Dvi mirtys: An-2 katastrofa nepamiršta

Prieš trejus metus įvykusi lėktuvo An-2 katastrofa iki šiol gyva juo skridusių ir žuvusių patyrusių pilotų Adolfo Mačiulio ir Alvydo Selmistraičio artimųjų bei draugų atmintyje. Sapnuose vyro nuolat lankoma Virginija Selmistraitienė neslepia, kad skausmo žaizdoms užgyti neleidžia ne tik neatskleista tragiškos nelaimės priežastis, bet ir jo kūno negrąžinanti Baltijos jūra.

Prieš kelias dienas artimieji ir draugai rinkosi pagerbti tragiškai žuvusių pajūrio lakūnų A.Mačiulio ir A.Selmistraičio atminimo. Pasak pastarojo žmonos V.Selmistraitienės, tai daroma kasmet.

„Susirinkome, kaip ir kiekvienais metais. Pirmaisiais metais tai darydavome kiekvieno mėnesio 16 dieną. Prisiminėme, bažnyčioje buvo aukojamos mišios. Būdami prie jūros visada nueiname ant šiaurinio molo, kur yra Alvydo atminimui skirta lentelė. Padedame gėlių, uždegame žvakutę“, - „Vakaro žinioms“ sakė V.Selmistraitienė.

Gargžduose, visai netoli Klaipėdos oro uosto, gyvenanti moteris tikina puikiai suprantanti, jog reikia mirusį žmogų paleisti ir pačiai gyventi, eiti į priekį. Tačiau prabėgę metai skausmo nepanaikino.

„Alvydą prisimename kiekvieną dieną. Sakome, jis darė taip ar kitaip. Juk gyvename jo pastatytuose namuose, kuriuose pilna jo nuotraukų ir net jo lėktuvo paveikslas. Vyras kelis metus labai artimai bendravo su Klaipėdos parašiutininkų klubu. Po jo žūties pirmus metus aš net negalėjau pagalvoti apie apsilankymą aerodrome. Taip buvo skaudu. Dabar kartais su klubo nariais susitinku, bet stengiuosi per dažnai nesilankyti. Žaizdos iki galo neužgijo. Aš savo vyrą laidojau du kartus. Pirmąjį - kai jo kūno nerado jūroje nuskendusiame lėktuve. Buvo neapsakomai skaudu. Antrąjį - kai buvo laidojamas jo bendražygis Adolfas Mačiulis. Matyt ir skausmas toks išlieka, nes nerastas vyro kūnas ir negalime su juo atsisveikinti. Nėra kapo, prie kurio būtų galima sunkiu momentu pasiguosti ar paverkti. Nueinu prie jūros, bet ji tik simbolis. Nė vienam žmogui nelinkėčiau patirti tai, ką išgyvenu aš ir mano artimieji“, - vos suvaldė jaudulį V.Selmistraitienė.

Realiai įvertindami katastrofos aplinkybes, lakūnų artimieji netiki, kad kada nors paaiškės jos priežastis. V.Selmistraitienė neturi ir vilties, jog jūra grąžins vyro kūną.

„Žinant kokiu atstumu nuo kranto Baltijos jūroje nuskendo lėktuvas ir koks toje vietoje gylis, tai neįmanoma. Gelbėtojai daug padarė. Aišku, buvo trukdžių ir nesusipratimų. Bet ir sąlygos buvo labai netinkamos. Toli nuo kranto, labai gilu, nepalankus oras. Ir visi šios avarijos tyrimai jau nutraukti. Kiek pasaulyje įvykusių lėktuvų katastrofų, kuriose žuvo daug žmonių, priežastys nenustatytos. Lieka tik galvoti, kad viltis visada miršta paskutinė. Aišku, tai mistika, bet Alvydas dažnai mane aplanko sapnuose ir aš tikiu, kad jis papasakos, kas nutiko. Turime nedidelę artimų draugų grupelę ir paaiškėjo, jog ne viena aš jį sapnuoju. Jis lyg ir bando kažką sakyti, bet kol kas mes nieko nesuprantame“, - teigė V.Selmistraitienė.

Bendrovės „Klaipėdos avialinijos“, kurios lėktuvu skrido tragiškai žuvę lakūnai, vadovo Viktoro Šišniausko įsitikinimu, katastrofos priežastis galima sužinoti tik vieninteliu atveju - iškėlus jūros dugne esantį lėktuvą ar bent jo variklį.

„Žinome tik tai, kad sustojo lėktuvo variklis. O kodėl? Niekas nežino. Čia nei paslaptis, ne kokia nors nežinomybė. Bet kol neiškelsime bent variklio, nieko nesužinosime. O jo niekas nekels. Lieka tik pasimokyti ir vykdant tolimesnius skridimus, atidžiau stebėti, kreipti daugiau dėmesio į veikiančias sistemas“, - konstatavo V.Šišniauskas.

Svarbiausi faktai

* UAB „Klaipėdos avialinijos“ lėktuvu An-2 iš Geteborgo (Švedija) į Klaipėdą skridę patyrę pilotai 62 metų Adolfas Mačiulis ir 61 metų Alvydas Selmistraitis virš Baltijos jūros dingo 2015 metų gegužės 16-osios popietę.

* Po trijų dienų An-2 aptiktas nuskendęs jūroje, tarp Liepojos ir Palangos - apie 116 km nuo kranto, apie 124 metrų gylyje. Jame rasti A.Mačiulio palaikai.

* Neradus A.Selmistraičio kūno, jis paskelbtas dingusiu be žinios. 2015 m. gruodžio 15 d. Klaipėdos rajono apylinkės teismo sprendimu A.Selmistraitis paskelbtas mirusiu.

* 2016 metų liepą, nenustačius jokių galimai įvykdytų nusikalstamų veikų požymių, Klaipėdos apygardos prokuratūros prokurorai nutraukė ikiteisminį tyrimą. Tyrimu siekta nustatyti ar An-2 avariją ir jo įgulos žūtį galėjo lemti techninė lėktuvo būklė iki skrydžio, ar nelaimė įvyko dėl bendrovės, kuriai priklausė orlaivis ir kurioje dirbo žuvę lakūnai, kaltės, įskaitant ir netinkamą darbų saugos reikalavimų vykdymą.