Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (613)

Klaipėdos akvarelės: namai ir žmonės (613)

"Vakarų ekspresas" tęsia pasakojimų ciklą apie senuosius Klaipėdos namus ir juose gyvenusius, dirbusius ar besimokiusius žmones.

Prieš keletą mėnesių "Akvarelės" įžengė į Klaipėdos dalį - Melnragę. Dairėmės, kas šioje gyvenvietėje buvo prieš kelis šimtus metų, prieš II pasaulinį karą. O dabar jau keletą mėnesių varstėme pokarinių melnragiškių namų duris. Jas bevarstydami priartėjome prie AB "Klaipėdos nafta" teritorijos.

Nauja - užmiršta sena

Kas pasakė: "Kas buvo, tas vėl bus; kas padaryta, tas vėl bus daroma. Nieko naujo nėra po saule"? Aptikau Biblijoje. O maniau, kad Šekspyras buvo pirmeivis, sušukdamas: "Nieko nauja po Jorko saule". Taigi, ir po Klaipėdos saule - nieko nauja...

Kai 2014 m. spalio 27 d. SGD laivas - saugykla "Independence" įplaukė pro Melnragės molus, ant vieno jų didžiausioje minioje pasitinkančiųjų stovėjau ir aš. Toks įvykis. Dabar man lyg ir gėda, kad kai ko tuomet nežinojau. Klaipėdoje gimusi, augusi, visai nežinojau, kad Klaipėdoje buvo žibalo uostas. Nežinojau, kad jau prieš 160 m. naftos produktai į Klaipėdą buvo atgabenami laivais iš pačių įvairiausių pasviečių. Tarsi kokie rauginti kopūstai naftos produktai buvo gabenami...statinėse. Mieste dirbo daug firmų, jais prekiaujančių.

PROMENADA. Taip klaipėdiečių mėgstama promenada atrodė XIX amžiuje žvelgiant nuo Melnragės švyturio. Nežinomo dailininko litografija.

Kai vaikystėje tėvai tempdavosi į Melnragės pliažą, man labai nepatikdavo, - žinojau, kad neleis maudytis jūroje, nes srovės galinčios paskandinti. Ir turėsiu turkštis dar po karo tikriausiai bombos išraustoje ir nespėtoje užkapstyti dauboje, sklidinoje vandens. Žinojau, kad, užsibaigus Sportininkų gatvei, eisime pro kažkokias lentines tvoras. O kas už jų - man visai nerūpėjo. O ir neįdomu, nors turbūt tėvai ir aptarinėjo, kas už jų. Taip ir praleidau progą sužinoti, kad už tų lentų tas buvęs žibalo uostas, pergyvenęs pačias įvairiausias metamorfozes, pradedant XIX a., lietuvmečiu, baigiant sovietmečiu ir jau atkūrus Lietuvos nepriklausomybę.

PIRMOJI JŪROS ŠVENTĖ. 1934 m. ji vyko prie Melnragės švyturio. Kai kuriems šventės dalyviams labiau patiko ne marių ar švyturio peizažai, o pramoninis - su naftos produktų cisternomis, kurių suvažiavėliai į šventę iš visos Lietuvos dar nebuvo regėję, o gal ir girdėję apie tokias.

Susigaudyti visame tame padėjo Kęstučio Demerecko rašyta ir "Libra Memelensis" 2009 m. išleista knyga "Klaipėdos nafta. Trys istorijos". Nuo XIX a. vidurio lietuviai apšvietimui vietoj žvakių pradėjo naudoti žibalą, kurio paklausa sparčiai augo. Iki 1940 m. tai buvo daugiausia naudojamas naftos produktas. Iš užsienio reikėjo įsivežti vis daugiau ir daugiau to žibalo. Todėl 1857 m. išgrįsta Klaipėdos uosto šiaurinė balasto krantinė buvo perduota žibalui perkrauti ir tais pačiais metais jis pirmąkart buvo atgabentas laivu statinėse. O netrukus pradėti gabenti ir kiti naftos produktai. Taip beveik prieš 160 metų per Klaipėdą pradėti gabenti naftos produktai ir prie uosto vartų įrengtas Žibalo uostas, o dabar įsikūrusi AB "Klaipėdos nafta".

STATINĖS. Pirmieji naftos produktai į Klaipėdos uostą dar burlaiviais XIX a. pradėti gabenti tarsi kokie rauginti kopūstai - statinėse. Šitaip jie buvo pristatomi dar ilgą laiką ir garlaiviais. Tik XX a. į Klaipėdą iš tolių toliausių naftos produktai pradėti gabenti geležinkeliu pavienėmis cisternomis. Ir tiktai Mažeikiuose pastačius naftos produktų gigantą, nutiesus geležinkelio atšaką į Klaipėdos naftos bazę, pradėjo riedėti ilgos cisternų voros.

Taigi 2014 m. spalį į uostą įplaukęs "Independence" prisišvartavo ir po atliktų bandymų SGD laivas - saugykla eksploatuoti patikėtas AB "Klaipėdos nafta". Išaugo prekybos, o sykiu ir ekonominės galimybės. Nauja - primiršta sena?

Domėjosi tarptautiniai koncernai

Klaipėdos uostu nuo seno domėjosi tarptautiniai koncernai. Beje, kaip ir dabar. Nuo pat pradžios, kai į Klaipėdą buvo pradėtos gabenti pirmosios žibalo, po to ir kitų naftos produktų statinės, čia savo atstovybes turėjo vokiečiai, olandai, anglai, netgi amerikiečiai.

Kai 1923 m. Klaipėdos kraštas buvo prijungtas prie Lietuvos, netrukus buvo pradėta investuoti į uosto krantinių plėtrą. O 1937 m. bendrovė "Lietūkis" įsigijo 5 bendros 5 600 m³ talpos rezervuarus, nutiesė geležinkelio atšaką ir pastatė estakadą.Naftos produktai buvo gabenami tanklaiviais iš Juodosios jūros uostų Batumio ir Tuаpsės.

"Lietūkis" planavo turėti net savo tanklaivį. Visus planus sugriovė krašto aneksija. O Antrojo pasaulinio karo metais Klaipėdos uostas buvo labai sugriautas. Kaip ir didžioji miesto dalis.

Tik 1956 m. nuspręsta atgaivinti prekybą naftos produktais. Tik jau visai kitokiomis sąlygomis.

1959 m. lapkričio 27 d. Klaipėdos naftos eksporto ir perpylimo bazė pradėjo veiklą. Daugiausia eksportuodavo naftos produktų, ypač mazuto.

Į Klaipėdą pradėjo atplaukti tanklaiviai. Palyginti su dabartiniais, tai tebuvo tanklaiviukai - liliputai. Bet prekyba naftos produktais vyko. Sustiprėjusios žvejybinės bazės - tralerių, okeaninė, refrižeratorių - turėjo savus tanklaivius, kurie kurą gabendavo į tolimus žvejybos rajonus papildyti juo laivų talpyklas.

Kaip tai vykdavo, papasakojo daugelį metų tanklaivių, o vėliau cheminius krovinius gabenusių laivų kapitonu dirbęs ukrainietis Igoris Točickis. Jis savo karjerą pradėjo jūrinius mokslus krimtęs Leningrade ir gavęs paskyrimą į Rygos jūrų laivininkystę.

Dabar jis, vedęs lietuvaitę, jau daugelį metų klaipėdietis, jūrose ir krante patyręs ir juoda, ir balta, ir šilta, ir šalta. Pasak jo, reisus į Klaipėdą pasikrauti naftos krovinių jis mėgdavęs, nes čia buvę saugu.

ANONSAS

Mes, gyvenantys Klaipėdoje, bet jūrą regintys ir "pažįstantys" tik iš pliažinės perspektyvos, dažnai iš tikrų jūreivių susilaukiame "komplimentų" - kranto žiurkės. Beje, tų "komplimentų" pasvaidyti savo valdžiai, saugiai sėdinčiai kranto kontorose, žvejybos ar prekybos laivuose dirbusieji nevengdavo taip pat. O kaip darbas vykdavo ir panašiai vyksta dabar, gabenant naftos produktų krovinius, įskaitant ir aviacinį kurą, į pačias įvairiausias pasaulio šalis ir kur sąlygos juos pasikrauti ir iškrauti patogiausios - kitą penktadienį.

Bus daugiau.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder