Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (631)

Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (631)

"Vakarų ekspresas" tęsia pasakojimų ciklą apie senuosius Klaipėdos namus ir juose gyvenusius, dirbusius ar besimokiusius žmones. Tebesižvalgome Herkaus Manto g. 2 - ojo namo palėpėje, kurioje prieš 30 metų užgimė "Vakarų ekspresas".

"Vakarų eksprese" per tris dešimtmečius dirbo labai margaspalvė publika. Su dalimi jos jau susipažinome ankstesnėse "Akvarelėse". Šiandien šiek tiek maketuotojų - dizainerių ir fotografų "šaikos" charakteristikų.

"Briedžiai" iš Kretingos

Atskira VE kasta buvo maketuotojai, vėliau pervardinti dizaineriais. Tai jie laikraščiui suteikdavo ir tebesuteikia veidą. Ir beveik visi tie maketuotojai - dizainerai buvo ir tebėra iš Kretingos.

Kol VE žurnalistai nuo ankstyvo ryto lakstydavo po Klaipėdą, rinkdami informaciją numeriui, maketuotojai gyveno asmeninį gyvenimą Kretingoje. Redakcijoje pasirodydavo apie pietus. Kai jau būdavo ką dėti į rytdienos numerį.

Maketuotojai pirmieji redakcijoje ir buvo aprūpinti kompiuteriais, kurių galimybės buvo kur kas platesnės nei kompiuteriai - rašomosios mašinėlės, kuriomis naudojosi žurnalistai. Jie gal kiek ir pavydėjo maketuotojams tų kompiuterių. Bet juos įvaldyti reikėjo ir mokytis, ir žinoti, kur, ką ir kaip pasiimti.

Maketuotojai Darius Anužis, Rimas Liutkus, fotografas Vilius Mačiulaitis ir apsaugininkas Vladas Gvozdevas.

Manau, kad tie kretingiškiai kompiuterius įvaldė kur kas anksčiau nei klaipėdiškiai. Kai Kretingoje atsikūrė pranciškonų ordinas, JAV dar buvo pranciškonų, kurie buvo išguiti iš Kretingos arba iš jos pasitraukė patys, suvokdami grėsmę tikėjimui, o ir savo gyvybėms. Kai pranciškonai 1989 m. atsikūrė, ir tų senųjų pranciškonų rūpesčiu iš JAV pradėjo plūsti labdara. Joje buvo visko. Kompiuterių taip pat. Pranciškonai juos tįsdavo į jaunuomenės namus, neskirstydami - skurdžiai ar pasiturintys. Nes vienas iš pranciškonų tikslų nuo seniausių laikų iki šių dienų yra šviesti. Kompiuterių atveju - šviesti ir naujomis technologijomis.

Manau, kad "Vakarų ekspreso" maketuotojai - dizaineriai irgi užgimė pranciškonų švietimo dėka. Ir į redakciją atvyko jau kaip kompiuterių asai.

Labai greitai kretingiškiams maketuotojams prilipo "briedžių" pravardė. Kai bandžiau išsiaiškinti tos pravardės kilmę, bene tiksliausiai ją nusakė Dalia Grikšaitė: "Mes redakcijoje lenktyniaudavome šmaikštumu - kas juokingiau, kas įtaigiau. Tiksliai nebepamenu, bet turbūt tai buvo susiję su Klaipėdoje besiblaškiusiu briedžiu, kurį po Klaipėdos gatves vaikėsi ir fotografai, ir žurnalistai. Kadangi fotoobjektyvu jis buvo pričiuptas Kretingos gatvėje, tai kretingiškiams maketuotojams tuoj pat buvo "prismeigta" "briedžių" pravardė. O kas tos pravardės autorius, jau ir nebepamenu..."

Kažkada "briedžių" redakcijoje buvo gausu. Dabar likęs tik vienas - Darius Anužis. Irgi iš Kretingos. Nes šiandien daugelis žurnalistų patys rašo, patys maketuoja, dažnu atveju ir fotografuoja.

Fotografų "šaika"

Oi, kiek jų išėjo "Vakarų ekspreso" mokyklą... Visi tokie skirtingi, su savu gyvenimo matymo kampu, su savo filosofija. Ir savais charakterių ypatumais. Vienas pirmųjų VE fotografų buvo Kęstutis Maskolaitis, nevengęs Ostapo Benderio įvaizdžio. Į kažkurį VE gimtadienį, nors jau seniai nedirbo, net prisistatė Benderio kostiumu. Tai jam labai patikdavo kriminalai. Vos ne pirmas su Alvydu Ziabkumi ar Gintaru Vaičekausku prie kokio susprogdinto automobilio ar sudeginto pastato prisistatydavo. Laukinis kapitalizmas skynėsi kelius. Adrenalinas...

