2018 m. gegužės 25 d. 12:15 val., penktadienis

ve  >  Žinios  >  Kultūra  >  Kultūra

Kultūra

Simas Žaltauskas: "Fazę, kai nerandi mūzos, vadinčiau tinginyste"

(1)

Simas Žaltauskas: "Fazę, kai nerandi mūzos, vadinčiau tinginyste" nuotrauka, foto

© Egidijaus JANKAUSKO nuotr.

Klasikinės muzikos maratone "Klasikos viražai" pianistas iš JAV Alexander Paley stebino klaipėdiečius, vienu ypu aštuonias valandas atlikdamas įvairius kūrinius. Tačiau tuo pat metu akį traukė kitas iššūkis, kurį priėmė klaipėdietis tapytojas Simas Žaltauskas. Keturių koncertų metu žiūrovų akivaizdoje jis nutapė penkis įspūdingo dydžio paveikslus.

Tačiau pats S. Žaltauskas sako, kad tai jam - ne pats didžiausias iššūkis. Vieno dailininkų plenero metu jis nutapė net dvidešimt paveikslų.

Kaip kilo mintis nutapyti penkis 2x2 metrų dydžio paveikslus? Ar nejautėte įtampos dėl to, kad jus stebėjo dešimtys žmonių?

Šio projekto priešistorė turbūt tokia: Moters dienos proga Naujojoje Klaipėdos galerijoje vyko mano parodos "Amarilis" atidarymas, kurio metu, lankytojams stebint, tapiau vieną paveikslą. Norėjau, kad parodos atidarymo metu būtų mažiau kalbų, o daugiau darbų - kad žmonės pamatytų, kaip gimsta paveikslai. Matyt, parodos metu mane pastebėjo ir pasiūlė dalyvauti kitoje avantiūroje (juokiasi. - Aut. past.).

Eskizų prieš tapant paveikslus koncerto metu pasiruošęs nebuvau, bet domėjausi muzikos kūriniais, jų autoriais. Pati tapyba, kas jos mokėsi, žino, kad prasideda nuo taško, kuris pereina į liniją ir spalvas, kurias šiuo atveju man padiktavo muzika.

Pirmasis skambėjo norvegų kompozitoriaus Edvardo Grygo kūrinys. Taigi pirmasis mano darbas tądien tarsi virto Norvegijos peizažu, žinoma, kaip aš jį įsivaizdavau. Kažkas netgi pastebėjo, kad paveikslas primena vaizdą pro kompozitoriaus namų langą.

Pasirinkau gana optimalų paveikslų formatą ir kiekį. Visgi jeigu būtų buvę daugiau laiko, galėjau tapyti ir ant didesnių drobių.

Na, o dėl tapybos procesą stebėjusių renginio lankytojų, iš pradžių jauduliukas buvo, bet susikaupiau ir pradėjau dirbti.

Tai - turbūt didžiausias jums, kaip tapytojui, tekęs iššūkis?

Tiesą sakant, ne. Dalyvaudamas viename plenere per dešimt dienų nutapiau dvidešimt paveikslų - kasdien po dvi drobes. Tapydavau anksti ryte, kol saulė dar pernelyg aukštai nepakildavo (tuomet spalvos dar labai gaivios), ir vakare, saulei leidžiantis, kai spalvos jau tampa sodrios. Laikas - pinigai. Šiandien, kai taip stingame laiko, tenka jį išnaudoti produktyviai.

Tapo, dėsto ir laiko bites

"Gyva tapyba", kai paveikslus tapote viešai, jums yra ne naujiena. Kodėl nusprendėte išeiti už savo studijos sienų?

Masinių renginių, tokių kaip Jūros šventė, metu matome nemažai kičo. Daugybė žmonių perka paveikslus, kuriuose puikuojasi balti žirgai, saulėlydžiai, gintarinės kopos. Manau, kad reikia ugdyti žmogų, diegiant kiek kitokią, subtilesnę grožio sampratą, parodyti daugiau vakarietiškos kultūros - man ir pačiam artimas ekspresionizmas, kuris gimė Vokietijoje.

Kartkartėmis tapyti viešose vietose pradėjau 2013 metais, kai nusprendžiau sukurti paveikslų su Klaipėdos vaizdais seriją. Tapyba viešose vietose labai įdomi miestiečiams - jie smalsauja, klausinėja. Pamenu, kai tapiau šalia Parodų rūmų, atsirado nemažai interesantų, kurie stebėjo pro langus, paskui atėjo pakalbinti, priėjo ir turistai, klausinėjo, kodėl dangus geltonas (juokiasi. - Aut. past.). Tačiau man norisi Klaipėdą įamžinti šiuolaikiškai, savaip.

PRADŽIA. "Eskizų prieš tapant paveikslus koncerto metu pasiruošęs nebuvau, bet domėjausi muzikos kūriniais, jų autoriais. Pati tapyba, kas jos mokėsi, žino, kad prasideda nuo taško, kuris pereina į liniją ir spalvas, kurias šiuo atveju man padiktavo muzika", - apie kūrybinį procesą pasakojo S. Žaltauskas. Indrė Pix/ Prokadras.lt

Kada planuojate surengti šių darbų parodą?

Parodai ruošiuosi jau penkerius metus ir, tikiuosi, darbus pavyks pristatyti greitu metu. Turiu tikslą darbus parodyti ir kituose Lietuvos miestuose, o gal ir užsienyje - Gdanske, Liepojoje, Debrecene.

Kaip suprantu, esate gana produktyvus dailininkas. Turbūt sunkumai, ieškant įkvėpimo, neaplanko?

Ne, neaplanko. Fazę, kai nerandi mūzos, vadinčiau tinginyste (juokiasi. - Aut. past.). Žinoma, yra tokių dienų, kai blogai jautiesi ar tiesiog nesinori imtis teptuko. Kai jauti, kad gali sugadinti drobę, geriau to ir nedaryti.

Jūs ne tik tapytojas, bet ir dėstote piešimą ir tapybą Vilniaus dailės akademijos Klaipėdos fakultete bei dirbate Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre. Kaip spėjate suktis?

Dar ir laikau bites - turiu net dvidešimt tris avilius (juokiasi. - Aut. past.)! Štai, po šeštadienį vykusio koncerto važiavau į bityną plėsti šeimų.

Darbų yra daug, tereikia teisingai išdėstyti prioritetus.

Apskritai jūsų tapyba - gana įvairi. Abstrakcijos, grafika, miesto vaizdai, žmonės. Paskutinioji jūsų paroda "Amarilis", kurioje akis džiugina gėlių žiedai, dvelkia tikru pavasariu. Kaip drobėje gimsta temos?

Taip, kaip mus aplanko skirtingi metų laikai, drobėse atsispindi skirtingi mano gyvenimo etapai.

2008-aisiais išleistoje jūsų darbų knygelėje rašoma, kad jums labai svarbus intravertiško pobūdžio savianalizės faktorius, emocinio intelekto gelmių tyrinėjimas. Galima spėti, kad jūs - intravertas?

Manau, kad taip. Gal ir būna ekstravagantiškų dailininkų - ekstravertų, kurie ne tik tapo, bet ir sykiu surengia performansus. Tačiau man, kaip turbūt daugeliui tapytojų, kurį laiką reikia savyje kaupti potyrius, kuriuos vėliau atskleidžiu drobėje. Tai - kaip subrandinti medų avilyje, į kurį tam tikrą laiką nevalia kišti rankos, nes bitės gali sugelti.

Be viso to, dar rašote ir poeziją!

Tie sakiniai ateina iš gyvenimo. Eini gatve, matai, kaip juodai apsirengusi moteris stumia vežimėlį ar ant lango plėvesuoja raudonas celofanas. Taip kyla įvairios asociacijos ir gimsta poezija.

"Įtrūkinėjusio veido fragmentai, / Atspindi nuvažiuojančio / Troleibuso lange". Kaip gimė šis, vadinkime, haiku?

Kai mokiausi Vilniuje, naktimis dirbau spaustuvėje. Pamenu, neišsimiegojęs kartą ėjau į paskaitas ir pamačiau kažkokias haliucinacijas (juokiasi. - Aut. past.).

Studentai čia neužsilieka

Kasmet esate vienas iš kalėdinių vitrinų konkurso vertintojų. Kaip apskritai vertinate Klaipėdos miesto įvaizdį?

Manau, kad Klaipėda yra labai gražus miestas. Tik norėtųsi ir daugiau vientisumo miesto apylinkėse. Skandinavijoje įprasta, kad namai - vienos spalvos, stogai - raudoni. Tačiau Klaipėdoje to pasigendu.

Ar jūsų studentai, baigę studijas, lieka Klaipėdoje?

Studentai čia neužsilieka. Visi išvažiuoja, nes nori į Vilnių. Jiems Klaipėda - provincija. Nors man Vilnius nėra toks jau ir didelis miestas.

Visgi ar stengiatės įkvėpti studentus likti ir dirbti Klaipėdoje?

Aš nemėgstu tokios propagandos - kad reikia čia likti, nes Klaipėda yra geriausia. Tegul jie patys pajunta, ko nori. Jau ir taip akademijoje matau problemą, kad žmonės įstoja ne ten, kur jiems derėjo. Gyvenime pieštuko į rankas neėmę kai kurie studentai bando kažką nupiešti. Žinoma, bandau juos padrąsinti, suteikti pasitikėjimo bei optimizmo.

Ar nebuvo minčių pačiam po studijų likti Vilniuje?

Ne, aš pavargau nuo Vilniaus. Ten pragyvenau dešimt metų ir grįžau į gimtąjį miestą. Čia daugiau gamtos, jūra. Klaipėdoje kur kas ramiau, nėra automobilių spūsčių. O ten, pamenu, jei jau papuoli į spūstis, iš visų pusių prasideda keiksmažodžių tirados.

Žmonės pikti, nervingi, pavargę, suprakaitavę sausakimšuose troleibusuose. Neduok Dieve, jei per kamščius karštą vasaros dieną tenka taip važiuoti iki kokios Pilaitės (juokiasi. - Aut. past.).

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

Mandavožkiu ošimas

2018-05-18   17:58

IP: 37.228.239.42

Subinės rauku kušplaukiu lingavimas.Karočė.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Kultūra

Jau praėjo beveik mėnuo, kai Klaipėdos miesto savivaldybės Kultūros skyriaus vedėjas Narūnas...

Kultūros skyriaus vedėjo dar neieško nuotrauka, foto

Kultūros ministerija paskelbė konkursus į Lietuvos rusų dramos ir Klaipėdos valstybinio...

Vėl skelbiamas konkursas į KVMT vadovo pareigas nuotrauka, foto

Klasikinės muzikos maratone "Klasikos viražai" pianistas iš JAV Alexander Paley stebino klaipėdiečius,...

Simas Žaltauskas: "Fazę, kai nerandi mūzos, vadinčiau tinginyste" nuotrauka, foto

Liepos mėnesį vyksianti šimtmečio Dainų šventė „Vardan tos..“ nemaloniai stebina kainomis. Pavyzdžiui,...

Dainų šventė bus brangiausia per 100 metų nuotrauka, foto

Bulvaras: Paskutinis šansas šiandien nuotrauka, foto

Bulvaras, Kitas, į devintą dešimtį metų įkopęs, kalba tik apie užtarnautą poilsį ir...

Abiturientams nuaidėjo paskutinis skambutis nuotrauka, foto

Klaipėda, Penktadienį Klaipėdos abiturientai tradicine eisena per miestą pažymėjo Paskutinio skambučio šventę. Šiemet...

„Europos burė“ – Uosto direkcijai nuotrauka, foto

Jūra, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija pagerbta Finansų ministerijos organizuojamame geriausių Europos Sąjungos...

Dviračiu po Klaipėdos rajoną: misija įmanoma? nuotrauka, foto

Vakarų Lietuva, Kai lepina šilti orai, rajono gyventojai ir turistai kelionėms dažnai renkasi dviračius....

Bulvaras, Paskelbta prieš 15 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 24 min.

Jūra, Paskelbta prieš 44 min.

Vakarų Lietuva, Paskelbta prieš 1 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...