Liberalų užmojis - klaipėdiečius persodinti ant dviračių

Liberalų užmojis - klaipėdiečius persodinti ant dviračių

Klaipėda priklauso Pasaulio sveikatos organizacijos sveikų miestų tinklui. Ar stipri pramonė ir uostas yra suderinama su kokybišku ir sveiku gyvenimu Klaipėdoje? Mieste praėjusią vasarą tvyrojusi smarvė ir kalnai dulkių verčia tuo suabejoti. Tačiau atsinaujinę liberalai įsitikinę – politiniai lozungai taršos nesprendžia, būtinas nuoseklus savivaldybės darbas su teršiančiomis įmonėmis.  

Klaipėdos oro tarša kietosiomis dalelėmis pastarąją vasarą viršijo nustatytas aplinkosaugines normas. Klaipėdos centro ir Vitės kvartalo gyventojų palanges nuklojo naftos kokso ir geležies rūdos dulkės. Miesto taršos problemos tapo nevaldomos.

„Nesu aplinkosaugininkas. Su šia sritimi buvau priverstas susidurti, nes šią vasarą mano ir kaimynų namus plačiu spinduliu užnešė juodomis dulkėmis. Taip nutiko dėl Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „KLASCO“ vykdomos krovos ir sandėliavimo. Paaiškėjo, kad problema yra globali. Pagal šiandieninį teisinį reguliavimą tarša už įmonės tvoros yra legali.

Pagal taršos leidimą leidžiama išmesti tam tikrą kiekį kietųjų dalelių. Jeigu išmetei ką nors kito, kas nėra laikoma atliekomis, už tai niekas nubausti negali, jokia taršos norma nepažeidžiama. Todėl jokios efektyvios teisinės gynybos nėra“, – sakė advokatas Vykintas Zulonas, parengęs skundą generalinei prokuratūrai dėl taršos centrinėje Klaipėdoje ir Vitės kvartale. Nepartinis advokatas V.Zulonas prisijungė prie Liberalų sąjūdžio kandidatų į miesto tarybą, pamatęs realų komandos atsinaujinimą, nuo jos atskilus daliai frakcijos.   

Liberalai įsitikinę, jog savivaldybė negali apsiriboti formaliu požiūriu į aplinkosaugą ir pasikliauti  valstybinėmis tarnybomis, kurių pareiga kontroliuoti pramonės veiklą. Po sėkmingų rinkimų, liberalai savivaldybėje samdytų profesionalius aplinkosaugos konsultantus ir bendruomenių advokatus, kurie audituotų rizikingiausių pramonės ir krovos įmonių taršos leidimus, poveikio aplinkai vertinimo (PAV) ataskaitas, išvien su bendruomenėmis dalyvautų įmonių PAV viešuosiuose svarstymuose, padėdamos gyventojams išsireikalauti geriausių aplinkosauginių technologijų.

„Kaip gyventojas ir teisininkas, girdėjau tik miesto vadovų politinius lozungus, bet konkrečios pagalbos kovojant išvien su gyventojais prieš juos kankinančią taršą iš savivaldybės taip ir  nesulaukėme. Todėl turime labiau užtikrinti gyventojų teisę į sveiką aplinką. Džiaugiuosi, kad jau yra papildyta Klaipėdos miesto savivaldybės aplinkos monitoringo programa, numatytos 6 naujos tyrimo vietos, iš kurių 2 – Švyturio gatvėje prie gyvenamųjų namų bei Kopgalyje. O keturiose vietose išplėstas tiriamų parametrų skaičius – bus matuojamos ne tik kietosios dalelės (KD10), bet ir visos suspenduotos kietosios dalelės (SKD). Uoste ir mieste dirba daug socialiai atsakingų įmonių, bet būtina griežtai kalbėti su aplinkosauginiais chuliganais. Todėl aplinkos monitoringo programos įgyvendinimą turime padaryti dar efektyvesnį nei dabar. Tikiu, kad šitą bėdą išoperuosim“, – įsitikinęs advokatas V.Zulonas. 

 

Per Klaipėdą - nepertraukiamas dviračių tinklas 

„Klaipėdiečiai nori judėti ir gyventi ekologiškai. Mūsų, kaip politikų, prievolė jiems padėti ir tapti pavyzdžiu patiems“, – sakė liberalų kandidatas į merus, Seimo narys,  asmeniškai aktyviai besinaudojantis visuomeniniu transportu mieste ir kelionėse į Vilnių Simonas Gentvilas.

Liberalai užsibrėžė tikslą, jog iki 2025 m. Klaipėdos gatvėmis riedančių dyzelinių autobusų skaičių lenktų varomi elektra. Išskirtinės skatinimo programos žadamos elektromobilių vairuotojams, taip pat besinaudojantiems dalinimosi mašinomis.  

Jaunosios kartos politikas S.Gentvilas įsitikinęs, kad būtina skatinti ir gyventojų mentaliteto pokytį.
 S.Gentvilas tvirtino sieksiantis, kad dviračiai taptų kasdiene savivaldybės tarnautojų transporto priemone. Tokia vizija taps realybe, nes jau po dvejų metų Klaipėda bus padengta nepertraukiamu dviračių takų tinklu.  