Kęstutis Maskolaitis.

Artūras Šeštokas buvo jau visai kitokio sukirpimo. Spėju, tiktai spėju, jam laikraščio rutina buvo svarmuo po kaklu. Jo galvoje nuolat krebždėjo idėjos, meninės fotografijos idėjos, o blaškydavo į numerį dažnai jam visai neįdomūs dalykai iš kokio darželio rytmečio ar pensininkų vakaronės. Dabar jis yra įvaldęs "pinholu" daromų panoraminių nuotraukų meną. Sako, tai gana retas reiškinys tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Kaip ir šlapio kolodijaus technologija, kai ant stiklo plokštelės yra liejamas specialus tirpalas - ištirpintas eteryje kolodijus. Užlieta emulsija ant stiklo dedama į sidabro nitrato vonelę, kurioje įvyksta reakcija ir susidaro sidabro halogenidai. Šią technologiją labai pamėgo portretistai. A. Šeštokas bene pirmasis Klaipėdoje "sėdo" ant tų kolodijų... Per vieną Jūros šventę su bičiuliais tą technologiją išbandžiau ir aš. Ilgas procesas, bet rezultatas įdomus.

Artūras Šeštokas.

VE kurį laiką dirbo ir Bronius Beinoravičius. Jis, panašiai kaip A. Šeštokas, buvo labiau linkęs į menines nei reportažines nuotraukas.

Bronius Beinoravičius.

Algirdas Kubaitis (Kuba) su Sauliumi Stoniu buvo patys tie, laikraštiniai reportažiniai. Kai pradėjau dirbti "Vakarų eksprese", su Kuba varėm į Priekulę kalbinti šviesuolio dvasininko. Man prie interviu būtų pakakę to dvasininko portreto. Ne, Kuba, pasiklausęs apie kokias būtis ir buitis kalbamės, iš kažkokio priekuliškio pasiskolino dviratį. Nepakako, kad ant jo kunigą su sutana užsodino... Su tuo dviračiu kunigas dar privalėjo dardėti geležinkelio pabėgiais. Dar prie kažkokio kelio ženklo pasistatė. Žodžiu, po tos fotosesijos buvome suprakaitavę visi: Kuba, kunigas, o ir aš, paskui lakstydama. O tereikėjo tik vienos fotografijos.

Algirdas Kubaitis.

Nežinau, kodėl, bet redakcijoje, stojus 2009 metų krizei, pirmosios aukos buvo Kuba su Stoniu. Nes vairuoti automobilio taip ir neišmoko...

Saulius Stonys.

Į jų vietą stojo tylusis Eimantas Chachlovas, atlaikęs pirmąjį išbandymą per "Vilties bėgimą", kai reikėjo vairuoti, fotografuoti ir filmuoti. Matyt, pasiskaičiavęs darbų eigą, apdairiai buvo pasiėmęs talkininkę. Kad perduotų filmavimo kamerą tuo metu, kai pamato gerą kadrą fotografijai. Pasiskaičiavęs ir fotografavimo taškus - viaduką, kokį kalnelį ir pan.

Šiaip su redakcijos automobiliu reikėjo zuiti po visą miestą. O daug kur eismas uždarytas. Redakcijos automobiliui - taip pat. Vaikinas savęs netausodavo. Manau, kad iš "Vilties bėgimo" jo nuotraukos, bent man, išlieka geriausios iki šiol.

Vilius Mačiulaitis su Egidijumi Jankausku - vėl skirtingi charakteriai, skirtingi požiūriai ir į darbą, ir į jo rezultatus. Kai Egidijus pradėjo dirbti "Vakarų eksprese", labai nustebino klausimu: kada geriau fotografuoti pastatus? Saulei kylant ar leidžiantis, ar kokią dieną, kai rūkas? Per šimtametę žurnalistinę praktiką tokių klausimų tikrai nebuvau sulaukusi...

Šiandien fotografinę vyriją yra pakeitusi Vita Jurevičienė. Irgi turinti savo matymo kampą. Ir savo gyvenimišką filosofiją.

PRAŠYMAS

Prašome atsiliepti Herkaus Manto g. 2 vaistinėje dirbusius farmacininkus, o ir joje vaistų pirkti eidavusius klaipėdiečius el. paštu [email protected] arba feisbuko paskyroje parašyti žinutę Gražinai Juodytei.

Bus daugiau. "Vakarų ekspreso" portale www.ve.lt skaitytojai "Akvareles" vienoje vietoje gali rasti čia.

Gemius

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder