2019 m. balandžio 23 d. 13:05 val., antradienis

ve  >  Žinios  >  Klaipėda  >  Miesto istorijos

Miesto istorijos

Dienraštyje - Klaipėdos atsiverimo marioms istorija

(5)

2013-07-08, 20:00

Dainius ELERTAS, Lietuvos jūrų muziejaus istorikas

Dienraštyje - Klaipėdos atsiverimo marioms istorija nuotrauka, foto

PINUČIAIS buvo tvirtinamas Kopgalio krantas ir aukštinama priešakinė kopa.

Sutramdant smėlį

Minėtas atvejis įtikino klaipėdiečius, kad smėlis ir balastas - rimta problema. XVIII a. buvo įrengtos balasto sankrovos aikštės žemyno ir nerijos pakrantėje. Jų vietoje suformuotos dirbtinės aukštumėlės.

Balastu buvo užpilamos pelkėtos drėgnos miesto vietos. Didelė balsto kalva Kopgalyje panaudota formuoti Nerijos forto pylimams.

Siekiant apsaugoti vandenis nuo užteršimo balastu, šalia sankrovos aikščių buvo įrengti specialūs krovos tilteliai. Jų kraštai buvo su nedideliu atitvėrimu, kad būtų galima susemti krovos metu išbirusį balastą ir net menkiausia kaugė nepatektų vandenin.

APŽELDINIMAS. 1791 - 1793 m. Klaipėdos uosto statybos inspektoriui pasiūlius karklais apsodinti molo, balasto aikščių prieigas, buvo pradėti Kuršių nerijos apželdinimo bei kopų tvirtinimo darbai.  

Darbus prižiūrėjo akyli Balasto inspektoriai. Jie budriai sekė, kad nuo mokesčių bei darbo norinti išsisukti burlaivių įgula neatsikratytu balastu jį išpildama į vandenį. Už tokius prasižengimus grėsė didžiulės baudos.

Balasto poveikį kraštovaizdžiui nutraukė garlaivių era. XIX a. antrąjį dešimtmetį išnyko ir balasto krovėjo profesija.

Tada susirūpinta pažaboti sroves ir smėlį ties marių įplauka.

1791 m. pagal Klaipėdos uosto statybos inspektoriaus Samuelio Lillienthalio projektą buvo pradėta pietinio molo statyba Kopgalyje.

Darbus trukdė aukštos bangos, rizikingas medžiagų gabenimas, norinčių dirbti tokiomis sąlygomis darbininkų trūkumas. Darbininkams teko pasiūlyti trigubą atlygį.

Viskas buvo gabenama laivais. Tik įsikišus pačiam etatų ir karo ministrui baronui von Schroetteriui, darbai pajudėjo sparčiau.

Žiemos metu darbai nesustojo. Ledu rogėmis buvo atgabenti akmenys, mediena, žabų ryšuliai. Gramzdinant vadinamąsias akmenų dėžes, pėda po pėdos molas veržėsi vis toliau į jūrą.

Kitame marių krante šiaurinio molo įrengimo imtasi vėliau - 1834 m.

Smėlio dykuma virsta mišku

Klaipėdos horizonto "ištįsimą" arba "plokštumą" lėmė specifinė miesto raida. XIII-XVIII a. pr. laivyba ir uosto funkcijos koncentravosi tik Dangės upėje. Po 1740 m., išaugus medienos eksportui per Klaipėdą, imta žvalgytis į marių pakrantę.

Uostas plėtėsi priemiestinėse gyvenvietėse - Aukštojoje ir Žemojoje Smeltėje, Gintarpelkėje (Bersteinbruch), Mažojoje ir Didžioje Vitėje, Bomelsvitėje. XVIII-XX a. miestas augo jas paversdamas savo priemiesčiais.

Taip, užimdama vis didesnę marių pakrantę (iki Smeltalės ir Žvejonės-Švianės upių žiočių ir toliau, tarp Karaliaus Vilhelmo kanalo bei Melnragės kaimo) Klaipėda "ištįso" iki akimis nebeaprėpiamo horizonto.

1791-1793 m. Klaipėdos uosto statybos inspektoriui S. Lillienthaliui pasiūlius karklais apsodinti molo, balasto aikščių prieigas, buvo pradėti Kuršių nerijos apželdinimo bei kopų tvirtinimo darbai. Nuo 1810 m. kopos buvo želdinamos jau nuolat, o amžiui baigiantis, nerijos smailumos kopose vešėjo gražus miškas.

Pušų plantacija virto nuostabiu miško parku tarp dabartinio Klaipėdos universiteto miestelio, Melnragės ir Girulių.

Per šimtą metų kopas pavyko sustabdyti ir sukurti pačius didžiausius inžinerinius įrenginius - Kuršių nerijos ir Pajūrio kopagūbrius. Juos prižiūrinti Klaipėdos uosto valdyba sekė, kad nebūtų niokojami želdynai, ardomos apsauginės tvorelės, vaikščiojama ne takais.

Dabar apželdinimo istoriją mena išlikęs senasis Smiltynės girininkijos pastatas, miškininkų sodyba, kuklus obeliskas kopų inspektoriui Liudvikui Hagenui bei patys kopagūbriai.

PINUTĖMIS buvo tvirtinamas Kopgalio krantas ir aukštinama priešakinė kopa.

Griežtai draudžiama "Vakarų eksprese" paskelbtą informaciją kopijuoti ir platinti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitaip ją naudoti neturint raštiško leidėjų sutikimo. Turinio naudojimo taisyklės.

Komentarai

ezys

2015-12-26   21:17

IP: 86.100.122.112

>>Bijunui
Be misko Klaipeda gali gyventi (be to mizerio, kuri ispjove tai jau tikrai), o va be to gelezinkelio - ne.

Bijūnas

2013-07-09   12:50

IP: 78.61.143.117

"Pušų plantacija virto nuostabiu miško parku tarp dabartinio Klaipėdos universiteto miestelio, Melnragės ir Girulių". Tačiau buvęs klaipėdietis, tapęs susisiekimo ministru, pavarde Masiulis, palaimino Girulių miško naikinimą (geležinkelio kelyną miško viduryje). Jo chebra miesto valdžioje, prichvatizavusi senąjį Labrenciškės-Girulių kelią, suplanavo šalia jo tiesti kitą kelią ir vėl per nelaimingąjį mišką! Net sovietų okupantams nekilo tokių minčių, kaip šitiems be doros ir sąžinės litovcams, - miškas tuomet turėjo draustinio statusą!

Teisybė

2013-07-09   06:43

IP: 86.100.107.136

Virkietis teisus. Tuos teismus išvaikyti, o prokurorus teisti.

Tavo komentaras

Vardas*

El. paštas

Komentaras*

Siunčiama. Prašome palaukti...

Šiandien VE.lt skaitykite

Miesto istorijos

Kurortai išsiskiria tuo, kad čia kuriama speciali infrastruktūra. Klaipėda, užgožta Neringos ir...

Dienraštyje - Klaipėdos atsivėrimo marioms istorija nuotrauka, foto

Žvelgiant į Klaipėdą nuo laivo denio jūroje iš pradžių išvysi ilgą šviesiomis...

Dienraštyje - Klaipėdos atsiverimo marioms istorija nuotrauka, foto

Kitą savaitę skaitytojus pasieks dar viena knyga, skirta Klaipėdos miesto istorijai.

Apie XVI a. Klaipėdos koklio sceną ir jos užkulisius nuotrauka, foto

Klaipėdos pilies muziejaus lankytojai nuo šiol gali susidaryti itin išsamų vaizdą, kaip...

Apie Klaipėdos pilies likimą - interaktyviai nuotrauka, foto

Vakarų Lietuvos automobilių statymo ypatumai nuotrauka, foto

Klaipėda, Dienraščio "Vakarų ekspresas" redakcija tęsia konkursą "Automobilių statymo ypatumai". 

Pirmasis kruizinis laivas atplaukia jau poryt nuotrauka, foto

Klaipėda, Balandžio 25 d. Klaipėdos uoste prasideda naujas kruizinės laivybos sezonas – jį...

Trys jaunuoliai šalia kūdros apiplėšė ukrainietį nuotrauka, foto

Kriminalai, Balandžio 22 d. į Klaipėdos miesto policijos komisariatą kreipėsi 55 metų Ukrainos...

Pietų pertrauka: kur pietauti šiandien? nuotrauka, foto

Patarimai, Adresas: Tiltų g. 26ARezervacijų tel.: 8 46 211 390

Klaipėda, Paskelbta prieš 33 min.

Klaipėda, Paskelbta prieš 1 val.

Kriminalai, Paskelbta prieš 1 val.

Patarimai, Paskelbta prieš 2 val.

Pasidalink

Jūsų vardas*

Draugo el. paštas*

Komentaras

Siunčiama. Prašome palaukti...