„Kalbant apie dviračius, pavyzdys galėtų būti Kopenhaga. Dirbdamas ir studijuodamas šiame mieste į programėlę suvesdavau savo buvimo vietą, norimą pasiekti vietą ir man išmesdavo patogiausią dviračio maršrutą. Takų nepertraukiamumas ir saugumas tiktai įtikintų persėsti ant dviračio. Užsibrėžkime tikslą, jog 2025 m. 1-2 kilometrų atstumu nuo mokyklos gyvenantys vaikai į ją vyktų dviračiu ir tėvai būtų dėl to ramūs. Oras pas mus tikrai geresnis negu Skandinavijoje, nėra kalnų. Klaipėda yra tobulas miestas dviračiams“, – kalbėjo S.Gentvilas.

Pasak S.Gentvilo, šiuo metu 90 proc. miesto susisiekimo investicijų tarnauja automobiliams. Šią proporciją reikia ilgainiui keisti visuomeninio transporto ir dviračių naudai.

Pasak Liberalų sąjūdžio kandidato į Klaipėdos tarybą Valerijaus Kuznecovo, pagal seną sovietinį modelį suplanuotame mieste, ne visada lengva ir pigu diegti ekologišką transportą. Dažnu atveju, dviračių takams įterpti mieste nėra vietos, todėl tenka planuoti brangesnes, bet būtinas priemones. Viena tokių – galimas dviračių tiltas per Baltijos prospektą.   

Visgi automobilių taršos greit išvengti nepavyks, todėl būtina modernizuoti gatvių, šaligatvių, dviračių takų, aikščių valymą. Liberalai įsipareigojo uostamiestį aprūpinti moderniomis vakuuminėmis gatvių plovimo mašinomis, kurios prieš susiurbdamos nešvarumus sudrėkina valomą dangą, kad į orą nekiltų dulkės.

 

Planuojama nauja bėgių atkarpa

 „Gruodžio pradžioje bėgiojau dviračių taku palei Dangę. Deja, dėl upės slėnyje susikaupusios didelės gyvenamųjų namų šildymo taršos turėjau sustoti. Šioje vietoje masė kaminų, neaišku, kas ką degina. Gal kas kokią impregnuotą medieną, gal kas kokį kaliošą įmeta“, – pasakojo S.Gentvilas.

Liberalų nubraižytame Klaipėdos proveržio plane dėliojama ir miesto šilumos ūkio pertvarka, kurios esmė – iki minimumo sumažinti necentralizuoto šildymo sukuriamą taršą, paskatinant gyventojus investuoti į ekologišką šildymą arba prisijungimą prie centralizuotų tinklų, ypač miesto centrinėje dalyje.   Kalbant apie centralizuotą šildymą, biokuro dalis turėtų pasiekti 70 proc.

Svarus indėlis į miesto aplinkos tausojimą būtų šalia didžiausių miesto automobilių kelių ir geležinkelių įrengtos triukšmą slopinančios sienos. Iki 2022 metų planuojama nutiesti naują bėgių atkarpą ties Melnrage, kuria traukiniai neįvažiavę į miesto teritoriją pasiektų Klaipėdos jūrų krovinių kompaniją (KLASCO) ir tai atlaisvintų centrinę stotį miesto plėtrai. 

Proveržį liberalai regi ir komunalinių atliekų ūkyje. Planuojama pasiekti, kad klaipėdiečiai išrūšiuotų apie 40 proc. namuose sukaupiamų atliekų.

„Pagaliau turi atsirasti atskiras konteineris maisto atliekoms. Įmestos į bendrą srautą, jos užteršia perdirbti tinkamas atliekas. Maisto atliekų rūšiavimas padiktuoja naujų ekonomiškai naudingų sprendimų. Švedijoje iš maisto atliekų renkamos metano dujos, jos kūrenamos, jomis užpildomi miesto autobusai. Tai neturėtų kainuoti papildomai gyventojams, nes matau labai išpūstą Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo centro (KRATC) valdymo aparatą. Pavyzdžiui Alytaus RATC, kuris vykdo daugiau funkcijų,  atlyginimų fondas yra perpus mažesnis nei klaipėdiečių“, – savo įžvalgas dėstė S.Gentvilas.

Ramiai gyventi liberalai neleis ir savivaldybės įmonėms. Visos savivaldybės valdomos įmonės bus priverstos parengti ekologinius planus, kaip tvariai naudoti išteklius, taip pat siekti ekologinio vadybos standarto (ISO 14001:2015). Liberalai užsibrėžė tikslą per vieną kadenciją savivaldybei priklausančių pastatų energetinį efektyvumą padidinti 10 proc.

Liberalų sąjūdis Klaipėdą į proveržį veda, įsipareigodamas atlikti 21 darbą. Liberalai miesto gyvenimą suskirstė į 7 svarbiausius blokus ir kiekvienam jų suformulavo po 3 pažangą užtikrinančius pokyčius. Esminius žingsnius Klaipėdai keisti padiktavo politikų susitikimai su miesto bendruomenėmis. Susitikimai startavo likus 21 savaitei iki savivaldos rinkimų.   

Politinė reklama bus apmokėta iš Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdžio Klaipėdos miesto rinkimų apygardoje Nr. 20 kandidatų sąrašo sąskaitos ir iš Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdžio Klaipėdos miesto rinkimų apygardoje Nr. 20 kandidato į merus SIMONO GENTVILO sąskaitos.

Skaitomiausi portalai

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder