūrėjus, skirtingus stilius, įvairų turinį, techninį išpildymą. Šiandien įvairiose Kinijos galerijose dominuoja eksperimentinis menas. Manau, jog menas eina koja kojon su besikeičiančia visuomene.

Kokia meno kryptis yra populiariausia Kinijos universitetuose?

Dabar, kaip jau minėjau, labai populiarus eksperimentinis menas. Jauni kūrėjai stengiasi savo darbuose sujungti įvairias medijas. To mokoma ir universitetuose. Šiandien mene labai populiari elektronika, interaktyvi medija, išmaniosios technologijos. Tai tapo tarsi nauja mada meno pasaulyje.

Sklando kalbos, kad šiais laikais menininkui tereikia idėjos, o priemonės nesvarbios. Ką manote jūs?

Manau, kad menininko gebėjimai yra dalis techninio idėjos išpildymo. Protas, akys, ausys ir rankos visuomet turi dirbti kartu.

Kodėl apskritai pasirinkote kurti dizainą?

Jaunystėje domėjausi įvairiais menais. Tačiau nemaniau, kad vieną dieną tapsiu dizaineriu, nes prieš man tampant studentu Kinijoje vyko ekonominis perversmas. Dizainas tuo metu nebuvo populiarus. Vis dėlto pasirinkau dizainą, manydamas, kad tai - labai inovatyvi meno rūšis, kurianti vertę visuomenėje. Puiku, kad, pagerėjus ekonominei situacijai, šalyje atsirado pinigų ir dizainui. Šiandien aš ne tik kuriu, bet ir dėstau studentams. Džiaugiuosi, kad dauguma jų šiandien yra sėkmingi savo srities profesionalai.

Minėjote, kad dizainas kuria vertę visuomenėje. Ką turite omenyje?

Kinija yra greitai progresuojanti, auganti valstybė. Tačiau progresuodama ji susidūrė su didelėmis problemomis. Kinija gamina ir eksportuoja įvairiausią produkciją, tačiau, žinia, daug kas kritikuoja ją dėl prastos kokybės. Šiandien daugėja kiniškų prekės ženklų, tačiau jų tarp geriausiųjų dar nėra. Taip pat per šiuos pastaruosius dešimtmečius Kinijoje labai išaugo užterštumo rodikliai, miestai tapo perpildyti žmonių, automobilių. Taigi, manau, dizaineriai, dirbantys ne komerciniais tikslais, gali padėti tas problemas išspręsti: padėti planuoti miestus, sukurti geresnę produkcijos kokybę ir kiniškiems prekės ženklams padėti tapti geriausiais tarptautinėje rinkoje.

Vienas menotyrininkas sakė, kad žmogus galėtų gyventi be meno, išskyrus dizaino ir architektūros. Ką manote jūs?

Šiais laikais žmonės apskritai negalėtų gyventi tik be maisto ir vandens. Šiandieninė visuomenė yra visko pertekusi. Tad tikrai nenumirtų be skulptūros ar tapybos. Kita vertus, kažkas yra pasakęs, jog menas nėra toks svarbus kaip gyvenimas. Bet koks gali būti gyvenimas be meno? Tiek dizainas, tiek kitos meno šakos praplečia žmogaus akiratį, ugdo jį, leidžia jam būti originaliam. Tačiau dizainas taip pat gali būti pavojingas, tad kuriant jį reikia būti labai atsakingam.

Ką turite omenyje?

Šiais laikais per daug dėmesio skiriama pakuotėms. Jų yra tiesiog pernelyg daug ir tai teršia aplinką.

Pagrindinė grafikos dizaino funkcija - komunikacija su žmonėmis. Ar nemanote, kad daug dizainerių kaip tik pernelyg atitrūksta nuo žmonių ir kuria pernelyg sudėtingus darbus?

Šiandien grafikos dizainas turi labai daug skirtingų krypčių. Kai kas kuria produkto dizainą, kai kas dirba leidybos srityje, dauguma mano studentų dirba naujosios medijos (mobilieji telefonai, internetas) industrijoje. Manau, kad būtent ši sritis labai pažengusi ir daliai visuomenės dar sunkiau "perkandama".

Kaip įsivaizduojate grafikos dizainą ateityje?

Ateityje laukia didelis progresas ir pokyčiai. Tikiu, jog be grafikos dizaino neapsieis dauguma profesinių sričių.

Iš kur semiatės kūrybinio įkvėpimo?

Įkvėpimas, kaip minėjau, dažnai ateina būnant gamtoje. Tačiau įprastai idėja dažnai tiesiog ateina. Pavyzdžiui, olimpinių medalių idėja gimė oro uoste, laukiant lėktuvo, vaikštant po "Duty free" parduotuves. Bėda ta, kad dažniausiai galvoje sklando pernelyg daug idėjų ir jos tiesiog nebetelpa (juokiasi. - Autor. past.).

KNYGOS. Kinas taip pat kuria knygų dizainą.

Kai reikia sugalvoti idėją, aš niekada savęs nespaudžiu, net nesistengiu. Atvirkščiai, atsipalaiduoju. Tai visuomet suveikia.

Kuriate grafikos dizainą jau daugiau nei dvidešimtmetį. Kaip apibūdintumėte savo kūrybos stilių?

Kadangi mokiausi Skandinavijoje (Suomijoje, vėliau tęsė mokslus Vokietijoje, Danijoje. - Autor. past.), tai man, kaip kūrėjui, padarė didelę įtaką. Mano kuriamas dizainas yra paprastas ir funkcionalus. Tačiau jame dažnai stengiuosi įpinti kokių nors tradicinių kinų kultūros akcentų. Mano darbai, manau, modernūs, originalūs, prasmingi.

STILIUS. Xiao Yong kuriamas dizainas dvelkia skandinavišku šaltuku.

Aš pats kuriu lengvai suprantamą, įsimenamą dizainą. Geras dizainas neturėtų būti sunkus, sudėtingas. Jis turėtų būti paprastas. Paprastas kaip vanduo.

Jūs jau daugelį metų labai daug keliaujate. Ar toks gyvenimo būdas neįgrysta?

Ne, keliaujant pasaulis atrodo toks mažas... Kelionių metu įgyju daug žinių, patirties, susitinku su kolegomis iš įvairių pasaulio kraštų. Kaip dizaineris, aš turiu daug kuo domėtis, būti atviras pasauliui. Kultūrinė kaita man yra kaip vitaminas.

AKCENTAS. Pašnekovo kuriamas dizainas yra paprastas ir funkcionalus. Tačiau savo darbuose Xiao Yong taip pat stengiasi įpinti ir kokių nors tradicinių kinų kultūros akcentų.

Žymos: xiao yong

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Kultūra

Šie metai Klaipėdos Skulptūrų parkui – ypatingi. Šis parkas jau 40 metų...

Skulptūrų parko 40-mečio proga – seminaras nuotrauka, foto

Paminėti Pagyvenusių žmonių dieną į Žvejų rūmus rinkosi ne tik senjorai, bet...

Į senjorus atsigręžkime veidu nuotrauka, foto

Rugsėjo pabaigoje Vilniaus kultūros, pramogų ir sporto rūmuose vyko rudens pagyvenusių žmonių...

Šokame Lietuvai! nuotrauka, foto

Spalio 23-ąją gimtadienį švenčia nuotrauka, foto

Klaipėda, Jei pastebėjote, jog šiandien Jūsų giminaitis, draugas, pažįstamas ar kolega švenčia gimtadienį,...

Kazys Maksvytis: "Šia solidžia pergale nušovėme du zuikius" nuotrauka, foto

Sportas, Klaipėdos „Neptūno“ vyr. treneris Kazys Maksvytis po didžiausios šio sezono Lietuvos krepšinio lygos („Betsafe-LKL“)...

Arno Butkevičiaus gimtadienis pažymėtas didžiausia „Neptūno“ sezono pergale - 98:58 nuotrauka, foto

Sportas, Klaipėdos „Neptūno“ krepšininkai į 2017-2018 metų Lietuvos krepšinio lygos („Betsafe-LKL“) čempionato sąskaitą...

Sezoną pergale pradėjo ir Klaipėdos rankininkės nuotrauka, foto

Sportas, Naująjį sezoną rungtynėmis namuose pradėjo Klaipėdos moterų rankinio komanda „Dragūnas-Viesulas“. Pirmoje šalies...

Klaipėda, Paskelbta prieš 7 val.

Sportas, Paskelbta prieš 12 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...