2018 m. gruodžio 19 d. 05:41 val., trečiadienis

ve  >  Žinios  >  Klaipėda  >  Miesto istorijos

Miesto istorijos

Klaipėdos verslo atmintis siekia šimtmečius

(14)

Klaipėdos verslo atmintis siekia šimtmečius nuotrauka, foto

1928-ųjų, kai buvo švenčiamas valstybės dešimtmetis, birželį Kaune vykusi 7-oji žemės ūkio ir pramonės paroda buvo užfiksuota žinomos prieškario fotografės Janinos Tallat-Kelpšienės. Parodoje, kurią aplankė ir pats prezidentas Antanas Smetona su žmona, dalyvavo ne viena uostamiesčio gamybos įmonė.

Gilios šaknys uostamiesčio įmonėms dažniau yra tiesiog pasididžiavimo šaltinis nei teikia apčiuopiamos naudos, tačiau esama ir tokių, kurios savo istoriją sėkmingai naudoja rinkodaroje bei semiasi patirties iš amžių senumo įmonės dokumentų. Nors istoriškai pramonė Klaipėdoje buvo silpna, skaičiuojančių jau daugiau nei šimtmetį įmonių iki šių laikų išliko ne viena.

Pasak Klaipėdos pramonininkų asociacijos prezidento Leono Makūno, labiausiai savo istorija didžiuojasi, ko gero, "Švyturio" alaus darykla.

"Ji deklaruoja ir didžiausią amžių - įkurta 1784 metais. XVIII - XIX amžiuje alaus daryklų buvo nemažai, bet ši - vienintelė išlikusi", - sakė L. Makūnas.

Savo šimtmetį jau yra atšventusi "Klaipėdos mediena", įkurta 1899 metais, ir taip pat išlikusi viena iš tuo laikotarpiu veikusių daugelio medienos apdirbimo įmonių. Tarp šimtamečių - ir "Klaipėdos kartonas" (1898 m.).

"Šios bendrovės istorija įdomi - karo metu per evakuaciją į Vokietiją buvo išvežti "Klaipėdos kartono" dokumentai, bet atkūrus nepriklausomybę buvusio fabriko valdytojo palikuonis senuosius archyvus grąžino", - prisimena L. Makūnas.

Vokiečių daug metų valdyta Klaipėda, tapusi Lietuvos dalimi, pastebėjo, jog dėl šalies muitų bei akcizų politikos maistą, gėrimus, tekstilę verta gaminti vietoje.

Daug dešimtmečių Klaipėdoje gyvavo ir dar viena sena gamykla, prarasta visai neseniai.

"Pastaruoju metu ši gamykla buvo vadinama "Sirijumi". Galvaninių elementų gamyklėlių anuomet Klaipėdoje buvo daug. Šalia senojo turgaus buvo įsikūrusi viena tokia, priklausanti savininkui, pavarde Syrus. Po karo gamykla perkelta į Artojų gatvę - įsteigta nauja, bet su "Syrus" šaknimis. Pavadinimas sušvelnintas - tapo "Syrius". Ilgą laiką taip ir vadinta, o vėliau, prasidėjus pavadinimų lietuvinimo vajui, tapo "Sirijumi". Tik po to išsiaiškinta, kad čia ne žvaigždė, o savininko pavardė", - pasakojo L. Makūnas.

1996 metais gamykla nunyko, po kurio laiko buvo likviduota, tačiau pavadinimas išliko - tie, kas jį nupirko, anot L. Makūno, naudoja iš Kinijos įvežamiems elementams.

"Vadinasi, istorinis pavadinimas vertingas", - pastebi jis.

Garsėjo tik mediena

Klaipėda buvo marginalinis uostamiestis, todėl pramonė buvo silpna ir atsirado vėlai. Nuo pat įkūrimo miestas buvo mažytis, ir buvo tik viltys, kad kada nors sulauks proveržio. Jis galėjo įvykti dviem atvejais - jeigu Klaipėda būtų atitekusi Lietuvai, arba Lietuva - Vokietijai. Žinoma, Klaipėdos verslininkai tikėjosi pastarojo varianto, tačiau viltys žlugo

Julius ŽUKAS, istorikas

Klaipėdos pramonės istorija besidomintis Klaipėdos universiteto dėstytojas istorikas Julius Žukas atkreipia dėmesį, kad XIX - XX amžių sandūroje mūsų miestas buvo visai mažytis.

"Žmonės tai žino, bet galbūt nelabai įsivaizduoja. Klaipėdoje tada gyveno apie 20 tūkst. žmonių. Tai buvo mikroskopinis uostamiestis. Pavyzdžiui, Karaliaučiuje tuo metu gyveno 250 tūkst. žmonių, Tilžėje - 35 tūkst." - sakė J. Žukas.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

zazas

2010-10-23   17:00

IP: 78.61.90.143

Taigi,darbdaviui prašant ir DB pritariant,migracijos departamentas leidžia įdarbinti trečios šalies pilietį.Tas juk dirbs pigiau už lietuvį.Stebuklingu būdu atitinka jo kvalifikacija,jis tenkina visus reikalavimus(be jokio vertinimo ar konkurso),o svarbiausia - pasirašo visas išgalvotas sąnaudų sumas.Niekas gi jo nesukontroliuos kažkokioje NVS valstybėje.Ir šis kvalifikuotas asas su šimtu litų - pirmas bernas savo kaime.Nesiskųs,nestreikuos.Visiems gerai.Todel LDB nekeliama bedarbių vairuotojų kvalifikacija(kad ir tie patys ADR kursai),niekas neruošia ateičiai jaunų šios perspektyvios profesijos atstovų.Niekam nerūpi,kad lietuviai tampa bedarbiais,jų šeimos - pašalpų prašytojomis,o net ir tie juokingi svečių atlyginimai papildo kitų valstybių biudžetą.
Tarkime,kad mums pasisekė ir mus priėmė į darbą.Čia prasideda kita įdomioji dalis.Tiek iki krizės,tiek ir dabar,vairuotojo atlyginimas yra 1041 lt/mėn "ant popieriaus",arba apie 840 lt/mėn po mokesčių.Bent jau už tokį pasirašome(būtų gerai dar ir gauti...).Visa kita - komandiruočių dienpinigiai,skirti pravalgymui užsienyje.Šiuos gi,vyriausybė leido mažinti iki 50 procentų.TIK VAIRUOTOJAMS...Gal mes angelai ir turime būti sotūs šventa dvasia???
Negana to,savininkas pareiškia,kad mokės kokių 20 lietuviškų centų už nuvažiuotą kilometrą,o už atlyginimą ir dienpinigius - tik pasirašysi,kad gavai.Tai yra didžiulis AETR ir LR įstatymų pažeidimas,bet darbdaviai nebijo to skelbti vieša

jo

2010-10-23   13:47

IP: 92.117.44.166

"Ščecino verslininkų įkurtas "Union" trąšų fabrikas"
Unionfabrik, Chem. Produkte Stettin, Zweigniederlassung Memel, Unionstr. 5, Tel.4589, 4580, Verwalter: Dr. Schröter, Karl, Betriebsführer, Memel, Unionstr. 5, Tel.4580
Kas tas ŠČECINAS?, jei iki stalino dovanojimo lenkijai ir vietos vokiečių išvarymo buvo Štetinas.

Joškė

2010-10-23   12:32

IP: 78.61.76.83

Straipsnio autorė rašo, kad klaipėdiečiai darbininkai vogė ir gėrė"medinį" spiritą.Taip gali rašyti žmogus, kuris atsibastė į Klaipėdą pokario metais. Tai žmogus, kuris niekuomet nematė rimtos vokiškos visuomenės. Gal būt tą spiritą gėrė žemaičiai - mažai civilizuoti darbininkai!

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Miesto istorijos

Kurortai išsiskiria tuo, kad čia kuriama speciali infrastruktūra. Klaipėda, užgožta Neringos ir...

Dienraštyje - Klaipėdos atsivėrimo marioms istorija nuotrauka, foto

Žvelgiant į Klaipėdą nuo laivo denio jūroje iš pradžių išvysi ilgą šviesiomis...

Dienraštyje - Klaipėdos atsiverimo marioms istorija nuotrauka, foto

Kitą savaitę skaitytojus pasieks dar viena knyga, skirta Klaipėdos miesto istorijai.

Apie XVI a. Klaipėdos koklio sceną ir jos užkulisius nuotrauka, foto

Klaipėdos pilies muziejaus lankytojai nuo šiol gali susidaryti itin išsamų vaizdą, kaip...

Apie Klaipėdos pilies likimą - interaktyviai nuotrauka, foto

Nukraujavęs „Neptūnas“ pralaimėjo Stambule nuotrauka, foto

Sportas, Lorenzo Williamsas ir Laimonas Kisielius dėl patirtų sužeidimų nebaigė FIBA Čempionų...

Pristatyti dar du kandidatai į Klaipėdos merus nuotrauka, foto

Klaipėda, Antradienį apie savo dalyvavimą uostamiesčio mero rinkimuose paskelbė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto...

Pagerbė nusipelniusius Universiteto sportininkus nuotrauka, foto

Sportas, Klaipėdos universitete (KU) sveikinimų bei šiltų žodžių sulaukė ir specialiomis skulptūrėlėmis apdovanoti...

Viačeslavas Titovas priėjo liepto galą nuotrauka, foto

Klaipėda, Buvęs Klaipėdos tarybos narys Viačeslavas Titovas sulaukė įtarimų. Purvu ant Lietuvos taškęs...

Sportas, Paskelbta prieš 7 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 10 val.

Sportas, Paskelbta prieš 11 val.

Klaipėda, Paskelbta prieš 12 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...