Naujojo Klaipėdos ženklo kūrėjams - priekaištų lavina

Naujojo Klaipėdos ženklo kūrėjams - priekaištų lavina

Praėjusią savaitę visuomenei pristatytas naujasis Klaipėdos ženklas sukėlė įtarimų bangą. Visą savaitgalį internete netilo diskusijos, kad tai gali būti plagiatas.

"Tai, kad kilo toks ažiotažas ir kad visuomenė nevienareikšmiškai vertina šitą ženklą, liudija, kad yra tam tikrų spragų visame šiame procese. Man ir pačiam kyla klausimas, kada ir kodėl tapo nebepriimtinas buvęs ženklas - šypsena? Tai, kad naujajam ženklui suvokti reikalingas atskiras išaiškinimas, jau yra pakankamas įrodymas, kad ne viskas buvo padaryta gerai", - pirmadienį žurnalistams sakė Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas.

Tik sutapimas?

Praėjusį savaitgalį internetinė erdvė lūžo nuo diskusijų dėl naujojo Klaipėdos ženklo. Internautai dalijosi įtarimais, kad tai gali būti nuplagijuotas darbas. Mat labai panašią raidę "K" dar 2015 metais buvo sukūręs Dalius Stuoka.

"Sutapimas? Ne, nemanau. Na, jei jau kopijuoji, tai gal verta ir geriau panaršyti, o ne pasisavinti kito, ir dar lietuvio, idėjas", - tiesiai šviesiai klausė rinkodaros srityje dirbanti Kamilė Sakalauskaitė.

Pats D. Stuoka pripažino, kad su naujuoju Klaipėdos logotipu jis neturi nieko bendro. Pasak jo, tiek jo prieš trejus metus vienam klientui kurtas logotipas, tiek UAB "Alora" šiemet sukurtas Klaipėdos ženklas turi panašumų, tačiau bent kol kas D. Stuoka neskuba kelti pretenzijų, kad tai gali būti jo ženklo kopija.

Kad ženklas buvo nukopijuotas, neigia ir sutartį su Klaipėdos miesto savivaldybe pasirašiusiai bendrovei "Alora" atstovaujantis Marius Vaupšas. Žurnalistams jis aiškino, jog toks "sutapimas" su D. Stuokos kurtu ženklu jam ir pačiam buvusi staigmena.

"Tai techninis neapsižiūrėjimas", - šitaip situaciją komentavo M. Vaupšas.

Tokios kūrėjų kalbos kelia juoką dizaineriams.

"Dar studijų metais, kai pirmame kurse mus mokė kurti logotipą, buvo akcentuojama, kad pirmasis žingsnis - analogų paieška. Pakanka "Google" paskyroje surinkti tris žodžius "K logo design" ir jau pačiame pirmame puslapyje išmeta D. Stuokos kurtą logotipą. Argi Klaipėdos ženklo kūrėjai galėjo to nematyti? Kuriant už tokią sumą, ir dar miestui, privaloma atlikti rimtą studiją, kad nebūtų jokių analogų", - svarstė dizainerė Eglė Krištopaitytė.

Pasak M. Vaupšo, uostamiesčio Savivaldybei buvo pateikta net 150 įvairių ženklo variantų, bet buvo pasirinktas būtent šis.

Būtų sukūrę veltui?

"Kodėl Savivaldybė neskelbė konkurso? Juk galėjo kreiptis į Lietuvos grafinio dizaino asociaciją, kuriai priklauso stipriausi dizaineriai. Bet kuriam dizaineriui sukurti miesto ženklą yra garbė. Gal sukurtų netgi už ačiū", - svarstė E. Krištopaitytė.

Tokiu Klaipėdos miesto savivaldybės pasirinkimu viešojoje erdvėje stebėjosi ir Jurga Lago.

"Žinau, kad mane vadina brangia Lietuvos dizainere. Žinau, kad vadina ir gera. Taigi. Aš būčiau ženklą sukūrusi už 1 000 eurų. Klaipėdai - už dyką, kaip tai padarė broliai Algirdas ir Remigijus Gataveckai Alytui. Ir jų ženklas sukurtas su meile!" - rašė J. Lago.

Kainuos 24 tūkst. eurų

Visuomenei užkliuvo tai, kad viešai buvo skelbiama ne visa kaina, kurią Klaipėdos miesto savivaldybė mokės už šio ženklo sukūrimą.

Savivaldybė praėjusios savaitės pabaigoje informavo, kad Savivaldybei jis atsiėjo 6 655 Eur. Tačiau iš tikrųjų ženklą kūrusiai įmonei bus atseikėta keliskart didesnė suma.

Mat sutartyje rašoma, kad dar 9 650 eurų teks mokėti už ženklo naudojimo vadovo (brandbook) parengimą bei 7 865 eurų už įgyvendinimo ir komunikacijos plano parengimą.

Tad skaičiuojama, kad iš viso ženklo atnaujinimas kainuos per 24 tūkst. eurų.

"Tiesiog praėjusią savaitę išplatintas pranešimas buvo skirtas pristatyti naująjį ženklą. Buvo įvardinti ženklo kūrėjai ir šiai užduočiai atlikti skirta suma. Kokia visa sutarties vertė, niekas neklausė", - kodėl iš pradžių buvo įvardinta tik dalis sumos, paaiškino Klaipėdos miesto savivaldybės Informavimo ir e. paslaugų skyriaus vedėja Vilija Venckutė-Palaitienė.

"Manau, buvo praleista proga dėti ant stalo visą informaciją be jokių pagražinimų", - šitaip situaciją įvertino uostamiesčio meras V. Grubliauskas.

Kodėl neskelbė konkurso?

Pro akis visuomenei neprasprūdo ir tai, kad sutartis pasirašyta pasirinkus tiekėją ne viešojo konkurso, o neskelbiamos apklausos būdu.

"Ženklą ir jo gidą sukūrė įmonė "Alora", neturinti savo internetinio puslapio ar socialinių tinklų paskyrų, tačiau turinti nemažai skolų. Pagal įstatymus, jei bendra konkurso dalyvio įsiskolinimų valstybei suma viršija 50 EUR, tiekėjo pasiūlymas turi būti atmetamas.

Sutartis dėl ženklo atnaujinimo pasirašyta 2017 m. spalio 23 d., rekvizitai.lt svetainėje pateikiama, kad 2017 m. spalio mėnesį UAB "Alora" skola valstybei siekė apie 1 800 eurų.

Kodėl nepaisyta įstatymo ir pasirinkta įmonė, turinti skolų? Beje, skolos fiksuojamos kiekvieną mėnesį iki šiol.

Kodėl buvo pasirinktas įsiskolinimų valstybei turintis tiekėjas?" - daugybę klausimų Klaipėdos valdžiai socialinėje erdvėje žėrė Kamilė Sakalauskaitė.

"Unikalus ženklas su "brandbook" galėtų kainuoti iki 4 000 eurų, ne daugiau. Tad iš kur tie 24 tūkst. eurų?" - teiravosi kiti internautai.

LENGVA RASTI. Pakanka "Google" paskyroje surinkti tris žodžius "K logo design" ir jau pačiame pirmame puslapyje išmeta Daliaus Stuokos kurtą logotipą. Todėl stebimasi, kad miestui ženklą kūrę dizaineriai neatliko išsamios analogų analizės.

Viešojoje erdvėje pabrėžiama, kad "Aloros" vadovas yra prieštaringai pagarsėjęs Eimuntas Silvestras Akromas, buvęs Vladimiro Romanovo bendražygis ir verslo partneris.

"Ar pasirašinėjant sutartis išvis yra žiūrima, su kuo ketinama bendradarbiauti?" - socialiniame tinkle klausė K. Sakalauskaitė.

Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos direktorius Saulius Budinas aiškino, kad tiesiog buvo kreiptasi į ankstesniojo ženklo kūrėjus.

"Autorių teisių įstatyme yra numatyta prekinio ženklo apsauga. Tad siekdami atnaujinti prekinį ženklą ir kreipėmės į tuos pačius kūrėjus, kurie buvo sukūrę ženklą "Laisvu stiliumi". Šis ženklas buvo sėkmingas, tad pasitikėjome šiais autoriais", - sakė S. Budinas.

Savivaldybės administracijos direktorius leido suprasti, kad apie ženklą kūrusios įmonės įsiskolinimus neturėjo žinių.

"Mes sutartį pasirašėme 2017 metų pabaigoje. Negalėčiau dabar tiksliai pasakyti, bet panašu, kad teisinių problemų neturėjome, nes kitaip būtume nepasirašę sutarties", - svarstė S. Budinas.

Jis neskubėjo daryti išvadų dėl galimo ženklo plagijavimo.

"Man pačiam sunku vertinti. Dabar esame pateikę ženklą patentų biurui. Patentavimo laikotarpis - iki penkių mėnesių. Tikiuosi, kad per tą laiką gausime atsakymą. Jei bus vienokie ar kitokie dalykai, kurie susiję su plagijavimu ar kitais teisiniais niuansais, yra teisinių priemonių šiam klausimui išspręsti", - situaciją komentavo S. Budinas.

Kas išrinko?

Savivaldybės administracijos direktorius pasakojo, kad sukurtas naujasis ženklas buvo pristatytas Įvaizdžio komisijai.

"Buvo ne vienas posėdis. Klaipėdos miesto savivaldybė yra pasirengusi ekonominės plėtros - Mėlynojo proveržio strategiją. Joje taip pat buvo rinkodarinė grupė. Buvo ne viena diskusija dėl šio ženklo. Buvo įvairių svarstymų, siūlymų - taip pat, bet galų gale buvo pasirinktas šis variantas", - pasakojo S. Budinas.

"Po ilgų diskusijų su Įvaizdžio komisija ir miesto rinkodaros specialistais, ženklo autoriais buvo galų gale pasirinkta koncepcija, kurios principinis motyvas yra atspindys. Tai puikiai atspindi ir pati raidė "K". Viršutinis motyvas yra tarsi apatinės dalies atspindys", - aiškino V. Venckutė-Palaitienė.

Direktorius juokavo, kad vien tai, kad šio ženklo pasirodymas sukėlė tokį ažiotažą, rodo, kad jis visiems rūpi. Ir tai yra gerai.

"Klaipėda asocijuojasi su raide "K". Noras buvo turėti tokį ženklą, kuris būtų lengvai atpažįstamas ir jį pamatę žmonės suprastų, kad kalba eina apie Klaipėdą", - minėjo S. Budinas.

Atsisako naudoti

Nors naujojo ženklo šeimininkė yra Klaipėdos miesto savivaldybė, akcentuojama kad jis priklauso visiems.

"Skatiname ir skatinsime jį savo komunikacijoje naudoti visus miestiečius, įstaigas bei bendroves. O galimybės labai plačios - nuo parašo elektroniniame laiške iki nuotraukos kampo "Facebook" ar firminių suvenyrų. Taip pat ženklą galima naudoti ant vizitinių kortelių, stendų, kitos reprezentacinės medžiagos", - aiškino V. Venckutė-Palaitienė.

Tačiau jau pirmadienį pasirodė oficialūs atsisakymai naudoti šį ženklą.

"Reaguodami į susidariusią situaciją informuojame, jog mūsų organizacijos ateityje rengiamų kultūrinių renginių informacinėje medžiagoje nenaudos naujai sukurto miesto ženklo. Esame organizacija, kuri gerbia autorių teises. Manome, jog ši situacija yra nepageidaujama, o skelbiamas rezultatas nedera uostamiesčio kultūrai", - tokį raštą miesto valdžios atstovams išplatino Lietuvos fotomenininkų sąjungos Klaipėdos skyriaus pirmininkas Darius Vaičekauskas.

"Šis ženklas didelės šypsenos nekelia"

Vytautas GRUBLIAUSKAS, Klaipėdos meras

Nesu ekspertas šioje srityje. Turinį turėtų vertinti tikrieji ekspertai. Ar man patinka, ar ne? Galiu pasakyti, kad manęs šis ženklas neįkvepia iš pat pirmo karto. Palyginti su anksčiau buvusia šypsenėle - šis ženklas didelės šypsenos nekelia. Tačiau vėlgi palieku tai vertinti specialistams.

Kalbant apie galimą plagijavimo atvejį, nežinia, kaip tai galima vertinti, kol nėra jokių nusiskundimų iš pirmojo ženklo kūrėjo. Jei bus identifikuota, kad tai yra plagiatas ir jei autorius pareikš pretenzijas - reakcija turi būti adekvati.

Pirmiausia turi būti aiškiai atsakyti klausimai dėl procedūrinių dalykų. Ar buvo pasirinktas tinkamiausias būdas pasirinkti ženklo kūrėjus, ar tinkamai buvo kontroliuojama, kaip buvo pasirašyta sutartis, ir t. t

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder