Siurprizas: miestas lieka be "mikriukų"

Siurprizas: miestas lieka be "mikriukų"

Klaipėdos savivaldybė išsigando jai gresiančios 60 tūkstančių eurų baudos ir, pamynusi anksčiau viešai duotus pažadus su vežėjais sudaryti laikinąsias sutartis, nusprendė nuo šiandien į miesto gatves nebeišleisti maršutinių taksi.

Teigiama, kad bent jau iki Naujųjų miestelėnams teks pagyventi be tokios paslaugos, nes "ir Konkurencijos tarybos pozicija, ir įsigaliojusi Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartis nepalieka tokių galimybių".

Tokią naujieną vakar išgirdę vežėjai sunkiai rinko žodžius, o Konkurencijos tarybos atstovai akcentavo, kad sprendimas maršrutinių taksi paslaugas laikinai pakeisti "ekspresiniais" autobusais yra priimtas Savivaldybės iniciatyva ir tai yra jos atsakomybė.

Apsivertė aukštyn kojom

"Vakarų ekspresas" dar birželį pranešė, kad po kelerius metus trukusio tyrimo ir bylinėjimosi procedūrų Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) neskundžiamu sprendimu pavirtino, jog Konkurencijos taryba (KT) buvo teisi konstatuodama, kad Klaipėdos valdžia pasielgė neteisėtai, kai 2012-aisiais be konkurso sudarė 5 metų trukmės sutartis dėl 6, 8, 9 ir 10 maršutinių taksi paslaugų teikimo.

LVAT, kaip ir pirmos instancijos teismas, pripažino, kad KT pagrįstai įpareigojo Savivaldybę nutraukti su minėtomis bendrovėmis sudarytas sutartis.

Birželį Savivaldybės administracijos Teisės skyriaus vedėjas Andrius Kačalinas "Vakarų ekspresui" aiškino, kad situacija išsispręs rugsėjį, kai baigs galioti teisinį ginčą sukėlusios sutartys. Savivaldybės administracijos Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus tada akcentavo, kad įspėjimai apie tai, kad sutartys nuo rugsėjo bus nutraukiamos, o ne pratęsiamos, "Audrestai", "Aštuoniukei" ir "Devintajai bangai" jau yra išsiųsti.

"Taip buvo padaryta, nes ruošiamasi skelbti naują konkursą, kurio metu maršrutiniai taksi bus integruoti į elektroninio bilieto sistemą. Be to, sutarčių iškart nutraukti nebūtų galima ir dėl to, kad Savivaldybė privalo užtikrinti tokios paslaugos teikimą. Jei konkursas nesibaigs iki rugsėjo, su dabartiniais vežėjais reikės sudaryti laikinąsias sutartis", - tada sakė R. Mockus.

Jis svarstė, kad jei kiltų viešųjų pirkimų procedūras dažnai lydinčių teisminių ginčų, naujosios sutartys su "integruotaisiais" vežėjais gali įsigalioti tik nuo sausio. Iki tol paslaugas pagal laikinąsias sutartis teiktų dabartiniai "mikriukai".

KT Komunikacijos skyriaus vyr. specialistė Rita Karpuvienė birželį teigė, jog įstaiga sutinka su tuo, jog Savivaldybė turi pareigą užtikrinti paslaugų tęstinumą ir nepertraukiamumą. Tačiau taryba vis tiek ketino kreiptis į Savivaldybę ir tikrinti, "kaip įgyvendinami įpareigojimai vežėjus parinkti konkurencingos procedūros būdu per nustatytą terminą".

Tačiau vakar paaiškėjo, kad viskas verčiasi aukštyn kojom - Savivaldybė žurnalistams prieš vidurdienį pranešė, kad 14 val. rengiama spaudos konferencija, kurios metu jau buvo paskelbta, jog nuo rytojaus gatvėse maršrutinių taksi visgi nebeliks.

Sprendimų ieškojo?

"Mes dėjome daug pastangų, norėjome turėti pereinamąjį laikotarpį, kad kol nepradėjo dirbti kiti vežėjai, laimėjusieji konkursą, paslaugas teiktų iki šiol dirbę vežėjai. Tačiau pasikeitė įstatymai, be to, birželį Vyriausiasis administracinis teismas priėmė sprendimus, kad sutartys su tais vežėjais buvo sudarytos pažeidžiant konkurencijos principą, ir nurodyta tas sutartis nutraukti", - aiškino Savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas ir pridūrė, kad vežėjai apie tai buvo informuoti prieš tris mėnesius.

BEDARBIAI. Vežėjai teigia, jog bedarbiais per vieną dieną tapo apie 200 maršrutinių taksi vairuotojų. Redakcijos archyvo nuotr.

Dar vienas pasikeitimas, kuriuo aiškintas toks radikalus ir netikėtas sprendimas - "atsakomybės pasiskirstymas tarp ūkio ir viešojo administravimo subjektų". Esą KT liepą išaiškino, kad bet kurie pažeidimai, susiję su konkurencijos dalykais, užtraukia atsakomybę ir viešojo administravimo subjektams. Savivaldybės administracijos direktoriui už Konkurencijos įstatymo nepaisymą esą grėstų iki 60 tūkst. eurų bauda.

Savivaldybės administracijos pranešime spaudai teigiama, kad "pastaruosius mėnesius, iki pat paskutinių dienų, savivaldybės administracijos bei transporto specialistai, siekdami užtikrinti paslaugos teikimą ir išsaugoti maršrutinių taksi vairuotojų darbo vietas pereinamajam laikotarpiui, ieškojo juridinių ir praktinių sprendimų dar keliems mėnesiams pratęsti esamas sutartis su vežėjais".

"Tačiau ir Konkurencijos tarybos pozicija, ir įsigaliojusi Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo nutartis nepalieka tokių galimybių. Pasikeitus Konkurencijos įstatymui, pratęsus sutartis su maršrutinių taksi vežėjais, savivaldybei grėstų iki 60 tūkst. eurų bauda", - rašoma pranešime.

"Apmaudu, kad Klaipėdos miestas, kuris bando konkurencijos principus taikyti viešojo transporto sistemos valdymo srityje ir turi mažiausias viešojo transporto bilietų kainas tarp didžiųjų Lietuvos miestų, pateko į tokias griežtas Konkurencijos tarybos nustatytas sąlygas", - vakar spaudos konferencijos metu sakė VšĮ "Klaipėdos keleivinis transportas" (KKT) direktorius Gintaras Neniškis.

"Mikriukai" bus nauji

"Tokia žinia yra šiek tiek skaudi paslaugos teikėjams. Buvau susitikęs su jų atstovais, padėkojau už darbą. Jie gana neblogai vykdė šią funkciją. Klaipėdoje nebuvo tokio didelio chaoso šioje srityje kaip kituose Lietuvos miestuose", - sakė S. Budinas.

Konkursas jau įvyko, jo rezultatai netrukus bus paskelbti. Po jų paskelbimo turi praeiti 15 dienų galimo apskundimo terminas. Jeigu neatsiras papildomų trukdžių, tada bus galima pasirašyti sutartis su naujais vežėjais. S. Budinas tikisi, kad apie Naujuosius metus miestas vėl turės šią paslaugą.

Pasak S. Budino, naujos sutartys įpareigos teikti paslaugas šiek tiek kitaip, negu tai buvo daroma iki šiol, t. y. mikroautobusai turėtų važinėti pagal nustatytus tvarkaraščius ir sustoti nustatytose vietose. Yra numatyti reikalavimai ir pačioms transporto priemonėms - jos turės būti naujos ir žemagrindės.

G. Neniškis apgailestavo, kad konkurso procedūros yra labai ilgos. Pavyzdžiui, apie viešojo transporto maršrutų viešąjį pirkimą turi būti paskelbiama ne vėliau kaip prieš metus. Jo teigimu, paskelbtame konkurse dalyvauti buvo užsiregistravę 14 dalyvių, dalyvavo 10. Konkursas buvo tarptautinis, dalyvavo ir Latvijos vežėjai. Šiuo metu gauti pasiūlymai yra vertinami.

"Anksčiau galėdavome sudaryti vadinamąsias laikinąsias sutartis iki tol, kol konkurso būdu bus parinktas vežėjas. Dabar bet koks sutarties sudarymas Konkurencijos tarybos gali būti traktuojamas kaip nusižengimas. Anksčiau nebuvo numatyta ir tokių didelių finansinių baudų, kurios atsirado šiemet nuo liepos 1 dienos", - kalbėjo KKT vadovas.

Kompensuos ekspresai?

G. Neniškio teigimu, KKT tam, kad kurį laiką nebebus maršrutinių taksi, pasirengta. Šiandien jau turėtų būti pradėti vykdyti papildomi didžiųjų ekspresų reisai.

"Ekspresiniai autobusai važiuos dažniau, ir ne tik piko metu. Mes manome, kad pati susisiekimo funkcija Klaipėdos mieste bus vykdoma. Visi keleiviai, kurie naudojasi viešuoju transportu, į savo objektus bus nuvežti. Kadangi tarp maršrutinių taksi ir miesto autobusų yra šiek tiek skirtumų, rekomenduojame keleiviams pasidomėti pasikeitimais mūsų interneto svetainėje ir pasirinkti priimtiniausius maršrutus bei tvarkaraščius", - sakė G. Neniškis.

Jo teigimu, važiuojančiųjų maršrutiniais taksi žmonių skaičius sudaro 3-4 proc. bendro Klaipėdos miesto keleivių srauto. Keleivių, kurie naudojasi ir autobusais, ir maršrutiniais taksi, t. y. sėda į tą, kuris greičiau atvažiuoja, KKT skaičiavimais yra nuo 500 iki 800.

"Blogai, kad taip išėjo, bet norėtume paprašyti žmonių, kad jie išbandytų mūsų viešojo transporto sistemą ir nepersėstų į automobilius. Šitas etapas, tikėkimės, jeigu nebus teisminių ginčų, baigsis jau kitų metų pradžioje. Tada išvažiuos naujos transporto priemonės, žemagrindės", - sakė G. Neniškis.

Nuo kitų metų atsiras ir bendras miesto autobuso ir maršrutinio taksi bilietas.

Iki vakar Klaipėdoje buvo apie 65 marštutinių taksi automobiliai, tačiau kasdien jų dirbo apie 40.

S. Budinas sako, kad šiuo laikotarpiu galėtų kaimynas pavežti kaimyną. Europos miestuose jau reikiama pirmenybė tokiai transporto priemonei, kurioje važiuoja ne mažiau kaip 4 žmonės.

"Tai - Savivaldybės atsakomybė"

Jūratė ŠOVIENĖ, Konkurencijos tarybos narė

Po teisminių ginčų šiemet birželio 13 dieną Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas patvirtino tarybos nutarimo teisėtumą. Juo nustatytas įpareigojimas privalėjo būti įgyvendintas iki rugsėjo. Pasibaigus įpareigojimams įgyvendinti nustatytam terminui, tačiau nepanaikinus konkurenciją ribojančių sutarčių, taryba turi teisę kreiptis į teismą dėl įpareigojimų neįvykdymo ir reikalauti viešojo administravimo subjektui skirti baudą. Tačiau nuo pat 2015 metų spalio, kai taryba priėmė sprendimą, Savivaldybė žinojo apie savo pareigą tinkamai užtikrinti keleivių vežimo Klaipėdos mieste organizavimą, vežėjus parenkant konkurencingu būdu.

Nei teismas, nei Konkurencijos taryba neapribojo Savivaldybės teisės rinktis paslaugos teikimo būdą bei priemones, tačiau nurodė, kad paslaugos teikėjai privalo būti parinkti konkurencingu būdu. Nei teismas, nei Konkurencijos taryba nepasisakė dėl laikino viešosios paslaugos užtikrinimo būdo, jeigu Savivaldybė neįvykdo (ar įvykdo ne laiku) Konkurencijos tarybos bei teismo sprendimų. Sprendimas maršrutinių taksi paslaugas laikinai pakeisti "ekspresiniais" autobusais yra priimtas Savivaldybės iniciatyva ir tai yra jos atsakomybė.

"Trūksta sveiko proto"

Audrius PETROŠIUS, UAB "Vežesta" (9 maršrutas) direktorius

Kalba pirmiausiai eina apie viešąjį, o ne privatų interesą. Argi likus pusei dienos reikia paskelbti, kad mieste neliks vienos transporto rūšies? Kaip keleiviai apie tai sužinos? Išeis į gatvę antradienį ryte ir lauks iki pergalės?

Laikinosios sutartys mums tikrai neatneštų jokio pelno, tačiau naujam vežėjui rinką reikia perduoti civilizuotai. Galiausiai ir darbuotojus juk reikia perspėti iš anksto, kad jie liks be darbo, o ne prieš pusdienį. Kam tada mūsų buvo klausiama, ar dirbtume pagal laikinąsias sutartis? O ir spaudoje Savivaldybės atstovai skelbė, kad tokios bus sudarytos, kol baigsis konkursas.

Dėl to buvo ruošiama visa techninė bazė, atliekamas papildomas techninis aptarnavimas, nepardavinėjome transporto priemonių, išlaikėme darbuotojus. Visa tai buvo tam, kad mieste nebūtų palikta skylė. Naujasis konkursas buvo suorganizuotas maksimaliai greitai, bet visos šios procedūros užtrunka. Įstatymai juk kuriami žmonėms, o ne atvirkščiai, todėl išskirtinėse situacijose turi būti vadovaujamasi sveiku protu, o ne teisės aktais ir sprendimais, kurie aiškiai prieštarauja visuomenės interesui ir sveikam protui.

"Ar atsako už savo žodžius?"

Romanas LAPAS, UAB "Audresta" (6 maršrutas) direktorius

Čia kaip perkūnas iš giedro dangaus. Juk visada sakė, kad pasirašys laikinąsias sutartis, kol paaiškės konkurso laimėtojai, o paskui mes perleisime savo žmones. Ir pas merą vykusio surinkimo metu, kur dalyvavo tiek politikai, tiek Savivaldybės atstovai, buvo tai pakartota. Ar jie atsako už savo žodžius, ar ne? O dabar nuo rytojaus apie 200 žmonių turi keliauti į Darbo biržą. Juk nebeturėsime iš ko mokėti jiems algų, tad reikia atleisti iš darbo, o mašinas statyti į aikštelę. Absurdas - negi iš tiesų nebuvo įmanoma rasti kompromiso?

"Netelpa į jokius rėmus"

Audrius TVARIJONAVIČIUS, UAB "Aštuoniukė" (8 maršrutas) vadovas

Labai skaudus siurprizas. Netelpa į jokius rėmus. Juk vadovavomės viešais pažadais, kad padirbsime dar kelis mėnesius, kol baigsis konkursas, ir jei jo nelaimėsime - tvarkingai perduosime rinką, dalį vairuotojų. Nelaimėjome konkurso - viskas suprantama. Bet kas šitaip... "Neišneša" galva. Viskas - stojame ir pradedame atleidinėti žmones. Labai skaudu, kad viską reikia daryti taip netikėtai. Daugumą mašinų, ko gero, teks parduoti, nors gal dar pavyks kokį versliuką užsukti, bet dar labai sudėtinga ką nors konkrečiai pasakyti.

Gemius

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder