2019 m. vasario 23 d. 12:39 val., šeštadienis

ve  >  Žinios  >  Klaipėda  >  Miesto istorijos

Miesto istorijos

Klaipėdos verslo atmintis siekia šimtmečius

(14)

Klaipėdos verslo atmintis siekia šimtmečius nuotrauka, foto

1928-ųjų, kai buvo švenčiamas valstybės dešimtmetis, birželį Kaune vykusi 7-oji žemės ūkio ir pramonės paroda buvo užfiksuota žinomos prieškario fotografės Janinos Tallat-Kelpšienės. Parodoje, kurią aplankė ir pats prezidentas Antanas Smetona su žmona, dalyvavo ne viena uostamiesčio gamybos įmonė.

Jau vien dėl šios priežasties pramonė Klaipėdoje buvo silpna. Kita priežastis buvo ir konkurencija tarp uostų. Nuo Lietuvos atskirtą Klaipėdą valdė vokiečiai, o pagrindiniu Rytprūsių centru tapo Karaliaučius - jis buvo toliau nuo nesaugios Lietuvos sienos. Karaliaučius pasiglemžė ir visas investicijas, komunikacijas.

"Klaipėda buvo marginalinis uostamiestis, todėl pramonė buvo silpna ir atsirado vėlai. Nuo pat įkūrimo miestas buvo mažytis, ir buvo tik viltys, kad kada nors sulauks proveržio", - sakė J. Žukas.

Proveržis galėjo įvykti dviem atvejais - jeigu Klaipėda būtų atitekusi Lietuvai, arba Lietuva - Vokietijai. Žinoma, anot J. Žuko, Klaipėdos verslininkai tikėjosi pastarojo varianto, tačiau viltys žlugo.

"Tik vienos rūšies prekės ėjo nevaržomai - mediena. Muitų karai jos nelietė. Iš Nemuno aukštupio be kliūčių buvo plukdomi rąstai, Klaipėdoje klestėjo prekyba mediena. Tačiau eksportuoti ženkliai naudingiau ne rąstus, o apdirbtą medieną, todėl pridygo lentpjūvių. Tai buvo vienintelė rimta Klaipėdos pramonė, buvome stambiausias rytinio Baltijos regiono eksporto uostas", - pasakojo J. Žukas.

Ši pramonės šaka, anot jo, ypatinga tuo, kad jai nereikia jokios infrastruktūros - nei sandėlių, nei elevatorių, todėl uostas atrodė apleistas.

"Union" trąšų fabrikas, įsikūręs dar XIX amžiuje, buvo priverstas nutraukti veiklą dėl žaliavų tiekimo problemų per karą.

Kūrė atėjūnai

Stambiąsias pramonės įmones Klaipėdoje kūrė ne vietiniai, o dažniausiai ateiviai iš Vokietijos, turėję kapitalo. Jų nebuvo labai daug - visai šalia buvo siena su neprognozuojama Rusijos imperija, todėl daugelis investuoti bijojo. Nepalanku investicijoms buvo ir tai, kad Klaipėda neturėjo jokių vietinių išteklių.

Pirmąsias garines lentpjūves įkūrė anglai, atgabenę čia garo mašinas. Tačiau pirmąją stambią, modernią pramonės įmonę, naudojusią garo mašiną, įkūrė vietiniai, tik ji buvo ne gamybos, o gavybos - kasė gintarą. Tai buvo 1857 metais įkurta dviejų garsių to meto Klaipėdos pirklių Wilhelmo Stantieno ir Moritzo Beckerio firma "Stantien und Becker". Firma turėjo garinių žemkasių, garlaivių, netgi laivų remonto įmonę. Paskutinįjį XIX amžiaus dešimtmetį "Stantien und Becker" užsidarė, nes gintaro ištekliai buvo išsemti.

Pasak J. Žuko, antroji stambi įmonė, taip pat ne medienos, buvo chemijos - Ščecino verslininkų įkurtas "Union" trąšų fabrikas.

 

XIX amžiaus pabaigoje atsirado stambios medžio pramonės įmonės, veikiančios iki šiol - bendrovės "Klaipėdos mediena" ir "Klaipėdos kartonas". Jas įkūrė žmonės iš kitų Vokietijos regionų.

"Klaipėdos kartonas" tuomet virė celiuliozę, taip pat gamino techninį spiritą.

"Žmonės visur vienodi. Darbininkai stengėsi pasivogti to techninio spirito ir išgerti", - pasakojo J. Žukas.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

zazas

2010-10-23   17:00

IP: 78.61.90.143

Taigi,darbdaviui prašant ir DB pritariant,migracijos departamentas leidžia įdarbinti trečios šalies pilietį.Tas juk dirbs pigiau už lietuvį.Stebuklingu būdu atitinka jo kvalifikacija,jis tenkina visus reikalavimus(be jokio vertinimo ar konkurso),o svarbiausia - pasirašo visas išgalvotas sąnaudų sumas.Niekas gi jo nesukontroliuos kažkokioje NVS valstybėje.Ir šis kvalifikuotas asas su šimtu litų - pirmas bernas savo kaime.Nesiskųs,nestreikuos.Visiems gerai.Todel LDB nekeliama bedarbių vairuotojų kvalifikacija(kad ir tie patys ADR kursai),niekas neruošia ateičiai jaunų šios perspektyvios profesijos atstovų.Niekam nerūpi,kad lietuviai tampa bedarbiais,jų šeimos - pašalpų prašytojomis,o net ir tie juokingi svečių atlyginimai papildo kitų valstybių biudžetą.
Tarkime,kad mums pasisekė ir mus priėmė į darbą.Čia prasideda kita įdomioji dalis.Tiek iki krizės,tiek ir dabar,vairuotojo atlyginimas yra 1041 lt/mėn "ant popieriaus",arba apie 840 lt/mėn po mokesčių.Bent jau už tokį pasirašome(būtų gerai dar ir gauti...).Visa kita - komandiruočių dienpinigiai,skirti pravalgymui užsienyje.Šiuos gi,vyriausybė leido mažinti iki 50 procentų.TIK VAIRUOTOJAMS...Gal mes angelai ir turime būti sotūs šventa dvasia???
Negana to,savininkas pareiškia,kad mokės kokių 20 lietuviškų centų už nuvažiuotą kilometrą,o už atlyginimą ir dienpinigius - tik pasirašysi,kad gavai.Tai yra didžiulis AETR ir LR įstatymų pažeidimas,bet darbdaviai nebijo to skelbti vieša

jo

2010-10-23   13:47

IP: 92.117.44.166

"Ščecino verslininkų įkurtas "Union" trąšų fabrikas"
Unionfabrik, Chem. Produkte Stettin, Zweigniederlassung Memel, Unionstr. 5, Tel.4589, 4580, Verwalter: Dr. Schröter, Karl, Betriebsführer, Memel, Unionstr. 5, Tel.4580
Kas tas ŠČECINAS?, jei iki stalino dovanojimo lenkijai ir vietos vokiečių išvarymo buvo Štetinas.

Joškė

2010-10-23   12:32

IP: 78.61.76.83

Straipsnio autorė rašo, kad klaipėdiečiai darbininkai vogė ir gėrė"medinį" spiritą.Taip gali rašyti žmogus, kuris atsibastė į Klaipėdą pokario metais. Tai žmogus, kuris niekuomet nematė rimtos vokiškos visuomenės. Gal būt tą spiritą gėrė žemaičiai - mažai civilizuoti darbininkai!

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Miesto istorijos

Kurortai išsiskiria tuo, kad čia kuriama speciali infrastruktūra. Klaipėda, užgožta Neringos ir...

Dienraštyje - Klaipėdos atsivėrimo marioms istorija nuotrauka, foto

Žvelgiant į Klaipėdą nuo laivo denio jūroje iš pradžių išvysi ilgą šviesiomis...

Dienraštyje - Klaipėdos atsiverimo marioms istorija nuotrauka, foto

Kitą savaitę skaitytojus pasieks dar viena knyga, skirta Klaipėdos miesto istorijai.

Apie XVI a. Klaipėdos koklio sceną ir jos užkulisius nuotrauka, foto

Klaipėdos pilies muziejaus lankytojai nuo šiol gali susidaryti itin išsamų vaizdą, kaip...

Apie Klaipėdos pilies likimą - interaktyviai nuotrauka, foto

Geriausias moterų futbolo treneris – „Bangos“ strategas nuotrauka, foto

Sportas, Ketvirtadienį Vilniuje vyko iškilmingas 2018 metų Lietuvos futbolo geriausiųjų apdovanojimų vakaras, kuriame...

Burbulai nuotrauka, foto

Nuomonės, Lietuva vėl dūzgia. Šįkart dėl korumpuotų teisininkų. Ponia Valentina dėl to nė...

Klaipėdoje, laiptinėje padegti daiktai nuotrauka, foto

Kriminalai, 2019-02-22, nakties metu, užregistruotas padegimas Žardininkų g. Klaipėdoje, laiptinėje. Pirmajame aukšte buvo...

Tenkinti siūlys du peticijos reikalavimus nuotrauka, foto

Klaipėda, Vakar vykusiame Klaipėdos miesto savivaldybės peticijų komisijos posėdyje nuspręsta, kad tenkintini yra...

Nuomonės, Paskelbta prieš 38 min.

Kriminalai, Paskelbta prieš 41 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...